Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: airbag-valo syttyi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by Hemi
    No ilmankos ei ollut probaganda vaikuttanut jos oli Boschin huolto jossa nyt yleensä tiedetään/tajutaan noiden laitteiden päälle pikkuisen paremmin kuin maahantuojaorganisaatiossa.
    Mikä propaganda? On kyllä hivenen surullista jos Boschin huollot tietää enemmän BMW:stä kuin maahantuoja.
    E39 528iA

    Comment

    • harald
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 252
      • Kaarina

      #17
      Originally posted by TJJ
      Mikä propaganda? On kyllä hivenen surullista jos Boschin huollot tietää enemmän BMW:stä kuin maahantuoja.
      Itse sain erittäin ympäripyöreän vastauksen kun kysyin maahantuojalta systeemin toimivuutta kun valo paloi sen 1-2 minuuttia käynnistyksen jälkeen ja vika oli apukuskin tunnistinmatossa. "Systeemi on kuulemma erittäin herkkä mutta saattaa silti toimia, ja heidän tiedossa ei ole, että ongelma olisi jotenkin yleinen... Tyyppivika nimikettä ei tässä yhteydessä tulisi käyttää (?)" Omasta kokemuksesta ja tätä palstaa luettuani väittäisin, että muutamia poikkeuksia lukuunottamatta jokaisessa 90-luvun E39:ssä on ollut tunnistinmatto tai turvavyön kiristin ongelma jossain vaiheessa. Tuntuu, että maahantuoja haluaa lakaista vähin äänin koko ongelman maton alle...
      W204 C350 AMG
      Toyota Corolla 1.3XI 16V
      Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

      Comment

      • KFZ-Koenig
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2900

        #18
        Perkele meikäläisellä sytty kans tuo valo E38:ssa nyt kovilla pakkasilla ilman että oisin mitään söhlännyt apukuskin jakkaran kanssa. En oo vielä lukenut koodeja, mutta onko ne paskat kontaktit yleensä siinä penkin alla olevassa isossa mustassa liittimessä vai jossain maton alla? Jos vika isossa liittimessä, niin voiko kontaktia parantaa kolvaamalla silleen, että se liitin aukeaa vielä kuten alunperinkin???
        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #19
          Mulla on kanssa välillä samaa ongelmaa ja pitäis varmaan joskus sille tehdäkin jotain.. Sen verran ehdin tutkia että paikansin liittimen penkin takareunasta, eli helpommin pääsee käsiksi penkin takapuolelta.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • red devil
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1846
            • monaco

            #20
            Originally posted by harossi
            Autokorjaamo nikunen, taisi maksaa n.30€ kuittaus. Itselläni oli vänkärinpenkistä mennyt tunnistinmatto rikki.
            paljon maksoi uusi apumiehen penkin istuimen tunnistin? ja oliko vaikea vaihtaa?
            peliähän se vain on mitä elämäksi kutsutaan...

            Comment

            • rle
              Bimmer Rookie
              • Nov 2005
              • 112
              • tampere

              #21
              Originally posted by KFZ-Koenig
              Perkele meikäläisellä sytty kans tuo valo E38:ssa nyt kovilla pakkasilla ilman että oisin mitään söhlännyt apukuskin jakkaran kanssa. En oo vielä lukenut koodeja, mutta onko ne paskat kontaktit yleensä siinä penkin alla olevassa isossa mustassa liittimessä vai jossain maton alla? Jos vika isossa liittimessä, niin voiko kontaktia parantaa kolvaamalla silleen, että se liitin aukeaa vielä kuten alunperinkin???

              Kyllä se on penkin alla olevassa liittimessä. Maton alla on sivutörmäyksensensori.
              Niiden piuhojen kontaktit oli ainakin minulla melkoisen epävarmat kun niita mittailin.

              Suuri kiitos muuten kaikille hyvistä neuvoista oman projektini kanssa. Erityisesti KFZ-Koenig:lle ja TTJ:lle.
              Auto meni viimeviikon tiistaina rekisteröintikatsastuksesta läpi.
              Last edited by rle; 08-03-2006, 22:29.

