Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ongelmia jäähdytysjärjestelmässä ja mystinen anturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suffeli
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 559
    • JKL

    E39 ongelmia jäähdytysjärjestelmässä ja mystinen anturi

    Jaahas, mistäs lähtis liikkeelle... on sen verran omituisia juttuja, että tästä ei tule lyhyttä viestiä

    Viime perjantaina emäntä tuli hakee töistä ja heti huomasin, että autossa tuoksuu joku. Muutaman kilsan jälkeen huomasin, että apukuskin puolelle tulee vähän viileämpää ilmaa kuin kuskin puolelle. Säädin lämpöjä ja sit sain tulemaan lämmintäilmaa suht normaalisti molemmille puolille. Käytiin kaupoissa ja kun pääsin kotia, niin avasin nokkapellin. Paisuntasäiliön vieressä olevasta ilmausruuvista roiskui jäähdytysnestettä ja höyryä. Perinteiseen suomalaiseen tyyliin pelkäsin heti pahinta eli että kannentiiviste paskana tms. Noh, seuraavana aamuna menin tutkimaan tilannetta. Jäähdytinnestettä oli tasantarkkaan oikea määrä eli siihen viivalle ja öljyä oli normaali määrä ja se oli normaalia, ei vaaleaa tms. Nii kerrottakoon, että auton lämmöt eivät missään vaiheessa nousseet normaalia kuumemmaksi. Sit sattumalta huomasin, että oikealla puolella valojen takana roikkuu joku anturi ilmassa! Syötin koneelle osasta löytyvän koodin: 8360857. Se on double temperature switch ja sen pitäisi olla syylärin kyljessä kiinni! Tässä kuvassa osa nro 10

    Viime syksynä vaihdoin enkelin silmiin polttimot ja siinä tuli umpiot irroitettua, mutta en todellakaan silloin nähnyt mitään anturia roikkumassa! Anturissa on em. koodin lisäksi teksti: bmw91°/104°C. Aloin heti miettimään, että perkele, tässähän on syy. Joku lämpötilakytkin irti ja sen takia jäähdytinnesteet kuumeni liikaa tms. Noh, ei muutakuin ETK esille ja kaivoin kuvat esille. Kuvat kouraan ja ties kuinka monetta kertaa olin tutkimassa, että mistä se on irronnut. Paikka ei löytynyt millään, mutta sen sijaan löysin syyläristä tarran jossa oli päivänmäärä 18.11.98! Mun auto on siis tehty 12/96... TU-mallihan tuli joskus 9/98? Eli olisko tässä nyt käynyt niin, että jossain vaiheessa autoon olisi vaihdettu uusi syyläri, mutta laitettu uudempi versio jossa ei siis käytetä em. anturia?!?!?

    Tänään sunnuntaina sain lisää silmiä ihmettelemään tilannetta. Tultiin siihen tulokseen, että koitetaas nyt vaikka lisätä nestettä ilmausruuvin kautta. Kun tätä ruuvia hieman käänsi niin sehän murtui heti. Muovinen ilmausruuvi. oli siis paskana. Olen itselleni kertonut, että jäähdytysjärjestelmä olisi paineistettu suljettu järjestelmä ja nyt se ei enää sitä kyllä ollut! Oliko tässä nyt käynyt niin, että koko homma olisi aiheutunut ilmausruuvin hajoamisen takia? Taustatiedoksi kerrottakoon, että autoon vaihdetti 2kk sitten öljyt ja vesiventtiili ja järjestelmä myös ilmattiin.

    Nyt kiinnostas, että mikä tuo em. anturi oikein? Mitä se tekee? Liittyykö joten automaattiseen ilmastointiin? Haen huomenna uuden ilmausruuvin, niin uskaltaako autolla lähteä sitten vaan ajelemaan vai pitääkö järjestelmä ilmata tms? Voiko olla, että siellä on ilmalukkoja tjsp??? Hajooko nuo ilmausruuvit helpolla vai onko se väännetty paskaks 2kk sitten siellä Laakkosella?
    ------
    G31 530d
  • Vee-eit
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 709
    • Turku

    #2
    Anturi ohjaa ilmastoinnin flektiä (maskin ja jäähdyttäjän välimaastossa). Uudemmassa mallissa on erilainen systeemi. Ilmastointi lienee Suomen oloihin ylimitoitettu, koska toimii vaikka flekti olisi jumissa. Jos autossa on uudempi jäähdytin, on Gyntteri piilottanut ylimääräisen anturin, koska sille ei enää ollut paikkaa ?
    Ilmaruuvit hajoavat erittäin helposti, luulen sen murtuneen jo huollossa ja hajonneen lopullisesti nyt. Uusi ruuvi paikkaan, tarkasta jäähdytysnesteen määrä ja koeajolle. Kun kone on lämmin voit koittaa tuleeko ilmaruuvista ilmaa vai nestettä.
    Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

