Announcement

Collapse
No announcement yet.

mikä rengastus e39?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuomkiti81
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 1162
    • Seinäjoki

    #16
    Originally posted by HJP
    -Dunlop SP9000 tms

    Onko noissa kukaan havainnut mitään ikäviä ominaisuuksia, vai onko kaikki noista hintansa arvoisia?
    Mulla on kesäpyörinä auton mukana tulleet Dunlop Sport 200OE.En ny tiedä onko ne kalliit vai halvat,mutta todella hyvät renkaat ne ainaki on.Koko on etu-235/45/17 ja taka-255/40/17,on todella hiljaiset ja hyvät ajaa,eikä vetele mihinkää suuntaan pahimmissakaan urissa.Enskesänä pitäis hommata uudet takarenkaat ja kattelin tuolta rengas-online.com:ista että sielä niitä samoja dunloppeja saa hintaan 173€/kpl.
    Mercedes Benz Cls 350cdi W218
    Opel Insignia 2.0 Cdti
    Scania R560 8x4

    Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
    Ex. E60 530dA -05
    Ex. E39 530dA -01
    Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
    Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
    Ex. Opel Vectra 1.6i -99

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      HJP: Vastauksen tuohon viimeiseen kysymykseesi löydät siitä samasta lehdestä joka Suomessa rengastestien avulla painotuotteitaan myy ja joka siis määrittelee renkaiden valmistajien peremmuutta.
      Eli sieltä kyllä löytyy minkälaiset ajo-ominaisuudet+mukavuuden tuolla rengaskoolla saavutat kyseisillä "testivoittajamerkeillä".
      Myös ne ikävät ominaisuudet löytyvät jokaisesta auto tai rengastestistä missä 18" vannehalkaisijan renkaista puhutaan.
      Pointti on kuitenkin siinä mitä sinä itse haluat renkaasi ominaisuuksilta painottaa. Jos haluat ratarenkaan kaarrekiihtyvyyksiä, niin niitä saat, mutta koska ilmaisia aterioita ei ole olmassakaan, lisääntyy uraherkkyys/terävyys samassa määrin,jne.
      Eli se pitää ymmärtää että kaikessa kiistattomasti parasta rengasta ei ole koskaan valmistettu, vaan se on tuote joka on aina kompromissien summa.
      Toki parhaiten markkinoidut koetaan pääsääntöisesti yleisesti "parhaiksi", mutta jos vetely, meteli ja nopea kuluminen ei häiritse, niin tuosta joukosta alle vain markkinoiden parhaimmin markkinoidut ja siitä syystä selvästi kalleimmat Contit tai Pilotit W tai Y nopeusluokassa.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10058
        • KVLA

        #18
        Kahdet Misukat silestoneiksi ajaneena (ja luvattoman nopeasti) voin sanoa,ettei hinta kohtaa laatua.Kuluu nopeasti ja kun pinta kerros kulutuspinnasta häviää niin uraherkempiä kumeja lienee vaikea löytää.(ainakin 40-sarjalaisissa).Tosin uraherkkyyten vaikuttaa varmaan mihin autoon kumit asennetaan.Itselläni ne oli välyksettömän alustan omaavassa E36 M3:ssa.
        En osta ikinä enää Misukoita kesäkumeiksi.Sillä rahalla vetää pari kierrosta esim. Kumhoja.


        Noista toisista vaihtoehdoistasi ei ole omakohtaisia kokemuksia.
        Last edited by Heguli 31; 10-03-2006, 20:51.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Näinhän se juuri on kuin Heguli totesi. Misukan monet 18"-19":set nopeiden nopeusluokkien renkaat ovat ihan aikuisten oikeasti hengenvaaralliset varsinkin hieman kuluneena. Vetely on pahimmillaan aivan järkyttävää ja autosta tulee TODELLA ennalta-arvaamaton mm.ohitustilanteissa ylitettäessä tien korkeampi keskiosuus. Suomen urapaikatut tiet tekee yleensä tämän kokoisista misukoista, conteista ja muutamasta muustakin merkistä erittäin raskaan/tarkan ajettavan. Koskaan ei tiedä mihin suuntaan auto seuraavasta urasta kimpoaa ja ratista saa olla kiinni koko ajan todella tanakasti.
          Samalla rengas kuluu ensimmäisen kolmanneksen menetettyään muutamassa kuukaudessa vähintään sisäkanteiltaan sileäksi, onneksi lopettaen omistajansa kärsimykset suhteellisen nopeasti.
          Testivoittajan jos haluaa.....pitää ostaa Volvo....

