Jaahas, mistäs lähtis liikkeelle... on sen verran omituisia juttuja, että tästä ei tule lyhyttä viestiä 
Viime perjantaina emäntä tuli hakee töistä ja heti huomasin, että autossa tuoksuu joku. Muutaman kilsan jälkeen huomasin, että apukuskin puolelle tulee vähän viileämpää ilmaa kuin kuskin puolelle. Säädin lämpöjä ja sit sain tulemaan lämmintäilmaa suht normaalisti molemmille puolille. Käytiin kaupoissa ja kun pääsin kotia, niin avasin nokkapellin. Paisuntasäiliön vieressä olevasta ilmausruuvista roiskui jäähdytysnestettä ja höyryä. Perinteiseen suomalaiseen tyyliin pelkäsin heti pahinta eli että kannentiiviste paskana tms. Noh, seuraavana aamuna menin tutkimaan tilannetta. Jäähdytinnestettä oli tasantarkkaan oikea määrä eli siihen viivalle ja öljyä oli normaali määrä ja se oli normaalia, ei vaaleaa tms. Nii kerrottakoon, että auton lämmöt eivät missään vaiheessa nousseet normaalia kuumemmaksi. Sit sattumalta huomasin, että oikealla puolella valojen takana roikkuu joku anturi ilmassa! Syötin koneelle osasta löytyvän koodin: 8360857. Se on double temperature switch ja sen pitäisi olla syylärin kyljessä kiinni! Tässä kuvassa osa nro 10
Viime syksynä vaihdoin enkelin silmiin polttimot ja siinä tuli umpiot irroitettua, mutta en todellakaan silloin nähnyt mitään anturia roikkumassa! Anturissa on em. koodin lisäksi teksti: bmw91°/104°C. Aloin heti miettimään, että perkele, tässähän on syy. Joku lämpötilakytkin irti ja sen takia jäähdytinnesteet kuumeni liikaa tms. Noh, ei muutakuin ETK esille ja kaivoin kuvat esille. Kuvat kouraan ja ties kuinka monetta kertaa olin tutkimassa, että mistä se on irronnut. Paikka ei löytynyt millään, mutta sen sijaan löysin syyläristä tarran jossa oli päivänmäärä 18.11.98! Mun auto on siis tehty 12/96... TU-mallihan tuli joskus 9/98? Eli olisko tässä nyt käynyt niin, että jossain vaiheessa autoon olisi vaihdettu uusi syyläri, mutta laitettu uudempi versio jossa ei siis käytetä em. anturia?!?!?
Tänään sunnuntaina sain lisää silmiä ihmettelemään tilannetta. Tultiin siihen tulokseen, että koitetaas nyt vaikka lisätä nestettä ilmausruuvin kautta. Kun tätä ruuvia hieman käänsi niin sehän murtui heti. Muovinen ilmausruuvi. oli siis paskana. Olen itselleni kertonut, että jäähdytysjärjestelmä olisi paineistettu suljettu järjestelmä ja nyt se ei enää sitä kyllä ollut! Oliko tässä nyt käynyt niin, että koko homma olisi aiheutunut ilmausruuvin hajoamisen takia? Taustatiedoksi kerrottakoon, että autoon vaihdetti 2kk sitten öljyt ja vesiventtiili ja järjestelmä myös ilmattiin.
Nyt kiinnostas, että mikä tuo em. anturi oikein? Mitä se tekee? Liittyykö joten automaattiseen ilmastointiin? Haen huomenna uuden ilmausruuvin, niin uskaltaako autolla lähteä sitten vaan ajelemaan vai pitääkö järjestelmä ilmata tms? Voiko olla, että siellä on ilmalukkoja tjsp??? Hajooko nuo ilmausruuvit helpolla vai onko se väännetty paskaks 2kk sitten siellä Laakkosella?

Viime perjantaina emäntä tuli hakee töistä ja heti huomasin, että autossa tuoksuu joku. Muutaman kilsan jälkeen huomasin, että apukuskin puolelle tulee vähän viileämpää ilmaa kuin kuskin puolelle. Säädin lämpöjä ja sit sain tulemaan lämmintäilmaa suht normaalisti molemmille puolille. Käytiin kaupoissa ja kun pääsin kotia, niin avasin nokkapellin. Paisuntasäiliön vieressä olevasta ilmausruuvista roiskui jäähdytysnestettä ja höyryä. Perinteiseen suomalaiseen tyyliin pelkäsin heti pahinta eli että kannentiiviste paskana tms. Noh, seuraavana aamuna menin tutkimaan tilannetta. Jäähdytinnestettä oli tasantarkkaan oikea määrä eli siihen viivalle ja öljyä oli normaali määrä ja se oli normaalia, ei vaaleaa tms. Nii kerrottakoon, että auton lämmöt eivät missään vaiheessa nousseet normaalia kuumemmaksi. Sit sattumalta huomasin, että oikealla puolella valojen takana roikkuu joku anturi ilmassa! Syötin koneelle osasta löytyvän koodin: 8360857. Se on double temperature switch ja sen pitäisi olla syylärin kyljessä kiinni! Tässä kuvassa osa nro 10
Viime syksynä vaihdoin enkelin silmiin polttimot ja siinä tuli umpiot irroitettua, mutta en todellakaan silloin nähnyt mitään anturia roikkumassa! Anturissa on em. koodin lisäksi teksti: bmw91°/104°C. Aloin heti miettimään, että perkele, tässähän on syy. Joku lämpötilakytkin irti ja sen takia jäähdytinnesteet kuumeni liikaa tms. Noh, ei muutakuin ETK esille ja kaivoin kuvat esille. Kuvat kouraan ja ties kuinka monetta kertaa olin tutkimassa, että mistä se on irronnut. Paikka ei löytynyt millään, mutta sen sijaan löysin syyläristä tarran jossa oli päivänmäärä 18.11.98! Mun auto on siis tehty 12/96... TU-mallihan tuli joskus 9/98? Eli olisko tässä nyt käynyt niin, että jossain vaiheessa autoon olisi vaihdettu uusi syyläri, mutta laitettu uudempi versio jossa ei siis käytetä em. anturia?!?!?
Tänään sunnuntaina sain lisää silmiä ihmettelemään tilannetta. Tultiin siihen tulokseen, että koitetaas nyt vaikka lisätä nestettä ilmausruuvin kautta. Kun tätä ruuvia hieman käänsi niin sehän murtui heti. Muovinen ilmausruuvi. oli siis paskana. Olen itselleni kertonut, että jäähdytysjärjestelmä olisi paineistettu suljettu järjestelmä ja nyt se ei enää sitä kyllä ollut! Oliko tässä nyt käynyt niin, että koko homma olisi aiheutunut ilmausruuvin hajoamisen takia? Taustatiedoksi kerrottakoon, että autoon vaihdetti 2kk sitten öljyt ja vesiventtiili ja järjestelmä myös ilmattiin.
Nyt kiinnostas, että mikä tuo em. anturi oikein? Mitä se tekee? Liittyykö joten automaattiseen ilmastointiin? Haen huomenna uuden ilmausruuvin, niin uskaltaako autolla lähteä sitten vaan ajelemaan vai pitääkö järjestelmä ilmata tms? Voiko olla, että siellä on ilmalukkoja tjsp??? Hajooko nuo ilmausruuvit helpolla vai onko se väännetty paskaks 2kk sitten siellä Laakkosella?
Comment