Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 520d meinaa sammua lähdöissä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jacce1971
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 43

    e39 520d meinaa sammua lähdöissä

    Morjens, tulipa hommattua otsikon mukainen kulkupeli.
    Oon jo ehtinyt lukemaankin tilityksiä koneen ominaisuuksista, mutta onko tuo todellakin ominaisuus,
    että auto meinaa sammua liikkeelle lähdettäessä, ellei käytä kierroksia ja luistata kytkintä??
    Voiko ilmamassamittari (tai jokin muu, mikä?) oirehtia näin?
    Kun liikkeelle pääsee, niin kone käyttäytyy suht normaalisti.
    Tosin toisinaan leppoisasti kiihdyttäessä (voiko tuolla muutakaan ) tulee n. 1600-1700 rpm kohdalla pieni rykäisy,
    ihan kuin tulis yhtäkkiä pari sylinteriä lisää peliin. Ei siis mikään ahtopaineen noususta johtuva nykäisy,
    vaan lähinnä tuntuu ihan kuin olisi jossain kosketushäiriö, joka poistuu.
    Last edited by Jacce1971; 15-06-2006, 15:20.
  • reinuk
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 636
    • Helsinki

    #2
    Oman 520d kanssa on samantyyppinen "ongelma" liikkeelle lähdettäessä. Näissä nykykiisseleissä on kait niin huonot tyhjäkäynnin väännöt, joten helposti saa sammumaan. Tuohon kun tottuu, niin pystyy kyllä lähteen ihan ilman tumppaamista. Ajelin joskus myös kaverin 320d:llä ja siinä oli ihan samanlainen ilmiö. Autot oli tuolloin ajettu 230 tkm ja 130tkm.
    Hubraum statt spoiler!

    Nyt: 530dA xDrive F11 -15

    Ex.penaalit: 2000 NK -66/-67, 520iA E28 -86, 520 E12 -80, 520i E28 -84, M535i E28 -86, 2000 TI-Lux NK -67, 525iA/M5 E34 -89/-93, 520d Touring E39 -00, 325i Cabrio E30 -89 'Sultans Edition', 316i E46 -02, 320dA E90 -06, 320dA Touring E91 -06, M5 3.8 E34 -92, 530dA Touring E61 -05, 320d Touring E91 -08, 330dA Touring M-sport E46 -04, 320dA xDrive touring E91 -10/11, X3 xDrive20d F25 -11, 530dA xDrive Touring F11 -11, X3 xDrive20d F25 M-sport -12

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7431
      • Oulu

      #3
      Bemareista ei kokemusta, mutta Alfa 156 1.9 JTD (150hv) ainakin sammuu tosi herkästi lähdössä. Eikä ole kai vika kun oli uusi auto.

      EDIT: Uus Passatti manuaalina taas ei tuntunut tästä ongelmasta kärsivän.
      Last edited by Petri.Kekkonen; 15-06-2006, 17:30.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Sickness
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 1923
        • Helsinki

        #4
        X3:sta sen verran kokemusta, että sen 2.0D versiolla sammuttaminen on todella helppoa. Suorastaan inhottava ajettava niille, jotka ovat tottuneet lähtemään liikkeelle ilman merkittävää kaasuun kajoamista.
        E39 520iA -02

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6325
          • P-Pohjanmaa

          #5
          3.0 da ei sammu..
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

            #6
            Manuaali dieseleiden ongelma.

            nimim. automaatti rules

            Comment

            • Jacce1971
              Bimmer Rookie
              • Jun 2006
              • 43

              #7
              Alavääntö tosiaan on ohut, lievästi sanottuna. Muuten kun auto oiskin namu ajettavaksi, niin sitten tämmöinen lapsus.
              Edellinen vanha lötkö-Audi viitosdieselillä ei sammunu yrittämälläkään, ainoastaan avaimella. Liekkö nuo kutoskoneiset 525d ja 530d parempia sitten alaväännöltään vai vaivaako niitäkin sama vika?? Nimim. pitääkö ruveta vaihtamaan.

              Comment

              • reinuk
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 636
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Jacce1971
                Alavääntö tosiaan on ohut, lievästi sanottuna. Muuten kun auto oiskin namu ajettavaksi, niin sitten tämmöinen lapsus.
                Edellinen vanha lötkö-Audi viitosdieselillä ei sammunu yrittämälläkään, ainoastaan avaimella. Liekkö nuo kutoskoneiset 525d ja 530d parempia sitten alaväännöltään vai vaivaako niitäkin sama vika?? Nimim. pitääkö ruveta vaihtamaan.
                Niinkuin aikaisemmin jo laitoin, niin tuohon tottuu suht nopeasti. Pienellä löpöllä nää kakslitraset saa menemään. Talvella lapin reissu (3 henkee ja loput autosta niin täynnä tavaraa ku farkkuun mahtuu eli n. 7 hengen kaljat yms. tavarat) suht raskaalla kaasujalalla mennen-tullen jäi keskikulutus 5,4:ään ja paluumatkan todellinen 5,2. Vähän tää meni OT:n puolelle...
                Hubraum statt spoiler!