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10058
            • KVLA

            #20
            Todetaan vielä Misukasta se,että kun tuo renkaan ensimmäiset pari-kolme milliä kulahtaa pois,niin myös pito häviää.(liaan raskas kaasujalka???).Luultavasti kulutuspinnan "jousto" on olematonta tuolloin,ja kun pito puuttuu,niin kuluuhan ne.

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2978
              • Uusimaa

              #21
              Originally posted by Hemi
              Näinhän se juuri on kuin Heguli totesi. Misukan monet 18"-19":set nopeiden nopeusluokkien renkaat ovat ihan aikuisten oikeasti hengenvaaralliset varsinkin hieman kuluneena. Vetely on pahimmillaan aivan järkyttävää ja autosta tulee TODELLA ennalta-arvaamaton mm.ohitustilanteissa ylitettäessä tien korkeampi keskiosuus. Suomen urapaikatut tiet tekee yleensä tämän kokoisista misukoista, conteista ja muutamasta muustakin merkistä erittäin raskaan/tarkan
              No, ehkä sitten pitää tyytyä pappakokoihin... Itsellä 225/55/16 Misukan Pilotit W-nopeusluokkaa. En voisi parempia renkaita toivoa. Melko hiljaiset, tukevat ja pitoa riittävästi niin kuivalla kuin märällä. Ostettaessa oli ehkä 6,5 nyt jotain 5,5 mm. En ole mitannut. Varmasti seuraavatakin ovat samanlaiset.
              Ehkä nuo ongelmat koskevat vain noita "ylikokoja".
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Nimen omaan. 16" kokoisena kyllä vielä menee ja varsinkin misukka vielä uutena/uudehkona 17" kokoisnakin jos puhutaan yli 45-profiilisista. Tämän jälkeen meno muuttuu ja jos "testivoittajalla" haluaa ajaa päivittäin, on tyydyttävä juuri noihin pappakokoihin joissa näiden renkaiden testivoittoihin tähtäävät rakenneominaisuudet eivät vielä tee niistä hengenvaarallisia uraimureita tai/ja sietämättömiä rallattajia. Tosin jos/kun W-nopeusluokan
                yli 55-sarjan 16":n pilot pääsee kulumaan hiukankaan olka-alueiltaan pyöreäksi, alkaa nekin kyllä vetämään varsinkin kallistusten suuntaan. Ei siis ehkä niinkään varsinainen uraimuri, mutta "ylivuotisena"=kovettuneena ei kyllä sieltä hiljaisimmasta päästä. Uskoo tai ei mutta minulla 19" Kumhon 712 Ecstat vetää vähemmän ja on varmasti hiljaisempi kuin muutaman kesän ikäinen 16" W-luokan pilot sport.

                Comment

                • Robi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 7606
                  • Vantaa

                  #23
                  Hassua että mulla ei ole ollut koskaan mitään vetelyitä havaittavissa Misukoilla. Joskus kun alla oli 235/45-17 GoodYear Eagle F1 GSD3 kumit niin oli todella uraherkät. Misukoilla on tullut ajettua 16, 17, 18 ja 19" koossa ja mistään koosta en ole löytänyt moitittavaa. Ehkä ne vaan toimii mun E39:n alla ja avovaimon E36 Touringin alla.

                  Nokialaisia kesäkumeja en laittaisi omaan autoon. Niissä on havaittavissa mm pystyheittoa jota ei saa pois millään ilveellä.
                  Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                  Tiedustelut priva tai 0452210069

                  Current
                  E61 530d
                  E39 530d
                  E39 520iA
                  E46 330xd
                  E28 528i

