Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ovien kolahtelu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hurtta
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 444

    E39 ovien kolahtelu

    Elikä E39 M-Sportin alustalla ja 17 kumeilla. Onko tyypillinen ilmiö että ovet hieman "kolahtelevat" terävissä kuopissa mentäessä? Ihan kuin lukoissa olisi klappia tai sovituksessa. Kun avaan oven ja yritän liikutella ylös alas niin klappia ei kuitenkaan tunnu olevan. Voikos tuolle tehdä jotakin lukkojen, saranoiden tai tiivisteiden osalta? Muutoin auto on todella hiljainen eli mitään ylimääräistä ei kuulu.

    Toinen juttu vielä eli onko kukaan sovitellut 9x16 ET15 vanteita E39 eteen, elikäs meneekä jarrusatuloiden ja tolpan puolesta eteen?
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Kolina varmaankin johtuu oven lukon vastakappaleen kulumisesta. Eli se musta osa joka on oviaukon reunassa. Kokeile laittaa eristysnauhaa pari kierrosta siihen pyöreään rullaan (jonka ympärille ovessa oleva lukon osa menee) ja kokeile korjaantuuko vika.
    E39 528iA

    Comment

    • superb
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2827

      #3
      Nyt ainakin mulla ovesta lähtee suljettaessa tasaisempi ääni. Tosin itse oven lukosta lähtee kovaa heiluteltaessa sellainen vaimea helähdys, hyvä homma on se, ettei se ei kuulu ajon aikana.
      Niin ja avattaessa kahvaan tuli suurempi "pykälä" ennen kuin se lukko aukeaa.. ennen se aukaisu vaati tasaisen, ei niin kovan voiman.
      Originally posted by TJJ
      Kolina varmaankin johtuu oven lukon vastakappaleen kulumisesta. Eli se musta osa joka on oviaukon reunassa. Kokeile laittaa eristysnauhaa pari kierrosta siihen pyöreään rullaan (jonka ympärille ovessa oleva lukon osa menee) ja kokeile korjaantuuko vika.
      Last edited by superb; 08-06-2006, 20:11.

      Comment

      • hurtta
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 444

        #4
        Originally posted by superb
        Nyt ainakin mulla ovesta lähtee suljettaessa tasaisempi ääni. Tosin itse oven lukosta lähtee kovaa heiluteltaessa sellainen vaimea helähdys, hyvä homma on se, ettei se ei kuulu ajon aikana.
        Niin ja avattaessa kahvaan tuli suurempi "pykälä" ennen kuin se lukko aukeaa.. ennen se aukaisu vaati tasaisen, ei niin kovan voiman.

        Jos oikein ymmärsin niin nimim. superbillakin on sama "ongelma" eli ovet kolahtelee? Noh, laitoinpa eritysnauhaa kokeeksi noihin joten katsotaanpa tänään mikä on vaikutus. Jos kolahtelu loppuu niin pitäiskö nuo lukon vastakappaleet sitten vaihtaa vai onko eritysnauha ns. korjaus tuohon ?

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by hurtta
          Jos kolahtelu loppuu niin pitäiskö nuo lukon vastakappaleet sitten vaihtaa vai onko eritysnauha ns. korjaus tuohon ?
          Minä laitoin ensin eristysnauhaa mutta ostin sitten kuitenkin uudet osat. Kyllähän eristysnauhakin toimii ihan yhtä hyvin mutta (nauhamerkistä riippuen) liima voi alkaa hyytymään ja lisäksi nauha on pehmeää ja painuu hiukan kasaan.

          Superbilla saattaa olla liikaa eristysnauhaa jos tuo pykälä ilmestyi tai sitten vastakappaletta on joskus säädetty ja se on hiukan liian syvällä. Tosin eristysnauha varmaan painuu kasaan ja ilmiö katoaa.
          E39 528iA

          Comment

          • KFZ-Koenig
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2900

            #6
            Originally posted by superb
            Nyt ainakin mulla ovesta lähtee suljettaessa tasaisempi ääni. Tosin itse oven lukosta lähtee kovaa heiluteltaessa sellainen vaimea helähdys, hyvä homma on se, ettei se ei kuulu ajon aikana.
            Niin ja avattaessa kahvaan tuli suurempi "pykälä" ennen kuin se lukko aukeaa.. ennen se aukaisu vaati tasaisen, ei niin kovan voiman.
            Ootko koittanut ottaa koko kahvan irti ja koittanut tarkentaa tuota helähdystä? Ne kahvat on tosi nopea irrottaa sieltä oven päädystä TIS:n kikkaa käyttämällä. Omasta autosta otin kahvat irti maalauksen ajaks ja nyt vkloppuna pitäis koittaa saada helähdykset ja kilahdukset kokonaan pois. Kahvan helähdystä estävät kumitiivarit ja stopparit tilasin jo uudet (makso parikyt senttiä kappale). Yks äänen lähde voi olla se kananpaskametallista tehty kahvan kiinnittävä runko, johon voi tulla pieni välys oven pellin väliin. Sinne ajattelin kokeilla paria tippaa sikafleksiä, siinä välissä kun ei ole mitään kumiosaakaan.

