e39 -97 m52 vanoksen toiminta/ohjaukset. Edit:kuvia lisätty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMWFW24
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 276
    • Jämsä

    e39 -97 m52 vanoksen toiminta/ohjaukset. Edit:kuvia lisätty

    Millä tavalla vanoksen solenoidia ohjataan? Eli tuleeko solenoidin liittimelle kokoajan +12V ja maadoitus "tarpeen mukaan" vai pätkiikö se tuota 12volttia? Minkä mukaan se saa ohjeensa, kaasun asennon(kaasuläpän anturista) ja moottorin kierrosluvun perusteella vai vielä jotain muuta lisäksi?
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=37456 -ketjussa on selitetty vanoksen toimintaa mutta eri koneessa. Mulla on sellainen oletus että vanoksen säätö ei toimisi kunnolla. Eli tuntuisi kuin se ei päästäisi painetta pois, vaan imunokan ajoitus tyhjäkäynnillä ei olisi kohdallaan, yli 3000rpm:n kone toimii. Tämä ongelma ei ole jatkuvasti päällä, vaan välillä tuntuisi toimivan oikein tyhjäkäynnilläkin. Kuulostaa siltä kuin sytytys olisi aikaisella.

    Sytytyksen ohjaushan saa varmaankin tiedon imupuolen nokka-akselin asennosta. Jos vanoksen paine ei pääse purkautumaan, niin akselihan on silloin tyhjäkäynnillä aikaisellaan ja sytyskin menee aikaiselleen, eikö niin vai olenko ihan väärillä jäljillä?
    Toinen mikä on tullut mieleen on se, että jos imunokan rataspaketti jousineen on pultattu liian tiukalle, se puristaa liikaa ratasta ja se ei pääse palaamaan takaisin kunnolla kun vanoksen paine laskee. (Tai siis akselihan siellä liikkuu rattaaseen nähden, tajusitteko mitä tarkoitan?) Vanos on vaihdettu kerran ja nostajat on vaihdettu joten nokka-akselit on ollut auki, jolloin olisi voitu kasata väärin... ääni kyllä kuului ennen nostajien vaihtoa. Vanos on edellisen omistajan aikana vaihdettu, nostajat minun aikana( <--Laakkosella).
    Vikakoodit luettiin ja mitään ei koneesta löytynyt silloinkaan.

    Itse vanos-yksikköhän on loppujen lopuksi aika simppeli vehe, ohjaus puolella voi olla enemmänkin ihmeteltävää. Oispa sähkökaaviot e39:stä...Tosin taitaa ohjaukset olla kyllä aika pitkällä softalla hoidettu, mutta ois kiva tietää mistä sähkö kulkee.
    Last edited by BMWFW24; 17-04-2006, 21:00.
    ex. 316i e36 1991
    ex. 318iS Coupe e36 1992
    ex. 528iA Touring e39 1997
    ex 316i e30 1990, vaimon
    ex. X5 4.4i e53 2001
    ex 316 e46 2003, vaimon
    525iX e60 2008
    Z4 e85 2003, vaimon​
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4651
    • Tampere

    #2
    Vanos ei ole tuossa vielä portaaton vaan päällä/pois toiminen.. Tyhjäkäynnillä muistakseni pois päältä ja heti kierrosten noustua lähtee päälle kunnes jossain 4000-5000 nurkillä lähtee taas. Muitakin parametrejä varmaan toimitaan liittyy kuin tuo kierrosluku. Ohjaus toteutettu maadoittamalla solenoidia.

    no pian sen kanssa sitten pääsee leikkimään jahka saa tuon padan käyntiin.. napilla testailla missä tuntuu olevan hyvät alueet..
    Last edited by fraatti; 27-05-2011, 13:13.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • BMWFW24
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 276
      • Jämsä

      #3
      Minulle ei ole aivan selviä nuo moottorinohjauksen salat joten lisää kysymyksiä...
      Miten vaikuttaa imuilman lämpötilan mittaus?( seos, sytyksen ajoitus)
      Entäs lambdat, polttoaineen syöttöönhän ne vaikuttaa, mites sytyksen ajoitukseen?
      Onko vanoksen ohjaukselle välissä releittä/sulakkeita vai onko se suoraan boksilta?

