Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 ohjaus puoltaa hieman oikealle

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lahi
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 45
    • Lappeenranta

    e39 ohjaus puoltaa hieman oikealle

    Mitäs raati veikkaisi viaksi - e39 touring '97 520i ohjaus puoltaa
    hieman oikealle, eli rattia pitää kääntää hieman vasemmalle jotta mentäisiin suoraan.

    Talvirenkailla, 205/65/15 tuota "puoltamista" ei tuntenut niin voimakkaasti,
    mutta 225/55/16 nokian z-kumeilla tuo tuntuu selkeästi. Bonuksena
    toki tuli lisääntynyt uraherkkyys.

    Tosin ratista jos päästää suoralla irti, niin ei välttämättä ojaankaan
    karkaa. Auto käväs tänään etupään kulmien säädössä, ihme säätöjä
    ei tuolla osastolla tainut olla olemassa, ainakaan liikkeen mukaan.
    Samalla liike sanoi katsoneensa, että takapään kumipuslat yms ei
    olis kuluneita (autolla ajettu 120K) eikä edessäkään kulumia kuulemma
    ollut. Ohjaus on napakka eikä kolinaa kuulu.

    Kaveri mittaili käsipelissä takapään camberit, ja ne näyttäs olevan
    about -2 astetta molemmilla puolilla - luulis moisen syövän hieman
    rengasta sisäreunasta? Vaan muistelin huollon kaverin sanoneen,
    että olisvat ohjearvojen sisällä nuo takacamberit.

    -Lahi-
    Last edited by Lahi; 25-04-2006, 23:06.
  • Tappu
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 825
    • Tampere

    #2
    Olisit nyt laittanut moottorityypin ja onko autossa minkälainen alusta.Tavallisessa sedanin alustassa taka-akselin camberin ohjearvo on -2astetta 10min (+-20min).
    AMG

    Comment

    • Jarde
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 446
      • Oulu

      #3
      Nivelet?

      Onko autosta katsottu kaikki nivelet läpi?

      Oireet kuulostaa samanlaisilta kuin itselläkin.

      Mulla löytyi edestä oikean alatukivarren nivelestä välystä, sekä molemmista ylemmistä takatukivarsista. Välys löytyi kun rengas oli ilmassa, "vatkauslevyillä" välystä ei havaitse.
      E46 320d sedan vm-02
      museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

      Comment

      • Lahi
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 45
        • Lappeenranta

        #4
        Originally posted by Tappu
        Olisit nyt laittanut moottorityypin ja onko autossa minkälainen alusta.Tavallisessa sedanin alustassa taka-akselin camberin ohjearvo on -2astetta 10min (+-20min).
        Pääsipä unohtumaan, nyt korjattu.

        -Lahi-

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          100% varmuudella jokin kulmista pielessä(näitähän ei voi käsipelillä mittailla).
          Se miksi näin on, voi johtua madalluksesta, välyksistä tai vauriosta tuennoissa.
          Eli mars mittalaitteisiin/huoltoliikkeeseen, jolta onnistuu myös säätäminen.

          Comment

          • Lahi
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 45
            • Lappeenranta

            #6
            Originally posted by Jarde
            Onko autosta katsottu kaikki nivelet läpi?

            Oireet kuulostaa samanlaisilta kuin itselläkin.

            Mulla löytyi edestä oikean alatukivarren nivelestä välystä, sekä molemmista ylemmistä takatukivarsista. Välys löytyi kun rengas oli ilmassa, "vatkauslevyillä" välystä ei havaitse.
            Pyysin lokaalia AS-huoltoa nimenomaan katsomaan nuo läpi ja sanoivat
            että vikaa ei ole. Pitänee kaverin nosturilla (jättää pyörät ilmaan) nostaa
            tuo ilmaan -> saapi itse käsineen heilutella.

            Comment

            • Lahi
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 45
              • Lappeenranta

              #7
              Originally posted by Hemi
              100% varmuudella jokin kulmista pielessä(näitähän ei voi käsipelillä mittailla).
              Se miksi näin on, voi johtua madalluksesta, välyksistä tai vauriosta tuennoissa.
              Eli mars mittalaitteisiin/huoltoliikkeeseen, jolta onnistuu myös säätäminen.
              Huollolla oli etupäälle ihan virallinen lasersysteemi millä mittasivat,
              vaan pitänee tuo viedä kunnon nelipyöräsuuntaukseen, kunhan ny
              itse ensin nuo nivelet käydään läpi, josko siellä kuitenkin löytys löysää -
              toisin kuin liike vakuutteli.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Siis vain ja ainoastaan nelipistesuuntauksella löytyy 100% varmuudella syy ko."puoltamiseen". Toki on hyvä nimen omaan tsekata ne välykset ja poistaa ne ennen mittausta jolloin homma saadaan kuntoon. Veikkaan etupään pitkittäistä reaktiotankoa(=etupään caster), tai takapään poikittaista tukivartta/sen säätöä joka taas muuttaa takapyörän camberin+aurauksen. Tämä taas muuttaa kiesin kulkukulmaa jolloin se kulkee kuin ajokoira(kylki edellä=etu ja takapyörät eivät kulje samaa uraa) ja puoltaa samalla erityisesti tien kallistuksen suuntaan. Kovassa paniikkijarrutuksessa talvella voi abseista huolimatta pyörähdys vastaantulijan kaistalle olla tosiasia.

                Comment

                • Jarde
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 446
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Lahi
                  Pyysin lokaalia AS-huoltoa nimenomaan katsomaan nuo läpi ja sanoivat
                  että vikaa ei ole. Pitänee kaverin nosturilla (jättää pyörät ilmaan) nostaa
                  tuo ilmaan -> saapi itse käsineen heilutella.
                  Välykset tuntee hyvin, jos kaveri ravistelee/heiluttelee renkaasta ja itse pitää kättä nivelellä. Isommat välykset tuntee jo rengasta ravistellessa.
                  Toivottavasti on kunnossa, omaan autoon on tulossa yli 500eurolla tukivarsia!
                  E46 320d sedan vm-02
                  museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                  Comment

                  • Rapamaha
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 683
                    • -

                    #10
                    Jos renkaita on säilytetty lämpimässä päällekkäin pinottuna 6kk, niin ei mahda olla ihan parhaassa muodossaan heti alle laiton jälkeen - toki jos meinaa ajaa ojaan vielä parin sadan kilometrinkin jälkeenkin kääntyy syyttävä sormi alustaa kohti.

                    Comment

                    • EOL
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 175
                      • Kankaanpää, Finland

                      #11
                      Jeps elikkäs itsellä kanssa vähän samaa ongelmaa eli auto puoltaa hieman oikealle ja sen johdosta rattia täytyy koko ajan pitää hieman vinossa.
                      Ja tämä ongelma tuli ilmeisesti kun hiekka tiellä ajoin mutkassa olevaan monttuun jonka johdosta myös renkaan ulko kylkeen tuli reikä ilmeisesti jokin terävä kivi puhkaisi.
                      Eihän ratti voi mennä vinoon tuollaisessa kolauksessa eli tämä korjaantuu varmastikkin tuolla suuntauksella?
                      Tuon suuntauksen nyt siihen käyn paikallisessa rengas liikkeessä teetättämässä joka tapauksessa ennen kesä renkaiden alle laittoa.

                      Ja autona E39 540 vm.96

                      Comment

                      Working...
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