                Nyt: 530dA xDrive F11 -15

                Ex.penaalit: 2000 NK -66/-67, 520iA E28 -86, 520 E12 -80, 520i E28 -84, M535i E28 -86, 2000 TI-Lux NK -67, 525iA/M5 E34 -89/-93, 520d Touring E39 -00, 325i Cabrio E30 -89 'Sultans Edition', 316i E46 -02, 320dA E90 -06, 320dA Touring E91 -06, M5 3.8 E34 -92, 530dA Touring E61 -05, 320d Touring E91 -08, 330dA Touring M-sport E46 -04, 320dA xDrive touring E91 -10/11, X3 xDrive20d F25 -11, 530dA xDrive Touring F11 -11, X3 xDrive20d F25 M-sport -12

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #9
                  Originally posted by Jacce1971
                  Alavääntö tosiaan on ohut, lievästi sanottuna. Muuten kun auto oiskin namu ajettavaksi, niin sitten tämmöinen lapsus.
                  Edellinen vanha lötkö-Audi viitosdieselillä ei sammunu yrittämälläkään, ainoastaan avaimella. Liekkö nuo kutoskoneiset 525d ja 530d parempia sitten alaväännöltään vai vaivaako niitäkin sama vika?? Nimim. pitääkö ruveta vaihtamaan.
                  330d:n ainakin sain sammumaan pari kertaa kun oli koeajossa, mutta reilummin kierroksia niin lähtee kakkosellakin kivasti ja jää tarvittaessa vaikka vähän kumiakin katuun... Jos sammumisen jälkeen on muistanu ottaa sutimiseneston pois päältä...
                  Eli ominaisuus näissä uusissa kiisseleissä
                  Toista se oli vanhojen kiisseleitten kans ku tyhjäkäynniltä nosti kytkimen niin oli sama oliko ykkönen vai kolmonen
                  ...

                  Comment

                  • pmv
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 2032
                    • tornio

                    #10
                    Itsellä muutos 535i:stä 530d:hen(molemmat manuaaleja) aiheutti sen, että pari kertaa tuli alussa stumpattua kone. 535i kun jaksoi vääntää melkoisen vahvasti jo alta tyhjäkäynnin. Tällä dieselillä pitää polkaista koneeseen vähän kierroksia, että saa turbon pyörimään. Ei liikkeellelähtö mitenkään vaikeaa ole muutenkaan, mutta tuo polkaisu vaan on semmonen varmistus että vääntöä todella on, varsinkin pienissä nousuissa, sujuvaan liikkeellelähtöön.

                    Comment

                    • Jacce1971
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2006
                      • 43

                      #11
                      Joo, nuo ylämäkilähdöt on otettava kieli keskellä suuta. Jos kone pääsee vähänkään puutumaan, niin sammuu. On vaan koomisen tuntuista touhua tuon hintaluokan autolla tuo luistattelu.
                      Lastutukseen on aika jo tilattu, eipä se kyllä tähän ongelmaan auta, mutta 1500rpm -> auttanee.

                      Comment

                      • jms-btcf
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 696
                        • Tampere

                        #12
                        Mä en ole saanut vielä kertaakaan sammutettua tuota 530d:tä (manuaali) liikkeellelähdössä. Nyt kun tämä tuli puheeksi niin piti oikein kokeilla - tasaisella lähtee vielä kakkosella ilman kaasua ja luistatusta...
                        e61 535d

                        Comment

                        • Jacce1971
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2006
                          • 43

                          #13
                          Originally posted by reinuk
                          Niinkuin aikaisemmin jo laitoin, niin tuohon tottuu suht nopeasti. Pienellä löpöllä nää kakslitraset saa menemään. Talvella lapin reissu (3 henkee ja loput autosta niin täynnä tavaraa ku farkkuun mahtuu eli n. 7 hengen kaljat yms. tavarat) suht raskaalla kaasujalalla mennen-tullen jäi keskikulutus 5,4:ään ja paluumatkan todellinen 5,2. Vähän tää meni OT:n puolelle...
                          Mulla kahteen mieheen ilman tavaroita, tasaista maantieajoa n. 100km/h, 5,5 - 6,0. Auto siis 520d Touring -01. Tuon ilmamassamittarin taidan ainakin irroittaa ja tutkia, jahka ehdin.

                          Comment

                          • Jacce1971
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2006
                            • 43

                            #14
                            Originally posted by jms-btcf
                            Mä en ole saanut vielä kertaakaan sammutettua tuota 530d:tä (manuaali) liikkeellelähdössä. Nyt kun tämä tuli puheeksi niin piti oikein kokeilla - tasaisella lähtee vielä kakkosella ilman kaasua ja luistatusta...
                            Seuraava auto lienee sitten tuollainen. :-) Tai automaatti.

                            Comment

                            • touring39
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 3901
                              • Kaarina

                              #15
                              Originally posted by veku
                              3.0 da ei sammu..
                              Ei huono Ei sammu ei, olettaen että nokka-akselin asentotunnistin toimii (inside joke...)
                              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                              Ex:
                              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