Elikkä takaa kuskinpuolelta on alkanut kuulumaan narinaa esim istuttaessa autoon, narinahelako on kyseessä?
Saiskos osanumeron sille ja onko paha homma vaihtaa?
Sori kun hyökkään tähän topicciin asian kanssa mutta en viiti omaa tehdä eli
e36 coupe narisee natisee ja vähän kalkattaa möykyissä vasemmasta takakulmasta, onko tässäkin tuollaiset "narinahelat" vai olisko kyseessä
perinteiset takakelkan puslat? Ääntä ei kuulu kun autoon hyppää
edit: ainakin takakelkan puslat on myös vaihtokunnossa sillä kiihdyttäessä auto "kynkkää"
hieman perää sivulle (ei siis revittely kyseessä
Sori kun hyökkään tähän topicciin asian kanssa mutta en viiti omaa tehdä eli
e36 coupe narisee natisee ja vähän kalkattaa möykyissä vasemmasta takakulmasta, onko tässäkin tuollaiset "narinahelat" vai olisko kyseessä
perinteiset takakelkan puslat? Ääntä ei kuulu kun autoon hyppää
Taitaa olla se takakelkan etummainen pusla loppu.
Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069 Current E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Ittellä rupes toi E39 -00 kans nariseen todella voimakkaasti ja molemmilta puolin ja melkeen yhtäaikaa.
No tänään sitten poikkesin hätäseen nosturilla ja ruutattiin rasvaa ja vaseliinia koko narinahelan suojakumin sisusta täyteen ja molemmille puolin.
Heti kun nosturilta laski niin molempien puolien narinat oli tipotiessään, eikä nyt heti 100km ajon jälkeenkään tuntunut narisevan, noh katotaan ny sitten kauanko kestää ennenkuin ilmaantuu uudelleen, nyt vaan on pienet reiät suojakumeissä joten voipi olla että helat menee kohta vahtoon...
Ittellä rupes toi E39 -00 kans nariseen todella voimakkaasti ja molemmilta puolin ja melkeen yhtäaikaa.
No tänään sitten poikkesin hätäseen nosturilla ja ruutattiin rasvaa ja vaseliinia koko narinahelan suojakumin sisusta täyteen ja molemmille puolin.
Heti kun nosturilta laski niin molempien puolien narinat oli tipotiessään, eikä nyt heti 100km ajon jälkeenkään tuntunut narisevan, noh katotaan ny sitten kauanko kestää ennenkuin ilmaantuu uudelleen, nyt vaan on pienet reiät suojakumeissä joten voipi olla että helat menee kohta vahtoon...
Jaahas rasvaus kesti sitten kevääseen asti, katsastuksessa oli jo havaittavissa pientä klappia toisessa takasessa.
Narinat olivat ennen tuota alkaneet uudelleen mutta poistuivat sitten hetkenpäästä itsestään -> nivelet jo niin väljät että ei enään paljoa narise.
Hetki taannoin alkoi kiihdytyksessä ja jarrutuksessa molemmat takapyörät pamahtelemaan silloin tällöin joten nyt menee auto nivelien vaihtoon.
Eli hetken tuolla rasvauksella pärjää, tässätapauksessa noin 40 tuhatta kilometriä.
Sellasen vinkin annan, että Motonetista saa "narinahelaa" kahtena eri osana 6,40 euron hinnanerolla. Kalliimmassa tulee tuo lukitusrinkula mukana. Eli osat ovat nimeltään:
E38 Takatukivarren ulompi hela linkkiin (Ø16/52-57x67mm). . 18-2769 39.90 ???
Ja kyseessä on siis täysin samat osat, vain nimi on eri ja kalliimmassa tulee se niin tärkeä lukitusrinkula mukana. Itse en sellaista ainakaan mistään muualta enshätään löytänyt.
Ja vinkki asennukseen, laita pakastimeen edellisenä iltana, menee heittäen paikalleen oikeanlaisella ulosvetimellä. Irtisaaminen onkin vaikeampaa, voin antaa hyviä vinkkejä jos tarvitset. Vaihdan helat autoosi hintaan 100e/hela, asennusaika n. 3 tuntia.
Sellasen vinkin annan, että Motonetista saa "narinahelaa" kahtena eri osana 6,40 euron hinnanerolla. Kalliimmassa tulee tuo lukitusrinkula mukana. Eli osat ovat nimeltään:
E38 Takatukivarren ulompi hela linkkiin (Ø16/52-57x67mm). . 18-2769 39.90 ???
Ja kyseessä on siis täysin samat osat, vain nimi on eri ja kalliimmassa tulee se niin tärkeä lukitusrinkula mukana. Itse en sellaista ainakaan mistään muualta enshätään löytänyt.
Ennen maksua suosittelen tarkastamaan Motonetin helan valmistajan, KL-Varaosista saa tuon narinahelan lukitusrenkaineen hintaan 36,50 ja valmistajana on Bilstein.
