Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Ilmastoinnin flekti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarde
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 446
    • Oulu

    E39 Ilmastoinnin flekti

    Ongelmana on ilmastointilaitteen flekti, joka pyörii aina kun ilmastoinnin kytkee päälle. Kokeilin ottaa lämpötila-anturin johdon irti => ei mitään vaikutusta. Mistä tuo saa "pakko syöttöä", onko siellä vielä jokin paineanturi?

    Toinen ongelma on, että kompura pyörii jälleen kokoajan(lisäksi ääntelee jonkin verran). Viime kesäisen huollon jälkeen toimi kyllä oikein, eli katkoi välillä. Oiskohan kylmäaineet päässy jo vajeneen?
    E46 320d sedan vm-02
    museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Originally posted by Jarde
    Ongelmana on ilmastointilaitteen flekti, joka pyörii aina kun ilmastoinnin kytkee päälle. Kokeilin ottaa lämpötila-anturin johdon irti => ei mitään vaikutusta. Mistä tuo saa "pakko syöttöä", onko siellä vielä jokin paineanturi?
    Ilmastoinnin säätöyksikkö ohjaa sen päälle kun kompura pyörii ja ulkolämpö on yli 10 astetta:
    E39 528iA

    Comment

    • Stone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 4074
      • Helsinki

      #3
      Mites kun mulla tuo flekti pyörii joko täysillä tai ei ollenkaan. Miten saan sen "puolinopeuden" takaisin siihen. Vaikuttaa nimittäin tuohon ilmastoinnin tehoon aika oleellisesti.
      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
      VW Pornstarter (työjuhta)
      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
      Finnmaster T8







      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

      Comment

      • herja
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1649

        #4
        Ainakin e34:ssä on etuvastus siellä flektin edessä jolla saadaan se puolinopeus sinne. On ilmeisesti aika helposti kärähtävää sorttia.
        Retard Member

        Comment

        • Stone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 4074
          • Helsinki

          #5
          TJJL:llä on varmaan laittaa kuva tuosta etuvastuksesta/flekti hässäkästä? Voisin jopa ite sen vaihtaa kun tuo ilmastointilaite käy kaupunki ajossa melko kovilla paineilla johtuen juuri tuosta jäähdytyksen puutteesta.
          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
          VW Pornstarter (työjuhta)
          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
          Finnmaster T8







          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

          Comment

          • Jarde
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 446
            • Oulu

            #6
            Originally posted by TJJ
            Ilmastoinnin säätöyksikkö ohjaa sen päälle kun kompura pyörii ja ulkolämpö on yli 10 astetta:
            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=63329#10
            Oli ilmeisesti illalla vähän "väsy", kun en löytänyt haulla mitään tuosta flektistä, kiitos!
            Mittaako se tuota ulkolämpötilaa sillä anturilla mikä näkyy auton alta siinä keulassa?

            Miten tuo kompressori, katkooko se teillä usein sitä?
            E46 320d sedan vm-02
            museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Stone
              TJJL:llä on varmaan laittaa kuva tuosta etuvastuksesta/flekti hässäkästä? Voisin jopa ite sen vaihtaa kun tuo ilmastointilaite käy kaupunki ajossa melko kovilla paineilla johtuen juuri tuosta jäähdytyksen puutteesta.
              Tuo 2-nopeuksinen juttu siis koskee ennen 9/98 tehtyjä autoja, uudemmissa tuo on erilainen = portaaton. Näyttää kyllä siltä, että vastukset on puhaltimen sisällä.
              Attached Files
              E39 528iA

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Jarde
                Mittaako se tuota ulkolämpötilaa sillä anturilla mikä näkyy auton alta siinä keulassa?
                Kyllä.
                E39 528iA

                Comment

                • Shadow-line
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 245
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  ööööö, siis kuuluuko toi flektin lähtee pyöriin heti, kun kytket ilmastoinnin päälle? En ole ikinä huomannut, että omassa se pyörisi, esim. kaupunki ajossa kuumalla ilmastointi "lopettaa" toimintansa.
                  Ilmeisesti paine kasvaa liian suureksi, jolloin se saa käskyn stopata? Kylmäaineet ok.

                  Kokeilin syylärin päässä olevasta anturista flektiä päälle lämmittämällä anturia kaasuliekillä, jolloin flekti lähti pyöriin. Lieneekö ollut hidas tai nopea-asento päällä, en osaa sanoa. Eli flekti ainakin ok. Auto 8/97.

                  Eli olisiko mahd. vika tässä syylärissä olevassa anturissa ja/tai sit niissä vastuksissa flektin kupeessa?