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Michelinillä ensinnäkin malleja on Pilot Sportista Pilot Sport 2:een, energyyn, exaltoon, primacyyn, ym. ja näistä kymmeniä eri nopeusluokkia, malleja ja valmistajia/maitakin, joten michelin sinällään ei ole mikään uraimurin synonyymi(tosin contin sportmallit on). En tiedä mitä mallia/nopeusluokkaa Robin misukat ovat olleet jos ominaisuudet vetelyn, metelin ja kulumisen suhteen ovat olleet maltilliset, mutta ne kymmenet W tai Y nopeusluokkien omat kokemukset alle 55-profiilisista sport Piloteista ovat olleet pahimmillaan lähinnä huvittavia. Toisaalta itse suosin vuosiakausia näitä ylikokoisia "huippurenkaita"(kalleinta mitä hyllystä löytyy), lähinnä contia, misukkaa ja Goodyearia kunnes näitä pikkuisen erilaisella filosofialla rakennettuja renkaita alkoi Suomestakin lähinnä konttituojilta saamaan.
                    Silloin tuo kotrasti testivoitto-ominaisuuksien ja stabiilien ajettavien ominaisuuksien välillä kyllä kristallisoitui, vaikka sitä vielä contin sporttisarjat kuvittelikin myös näissä ylikokoisissa olevan jotenkin yleisominaisuuksiltaan ylivertaista. Kuitenkin se pehmeys ja reagoimattomuus mistä lentokentillä/moottoriradoilla ajetuissa rengastesteissä jaetaan miinuspisteitä on yli 17" kokoisissa matalaprofiilisissa renkaissa erittäin toivottava ominaisuus kuluttajan kannalta. Se vain on niin että jos testipisteitä tarkasta/terävästä ohjautuvuudesta(=urissa vetelystä) ei tule, ei rengasta myöskään myydä.
                    Jos joku on löytänyt Michelinin 18"-19":n tuhansista merkki/malli/nopeusluokkayhdstelmistä edes yhtä vetelemättömän ja äänettömän paketin kuin 18" ja 19" Kumhon 712 W ja Y Ecstat, niin olen toki minä, kuin varmasti moni muukin erittäin kiinnostunut mikä tällainen yhdistelmä on kun en ainakaan itse ole sellaiseen törmännyt. En siis väitä etteikö sellainen voisi olla, mutta pelkkä emokonsernin merkki renkaan kyljessä ei vielä kerro konsernin kaikista tuhansista muista tuotteista vielä mitään.

                    Comment

                    • 525TDS Touring
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 483
                      • Sahalahti

                      #25
                      Originally posted by Hemi
                      Siis tokihan e39:iä on saanut monenlaisella vannehalkaisijalla/rengasleveydellä/profiilisuhteella, mutta kaikki lähtee tuosta alkuvuonna -95 päätetystä 205/65-15":n 1973mm:n ns.vakiovierintäkehästä jonka ympärille kaikki muut kehät/halkaisijat asettuvat. Eli kaikki välitykset, kori/alustarakenteet, mittaristot, softat/jarrut,ym.ym on aina lähtökohtaisesti ajettu tuolle 1973mm:n vierintäkehälle ja 628mm:n rengashalkaisijalle. Vannehalkaisija voi muuttua, samoin kuin renkaan leveys ja luonnollisesti pakostakin profiilisuhde, mutta tuo 1973mm:n vierintäkehä ei muutu muutamaa sallittua prosenttia enempää.
                      Eli tässä mainituissa esim.225/55-16":ssa vierintäkehä on 1991mm(+18mm) ja 225/60-15":ssa 1984mm(+11mm).
                      Millä matematiikalla noi kehät ja halkaisija 628mm on laskettu? Kun 205/65-51 Ø= 647,44mm ja kehä 2033,7mm. 225/60-15 Ø= 650,74mm ja kehä 2044,1mm. 225/55-16 Ø= 653,79mm ja kehä 2053,8.
                      Ex-525TDSa Touring -98
                      Ex-MB E220T CDi -02
                      E61 520D -09
                      F11 518d -16

                      Comment

                      • Robi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 7606
                        • Vantaa