              Comment

              • harald
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 252
                • Kaarina

                #22
                Originally posted by red devil
                paljon maksoi uusi apumiehen penkin istuimen tunnistin? ja oliko vaikea vaihtaa?
                Joku aika sitten tunnistinmatto maksoi reilu 90e. Vaihto oli suht helppo, aikaa meni kyllä kun viritteli sitä istuinosan verhoilua takaisin. Lyhykäisesti projekti meni seuraavasti: akunkengät irti -> penkki irti -> sivujen muovit pois -> säätövipumekanismit sivulta irti -> istuinosan verhoilu pois (se on sellaisilla koukuilla kiinni rautalangoissa jotka ovat pehmustuksen sisällä) -> tunnistinmaton vaihto -> kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Omasta mielestäni sen verran helppo homma ettei kannata maksaa merkkiliikkeen ryöstöhintoja !
                W204 C350 AMG
                Toyota Corolla 1.3XI 16V
                Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  TJJ: Tarkoitin tuolla bropagandalla sitä, että bemulta annetaan ihmeellisiä kiertoilmaisuja/vastauksia siitä voiko bagit toimia jos valo killittää taulussa(..."voi toimia"....ehkä toimii"....toimii jos toimii", jne).
                  Boschilla TIEDETÄÄN että ne EI VOI TOIMIA jos vikavalo palaa ja tämän tietävät kaikki muutkin 100% varmuudella vähänkään kolarikorjaus/tarkastus/huuollossa toimivat tahot. BMW:n maahantujaorganisaatio Suomessa on ainoa joka edes jättää takaportin auki jollekkin muulle tulkinnalle ja syyhän on ihan selvä: ko.airbagongelmat ovat niin yleisiä 95-05 bemuissa itsediagnoosittomissa järjestelmissä, että kuluttajia rauhoitellakseen ongelmaa halutaan piiloitella/vähätellä/levittää vääriä uskomuksia. Uudemmat bemut ovat ehkä joidenkin VAG konsernin tuotteiden lisäksi ainoat automerkit joita makaa AVK:lla/peltikorjaamoilla joiden bagit eivät ole toimineet kolaritilanteissa. Aina...siis AINA on syy se että vikavalo on kojelaudassa onnettomuushetkellä palanut. Syitä valon syttymiselle on niin monia kuin on bemussa järjestelmien valmistajiakin, mutta jokaiselle järjestelmälle on ehdoton järjestelmävaatimus olla välittämättä laukaisukäskyjä jos keskusyksikkö on lukittunut ja sytyttänyt vikavalon(laukaisukäskyjä ei ole tällöin ladattuna). Kun bemulla huollossa äijiä tarpeeksi asiasta "tenttaa", niin kyllähän se selviää seltäkin että bagit eivät todellakaan voi laueta mikäli vikavalo palaa.
                  Ylhäältä käsky on vain selvästi käynyt ko.aiheesta jotta suut pidetään linjassa "virallisen kannan" kanssa. Boschilla kun tällaista piiloittelu/salailu/vähättelytarvetta ei ole, sanotaan sieltä asia niinkuin se on.
                  Jonkinlainen ryhmäkannehan tästä pitäisi saada aikaiseksi jotta BMW:n maahantuojaorganisaatio saataisiin korjaamaan ongelman. Ratkaisuhan olisi se että jokaiseen e39:iin toimitettaisiin itsediagnostiikan omaava keskusyksikkö, jota ei siis tarvitse erikseen käydä nollaamassa, vaan valo sammuu ja järjestelmä aktivoituu heti kun vika ei ole päällä. Eli juuri niin kuin lähes kaikissa muissakin autoissa/järjestelmissä jotka eivät tilttaa heti ensimmäisen lievän ja hetkellisen kosketushäiriön/vastusarvohäiriön ansiosta. Eli valo palaa vain kun vika on päällä. Kysymyshän on vain rahasta, joten on hyvin ymmärrettävää että bemun bagit: "voi...ehkä voi...luultavasti voi toimiakkin valon palaessa"???. Totuus on kuitenkin toinen ja yleisesti tiedostettuna maahantuojaorganisaatiolle kiusallinen ja kallis.

                  Comment

                  • Rapamaha
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 683
                    • -

                    #24
                    Siis vielä kerran yksinkertaistaen - onko täysin 100% varmaa että E39:in bagijärjestelmä ei ammu bägin bägiä jos valo möllöttää kojetaulussa, riippumatta virheen lähteestä?

                    Aika hurjalta tuntuu ajatus että kartturin puoleiset vikakoodit vaikuttaisivat myös kuskin turvavarusteisiin, sangen suuri km-määrä kun suhataan autoilla yksin...