                  Comment

                  • karppi
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2003
                    • 132

                    #10
                    Originally posted by TJJ
                    Tuo 2-nopeuksinen juttu siis koskee ennen 9/98 tehtyjä autoja, uudemmissa tuo on erilainen = portaaton. Näyttää kyllä siltä, että vastukset on puhaltimen sisällä.
                    Siis onko noi 2-nopeuksisia kaikki, siis ennen 9/98 tehdyt? Lukasin alla olevan linkin ja siellä puhuttiin 3-nopeuksisista. Auto oli 98 mutta en huomannut mikä oli valmistus kuukausi. Itsellä toimii ainoastaan ilmeisesti nopeampi puhallus, liittimestä kun kokeilee antamalla akusta virtaa niin molemmat nopudet toimii. Eikä myöskään lähde päälle kun kytkee ilmastoinnin vaan kun lämpee tarpeeksi. Missä toi rele tohon systeemiin on?
                    Last edited by karppi; 07-05-2006, 16:54.

                    Comment

                    • karppi
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2003
                      • 132

                      #11
                      Originally posted by TJJ
                      Tuo 2-nopeuksinen juttu siis koskee ennen 9/98 tehtyjä autoja, uudemmissa tuo on erilainen = portaaton. Näyttää kyllä siltä, että vastukset on puhaltimen sisällä.
                      Siis onko noi 2-nopeuksisia kaikki, siis ennen 9/98 tehdyt? Lukasin alla olevan linkin ja siellä puhuttiin 3-nopeuksisista. Auto oli 98 mutta en huomannut mikä oli valmistus kuukausi. Omassa moottorin molemmat nopeudet ainakin toimii, liittimestä kun kokeilee niin molemmat nopudet toimii vai pitäiskö niitäkin olla 3? Pitääkö sen todellakin pyöriä koko ajan ilmastoinnin ollessa kytkettynä vai tarpeen mukaan pätkimällä?

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by karppi
                        Siis onko noi 2-nopeuksisia kaikki, siis ennen 9/98 tehdyt? Lukasin alla olevan linkin ja siellä puhuttiin 3-nopeuksisista. Auto oli 98 mutta en huomannut mikä oli valmistus kuukausi. Itsellä toimii ainoastaan ilmeisesti nopeampi puhallus, liittimestä kun kokeilee antamalla akusta virtaa niin molemmat nopudet toimii. Eikä myöskään lähde päälle kun kytkee ilmastoinnin vaan kun lämpee tarpeeksi. Missä toi rele tohon systeemiin on?
                        http://www.bmwtips.com/tipsntricks/auxfan/auxfan.htm
                        Korjataanpas sitten eli kolme nopeuttahan siinä on, yksi suoraa moottorille ja kaksi vastusten kautta. Hitain nopeus pitäisi toimia aina kun AC on päällä, 2. nopeutta ohjaa ilmastoinnin painekytkin ja 3. nopeutta lämpökytkin yli 104 asteessa. Rele K21 on vasemmanpuoleisen raitisilmasuodattimen alla olevassa rasiassa. Mutta voi olla, että sinulla on tuo hitaimman nopeuden vastus rikki.

                        Tuossa vielä kuvat kaikista tuulettimen tiloista ja niitä ohjaavista laitteista:

                        1. Nopeus:


                        2. Nopeus:


                        3. Nopeus
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Stone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 4074
                          • Helsinki

                          #13
                          [QUOTE=TJJ]Korjataanpas sitten eli kolme nopeuttahan siinä on, yksi suoraa moottorille ja kaksi vastusten kautta. Hitain nopeus pitäisi toimia aina kun AC on päällä, 2. nopeutta ohjaa ilmastoinnin painekytkin ja 3. nopeutta lämpökytkin yli 104 asteessa. Rele K21 on vasemmanpuoleisen raitisilmasuodattimen alla olevassa rasiassa. Mutta voi olla, että sinulla on tuo hitaimman nopeuden vastus rikki.

                          Tuossa vielä kuvat kaikista tuulettimen tiloista ja niitä ohjaavista laitteista:


                          Kiitos jälleen Ite en tajua hölkkäsenpöläystä noista kuvista, mutta toivottavasti kaveri ymmärtää.
                          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                          VW Pornstarter (työjuhta)
                          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                          Finnmaster T8







                          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                          Comment

                          • Shadow-line
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 245
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Suurkiitokset täältä myös e39 sähköekspertti TJJ:lle, rupee pikkuhiljaa selviää tuo ilmastoinin flektin tapa toimia!!!

                            Comment

                            • karppi
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2003
                              • 132

                              #15
                              Joo tod.näköisesti toi 1 nopeuden vastus kaput, aikast homma ottaa flekti pois tuolta puskurin takaa sillä vastukset näyttää olevan siellä flektin kanssa, vai miten toi puskin on kiinni?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