e39, mikä narisee takana

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • biiemdabljuu
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 156

    #16
    Narinan lisäksi

    Aiheuttaa tosiaan takapään levottomuutta, esim. kovalla tuulella tuntuu että perä menee omia linjojaan.

    Jos helassa on väljyyttä, takarenkaan ollessa ylhäällä voi kokeilla pitkittäin rengasta vääntämällä kuinka paljon liikkumavaraa on. Itselläni ex-e39:ssä sitä oli huonolla helalla jopa 10-15 mm. Eli en suosittele mitään "rasvaa rikkinäiseen helaan" -korjausta, koska väljyyttä se ei vie ja ääritilanteessa perän epämääräinen käytös voi kostautua.

    En tiedä tarvike- ja alkuperäisosien eroja, ainakin itselläni vaihtotyö on onnistunut hyvin. Laitan kuvan omasta ulosvetimestäni jahka pääsen käymään verstaalla huomenna. Se vetää ulos niin tarvike- kuin alkuperäishelatkin.
    "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

    Comment

    • roadmovie
      Bimmer Rookie
      • Jan 2007
      • 73

      #17
      Oiskos järkevä vaihtaa yhdessä narinahelan kanssa tuo kuvan osa 4 (integral link), kun ovat samalla pultilla ilmeisesti molemmat kiinni? Molempien osien hinnat ovat ilmeisesti kymppejä, ei satasia.

      Comment

      • Matula
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 1706

        #18
        Originally posted by roadmovie View Post
        Oiskos järkevä vaihtaa yhdessä narinahelan kanssa tuo kuvan osa 4 (integral link), kun ovat samalla pultilla ilmeisesti molemmat kiinni? Molempien osien hinnat ovat ilmeisesti kymppejä, ei satasia.
        Itselleni ainakin vaihdan, osa maksaa KL-Varaosissa 28€ kpl.



        Originally posted by Clavurion View Post
        Tuossa nuo aiemminkin postatut Beisanin ohjeet. KLIK
        Kiitos linkistä.

        Comment

        • biiemdabljuu
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 156

          #19
          Juu

          Itsekin vaihdoin ne linkit samalla, kumit ja muivikehät oli haperan ja halkeilleen näköisiä ja hintahan ei päätä huimaa. Kyllä ne jokainen muovi/kumihela on siellä omassa tehtävässään ja niiden kunto vaikuttaa joko suoraan ajotuntumaan tai välillisesti muiden helojen toimintaan.
          "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            #20
            Ts. kaikki kuluvat osat pyöräntuennasta samalla vaihtoon kun pelaamaan alkaa. Mulla ei ole tietääkseni takapään tuennoista vaihdettu kuin koiranluut ja kilsoja nyt 218 tkm, meneehän tuo mm. ilman tutinoita mutta ei taida ihan timmi enää olla.

            Voisinpa sanoa että miltei suunnattomasti kiinnostavat nämä tehdastekoiset puslien ulosvetäjät joilla nuo takapään kumit & helat saisi vaihdettua näytöstyyliin ilman hitsipilliä ja hulabaloota.
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • biiemdabljuu
              Bimmer Rookie
              • Apr 2007
              • 156

              #21
              Ulosvetäjästä

              Sen verran vielä 6 helavaihtoa tehneenä, että kyllä ihmettelen, jos tehdaslaisella ulosvetimellä saa helan pois ilman lämmitystä. On meinaan aivan sairaan tiukassa tuo hela. Hyvä konsti voisi olla ottaa lukkorinkula pois ja ajaa hiukan. Auton paino ja käännösten ja jarrutusten aiheuttamat voimat helassa voisivat saada sen irtoamaan itsestään kolostaan. Itselläni nimittäin meni lukitusrengas joskus huonosti paikalleen ja parin päivän päästä oli hela ulkona reiästään. Tosin kyseessä oli juuri vaihdettu uusi, jumiutumaton rele.

              Kokeilin ekalla kerralla saada helan pois ilman lämmitystä ja 12 millinen kierretanko ja hitsaukset petti kerta toisensa jälkeen. Enkä itsekään ole mikään eilisen teeren poika voimien suhteen. Lisälämmöllä toisen kiertäessä ulosvedintä hela liukuu ulos helposti.

              Laitan kuvan ulosvekottimestani huomenna. Tarveaineet on 20 cm kierretankoa, 15 cm 2"x2" onttoa rautapalkkia ja 2 kierteelle sopivaa muteria ja kaksi liian isoa. Mutta lisää kuvan kanssa.
              "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

              Comment

              • Vee-eit
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 709
                • Turku

                #22
                Originally posted by biiemdabljuu View Post

                Kokeilin ekalla kerralla saada helan pois ilman lämmitystä ja 12 millinen kierretanko ja hitsaukset petti kerta toisensa jälkeen. Enkä itsekään ole mikään eilisen teeren poika voimien suhteen. Lisälämmöllä toisen kiertäessä ulosvedintä hela liukuu ulos helposti.
                Kannattaa naputella vasaralla vähän väliä samalla kun kiristää ulosvetäjää, se auttaa yllättävän paljon. Joku tolkku sitten siihenkin, ei se alumiininapa kestä mitään moskalla lyömistä. Napra (virallisesti vissiin paineilmakäyttöinen kuonahakku) on myös tehokas apu.
                Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                Comment