                    Comment

                    • Rahu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 6464
                      • Tuusula

                      #25
                      Originally posted by harald
                      Joku aika sitten tunnistinmatto maksoi reilu 90e. Vaihto oli suht helppo, aikaa meni kyllä kun viritteli sitä istuinosan verhoilua takaisin. Lyhykäisesti projekti meni seuraavasti: akunkengät irti -> penkki irti -> sivujen muovit pois -> säätövipumekanismit sivulta irti -> istuinosan verhoilu pois (se on sellaisilla koukuilla kiinni rautalangoissa jotka ovat pehmustuksen sisällä) -> tunnistinmaton vaihto -> kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Omasta mielestäni sen verran helppo homma ettei kannata maksaa merkkiliikkeen ryöstöhintoja !
                      Hyvä tietää että sen voi suht helposti tarvittaessa vaihtaa itsekin. Miten sulla toi vika ilmeni tai miten se valo kayttäytyi? Mulla on niin että jos kukaan ei siinä istu niin ei mitään ongelmia mutta jos joku istuu ja vähän persettään kääntäen/liikuttaen niin valo syttyy, ja kun liikuttaa taas vähän niin valo sammuu eli käsittääkseni tuo katkos tulee juuri istuin tunnistimelta eikä esim. johdoista?
                      BMW Service
                      P.o4oo925441
                      [email protected]
                      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        #26
                        Sammuuko se valo tosiaan sulla ilman nollausta ?

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • harald
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2003
                          • 252
                          • Kaarina

                          #27
                          Originally posted by Rahu
                          Hyvä tietää että sen voi suht helposti tarvittaessa vaihtaa itsekin. Miten sulla toi vika ilmeni tai miten se valo kayttäytyi? Mulla on niin että jos kukaan ei siinä istu niin ei mitään ongelmia mutta jos joku istuu ja vähän persettään kääntäen/liikuttaen niin valo syttyy, ja kun liikuttaa taas vähän niin valo sammuu eli käsittääkseni tuo katkos tulee juuri istuin tunnistimelta eikä esim. johdoista?
                          Valo paloi aina 1-2min virran kytkemisen/käynnistyksen jälkeen, mutta ei koskaan muuten. Nollauksen jälkeen se pysyi sammuksissa jonkun aikaa, joskus pidempäänkin, mutta sitten kun joku venkoili ja pyöritteli persettään etupenkillä niin seuraavan kerran valo paloi taas sen vajaa pari minuuttia. Vaikuttaa siis hyvin samanlaiselta tapaukselta.

                          Olis pitäny napata kuvat tunnistinmaton vaihtotyöstä, mutta eipä tullut mieleen. Ei siinä mitään erityisen vaikeeta ole. Parit pitkäleukaiset pihdit on hyvä olla kun niiden verhoilulenksujen kanssa kikkailee.
                          W204 C350 AMG
                          Toyota Corolla 1.3XI 16V
                          Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

                          Comment

                          • harald
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2003
                            • 252
                            • Kaarina