      Autosta oli imusarja irti ja silloin huomattiin, että huohotusjärjestelmä ei todellakaan ollut kunnossa...Siinä oleva paineensäätöventtiili
      ( osa numero 2 - http://www.realoem.com/bmw/showparts...87&hg=11&fg=15) oli täynnä p@sk@@, sisällä oleva kalvo kuorrutettuna sillä ja todennäköisesti muutenkin melkein tukossa. Eli öljyä oli päässyt myös imusarjan suuntaan koska sisällä oli öljystä "kiiltävät" pinnat ja tuo lämpötila anturi mustan "tervan" peitossa. Nyt paikat putsattu puhtaaksi, mutta jäi kaivelemaan jos tuo
      lämpötila-anturi(kaan) ei toimisikaan enään kunnolla. Tosin mitään vikakoodeja ei koneesta ole löytynyt...Katsastuksesta meni läpi ilman ongelmia pakokaasumittauksessa, enemminkin kävi jopa vähän liian puhtaana. (Arvoja en muista, kirjoittelen nyt töistä.)
      Tuo samainen moska voi tietysti olla tukkinut vanoksen öljyn poistolinjan jolloin paine ei pääsisi pois kunnolla...Huomenna olisi tarkoitus kokeilla ilmalla paljonko vanos liikkuu. Solenoidin "tappi" liikkuu kevyesti ja +12 tulee liittimelle kun laittaa virrat päälle, mitattu yleismittarilla. Tosin ei tullut kokeiltua maadoittaa suoraan runkoon sitä, joten ei nähty liikkuuko se oikeasti. Solenoidi oli minulla kädessä ja virrat päällä (liittimen kautta)mutta tappi ei silloin ainakaan liikahtanut ollenkaan. Voihan se olla että se ei maadoita jostain syystä.
      Ilma kyllä varmaan pääsee pienemmästä reiästä pois kuin öljy joten...mutta tuleepa mitattua liike. Fortea on kokeiltu jo viime syksynä, pitäsiköhän kokeilla uudelleen...? Vaikutti positiivisesti nostajien(vanhojen) ääneen silloin joten ilmeisesti puhdisti jotain kuitenkin.
      ex. 316i e36 1991
      ex. 318iS Coupe e36 1992
      ex. 528iA Touring e39 1997
      ex 316i e30 1990, vaimon
      ex. X5 4.4i e53 2001
      ex 316 e46 2003, vaimon
      525iX e60 2008
      Z4 e85 2003, vaimon​

      Comment

      • BMWFW24
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 276
        • Jämsä

        #4
        Löysin lontooksi selitettynä mihin vanoksen toiminta perustuu ja miten sen pitäisi käyttäytyä:

        --VANOS operates on the intake camshaft in accordance with engine speed and accelerator pedal position. At the lower end of the engine-speed scale, the intake valves are opened later, which improves idling quality and smoothness. At moderate engine speeds, the intake valves open much earlier, which boosts torque and permits exhaust gas re-circulation inside the combustion chambers, reducing fuel consumption and exhaust emissions. Finally, at high engine speeds, intake valve opening is once again delayed, so that full power can be developed--

        --At idle, the cam timing is retarded. Just off idle, the DME energizes a solenoid which allows oil pressure to move that cup gear to advance the cam 12.5 degrees at midrange, and then at about 5000 rpm, it allows it to come back to the original position. The greater advance causes better cylinder fill at mid rpms for better torque. The noise some people hear is the result of tolerances that make the sprocket wiggle a bit as the cup gear is moved in or out.--
        Tuo ääni ilmenee ilmeisesti vain m50-moottoreissa ilman "jousilevyä" rattaan kiinnityksessä...
        ex. 316i e36 1991
        ex. 318iS Coupe e36 1992
        ex. 528iA Touring e39 1997
        ex 316i e30 1990, vaimon
        ex. X5 4.4i e53 2001
        ex 316 e46 2003, vaimon
        525iX e60 2008
        Z4 e85 2003, vaimon​

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Tuossa kans hieman vanoksen toiminnasta:

          BASIC FUNCTION OF BMW VANOS SYSTEMS
          All BMW VANOS systems are operated through electric/hydraulic/mechanical control.
          Electric Control: The engine control module is responsible for activating a VANOS solenoid
          valve based on DME program mapping. The activation parameters are influenced
          by the following input signals:
          • Engine speed
          • Load (intake air mass)
          • Engine temperature
          • Camshaft position
          • Oil temperature (MS 42.0 only)
          Depending on the specific VANOS system, the solenoid valve is one of two types:
          • Basic black/white (on/off) solenoid valve. Found on M50 TU and M52 engines.
          • Variable position solenoid valve. Found on the M52 TU and M62 TU engines.
          Hydraulic Control: The position of the solenoid valve directs the hydraulic flow of engine
          oil. The controlled oil flow acts on the mechanical components of VANOS system to
          position the camshaft.
          Mechanical Control: The mechanical components of all VANOS systems operate under
          the same principle. The controlled hydraulic engine oil flow is directed through advance
          or retard activation oil ports. Each port exits into a sealed chamber on the opposite sides
          of a control piston.
          • The control piston on six cylinder engine systems (M50TU, M52 & M52TU) is connected
          to a separate helical gear cup.
          • The control piston on the M62TU VANOS system incorporates the helical gear.
          In its default position the oil flow is directed to the rear surface of the piston. This pulls
          the helical gear forward and maintains the retarded valve timing position.
          When the oil flow is directed to the front surface of the piston, the oil pushes the helical
          gear in the opposite direction which rotates the matched helical gearing connected to the
          camshaft.
          The angled teeth of the helical gears cause the pushing movement to be converted into
          a rotational movement. The rotational movement is added to the turning of the
          camshaft providing the variable camshaft positioning.
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • BMWFW24
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 276
            • Jämsä

