Millä tavalla vanoksen solenoidia ohjataan? Eli tuleeko solenoidin liittimelle kokoajan +12V ja maadoitus "tarpeen mukaan" vai pätkiikö se tuota 12volttia? Minkä mukaan se saa ohjeensa, kaasun asennon(kaasuläpän anturista) ja moottorin kierrosluvun perusteella vai vielä jotain muuta lisäksi?
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=37456 -ketjussa on selitetty vanoksen toimintaa mutta eri koneessa. Mulla on sellainen oletus että vanoksen säätö ei toimisi kunnolla. Eli tuntuisi kuin se ei päästäisi painetta pois, vaan imunokan ajoitus tyhjäkäynnillä ei olisi kohdallaan, yli 3000rpm:n kone toimii. Tämä ongelma ei ole jatkuvasti päällä, vaan välillä tuntuisi toimivan oikein tyhjäkäynnilläkin. Kuulostaa siltä kuin sytytys olisi aikaisella.
Sytytyksen ohjaushan saa varmaankin tiedon imupuolen nokka-akselin asennosta. Jos vanoksen paine ei pääse purkautumaan, niin akselihan on silloin tyhjäkäynnillä aikaisellaan ja sytyskin menee aikaiselleen, eikö niin vai olenko ihan väärillä jäljillä?
Toinen mikä on tullut mieleen on se, että jos imunokan rataspaketti jousineen on pultattu liian tiukalle, se puristaa liikaa ratasta ja se ei pääse palaamaan takaisin kunnolla kun vanoksen paine laskee. (Tai siis akselihan siellä liikkuu rattaaseen nähden, tajusitteko mitä tarkoitan?) Vanos on vaihdettu kerran ja nostajat on vaihdettu joten nokka-akselit on ollut auki, jolloin olisi voitu kasata väärin... ääni kyllä kuului ennen nostajien vaihtoa. Vanos on edellisen omistajan aikana vaihdettu, nostajat minun aikana( <--Laakkosella).
Vikakoodit luettiin ja mitään ei koneesta löytynyt silloinkaan.
Itse vanos-yksikköhän on loppujen lopuksi aika simppeli vehe, ohjaus puolella voi olla enemmänkin ihmeteltävää. Oispa sähkökaaviot e39:stä...Tosin taitaa ohjaukset olla kyllä aika pitkällä softalla hoidettu, mutta ois kiva tietää mistä sähkö kulkee.
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=37456 -ketjussa on selitetty vanoksen toimintaa mutta eri koneessa. Mulla on sellainen oletus että vanoksen säätö ei toimisi kunnolla. Eli tuntuisi kuin se ei päästäisi painetta pois, vaan imunokan ajoitus tyhjäkäynnillä ei olisi kohdallaan, yli 3000rpm:n kone toimii. Tämä ongelma ei ole jatkuvasti päällä, vaan välillä tuntuisi toimivan oikein tyhjäkäynnilläkin. Kuulostaa siltä kuin sytytys olisi aikaisella.
Sytytyksen ohjaushan saa varmaankin tiedon imupuolen nokka-akselin asennosta. Jos vanoksen paine ei pääse purkautumaan, niin akselihan on silloin tyhjäkäynnillä aikaisellaan ja sytyskin menee aikaiselleen, eikö niin vai olenko ihan väärillä jäljillä?
Toinen mikä on tullut mieleen on se, että jos imunokan rataspaketti jousineen on pultattu liian tiukalle, se puristaa liikaa ratasta ja se ei pääse palaamaan takaisin kunnolla kun vanoksen paine laskee. (Tai siis akselihan siellä liikkuu rattaaseen nähden, tajusitteko mitä tarkoitan?) Vanos on vaihdettu kerran ja nostajat on vaihdettu joten nokka-akselit on ollut auki, jolloin olisi voitu kasata väärin... ääni kyllä kuului ennen nostajien vaihtoa. Vanos on edellisen omistajan aikana vaihdettu, nostajat minun aikana( <--Laakkosella).
Vikakoodit luettiin ja mitään ei koneesta löytynyt silloinkaan.
Itse vanos-yksikköhän on loppujen lopuksi aika simppeli vehe, ohjaus puolella voi olla enemmänkin ihmeteltävää. Oispa sähkökaaviot e39:stä...Tosin taitaa ohjaukset olla kyllä aika pitkällä softalla hoidettu, mutta ois kiva tietää mistä sähkö kulkee.
Comment