    Comment

    • Jarde
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 446
      • Oulu

      #3
      Noi ilmausruuvit hapertuu ajan myötä ja rikkoontuvat sitten tosi helposti. Kannattaa ilmata ja katsoa, että nestettä on varmasti tarpeeksi.
      Mulla tuo ilmausruuvi korkkasi viime kesänä. Ilmausruuviin oli koskettu sitä ennen viimeksi tammikuussa. En huomannut ajossa mitään(lämmöt ei nousseet punaiselle) ennen kuin sattumalta juuri merkkiliikkeen pihalla huomasin neste vanan maassa, samalla kuului suhinaa konepellin alta. Ilmausruuvin kanta oli pystyssä ja nestettä suihkusi reijästä. Uusi ruuvi saatiin paikoilleen ja kysyin että tarviiko nestettä laittaa. No ei sitten lisätty ja muutaman sadan metrin ajon jälkeen mittari heilahti äkisti punaiselle. Jäähdyteltiin ja lisättiin nestettä melko paljon, varmaan 3-4 litraa. Mitään vauriota ei kuitenkaan ilmeisesti päässyt käymään, auto on ainakin pelannut vielä toistaiseksi. Onneksi!

      Kannattaa kesällä kattella pyöriikö se ilmastoinnin flekti, olis varmaan suotavaa että kovilla helteillä se toimii!?
      E46 320d sedan vm-02
      museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        9/98-uudemman syyläristä ei kuitenkaan todellakaan voi olla kyse koska sitä ei mitenkään saa vanhempaan konehuoneeseen ilman m52TU moottoria+koko jäähdytys/vesikiertojärjestelmää+sitä ohjaavaa sähköjärjestelmää asennettua. Uudempi e39:n jäähdytysjärjestelmä muun tekniikan lisäksi on siis joka suhteessa täydellisen erilainen kuin 9/98-vanhemmissa, joten ainoaksi selitykseksi jää että syylärisi on vaihdettu jossain vaiheessa "uuteen" 9/98-vanhempaan tarvikkeeseen/vaihto-osaan jossa ei ole kyseisen ilmastoinnin flektin anturin läpimenoa eikä kierreosaa lainkaan. Ilmaa on joka tapauksessa jostain syystä kierrossa.

        Comment

        • suffeli
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 559
          • JKL

          #5
          Okei, kiitoksia kommenteista. Nyt on uusi ilmausruuvi ostettu ja tänään pitäis saada auto taas liikkeelle. Voisko joku vielä kertoo, että kuinka tää ilmaus pitäisi suorittaa? Ite ajattelin, että ilmausruuvi paikoilleen ja sit auto liikkeelle ja välillä kierroksia enemmän, jotta vesipumppu toimisi tehokkaasti => ilma ja mahdollinen vesi liikkuu paremmin. Lämmöt täysille. Sit kun lämmöt vähän nousee, niin ilmausruuvia raolleen, jotta ilma pääsee pois. Sit taas lisää ajoa ja ruuvin löysäystä, kunnes ruuvista tulee nestettä eikä ilmaa. Ja auton nokka hieman korkeammalle, jotta ilma tulis paremmin pois vai onko sillä mitään merkitystä? Menikö homma muuten oikein? Nii ja pitäiskö niitä letkuja puristella siinä välissä?
          ------
          G31 530d

          Comment

          • suffeli
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 559
            • JKL

            #6
            Homma tuli tehtyä suunnilleen noin kun tossa kerroin. Aika hassua, että paisuntasäiliössä oli nestettä vaikka kuinka, mutta silti ilmausruuvista saatiin menemään n.2-3 litraa nestettä. Minä kun kuvittelin, että juuri paisuntasäiliöstä näkee, että onko nestettä tarpeeksi vai ei! Jos sinne jäi vähän ilmaa, niin poistuukos se ajanmyötä sieltä? Vai pitääkö sitä vielä ilmata tms?

            Vielä kun keksis, että mitä teen sen lämpötila-anturin kanssa joka ohjaa ilmastoinnin flektiä.... toisaalta jos se ei ole ollut kytkettynä tähänkään asti ja kaikki on toiminut, niin en varmaan tee asialle mitään?
            ------
            G31 530d

            Comment

            • Vee-eit
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 709
              • Turku

              #7
              Jäähdyttäjä voi olla mallista jossa ei ole ilmastointia. Joko vaihdat jäähdyttäjän, tai et tee mitään.
              Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Jäähdyttäjä ON mallista jossa ei ole ollut ilmastointia tai sitten se on tarvike joissa ko.valmiutta ei ole.

                Comment

                • Jarde
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 446
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by suffeli
                  Vielä kun keksis, että mitä teen sen lämpötila-anturin kanssa joka ohjaa ilmastoinnin flektiä.... toisaalta jos se ei ole ollut kytkettynä tähänkään asti ja kaikki on toiminut, niin en varmaan tee asialle mitään?
                  Onko sulla flekti toiminut?
                  E46 320d sedan vm-02
                  museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Tuuletin pyörii 1. nopeudella ilman tuota anturiakin, mutta ei se anturi nyt ihan turhakaan ole vaikka normaalisti pärjätään ilmankin. Tuossa selostus systeemistä:

                    Auxiliary fan stage 1
                    The air conditioning system cuts in stage 1 of the auxiliary fan by means of relays when the compressor clutch is active and the outside temperature is greater than 10 o C. The auxiliary fan cuts out when the compressor clutch has switched off or the outside temperature is less than 8 o C.

