Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ajovalo lasi huurtuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joeman
    Newbiemmer
    • Feb 2005
    • 7

    #16
    Itselläni huurtui myös tuo kuuluisa vasen umpio ja ongelma poistui kun vaihdoin uudet pleksit tosin kiveniskemien takia.

    Tein samalla semmoisen tempun että pyöräytin vanhaa tiivistettä puoli kierrosta pituus suunnassa. Ja samalla huomasin että pleksin asennuksessa kannattaa olla huolellinen siinä yläreunan kuopan kohdalla.... että kappaleet ovat todellakin keskenään kohdallaan. Ne klipsut kun saa kiinni vaikka osat ovat millin tai kaksi sivussa.

    Edullisia pleksejä saa muuten tuolta, sopii myös xenoneihin (5/-99) mutta joutuu vaihtamaan alkup. pleksiosasta xenonin puolen välilasin (ei ole pakko mutta ei ollut samanlainen kuin alkuperäisessä) :



    maksoi 114 € kotiovelle, siis molemmat puolet, nähtäväksi jää kuinka pitkään menee ennenkuin on taas sumeaa, alkup. meni 250 tkm

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7397
      • Oulu

      #17
      Kiitos ohjeista.

      Originally posted by joeman View Post
      Edullisia pleksejä saa muuten tuolta, sopii myös xenoneihin (5/-99) mutta joutuu vaihtamaan alkup. pleksiosasta xenonin puolen välilasin (ei ole pakko mutta ei ollut samanlainen kuin alkuperäisessä) :
      Mitä tarkoitat tuolla välilasilla?

      Mulla ois nyt tämmöset Depon uudet pleksit, mutta en ole vielä niitä asentanut:
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • nappe74
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 2845
        • South Carelia

        #18
        Originally posted by micci View Post
        Mullakin oli tuota ongelmaa että vänkärin etulyhty oli huurussa sadekeleillä eikä kosteus haihtunut vaikka ajoi kuinka kauan tahansa. Otin lopulta umpion irti ja totesin että se tuuletusletku oli todennäköisesti ollut hieman lintassa runkoa vasten. Väänsin letkun toiseen suuntaan ja otin sen suodattimen pois eikä ole kosteutta sen jälkeen lyhdyissä näkynyt.
        Nostellaas vanhaa topiccia ylös kun omassa autossa sama vaiva...
        Osaisko joku neuvoa missä kohtaa tossa sigun auton umpiossa on niitä tuuletusreikiä/letkuja että vois tarkistaa onko ne tukkeessa???
        Saako tohon minun autoon umpioihin vaihdettua ne umpioiden ulommaiset pleksilasit erikseen??
        G30 530e xDrive A M-Sport -20

        ex-Bimmerit:
        F10 525dA xDrive M-Sport -13
        E21 316 -80
        E91 330xdA M-Sport -06
        E53 X5 3.0iA Sport -04
        E91 335xiA M-Sport -08
        E60 530iA M-Sport -06
        E36 320i Cabriolet M-Sport -96
        E91 320d -06
        E39 530iAT M-Sport -01
        E36 328iA -96
        E39 528iA -96
        E36 325i -92

        Comment

        • O.K.
          Moderator
          • Nov 2003
          • 4854
          • Espoo

          #19
          Originally posted by nappe74 View Post
          Saako tohon minun autoon umpioihin vaihdettua ne umpioiden ulommaiset pleksilasit erikseen??
          Saa: http://www.piritek.com/product_details.php?p=798 Itse vaihdoin noihin säätötapit, kuumailmapuhaltimella ja parilla metallisella pakkelinlevityslastalla sain nuo kuoret irti.

          Edit: ainakaan normaaliin 60cm leveän hellan uuniin noita on ihan turha yrittää änkeä koon puolesta, vaikka ohjeessa niin tehdään. Jenkkilässä on uunitkin suuremmat
          Last edited by O.K.; 12-03-2010, 15:09.
          Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
          Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
          E34 525i

          Comment

          • merbau
            Bimmer Rookie
            • Jun 2010
            • 130
            • Pälkäne

            #20
            Ei vuoda enää

            Itsekin olen taistellut e39 540iA -00 vasemman umpion kosteuden kanssa (orig. Xenon).