            Mä purin joskus irti sen lukon vastakappaleen, kun ajattelin että sitä vastakappaleen tappia vois pyörittää kääntöpuolelta toiseen asentoon, jotta sais ehjä puolen ylöspäin ja kulahtaneen alas. No jostain syystä rakenne on kiinteä, eli kai se on munkin kokeiltava eka teippiä ja sitten panostettava uuteen vastakappaleeseen, kun oven syvyyssäätö aiheutti sen pykälän kahvaan. Kahvoissa on muuten liian pienet toleranssit liitospinnoissa eli kupin ja liikkuvan kahvan välissä ja siitä tulee myös nahkeutta kahvaan. Tollaseen kananpaskametalliin tarttuu kaikkea muhjua ajan saatossa ja liitos tiukentuu entisestään. Aivan snadilla viilalla voi tehdä pikkasen lisää tilaa sinne ja sitten se liikkuu jouhevammin. Rasvausta tietysti unohtamatta.
            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

            Comment

            • hurtta
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 444

              #7
              Originally posted by TJJ
              Minä laitoin ensin eristysnauhaa mutta ostin sitten kuitenkin uudet osat. Kyllähän eristysnauhakin toimii ihan yhtä hyvin mutta (nauhamerkistä riippuen) liima voi alkaa hyytymään ja lisäksi nauha on pehmeää ja painuu hiukan kasaan.

              Superbilla saattaa olla liikaa eristysnauhaa jos tuo pykälä ilmestyi tai sitten vastakappaletta on joskus säädetty ja se on hiukan liian syvällä. Tosin eristysnauha varmaan painuu kasaan ja ilmiö katoaa.

              Kas vain, ovien kolahtelu katosi eristysnauhalla eli sylttytehdas löytyi. Paljonkos ne uudet vastakappaleet maksoi, mistä ostit ja olivatko tiukassa?

              Comment

              • hurtta
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 444

                #8
                Originally posted by KFZ-Koenig
                Mä purin joskus irti sen lukon vastakappaleen, kun ajattelin että sitä vastakappaleen tappia vois pyörittää kääntöpuolelta toiseen asentoon, jotta sais ehjä puolen ylöspäin ja kulahtaneen alas. No jostain syystä rakenne on kiinteä, eli kai se on munkin kokeiltava eka teippiä ja sitten panostettava uuteen vastakappaleeseen, kun oven syvyyssäätö aiheutti sen pykälän kahvaan. Kahvoissa on muuten liian pienet toleranssit liitospinnoissa eli kupin ja liikkuvan kahvan välissä ja siitä tulee myös nahkeutta kahvaan. Tollaseen kananpaskametalliin tarttuu kaikkea muhjua ajan saatossa ja liitos tiukentuu entisestään. Aivan snadilla viilalla voi tehdä pikkasen lisää tilaa sinne ja sitten se liikkuu jouhevammin. Rasvausta tietysti unohtamatta.
                Pystyykös noita lukkoja jotenkin säätämään, eli jotenkin että sais sen ovessa olevan lukkomekanismin jotenkin puristumaan tiukemmin sen rungossa olevan tapin ympärille? Mulla tosiaan katosi ovien kolinat kun iskin sinne eritysnauhaa muutaman kierroksen. Eli tuon kun saisi fiksattua niin ei enää kuulu sisään kuin kuutosen pörinä

                Comment

                • superb
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2827

                  #9
                  En oo pahemmin jaksanut ovia purkaa, ei oo toi helähdys niin kuuluva (vielä).

                  Ovet taikka lukot ei varsinaisesti kolahtele, mutta apukuskin puolelta kuuluu hieman liikaa meteliä sisään, eli veden loiskahdukset ja tieäänet... tuolla teippi-tempulla hain hieman tasaisempaa sulkemisääntä ovista.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by hurtta
                    Kas vain, ovien kolahtelu katosi eristysnauhalla eli sylttytehdas löytyi. Paljonkos ne uudet vastakappaleet maksoi, mistä ostit ja olivatko tiukassa?
                    Taisi olla 20-30 euroa kpl, KL-varaosien kautta tilasin, Laakkosella oli kallimmat. Mutta tästä on aikaa jo pari vuotta. Eihän ne tiukassa ole jos vaan on pultteihin sopiva kunnollinen torx-avain/hylsy. Pulttien vastakappale tuntui olevan irtonainen osa b-pilarin sisällä ja se voi pudota pilarin sisälle joten älä ota molempia pultteja irti yhtä aikaa. Minä muistaakseni laitoin väliaikaisesti paljon pidemmän pultin toisen tilalle ja vasta sitten otin toisen irti ja vastakappale mahtui irtoamaan. Vastakappaleissa taisi olla kiinni myös johto.