                        #26
                        Originally posted by Hemi
                        Michelinillä ensinnäkin malleja on Pilot Sportista Pilot Sport 2:een, energyyn, exaltoon, primacyyn, ym. ja näistä kymmeniä eri nopeusluokkia, malleja ja valmistajia/maitakin, joten michelin sinällään ei ole mikään uraimurin synonyymi(tosin contin sportmallit on). En tiedä mitä mallia/nopeusluokkaa Robin misukat ovat olleet jos ominaisuudet vetelyn, metelin ja kulumisen suhteen ovat olleet maltilliset, mutta ne kymmenet W tai Y nopeusluokkien omat kokemukset alle 55-profiilisista sport Piloteista ovat olleet pahimmillaan lähinnä huvittavia. Toisaalta itse suosin vuosiakausia näitä ylikokoisia "huippurenkaita"(kalleinta mitä hyllystä löytyy), lähinnä contia, misukkaa ja Goodyearia kunnes näitä pikkuisen erilaisella filosofialla rakennettuja renkaita alkoi Suomestakin lähinnä konttituojilta saamaan.
                        Silloin tuo kotrasti testivoitto-ominaisuuksien ja stabiilien ajettavien ominaisuuksien välillä kyllä kristallisoitui, vaikka sitä vielä contin sporttisarjat kuvittelikin myös näissä ylikokoisissa olevan jotenkin yleisominaisuuksiltaan ylivertaista. Kuitenkin se pehmeys ja reagoimattomuus mistä lentokentillä/moottoriradoilla ajetuissa rengastesteissä jaetaan miinuspisteitä on yli 17" kokoisissa matalaprofiilisissa renkaissa erittäin toivottava ominaisuus kuluttajan kannalta. Se vain on niin että jos testipisteitä tarkasta/terävästä ohjautuvuudesta(=urissa vetelystä) ei tule, ei rengasta myöskään myydä.
                        Jos joku on löytänyt Michelinin 18"-19":n tuhansista merkki/malli/nopeusluokkayhdstelmistä edes yhtä vetelemättömän ja äänettömän paketin kuin 18" ja 19" Kumhon 712 W ja Y Ecstat, niin olen toki minä, kuin varmasti moni muukin erittäin kiinnostunut mikä tällainen yhdistelmä on kun en ainakaan itse ole sellaiseen törmännyt. En siis väitä etteikö sellainen voisi olla, mutta pelkkä emokonsernin merkki renkaan kyljessä ei vielä kerro konsernin kaikista tuhansista muista tuotteista vielä mitään.
                        No...tuota. Omassa E39:ssä olleita.
                        Kesällä

                        GoodYear Eagle F1 GSD3 235/45-17 W (uraherkät)
                        Michelin Pilot Sport 235/45-17 Y
                        Michelin Pilot Sport PS2 235/40-18 edessä ja 265/35-18 takana Y
                        Michelin Pilot Sport PS2 235/35-19 edessä ja 265/30-19 takana Y

                        Talvirenkaita.
                        Nokian NRW 215/55-16 (liukkaat)
                        GoodYear Ultra Grip GW2 235/45-17(paskat)
                        GoodYear Ultra Grip GW3 235/40-18 edessä ja 265/35-18 takana V
                        Pirelli Sottozero Asimmetrico 245/40-18 V

                        Avovaimon E36 Touringissa olleita.
                        Kesällä

                        Michelin Pilot Primacy 225/45-17 W
                        Michelin Pilot Sport 225/45-17 W
                        Marangoni Zeta Linea 225/40-18 V (kamalimmat renkaat ever)
                        Michelin Pilot Sport 225/40-18 edessä ja 255/35-18 takana W

                        Talvirenkaina.

                        GoodYear UG 500 225/45-17 H

                        Tossapa noita.
                        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                        Tiedustelut priva tai 0452210069

                        Current
                        E61 530d
                        E39 530d
                        E39 520iA
                        E46 330xd
                        E28 528i

                        Comment

                        • Shadow-line
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 245
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Tuolla jonkinlainen taulukko: www.eurovanne.fi/rengaslaskuri.htm

                          Lukee alusta loppuun, niin taas tietää sitä sun tätä..

                          Comment

                          • HJP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1282
                            • Helsinki

                            #28
                            Nyt ilmeisesti ostan noille vanteille (18" BBS RC:t), 225/40-18 Continental Sportcontact 2:set uutena. Saa sitten nähdä, että onko tuossa autossa miten uraherkät tms, laitan foorumille tietoa kun on muutama tonni ajettuna.

                            Nuo renkaat saa aika sopuhintaan suomesta, joten en jaksa tilata saksasta (siellä 156e / kpl + toimitus 15e / kpl = 171e / kpl...)

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              225/40-18" on sitten halkaisijaltaan hieman alikokoinen kesärenkaana e39:iin.
                              Ei tosin niin että olisi juuri merkitystä, mutta 235/40:ssä olisi oikea halkaisija jos valita saat.

                              Comment

                              • HJP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2004
                                • 1282
                                • Helsinki

                                #30
                                Originally posted by Hemi
                                225/40-18" on sitten halkaisijaltaan hieman alikokoinen kesärenkaana e39:iin.
                                Ei tosin niin että olisi juuri merkitystä, mutta 235/40:ssä olisi oikea halkaisija jos valita saat.
                                Jos minulle tätä postausta tarkoitit, niin autona ei tod. ole e39, joten rengaskoko on ihan oikea. Kuka nyt e39:iin laittaisi taakse 225/40 kumit?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