            Kosteudesta ei oikein voinut puhua, vettähän siellä oli. Säätötappien vaihdon yhteydessä vaihdoin myös tiivisteen (63128362446), mutta siitä ei ollut apua.

            Otin lampun uudelleen kouraan tällä viikolla sadekelissä ajetun 300km:n jälkeen, jonka johdosta löytyi pari ruokalusikallista vettä umpion pohjalla ja kunnon pisarat lasissa sisäpinnalla.

            Diagnosoin vian pölynimurin kanssa (imemällä etupleksin ja umpion muovirungon välistä saumaa ympäriinsä) ja päädyin vilkun alanurkkaan, josta imuri imi kosteutta pois umpiosta, ja siis vesi pääsee ajoviiman vaikutuksesta valumaan sisään -> ongelma paikannettu!

            Pesin saumakohdan umpion vilkun puoleisesta päästä, ja kittasin umpeen liima-tiivistemassalla. Silikonikin olisi varmaan toiminut... Kuvissa massasauma näkyy valkoisena (tätä väriä oli hyllyssä), mutta ei tietysti näy ulospäin kun umpio on kiinni.

            Nyt on autolla ajettu sateessa fiksin jälkeen useampi satanen, eikä kosteus ole vielä löytänyt tietään umpioon, eli suurin ongelma lienee fiksattu!
            Attached Files
            540iA -00 M-sport
            Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7397
              • Oulu

              #21
              Originally posted by merbau View Post
              Itsekin olen taistellut e39 540iA -00 vasemman umpion kosteuden kanssa (orig. Xenon).
              Mulla on juuri sama vika nykyään. Monta vuotta nuo Depon pleksit toimi suhteellisen tiiviisti, ja vain pientä kosteutta kertyi sisään joskus, mutta nyt on vasemmassa reilummin kosteutta. Vasta sitä tallissa kuivatin, mutta vajaassa viikossa on kerännyt enemmän lisää kuin mitä sain kuivattua. Tarttis siis varmaan tehdä juuri tuo mitä olit tehnyt.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Bomb5
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2011
                • 726
                • Kivijärvi

                #22
                Huomasinpa, että mullakin kertyy kosteutta, varsinkin apukuskin puoleiseen umpioon aika reippaastikin nyt. Käykö tuohon ihan joku liimakin, esim. permatexin black silikonitiivisteliimaa löytyisi ihan hyllystä kotoa?

                Näkyykö kaikki huohotusreiät umpion ollessa paikoillaan autossa, vai pitääkö se ottaa irti, että siellä piilossa on jotakin vielä? Mulla näkyy ainakin facelift-umpiossa 2 semmosta kumitötteröä siinä lähellä vilkun polttimoa.
                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                Comment

                • öpel
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 253
                  • ??????

                  #23
                  Nyt taas sateisessa syksyssä huurtuva vasen ajovaloumpio ongelmana. Mikä ihme siinä mahtaa olla vikana?
                  Oikea umpio (siis kartturin) on aivan siisti ja kuiva, kuin suoraan paketista otettu, mutta vasemman umpion sisällä näkyy parhaimmillaan isoja vesipisaroita, vähintäänkin on huurussa.

                  Viimeviikko oli nätti ja kuiva, otin umpion auki ja puhallutin sen kuivaksi. Kaikki hyvin, kunnes tänään ajoin vesisateessa ja umpion sisällä paksu huuru ja vesipisaroita. Oikea umpio 100% kuiva.

                  Heti sateessa ajon jälkeen tein ensimmäiset tarkistukset. Moottoritilan puolella umpion takapuoli aivan kuiva, ei roiskeita eikä mitään, eli sieltä tuskin tulee vettä läpi. Molempien hengitysröörien alue kuiva, eli sekään ei olisi selvä paikka imeä esim. roiskeita sisään.

