Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 perää huutaa...mitä tehdä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • m5 lemans
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 190
    • espoo

    E39 M5 perää huutaa...mitä tehdä?

    M5 Vm 2000 jolla on ajettu n. 90.000 km; perä (?) huutaa lähinnä kuin jarrutan moottorilla, mutta myös jos auto rullaa (lujaa) vapaalla

    Perä on jo kertalleen vaihdettu (käytettyyn) ja (oikeat) nesteet (Castrol jotain mitä en nyt muista). Mitä neuvoksi? M5boardissa ajattelevat että ongelma voisi olla "chimming", mutta en ole onnistunut saamaan selvää mitä asialle voisi tehdä...
  • dunkelblau
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 1151
    • Uusimaa

    #2
    Se on kerta ja laaki, aika yleinen sellainen. Ongelma on kieltämättä aika v-mäinen, eikä oikein parane "säätämälläkään", varsinkaan jos tekijät maassa on kortilla. Tietysti voi olla mahdollista, että ääni tuleekin jostain muualta. Puslat, nivelet, laakerit..?

    Uusi perä, ja rauhallisempi tyyli?
    "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Kyllä se taitaa e39 M5-murikan kohdalla olla lopun alkua jos moottorijarrutuksessa alkaa huutamaan. Tosin jos kaksi murikkaa on mennyt yhdessä autossa, niin aika erikoista on sekin?

      Comment

      • reddewil
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 3015
        • West Coast

        #4
        Originally posted by Hemi
        Kyllä se taitaa e39 M5-murikan kohdalla olla lopun alkua jos moottorijarrutuksessa alkaa huutamaan. Tosin jos kaksi murikkaa on mennyt yhdessä autossa, niin aika erikoista on sekin?
        Onko muuten mahdollista kohdistaa noita rattaita keskenään, niin kun ennenvanhaan? Siitähän se ääni sillon synty kun oli kosketukset ihan päin...
        Pitäsköhän purkaa toi oma kokkare ja tutkia tilanne?
        Mut Hemi, miten on, laita vaikka privaa.
        ...

        Comment

        • dunkelblau
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2003
          • 1151
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by reddewil
          Onko muuten mahdollista kohdistaa noita rattaita keskenään, niin kun ennenvanhaan? Siitähän se ääni sillon synty kun oli kosketukset ihan päin...
          Pitäsköhän purkaa toi oma kokkare ja tutkia tilanne?
          (Laitetaan nyt kaikille silti tiedoksi)

          Eli shimmata perä? Mikäli tarvittavat osat löytyy ja taitoa siihen, niin mikäs siinä. Muistahan myös kertoa meille muillekin sitten tulokset!
          "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Siis tokihan tuo shimmaaminen onnistuu jos sille löytyy tekijä. Itse aikoinaan noita Fordin 8" ja erityisesti 9" jenkkimurikoita shimmanneena/kosketuksia väreillä haeskelleena voin vain todeta, että siinä vaiheessa kun perä moottorijarrutuksella ulvoo, niin enemmän tai vähemmän täydellisen siitä parhaimmillaankin enään saa. Kovin pitkäikäistä ei enään milloinkaan orggisrattailla.
            Toki säätö silti voi kannattaa tehdä, koska ainakin totaalituho saadaan siirrettyä hamaan tulevaisuuteen ja äänikin ainakin joksikin aikaa lähes poistettua. Bemun perien kohdallahan ongelma syntyy siitä että uusia pinion ja lautaspyöriä ei myydä varaosia(eikä ainakaan halvalla kuten jenkkiperiin), jää ainoaksi vaihtoehdoksi tavoiteltaessa 100% lopputulosta, koko murikan vaihto. En ole yhtään bemun murikkaa paloitellut, joten nuo säätömahdollisuudet on vielä hämärän peitossa, mutta eiköhän se siinä onnistu kuin muihinkin tämän tyyppisiin murikoihin. Shimmejä voi tosin joutua teettämään. Sanotaan että lukottomien perusperien kohdalla on järkevintä nakata huutavalla murikalla romumiestä, mutta lukkoperät voisi koittaa kyllä pelastaa ja pyrkiä reagoimaan NOPEASTI siinä vaiheessa kun ensimmäiset ulinaoireet ilmenevät.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