            #6
            Nyt on vanos irti, näyttäis että sen akseli leikkaisi välillä kiinni ja nokan asento ei palautuisi takaisin eikä aina liikahtaisi toiseenkaan suuntaan...Tämä vanos on vaihdettu autoo joulukuussa 2004...
            Mitään vikakoodeja ei Peaken lukijalla saatu vaikka johto oli irti.
            Rakenteeltaan tuo vanos-motti on yksinkertainen ja nyt se on palasina pöydällä.
            Kuinkahan iso välys sillä "rattaalla" saa olla mikä liikkuu, nyt heiluu sivuttain todella paljon?
            ex. 316i e36 1991
            ex. 318iS Coupe e36 1992
            ex. 528iA Touring e39 1997
            ex 316i e30 1990, vaimon
            ex. X5 4.4i e53 2001
            ex 316 e46 2003, vaimon
            525iX e60 2008
            Z4 e85 2003, vaimon​

            Comment

            • BMWFW24
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 276
              • Jämsä

              #7
              Tässä on kuva missä Vanos on purettuna osiin. Kuvaan on merkattu jumittelevat osat. "Mäntään" on kaulalle ilmestynyt ylimääräisiä "työstö" jälkiä, ilmeisesti kiinnileikkautumisen takia. Kuvaa niistä en nyt kerkiä laittaa, voin myöhemmin.
              Attached Files
              ex. 316i e36 1991
              ex. 318iS Coupe e36 1992
              ex. 528iA Touring e39 1997
              ex 316i e30 1990, vaimon
              ex. X5 4.4i e53 2001
              ex 316 e46 2003, vaimon
              525iX e60 2008
              Z4 e85 2003, vaimon​

              Comment

              • BMWFW24
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 276
                • Jämsä

                #8
                Männän kuva
                Attached Files
                ex. 316i e36 1991
                ex. 318iS Coupe e36 1992
                ex. 528iA Touring e39 1997
                ex 316i e30 1990, vaimon
                ex. X5 4.4i e53 2001
                ex 316 e46 2003, vaimon
                525iX e60 2008
                Z4 e85 2003, vaimon​

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4651
                  • Tampere

                  #9
                  tuli tossa kanssa itse kasailtua hetki sitten tollanen vanospata ja mulla oli moisia jälkiä tuossa kanssa.. ja mottihan oli m52b28 ja toiminnasta en voi vielä sen enempää sanoa kun ei ole autossa kiinni..
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Lanttu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 1643

                    #10
                    Ei tuossa tule juuri muuta mieleen, kuin että voisiko voiteluöljyn kulku Vanokselle olla häiriytynyt ja siksi leikkautumia olisi tullut? Eiväthän osat voi yhtäkkiä alkaa laajenemaan eri tavalla kuin aiemmin. Mystistä.

                    Comment

                    • BMWFW24
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 276
                      • Jämsä

                      #11
                      Originally posted by fraatti
                      tuli tossa kanssa itse kasailtua hetki sitten tollanen vanospata ja mulla oli moisia jälkiä tuossa kanssa.. ja mottihan oli m52b28 ja toiminnasta en voi vielä sen enempää sanoa kun ei ole autossa kiinni..
                      Huomasitko paljonko oli päittäisvälystä tuolla "rattaalla", sivuttain siinä on jonkin verran jo kiinnitysrakenteen takia.
                      ex. 316i e36 1991
                      ex. 318iS Coupe e36 1992
                      ex. 528iA Touring e39 1997
                      ex 316i e30 1990, vaimon
                      ex. X5 4.4i e53 2001
                      ex 316 e46 2003, vaimon
                      525iX e60 2008
                      Z4 e85 2003, vaimon​

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4651
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by BMWFW24
                        Huomasitko paljonko oli päittäisvälystä tuolla "rattaalla", sivuttain siinä on jonkin verran jo kiinnitysrakenteen takia.
                        Niin meinaat vanoksen olessa paikoillaan siellä rattaiden välissä? voin ottaa venttiilikopan irti ja käydä tutkimassa.. Mutta hankala se ratas oli ainakin paikoilleen saada sinne "hampaalle" jakoa laitetettaessa kohdalle. Niin ja se tosiaan jäi itsellekin mieleen että vanoksen oleessa levällään oli tuo kyllä aika heikon oloinen kapistua ja jonkun verta tuota klappia sivuttain kanssa oli.. niin ja tuolla mun koneellahan oli ajettu tuo 150tkm
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • BMWFW24
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 276
                          • Jämsä