Ja vinkki asennukseen, laita pakastimeen edellisenä iltana, menee heittäen paikalleen oikeanlaisella ulosvetimellä. Irtisaaminen onkin vaikeampaa, voin antaa hyviä vinkkejä jos tarvitset. Vaihdan helat autoosi hintaan 100e/hela, asennusaika n. 3 tuntia.
Helan irrotukseen lukisin mielelläni vinkkejä, helat odottavat vaihtoa mutta koska tiedän tuon operaation vievän samalla hermoni en ole siihen vielä ryhtynyt.
Tuo pakastin on todettu hyväksi, kylmäspraylläkin on palloniveliä helpotettu.
Helan irrotukseen lukisin mielelläni vinkkejä, helat odottavat vaihtoa mutta koska tiedän tuon operaation vievän samalla hermoni en ole siihen vielä ryhtynyt.
Tuo pakastin on todettu hyväksi, kylmäspraylläkin on palloniveliä helpotettu.
Tuossa nuo aiemminkin postatut Beisanin ohjeet. KLIK
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Lueskelin Beisanin ohjeet läpi ja ihan samoilla linjoilla liikutaan osan irrottamisen suhteen, vaikka itse helat vaihdoinkin ekalla kertaa täysin ilman ohjeita ja tietoa ongelman yleisyydestä.
Tarvittavat työkalut ovat tietysti suunnilleen Beisanin ohjeistamat, samoja muttereitahan siellä kierretää. Ulosvedin/ prässi on myös tarpeen, itselläni se on mallia omavalmiste. Periaate aikalailla sama kuin beisanilla, valmistettu itse kierretangosta ja 2" rautapalkista. Beisanin ohjeista poiketen olen itse lämmittänyt alumiinikehää ulosvedon aikana, tulee hela ulos suht helposti. Punaiseksi en suosittele kuumentamaan, alumiini ei kestä. Lyödä ei tarvitse jos on sopiva ulosvedin ja kaasupillit. Uudn helan asennus tapahtuu käänteisesti samaa ulosvedintä käyttäen, nyt tietysti toiselta puolelta alumiinikehää.
Kiitos KL-Varaosavinkistä, pistetään mieleen. Motonetissa myytävät on saksalaisia Topraneja, laadukkailta vaikuttavat niitä useampaan autoon laitettuani.
Lueskelin Beisanin ohjeet läpi ja ihan samoilla linjoilla liikutaan osan irrottamisen suhteen, vaikka itse helat vaihdoinkin ekalla kertaa täysin ilman ohjeita ja tietoa ongelman yleisyydestä.
Tarvittavat työkalut ovat tietysti suunnilleen Beisanin ohjeistamat, samoja muttereitahan siellä kierretää. Ulosvedin/ prässi on myös tarpeen, itselläni se on mallia omavalmiste. Periaate aikalailla sama kuin beisanilla, valmistettu itse kierretangosta ja 2" rautapalkista. Beisanin ohjeista poiketen olen itse lämmittänyt alumiinikehää ulosvedon aikana, tulee hela ulos suht helposti. Punaiseksi en suosittele kuumentamaan, alumiini ei kestä. Lyödä ei tarvitse jos on sopiva ulosvedin ja kaasupillit. Uudn helan asennus tapahtuu käänteisesti samaa ulosvedintä käyttäen, nyt tietysti toiselta puolelta alumiinikehää.
Kiitos KL-Varaosavinkistä, pistetään mieleen. Motonetissa myytävät on saksalaisia Topraneja, laadukkailta vaikuttavat niitä useampaan autoon laitettuani.
Niin siis olikos tuo Beisanin vekotin Bmw:n oma työkalu tähän hommaan vaiko jokin tarvike?Kuvia omavalmisteista tänne vaan, varmaan moni muukin alustaremonttia suunnitteleva olisi kiinnostunut..Mitä muuta tuo väljä hela voi aiheuttaa kun tuota narinaa?Voiko olla vaikutusta esim e39:ssä kovin yleiseen tärinään/tutinaan?
Vaihdatin omaan e39 sedaniin molemmat narinahelat alkukesästä merkkiliikkeessä (Mega-Auto, Lahti) ja työlle tuli hintaa muistaakseni n.180e. Mielestäni ei paha hinta sillä kysyinpä Espoosta Laakkoselta samaa toimenpidettä ja hintaa olisi ollut >400e!
Ajattelin säästää ja vein omat (motonetistä ostetut) osat, mutta pajalta soitettiin kesken laiton että heidän ulosvetäjä ei sovellu tarvikenivelille. Näyttivät vielä hajotettua tarvikeniveltä, sekä orkkisosaa; kyllä niissä kumiosien paksuuksissa eroa oli. :think
Noh, alkuperäiser helat maksoivat 2x 55e, ja lukkorenkaat muutaman euron päälle. Joten kaikenkaikkiaan selvisin reilulla 300e:lla. Sainpahan orkkislaatua, työlle takuun sekä hyvän mielen
Ai niin...ja oireena oli narinan lisäksi melko epämääräinen ajettavuus. Täyteen kuormattuna tuntui että kiemurtelee maantiellä kuin käärme konsanaan.
Myynnissä E39/E36-osia
***Optiikka löytyy kamerasta, ei autosta***
Comment