                            #28
                            Originally posted by Hemi
                            TJJ: Tarkoitin tuolla bropagandalla sitä, että bemulta annetaan ihmeellisiä kiertoilmaisuja/vastauksia siitä voiko bagit toimia jos valo killittää taulussa(..."voi toimia"....ehkä toimii"....toimii jos toimii", jne).
                            Boschilla TIEDETÄÄN että ne EI VOI TOIMIA jos vikavalo palaa ja tämän tietävät kaikki muutkin 100% varmuudella vähänkään kolarikorjaus/tarkastus/huuollossa toimivat tahot. BMW:n maahantujaorganisaatio Suomessa on ainoa joka edes jättää takaportin auki jollekkin muulle tulkinnalle ja syyhän on ihan selvä: ko.airbagongelmat ovat niin yleisiä 95-05 bemuissa itsediagnoosittomissa järjestelmissä, että kuluttajia rauhoitellakseen ongelmaa halutaan piiloitella/vähätellä/levittää vääriä uskomuksia. Uudemmat bemut ovat ehkä joidenkin VAG konsernin tuotteiden lisäksi ainoat automerkit joita makaa AVK:lla/peltikorjaamoilla joiden bagit eivät ole toimineet kolaritilanteissa. Aina...siis AINA on syy se että vikavalo on kojelaudassa onnettomuushetkellä palanut. Syitä valon syttymiselle on niin monia kuin on bemussa järjestelmien valmistajiakin, mutta jokaiselle järjestelmälle on ehdoton järjestelmävaatimus olla välittämättä laukaisukäskyjä jos keskusyksikkö on lukittunut ja sytyttänyt vikavalon(laukaisukäskyjä ei ole tällöin ladattuna). Kun bemulla huollossa äijiä tarpeeksi asiasta "tenttaa", niin kyllähän se selviää seltäkin että bagit eivät todellakaan voi laueta mikäli vikavalo palaa.
                            Ylhäältä käsky on vain selvästi käynyt ko.aiheesta jotta suut pidetään linjassa "virallisen kannan" kanssa. Boschilla kun tällaista piiloittelu/salailu/vähättelytarvetta ei ole, sanotaan sieltä asia niinkuin se on.
                            Jonkinlainen ryhmäkannehan tästä pitäisi saada aikaiseksi jotta BMW:n maahantuojaorganisaatio saataisiin korjaamaan ongelman. Ratkaisuhan olisi se että jokaiseen e39:iin toimitettaisiin itsediagnostiikan omaava keskusyksikkö, jota ei siis tarvitse erikseen käydä nollaamassa, vaan valo sammuu ja järjestelmä aktivoituu heti kun vika ei ole päällä. Eli juuri niin kuin lähes kaikissa muissakin autoissa/järjestelmissä jotka eivät tilttaa heti ensimmäisen lievän ja hetkellisen kosketushäiriön/vastusarvohäiriön ansiosta. Eli valo palaa vain kun vika on päällä. Kysymyshän on vain rahasta, joten on hyvin ymmärrettävää että bemun bagit: "voi...ehkä voi...luultavasti voi toimiakkin valon palaessa"???. Totuus on kuitenkin toinen ja yleisesti tiedostettuna maahantuojaorganisaatiolle kiusallinen ja kallis.
                            Niin kyllä maahantuojan jos jonkun PITÄÄ tietää, että systeemi joko toimii tai sitten se ei toimi valon palaessa. Muita, ja ehkä-vaihtoehtoja ei ole ! Airbagjärjestelmässä ei ole mitään sumeata logiikkaa. JOS maahantuoja olisi fiksu (mitä se ei ole) niin näin yleisen ja vaikutuksiltaan vakavan vian ollessa kyseessä se lähettäisi tiedotteen kaikille E39 omistajille ja tulisi jollain tavalla vastaan vikojen korjaamiseksi !!!
                            W204 C350 AMG
                            Toyota Corolla 1.3XI 16V
                            Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

                            Comment

                            • Robi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2002
                              • 7606
                              • Vantaa

                              #29
                              Originally posted by harald
                              Valo paloi aina 1-2min virran kytkemisen/käynnistyksen jälkeen, mutta ei koskaan muuten. Nollauksen jälkeen se pysyi sammuksissa jonkun aikaa, joskus pidempäänkin, mutta sitten kun joku venkoili ja pyöritteli persettään etupenkillä niin seuraavan kerran valo paloi taas sen vajaa pari minuuttia. Vaikuttaa siis hyvin samanlaiselta tapaukselta.
                              Mulla omassa hiukan samanlaista ongelmaa...toki ei mitään vaikutusta vaikka vaihtaisi maton..palaa sen 30sek-1min. Vikakoodit viittaavat siihen tunnistinmattoon. Kokeiltu kaikilla mahdollisilla uusilla palikoilla apparin penkkiin ja siitä huolimatta valo palaa sen hetkisen aina käynnistyksen yhteydessä.
                              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                              Tiedustelut priva tai 0452210069

                              Current
                              E61 530d
                              E39 530d
                              E39 520iA
                              E46 330xd
                              E28 528i

                              Comment

                              • creative 22
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2005
                                • 560
                                • Alavus

                                #30
                                Tis mainitsee tuosta myös että jos vika on aapparin tunnistin matossa, valo palaa pari minuuttia käynnistyksen jälkeen ja sitten sammuu.Muiden vikojen ollessa kyseessä ei valo sammu kun kuittaamalla..ja bagit tuskin toimivat kuten hemi mainitsi.Olen kyllä tuosta samaa mieltä, bemu on tuota asiaa koko ajan yrittäny ikäänkuin piilotella, ettei mitään ongelmaa olisikaan.Minulla viime kesänä valon sytytti kuskin puolen penkin alla oleva liitin, poiketessani tampereella merkkihuollossa kysymässä, toimivatko bägit jos valo palaa, sain vastaukseksi, "no sitä nyt on turha pelätä".Eli siis mitä?Autoa ei kuitenkaan tuolla korjattu, vaan toisessa merkkihuollossa kotikonnuille saavuttuani.
                                Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                                Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                                BMW Freude Am Fahren

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