Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530D vesipumpun vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TMc
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 79
    • Lohja

    E39 530D vesipumpun vaihto

    Moi,

    Koska tähän ei nyt löytynyt ohjeita päätin sellaiset tehdä. Hommaan menee noin 1h. Vesipumppu maksoi Laakkosella 1.6.2006 110 euroa

    1. Aloitetaan ottamalla koneenpäältä etumainen suojamuovi pois se on kiinni 3:lla kuusiokololla.

    2. Irroitetaan jäähdyttimen päällä oleva muoviohjain, se on kiinni kahdella muovi"jutulla" jotka saa irti vetämällä sen sisätapin ensin pois. Toinen on oikealla puolella päällä ja vasemmanpuoleinen on koneen puolella heti jäähdyttimen yläreunassa. Muoviohjain ei vielä tule pois paikaltaan kokonaan.

    3. Irroitettaan tuulettajapropeli, tähän tarvitaan 2 kpl 32mm avainta joista toisen saa olla vain 6.5mm paksu, jotta saa lukituksen auki. HUOM kierteet on sitten vasenkätiset eli aukeaa myötäpäivään. Vedä tuuletin pois ja sitten voit poistaa muoviohjaimen.

    4. Ota moniurahihna pois vesipumpun kehältä. Hihnankiristin on kampiakselin ja vesipumpun välissä hieman oikealla siihen käy 24mm hylsy. Hihna löysenee vastapäivään.

    5. Poista jäähdytysneste avaamalla poistoproppu. Löytyy jäähdyttimen oikeasta alareunasta on punainen väriltään.

    6. Irroita ylempi termostaatille menevä vesiletku koneesta, kiinni yhdellä 10mm kannalla olevalla pultilla. Irroita termostaatista ylempi vesiletku. Siinä on sokka jota vedetään ulos ja sitten letku irtoaa vain vetämällä.

    7. Irroita alavesiletku termostaatilta, siinä on samanlainen sokka kuin kohdassa 6.

    8. Irroita termostaatti vesipumpusta, on kiinni 4:llä 10mm kannalla olevalla pultilla.

    9. Irroita vesipumppu lohkosta, kiinni 4:llä 10mm kannalla olevalla pultilla.

    10. Kokoa päinvastaisessa järjestyksessä.


    Vesipumpun saa pois helpointen alakautta, joten etummainen alamuovi on hyvä poistaa.

    Timo Mc
    You lose all of those races you don't go to
  • Laxa
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1363
    • Tampere

    #2
    Hyvin selostettu, vielä kun oisit ottanu kuvia asennushetkellä niin ois aikas bueno...
    Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

    E30 325i Cabrio M-Tech II -91

    EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
    EX: E61 530xdAT -07
    EX: E60 520dA Sedan -08
    EX: F30 320dA xDrive Sport -13
    EX: E39 530dAT -02
    EX: E36 320iA -91
    EX: R1150RT -03

    Comment

    • luxor
      Bimmer Rookie
      • Aug 2003
      • 96
      • Hämeenlinna

      #3
      Täältä löytyy asennus kuvia vesipumpun vaihtoon..
      www.pelicanparts.com sitten painat bmw kohtaa sit painat Tech Articles ja lopulta BMW Water Pump Replacement...toivottavasti auttaa jotain sivustolta näyttää olevan monia muitakin artikkeleja kuvien kanssa
      -kaunis nainen on ilo silmälle-

      Comment

      • luxor
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 96
        • Hämeenlinna

        #4
        Ensiksi kiitoksia TMc hyvistä ohjeista eilen tuli kans omaan 528 vm-97 vaihdettua vesipumppu tein ohjeiden mukaan ja hyvin homma toimi ainoastaan sillä erotuksella että termostaattikoteloa en irrottanut enkä vesiletkuja tilaa tuntui olevan ihan riittävästi.
        -kaunis nainen on ilo silmälle-

        Comment

        • Aksa P
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2006
          • 394
          • Sawo

          #5
          On kyllä selkeet ohjeet Tämä ohje kourassa kun konepellin alle katselee niin ei voi vikaan menne. Jos kuvia lisäksi kaipaa, niin parempi jättää ammattilaiselle.
          "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

          Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
          E21 M50B20
          E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
          E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
          E34 10/1990 520i
          Honda Prelude EX vm.-83 1.8

          Comment

          • jms-btcf
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 696
            • Tampere

            #6
            Joo helposti vaihtui pumppu, mutta entäs ilmaus kun vesikierrossa on mukana webastokin?
            Kokeilin ilmausta TIS:n ohjeilla ilmausruuveilla, mutta homma ei tainnut onnistua ihan vimosen päälle. Ensinnäkin mehut valuu vesipumpun ruuvilta suoraan laturiin ja hihnalle ja webaston ruuvilta ei tuntunut tulevan ilmakuplia lainkaan. Moottorin lämmöt pysyy hyvin jiirissä ainakin toistaiseksi mutta tuntuu että kabiiniin on tullut aikaisemmin paremmin lämpöä kaupunkiajossa, maantiellä lämpöä riittää hyvin sisällekin.
            Oletteko ilmanneet 530d:t pullovirityksellä vai miten?
            e61 535d