                  Umpio on auton alkuperäinen vm. -99 ja kaikinpuolin ehjä. Mistään se ei näytä vuotavan. Otin umpion irti, vein sen kotia keittiön pöydälle, kuivasin sen huolella ja sitten täytin sen nesteellä ja heiluttelin sitä pitkän aikaa ja mistään ei tihkunut kosteutta läpi. Mistä hitosta se imee itsensä täyteen vettä?
                  BMW 523i E39 MY1999

                  Comment

                  • Ramzez
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 6104
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by öpel View Post
                    Nyt taas sateisessa syksyssä huurtuva vasen ajovaloumpio ongelmana. Mikä ihme siinä mahtaa olla vikana?
                    Oikea umpio (siis kartturin) on aivan siisti ja kuiva, kuin suoraan paketista otettu, mutta vasemman umpion sisällä näkyy parhaimmillaan isoja vesipisaroita, vähintäänkin on huurussa.

                    Viimeviikko oli nätti ja kuiva, otin umpion auki ja puhallutin sen kuivaksi. Kaikki hyvin, kunnes tänään ajoin vesisateessa ja umpion sisällä paksu huuru ja vesipisaroita. Oikea umpio 100% kuiva.

                    Heti sateessa ajon jälkeen tein ensimmäiset tarkistukset. Moottoritilan puolella umpion takapuoli aivan kuiva, ei roiskeita eikä mitään, eli sieltä tuskin tulee vettä läpi. Molempien hengitysröörien alue kuiva, eli sekään ei olisi selvä paikka imeä esim. roiskeita sisään.

                    Umpio on auton alkuperäinen vm. -99 ja kaikinpuolin ehjä. Mistään se ei näytä vuotavan. Otin umpion irti, vein sen kotia keittiön pöydälle, kuivasin sen huolella ja sitten täytin sen nesteellä ja heiluttelin sitä pitkän aikaa ja mistään ei tihkunut kosteutta läpi. Mistä hitosta se imee itsensä täyteen vettä?
                    Kuullostaa jotenkin kovin tutulta. Itse lopulta päädyin vaihtamaan umpiot uudempiin, kun en jaksanut enää tapella asian kanssa ja olisin joka tapauksessa joutunut vaihtamaan ulommat kuoret uusiin ja korjaamaan säätötangot.

                    Pidän kuitenkin todennäköisenä, että vesi löytää tiensä umpioon sen muovisen kirkkaan ulkokuoren välistä. Ei siis välttämättä sieltä lampun rungon ja tuon ulkokuoren tiivisteen välistä. Yksinkertaisin tapa selvittää mahdollista vuotokohtaa, on kaatamalla sinne kirkkaaseen ulkokuoreen vettä ja katsoa, josko jokin paikka vuotaisi. Joskus voi olla järkevää laittaa myös jotakin pesuainetta sekaan, jotta veden pintajännitys pienenee ja se tulee vielä pienemmästä reiästä läpi.

                    Käsittääkseni umpioon ei kovin helposti kondensoidu kosteutta, koska siellä ovat ne kumiset ilmanvaihtoputket sitä varten, mutta kun umpioon pääsee esim. sadekelillä vettä, on kosteus jo niin kova, että ajovalon lämmön vaikutuksesta kosteus tiivistyy siihen kirkkaan ulkokuoren pintaan.

                    Comment

                    • öpel
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 253
                      • ??????

                      #25
                      Melkein voisin vetoa löydä, että etupleksi ja muutkin tiivisteet ovat tiiviitä. Vaikka kuinka läträä koti laboratoriossa, niin vettä ei saa umpion sisälle tai sieltä pois. Ei niin pisaraakaan. Mutta pieni ajo vesisateessa riittää kastelemaan. Ei oikein jää muuta vaihtoehtoa, kuin ilmanvaihtoputkista... Mutta oikealla puolella on samanlaiset ja se ei huurru.
                      BMW 523i E39 MY1999

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by öpel View Post
                        Melkein voisin vetoa löydä, että etupleksi ja muutkin tiivisteet ovat tiiviitä. Vaikka kuinka läträä koti laboratoriossa, niin vettä ei saa umpion sisälle tai sieltä pois. Ei niin pisaraakaan. Mutta pieni ajo vesisateessa riittää kastelemaan. Ei oikein jää muuta vaihtoehtoa, kuin ilmanvaihtoputkista... Mutta oikealla puolella on samanlaiset ja se ei huurru.
                        En oikein usko, että vesi päätyisi umpioon niiden ilmanvaihtoputkien kautta. Olettaen tietysti, että ne ovat ehjiä. Muutoin kaikilla olisi sama ongelma.