                    Lukkoja ei voi säätää, noita vastakappaleita voi säädellä. Niiden asennuksessa muuten pitäisi olla erikoistyökalu mutta eipä sellaista mistään saa tilattua. Siis se on vain sellainen muoviohjain jonka avulla vastakappale tulee juuri oikealle korkeudella ja syvyydelle.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • hurtta
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2006
                      • 444

                      #11
                      Originally posted by TJJ
                      Taisi olla 20-30 euroa kpl, KL-varaosien kautta tilasin, Laakkosella oli kallimmat. Mutta tästä on aikaa jo pari vuotta. Eihän ne tiukassa ole jos vaan on pultteihin sopiva kunnollinen torx-avain/hylsy. Pulttien vastakappale tuntui olevan irtonainen osa b-pilarin sisällä ja se voi pudota pilarin sisälle joten älä ota molempia pultteja irti yhtä aikaa. Minä muistaakseni laitoin väliaikaisesti paljon pidemmän pultin toisen tilalle ja vasta sitten otin toisen irti ja vastakappale mahtui irtoamaan. Vastakappaleissa taisi olla kiinni myös johto.

                      Lukkoja ei voi säätää, noita vastakappaleita voi säädellä. Niiden asennuksessa muuten pitäisi olla erikoistyökalu mutta eipä sellaista mistään saa tilattua. Siis se on vain sellainen muoviohjain jonka avulla vastakappale tulee juuri oikealle korkeudella ja syvyydelle.

                      OK, kyselenpä hieman noita hintoja, mutta kyllähän nuo pitää saada kuntoon, eli hiljainen auto hiljaiseksi. Huono puoli on se että kun auto on oikeasti hiljainen niin kaikkia poikkeavia ääniä alkaa kuuntelemaan entistä tarkemmin

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by hurtta
                        Huono puoli on se että kun auto on oikeasti hiljainen niin kaikkia poikkeavia ääniä alkaa kuuntelemaan entistä tarkemmin
                        Ja kun nyt kohta huomaat niitä lisää, niin täällä luettavaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=29698
                        E39 528iA

                        Comment

                        • hurtta
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 444

                          #13
                          Originally posted by TJJ
                          Ja kun nyt kohta huomaat niitä lisää, niin täällä luettavaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=29698
                          Heh, nuo kyllä vaikuttaa oikeasti hieman huvittavilta auto huomioon ottaen . Mutta onko niin että minustakin on tulossa tuollainen lähitulevaisuudessa? Olin kyllä kuulevinani tänään jotain ääntä mittariston seudulta

                          Comment

                          • KFZ-Koenig
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 2900

                            #14
                            Originally posted by TJJ
                            Taisi olla 20-30 euroa kpl, KL-varaosien kautta tilasin, Laakkosella oli kallimmat. Mutta tästä on aikaa jo pari vuotta. Eihän ne tiukassa ole jos vaan on pultteihin sopiva kunnollinen torx-avain/hylsy. Pulttien vastakappale tuntui olevan irtonainen osa b-pilarin sisällä ja se voi pudota pilarin sisälle joten älä ota molempia pultteja irti yhtä aikaa. Minä muistaakseni laitoin väliaikaisesti paljon pidemmän pultin toisen tilalle ja vasta sitten otin toisen irti ja vastakappale mahtui irtoamaan. Vastakappaleissa taisi olla kiinni myös johto.

                            Lukkoja ei voi säätää, noita vastakappaleita voi säädellä. Niiden asennuksessa muuten pitäisi olla erikoistyökalu mutta eipä sellaista mistään saa tilattua. Siis se on vain sellainen muoviohjain jonka avulla vastakappale tulee juuri oikealle korkeudella ja syvyydelle.
                            ETK:n sakuhintojen mukaan maksais 13€, joten luulis Laakkosen hinnan olevan siinä 20€ kappale. Pitänee kysellä ens viikolla.

                            Sen vastakappaleen saa takasin, jos irrottaa b-pilarin alemman verhoilun. No parempi ettei pudota. Johtoa siinä ei ollut kiinni ainakaan E38:ssa. Eikö tota työkalua tosiaankaan saa tilattua bemariliikkeistä? Mulla on ollut käsitys, että niitä voi jokainen tilata, eikä ne välttämättä paljoa maksa, mutta toimitusajat on pienestä kysynnästä johtuen useita viikkoja. Noitten vastakappaleiden säätäminen ilman työkalua on melko persiisstä, kun millin sadasosa tuntuu heti vaikuttavan voimaan, jolla ovi pitää sulkea. Jos jää pikkasen liian löysälle, niin heti suhisee jne.
                            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by KFZ-Koenig
                              Eikö tota työkalua tosiaankaan saa tilattua bemariliikkeistä? Mulla on ollut käsitys, että niitä voi jokainen tilata, eikä ne välttämättä paljoa maksa, mutta toimitusajat on pienestä kysynnästä johtuen useita viikkoja.
                              Ei sitä löytynyt heidän systeemeistä, en tiedä miten sen saisi tilattua. Sama osa on E38:issakin käytössä. Jos saat jostain tilattua tuon "työkalun", niin minuakin kiinnostaisi sen hankkiminen. Osanumero on 51 2 090. Ja se tosiaan on vain tuollainen lyhyt numero joten ETK ei sitä tunne.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