                • biiemdabljuu
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 156

                  #23
                  Ääni naputtelulle

                  Jos ei ole lämpöä käytössä.
                  "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                  Comment

                  • janne1974
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 405
                    • Kuopio

                    #24
                    Minä vaihdoin helat kotitekoisella ulosvetimellä ihan ilman lämpöä ja naputtelua. Luin jostain että alumiinisia osia ei saisi lämmittää millään tavalla, kuulemma alumiinin rakenne jotenkin muuttuu. Ulosvetimestä mulla ei ole kuvia laittaa, mutta se oli tehty suurista hylsyistä jotka oli kuin tehdyt helan vaihtoon ja kierretanko kiristysvälineenä. Olen samaa mieltä että kannattaa vaihtaa samalla kaikki nivelet sinne. Säästää aikaa ja vaivaa, kun ei tarvii olla kohta purkamassa uudelleen.
                    -Janne-

                    F10 535iX sedan -11
                    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                    ex. E39 528i touring -99
                    ex. E36 325ia coupe -93

                    Comment

                    • biiemdabljuu
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2007
                      • 156

                      #25
                      Lämmöstä

                      Kuulin kanssa juttua että ei kannata lämmitellä, mutta metallurgiaa opiskelleelta diplomi-insinööri-appiukolta asiaa tiedustellessani sain vastaukseksi että jos ei punaiseksi lämmitä niin ei haittaa. Vain sen verran että hiukan laajenee. Liikalämmityshän laajentaa helaakin, eli lämpöä sopivasti. Mutta irrottakaa ilman lämpöä ja naputtelua jos irtoaa.
                      "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                      Comment

                      • biiemdabljuu
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2007
                        • 156

                        #26
                        Motonetin heloista

                        Kuten jo aiemmin kirjoitin, Motonetista saa narinahelaa kahdella eri nimekkeellä. Selvitin hiukan asiaa, ja halvempi on merkiltään tuo aiemmin mainitsemani Topran ja kalliimpi jossa kiinnitysprikka tulee mukana onkin Febi Bilstein, eli laatukamaa!!!
                        "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          #27
                          Eikös e38:ssa ole myös samanlainen tuo taka-akselin rakenne? Eli samanlaiset helat taitaa myös löytyä? Itellä "vikisee" pienissäkin töyssyissä ja takapää tuntuu jotenkin levottomalta, mutta ei narise jos peräpäätä painaa alas tai nousee/istuu autoon. Lieneekö sitten jo aivan väljät. Pitäneet ottaa lähiaikoina itekkin työn alle nuo varmaan.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #28
                            Originally posted by biiemdabljuu View Post
                            Kokeilin ekalla kerralla saada helan pois ilman lämmitystä ja 12 millinen kierretanko ja hitsaukset petti kerta toisensa jälkeen.
                            kun tehtailette noita ulosvetäjiä niin olkaahan tarkkana noiden kierretankojen kanssa, halpakaupan perustanko on 4.6 jolla ei tee käytännössä mitään, voi löytyä 8.8 mutta senkään lujuudesta kiinantankona ei ole takeita. Kannattanee hakea pulttikaupasta kunnollista tankoa, mieluummin vielä tiheämpikierteisenä niin alkaa kestämään.

                            Comment

                            • biiemdabljuu
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 156

                              #29
                              Myös e38:ssa

                              Originally posted by Supa View Post
                              Eikös e38:ssa ole myös samanlainen tuo taka-akselin rakenne? Eli samanlaiset helat taitaa myös löytyä? Itellä "vikisee" pienissäkin töyssyissä ja takapää tuntuu jotenkin levottomalta, mutta ei narise jos peräpäätä painaa alas tai nousee/istuu autoon. Lieneekö sitten jo aivan väljät. Pitäneet ottaa lähiaikoina itekkin työn alle nuo varmaan.
                              Eli samat helat löytyy myös e38 -korimallin autoista. Itse vaihdoin juuri ko. helat.

                              Takapään kitinästä/levottomuudesta sen verran, että omassani oireet jatkuivat helojen vaohtojen jälkeenkin. Niinpä vaidoin iskarit ja jouset sinne eilen ja loputkin kitinät/levottomuus on poissa. Kyllä nyt kelpaa.
                              "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                              Comment

                              • Keke71
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2007
                                • 340
                                • Kiiminki

                                #30
                                Tässäpä on muutama kuva (omavalmiste) ulos/sisään vetäjästä, ja ei tarvii välttämättä antaa lämpöjä tohon tukivarteen, kiristää ton ulosvetäjän vaan niin tiukkaan ku saa, ja sit antaa parikertaa lekaa siihen tukivarren alaosaan, (tietty siihen helan kohdalle) niin hela tärähtää irti, sit vaan kiristää ulosvetäjää niin kauan kunnes hela on irti.
                                Last edited by Keke71; 25-03-2013, 11:47.
                                E39 540iA Touring

                                Comment

                                Working...
                                X