                        En oikein keksi muutakaan selitystä kuin sen, että kyllä siellä umpiossa on jossakin pieni epätiiviys, josta sitten ajoviiman vaikutuksesta kostea ilma pääsee menemään läpi.

                        Onko ikinä huolellisen painepesurilla tehdyn pesun jälkeen kuumana kesäpäivänä umpioon tiivistynyt kosteutta?

                        Comment

                        • öpel
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 253
                          • ??????

                          #27
                          Noinha tuo myöskin järjen mukaan menee. Sellaista vielä jäin miettimään, että jos siellä on jokin halkeama joka aukeaa vasta kun valon pulttaa autoon kiinni, eli siinä jokin jännitys sen aukaisee.

                          En osaa luotettavasti vastata tuohon auton pesemiseen.

                          Onhan tämä hyvä syy alkaa päivittämään enkeli-xenoneita keulalle.
                          BMW 523i E39 MY1999

                          Comment

                          • jiipee-
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2008
                            • 655
                            • Rovaniemi

                            #28
                            Tuohan on ihan normaalia, että pre-facessa huurtuu noi umpiot. Vanhan auton kanssa aikani niitä kuivailin paineilmalla, mutta sitte loppujen lopuksi käytin auki ja läträsin reilusti silikoonia saumoihin ja niin se alko sitte pitämään. Nykyisessä autossa tahtoi huurtua tuo hantin puolen umpio, niin käytin umpion irti ja porasin pikku terällä 4kpl reikiä umpion pohjaan ja nyt on pysyny huurteet poissa.

                            Comment

                            • merbau
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2010
                              • 130
                              • Pälkäne

                              #29
                              Originally posted by öpel View Post
                              Melkein voisin vetoa löydä, että etupleksi ja muutkin tiivisteet ovat tiiviitä.
                              Uskoisin että vuotaa vilkun puoleisesta sivusta. Näin ainakin minulla. Diagnoosi varmistui, kun otin lampun etupleksin kouraan, ja tarjosin ulkopuolelta imuria pleksin sauman juureen. Vesipisarat alkoivat pleksin sisällä vaeltaa kohti saumaa etenkin kun imurin suulake oli siellä vilkun puolella, kaarevassa pystyosassa.

                              Sauman lisätiivistys liimatiivistemassalla piti hetken aikaa kostumisen vähäisenä, mutta lopullinen korjaus vaivaan tuli vasta vaihtamalla etupleksit uusiin. Pre-facelift orig Xenon -> ihanan kallista.
                              540iA -00 M-sport
                              Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

                              Comment

                              • kt10734
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2008
                                • 370
                                • Uusimaa

                                #30
                                Originally posted by merbau View Post
                                Uskoisin että vuotaa vilkun puoleisesta sivusta. Näin ainakin minulla. Diagnoosi varmistui, kun otin lampun etupleksin kouraan, ja tarjosin ulkopuolelta imuria pleksin sauman juureen. Vesipisarat alkoivat pleksin sisällä vaeltaa kohti saumaa etenkin kun imurin suulake oli siellä vilkun puolella, kaarevassa pystyosassa.

                                Sauman lisätiivistys liimatiivistemassalla piti hetken aikaa kostumisen vähäisenä, mutta lopullinen korjaus vaivaan tuli vasta vaihtamalla etupleksit uusiin. Pre-facelift orig Xenon -> ihanan kallista.
                                Itse kyselin kanssa noita Xenon-pleksejä kesällä parista paikkaa ja taisivat maksaa joku 370e kappale. Nyt selailin niin löytyi mm. tällaiset:



                                Lukee, että on E-hyväksytyt ja postikuluineen 128e/pari. Kaipa nuokin toimii ja menee leimasta läpi.


                                Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