                          #13
                          Tarkoitin irrallaan, siis vanoksen kotelo k&#228;dess&#228;. Ei huomattu appiukon kanssa tarkistaa sit&#228; p&#228;itt&#228;isv&#228;lyst&#228;, kun ihmeteltiin poikittaista v&#228;lj&#228;&#228;. Tosin ei Laakkosen huoltomiesk&#228;&#228;n mit&#228;&#228;n sanonut vaikka siit&#228; oli puhetta syksyll&#228; kun nostimet vaihdettiin.
                          Auto on 528 -97, 149tkm mittarin mukaan .
                          Kuittien mukaan vanos yksikk&#246; olisi kertaalleen vaihdettu, Suomessa...
                          Vikadiag: auto ei k&#228;ynnistynyt-->uudet tulpat-->auto k&#228;yntiin-->testeriin-->tulos:vanos nokkas&#228;&#228;t&#246; ei toimi-->vaihdettu uusi. T&#228;m&#228; edellisen omistajan aikana.
                          Last edited by BMWFW24; 18-04-2006, 13:24.
                          ex. 316i e36 1991
                          ex. 318iS Coupe e36 1992
                          ex. 528iA Touring e39 1997
                          ex 316i e30 1990, vaimon
                          ex. X5 4.4i e53 2001
                          ex 316 e46 2003, vaimon
                          525iX e60 2008
                          Z4 e85 2003, vaimon​

                          Comment

                          • boxer33
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2005
                            • 47
                            • Espoo

                            #14
                            Mun M52B25 oli viimeviikolla vikadiagnoosissa Alppilan Autohuollossa, kun ongelmana on ollut huono käynnistyvyys lämpöisenä, alaväännön puute sekä se piinaava kovaääninen tikitys. Diagnostiikka antoi vikakoodin 65, nokka-akselin asentoanturi. Tämä aiheuttaa sen ongelman, että nokka-akseli on jatkuvasti myöhäisellä. Asentaja oli kokeilllut, että softaa rukkaamalla oli saanut ajoituksen kohdilleen, eli itse Vanos vaikuttaisi pelittävän.

                            Tilailin nyt uuden anturin ja ajettelin sen itse vaihtaa. Tuli vain nyt mieleen, että oliko tuossa solenoidin (kuvassa osa nro 3) irroittamisessa mitään erityisesti huomioitavaa, ettei avattaessa leviä käsiin? Se kun on tuon vaihto-operaation yhteydessä ilmeisesti pakko irroittaa.

                            E46 320i Touring -02
                            Ex: E36 323ti M-Tech -98

                            Comment

                            • BMWFW24
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 276
                              • Jämsä

                              #15
                              Originally posted by Lanttu
                              Ei tuossa tule juuri muuta mieleen, kuin että voisiko voiteluöljyn kulku Vanokselle olla häiriytynyt ja siksi leikkautumia olisi tullut? Eiväthän osat voi yhtäkkiä alkaa laajenemaan eri tavalla kuin aiemmin. Mystistä.
                              Outoa on että toisiinsa nähden liikkuvat kappaleet on samasta metallista tehty...siis ilman laakerointia.

                              Originally posted by boxer33
                              Tilailin nyt uuden anturin ja ajettelin sen itse vaihtaa. Tuli vain nyt mieleen, että oliko tuossa solenoidin (kuvassa osa nro 3) irroittamisessa mitään erityisesti huomioitavaa, ettei avattaessa leviä käsiin? Se kun on tuon vaihto-operaation yhteydessä ilmeisesti pakko irroittaa.

                              Eipä siinä mitään ihmeempää ole, öljyä voi tulla jonkin verran ulos.

                              Huomenna pitäis alkaa kasaamaan konetta vanhalla, mutta kunnostetulla vanoksella jos kaikki hommat menee putkeen.
                              Kyselin uusien hintoja: Laakkosella 447euroa ja toimitusaika pari päivää, KL-varaosat ainakin 1000euroa ja 3:n viikon toimitusaika...Että näin, siellä ei edes alettu ottaa selvää hinnasta vaan melkeenpä tyrmättiin heti liian kalliina osana.
                              Last edited by BMWFW24; 22-12-2006, 10:38. Reason: Asiavirhe korjattu
                              ex. 316i e36 1991
                              ex. 318iS Coupe e36 1992
                              ex. 528iA Touring e39 1997
                              ex 316i e30 1990, vaimon
                              ex. X5 4.4i e53 2001
                              ex 316 e46 2003, vaimon
                              525iX e60 2008
                              Z4 e85 2003, vaimon​

                              Comment

                              Working...
                              X