            Comment

            • Lallevihtinen
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 690
              • Tampere

              #7
              Mää kun 330d:hen pistin nesteet sisälle niin koitin tehdä TIS ohjeen mukasesti ja useemman käyttö kerran jälkeen tuntus ny olevan ilmat poissa. Eli availin niitä ruuveja muutamana päivänä tän ilmauksen jälkeenki ja nestettä sai lisätä muutaman kerran. Webaston ilmauksesta ei oo sit hajuakaan.
              sigpic
              BMW E93 335i & BMW M550Dx
              EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
              XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

              Comment

              • BeeMWeee
                Bimmer Rookie
                • Feb 2006
                • 125
                • Kurikka

                #8
                Mun pitääs vaihtaa kans tuo termari ja en löytänyt ainakaan yhtäkkiseltään 530d ilmauskonstia :think Mistäs tuon TIS:n saa ??

                Comment

                • mikebmw
                  Newbiemmer
                  • Mar 2010
                  • 4
                  • Järvenpää

                  #9
                  viskolle avain

                  Viskon irroitukseen kätevä kun tekee avaimen. 32mm kiinto jota modattu rälläkällä.
                  Attached Files
                  nyk. e39 530da m-sport -00

                  Comment

                  • SwampHog
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2011
                    • 43
                    • Nokia

                    #10
                    Vesipumppu täälläkin vaihettu 252tkm kohdalla ja aikalailla oli laakerissa klappia. Termari oli kokonaan rikki kiinikkeistään ja tippu lattialle kun otin pois.. ihmekkään kun ei viimetalvena meinannnu tarjeta yli -15c pakkasilla

                    Tähän senverran kommentoitava, että M-Sportin kyseessäollessa, alakautta ei mahu tuo vesipumppu pois ilman tunkkausta.
                    Ite sain sen vekslattua pois syylärin ja moottorin välistä.
                    Vanhassa ei ollu mitään tiivistettä, mutta uuden mukana sellainen tuli ja laitoin sen myös paikalleen :think

                    Nestettä meni 6L (50/50) yhteensä kun tyhjäsin syylärin ja TIS ohjeilla ilmaus sujui kertaheitolla, eikä tarvinnut lisätä nestettä yhtään paisariin jälkikäteen.

                    Ite temusin tuon EGR:n kanssa, se piti ottaa sivuun kun ei oikein muuten nähnyt toimia kunnolla.

                    Visko lähti irti yhdellä 32mm lenkillä ja paineilmataltalla. En pitänyt kiinni mitenkään. Pari päräys -sarjaa ja visko lähti auki suosiolla



                    Originally posted by TMc View Post
                    Moi,

                    Koska tähän ei nyt löytynyt ohjeita päätin sellaiset tehdä. Hommaan menee noin 1h. Vesipumppu maksoi Laakkosella 1.6.2006 110 euroa

                    1. Aloitetaan ottamalla koneenpäältä etumainen suojamuovi pois se on kiinni 3:lla kuusiokololla.

                    2. Irroitetaan jäähdyttimen päällä oleva muoviohjain, se on kiinni kahdella muovi"jutulla" jotka saa irti vetämällä sen sisätapin ensin pois. Toinen on oikealla puolella päällä ja vasemmanpuoleinen on koneen puolella heti jäähdyttimen yläreunassa. Muoviohjain ei vielä tule pois paikaltaan kokonaan.

                    3. Irroitettaan tuulettajapropeli, tähän tarvitaan 2 kpl 32mm avainta joista toisen saa olla vain 6.5mm paksu, jotta saa lukituksen auki. HUOM kierteet on sitten vasenkätiset eli aukeaa myötäpäivään. Vedä tuuletin pois ja sitten voit poistaa muoviohjaimen.

                    4. Ota moniurahihna pois vesipumpun kehältä. Hihnankiristin on kampiakselin ja vesipumpun välissä hieman oikealla siihen käy 24mm hylsy. Hihna löysenee vastapäivään.

                    5. Poista jäähdytysneste avaamalla poistoproppu. Löytyy jäähdyttimen oikeasta alareunasta on punainen väriltään.

                    6. Irroita ylempi termostaatille menevä vesiletku koneesta, kiinni yhdellä 10mm kannalla olevalla pultilla. Irroita termostaatista ylempi vesiletku. Siinä on sokka jota vedetään ulos ja sitten letku irtoaa vain vetämällä.

                    7. Irroita alavesiletku termostaatilta, siinä on samanlainen sokka kuin kohdassa 6.

                    8. Irroita termostaatti vesipumpusta, on kiinni 4:llä 10mm kannalla olevalla pultilla.

                    9. Irroita vesipumppu lohkosta, kiinni 4:llä 10mm kannalla olevalla pultilla.

                    10. Kokoa päinvastaisessa järjestyksessä.


                    Vesipumpun saa pois helpointen alakautta, joten etummainen alamuovi on hyvä poistaa.

                    Timo Mc
                    E39 530d -01, Peugeot 406 2.0 ST

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