                    For safety reasons, a thermostat switch also causes stage 1 to cut in at a temperature of 91 o C irrespective of the instruction given by the air conditioning control unit.

                    Auxiliary fan stage 2
                    Stage 2 of the auxiliary fan is not cut in by the air conditioning control unit.

                    If the cooling water exceeds a value above 99 o C or if the medium pressure switch has closed, stage 2 cuts in by means of a relay.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • suffeli
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 559
                      • JKL

                      #11
                      Originally posted by Jarde
                      Onko sulla flekti toiminut?
                      Täytyy sanoa, ettei mitään tietoa. En ole koskaan huomannut katsoa

                      Mut täytyy selvitellä asiaa tarkemmin tässä lomien aikana. Ainakin voisin ottaa syylärissä olevasta tarrasta kaikki numerot ylös ja katsoa jos se löytyisi ETKsta.

                      Tässä samalla tein mielenkiintoisen havainnon. Auton lämpötilamittarin asteikko alkaa n.20C. Sininen alue on 20-55C. Eka viiva 66C ja pystysuorassa normaalilämpöisenä se on 77C eteenpäin. Ainakin vielä 100C se on pystysuorassa. Onko tietoo, että missä asteissa mittari jatkaa matkaa, milloin seuraava viiva tavoitetaan ja milloin ollaan punaisella alueella?
                      ------
                      G31 530d

                      Comment

                      • jartsa02
                        BTCF Member
                        • Jun 2003
                        • 1131
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by suffeli
                        Tässä samalla tein mielenkiintoisen havainnon. Auton lämpötilamittarin asteikko alkaa n.20C. Sininen alue on 20-55C. Eka viiva 66C ja pystysuorassa normaalilämpöisenä se on 77C eteenpäin. Ainakin vielä 100C se on pystysuorassa. Onko tietoo, että missä asteissa mittari jatkaa matkaa, milloin seuraava viiva tavoitetaan ja milloin ollaan punaisella alueella?
                        Tollee toi lämpömittari näissä toimii. Tossa kun oli pieniä termariongelmia talvella niin tuli vähän seurattua ton mittarin liikkeitä salavalikon lukemiin verrattuna:

                        Viisari keskellä: n. 80 - 110 C
                        Viisari seuraavalla viivalla: n. 115 C
                        Varotusvalo syttyy (punaisen reunalla): n. 125 C
                        BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                        Comment

                        • Jarde
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 446
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by suffeli
                          Täytyy sanoa, ettei mitään tietoa. En ole koskaan huomannut katsoa

                          Mut täytyy selvitellä asiaa tarkemmin tässä lomien aikana. Ainakin voisin ottaa syylärissä olevasta tarrasta kaikki numerot ylös ja katsoa jos se löytyisi ETKsta.

                          Tässä samalla tein mielenkiintoisen havainnon. Auton lämpötilamittarin asteikko alkaa n.20C. Sininen alue on 20-55C. Eka viiva 66C ja pystysuorassa normaalilämpöisenä se on 77C eteenpäin. Ainakin vielä 100C se on pystysuorassa. Onko tietoo, että missä asteissa mittari jatkaa matkaa, milloin seuraava viiva tavoitetaan ja milloin ollaan punaisella alueella?
                          Se flekti kyllä humisee aika reilusti, kun on käynnissä. Sen kyllä huomaa jos auton etupuolella seisoo ja flekti pyörii.
                          Tuolla oli juttua flektistä http://www.btcf.fi/forum/showthread....ut.ilmastointi

                          Aika mielenkiintoinen toimintatapa tuolla lämpömittarilla, hyvä tietää!
                          E46 320d sedan vm-02
                          museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                          Comment

                          • suffeli
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 559
                            • JKL

                            #14
                            Nyt tuli tutkittua vähän lisää tuota syyläriä. Siitä löytyi numero 1740698. Sen avulla löysin sen tiedot. Näyttäis siltä, että autoon on todellakin joskus vaihdettu vanhan mallinen syyläri jota on viimeksi käytetty 10/96 mallissa. Ja tämä on siis ilman automaattista ilmastointia.

                            Oisko kellään tarkempaa tietoa näiden syyläreiden eroista? Lähinnä kiinnostaisi, että pystyisikö nykyiseen vaihtamaan vain sen sivuosan jossa on se paikka sille lämpötila-anturille?? Vai pitääkö vaihtaa koko syyläri? Tai onko mitään muuta ratkaisua?

                            Tuntuu kyllä naurettavalta, että joku perk**een idiootti on vaihtanut tohon väärän osan!! Toisaalta, onhan tuo toiminut ihan hyvin tähänkin asti, joten tuskinpa siitä on ongelmaa jatkossakaan vaikken sillä tekisi yhtään mitään....
                            ------
                            G31 530d

                            Comment

                            • Vee-eit
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 709
                              • Turku

                              #15
                              Päätyä ei voi vaihtaa, joten uusi syyläri € ...
                              En käske enkä kiellä, mutta itse en tekisi mitään.
                              Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