Anteeksi pitkähkö ja epäselvä vuodatus 
Auto on E39 520ia 2/2001.
Nyt kun ensimmäiset lämpimät kelit saapuivat tänne Ouluunkin, piti testata ilmastointia ekaa kertaa. Pettymys oli kova havaitessani että eihän tuo kylmää tuuppaa. Pihalla oli auton mittarin mukaan 12-17 astetta paikasta riippuen, ja kylmin ilma mitä tuo sai pihalle oli sellainen "lehmän henkäys".
Kokeilin tuota automaatilla säätämällä lämmön 16:een, ei tule "kylmää". Kokeilin käsin vääntää asteet 16, puhalluksen tappiin ja kompura napista päälle, vaan ei vieläkään kylmää.
Kokeilin myös "Max[rupelinkuva]"-painiketta, joka näkyi kytkevän sisäkierron, kompuran, vääntävän asteet 16:een, ja puhalluksen täysille. Ei kylmää vieläkään.
Tuntui että kylmimmillään oli about ulkoilman lämpöistä. Pitäisikö tuon pukata selvästi käteen kylmältä tuntuvaa ilmaa, vai sellaista haaleaa kylmimmilläänkin?
Tuossa puhalinta huudatellessani eri asetuksilla, huomasin että keskisuuttimesta kuuluu sirinää/ritinää. Ajattelin rupelin ääntävän, vaan tuo sirinä alkoi ja loppui kompuran käynnistyessä/sammuessa (kompura-painikkeella testasin, katsoin myös konetilasta ja kompura tosiaan alkaa pyörimään kun sen napista kytkee). Kuuluuko tuolta kuulua toi ritinä/sirinä kompuran käydessä? Jotenkin itellä on sellainen fiilis että se kuuluisi kennosta, kylmäaineen "kiehuessa" tulisi tuo ääni tai jotain
... mutta jos se aine siellä kiehuu, niin miksi se ei jäähdytä (kunnolla)? Onko sitä ainetta liian vähän tai jotain?
Kokeilin tuossa vauhtiin päästyäni myös lämmittää kabiinia. Tuuppasin vuorotellen molemmat puolet 32c asetukselle, ja hyvin tuntui lämpöä tulevan. Siitä tovin lämmiteltyäni naputtelin asteet takaisin 16:een ja odottelin sen viitisen minuuttia, jonka jälkeen vieläkin tuntui tuulilasille ja jalkatilaan tulevan käteen lämpimältä tulevaa ilmaa. Tuntuisi että ulkoilmallakin (eli kompuran toimimatta) tuon olisi pitänyt jo alkaa hieman viileämpää pukkaamaan. Voisikohan tuossa olla vika jossain venttiilissä tai läpässä tms, vai viittaako tämä nyt nimenomaan tuon kylmäkoneen ongelmaan?
Auto on muutamaa päivää vaille puoli vuotta sitten liikkeestä ostettu, ja siksi nyt kyselenkin neuvojanne... pieni kiirus selvittää mistä tuo johtuu, jos tämä vaikka menis vielä heidän piikkiinsä mahdollisten ongelmien löytyessä (tuntuisi kyllä kohtuulliselta, ottaen huomioon etten tätä ennen ole kyennyt ilmastointia testaamaan(ostin auton marraskuussa)). Ei liene halvimpia himmeleitä korjata tuo automaagi-ilmastointi

Auto on E39 520ia 2/2001.
Nyt kun ensimmäiset lämpimät kelit saapuivat tänne Ouluunkin, piti testata ilmastointia ekaa kertaa. Pettymys oli kova havaitessani että eihän tuo kylmää tuuppaa. Pihalla oli auton mittarin mukaan 12-17 astetta paikasta riippuen, ja kylmin ilma mitä tuo sai pihalle oli sellainen "lehmän henkäys".
Kokeilin tuota automaatilla säätämällä lämmön 16:een, ei tule "kylmää". Kokeilin käsin vääntää asteet 16, puhalluksen tappiin ja kompura napista päälle, vaan ei vieläkään kylmää.
Kokeilin myös "Max[rupelinkuva]"-painiketta, joka näkyi kytkevän sisäkierron, kompuran, vääntävän asteet 16:een, ja puhalluksen täysille. Ei kylmää vieläkään.
Tuntui että kylmimmillään oli about ulkoilman lämpöistä. Pitäisikö tuon pukata selvästi käteen kylmältä tuntuvaa ilmaa, vai sellaista haaleaa kylmimmilläänkin?
Tuossa puhalinta huudatellessani eri asetuksilla, huomasin että keskisuuttimesta kuuluu sirinää/ritinää. Ajattelin rupelin ääntävän, vaan tuo sirinä alkoi ja loppui kompuran käynnistyessä/sammuessa (kompura-painikkeella testasin, katsoin myös konetilasta ja kompura tosiaan alkaa pyörimään kun sen napista kytkee). Kuuluuko tuolta kuulua toi ritinä/sirinä kompuran käydessä? Jotenkin itellä on sellainen fiilis että se kuuluisi kennosta, kylmäaineen "kiehuessa" tulisi tuo ääni tai jotain

Kokeilin tuossa vauhtiin päästyäni myös lämmittää kabiinia. Tuuppasin vuorotellen molemmat puolet 32c asetukselle, ja hyvin tuntui lämpöä tulevan. Siitä tovin lämmiteltyäni naputtelin asteet takaisin 16:een ja odottelin sen viitisen minuuttia, jonka jälkeen vieläkin tuntui tuulilasille ja jalkatilaan tulevan käteen lämpimältä tulevaa ilmaa. Tuntuisi että ulkoilmallakin (eli kompuran toimimatta) tuon olisi pitänyt jo alkaa hieman viileämpää pukkaamaan. Voisikohan tuossa olla vika jossain venttiilissä tai läpässä tms, vai viittaako tämä nyt nimenomaan tuon kylmäkoneen ongelmaan?
Auto on muutamaa päivää vaille puoli vuotta sitten liikkeestä ostettu, ja siksi nyt kyselenkin neuvojanne... pieni kiirus selvittää mistä tuo johtuu, jos tämä vaikka menis vielä heidän piikkiinsä mahdollisten ongelmien löytyessä (tuntuisi kyllä kohtuulliselta, ottaen huomioon etten tätä ennen ole kyennyt ilmastointia testaamaan(ostin auton marraskuussa)). Ei liene halvimpia himmeleitä korjata tuo automaagi-ilmastointi

Comment