Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ajovalo lasi huurtuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Iku
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 51
    • Järvenpää

    E39 ajovalo lasi huurtuu

    Moi,

    Siirryin viikko sitten BMW:n omistajaksi (523iA Touring -99) ja hyvältä auto on tuntunut (ensimmäinen auto joka on saanut hymyn huuleen ajaessa) .

    Ensimmäisten sateiden jälkeen kuitenkin huomasin yhden ongelman :(, vasemmanpuoleisen ajovalon ulommainen lasi on huurussa. Tutkin ETK:ta ja sen avulla näyttäisi siltä että lasia ei saa irti tuosta suojalasipaketista jotta siihen voisi vaihtaa tiivisteen tms.

    Vai voiko tämä huurtumis ongelma johtua suojalasipaketin ja kotelon välissä olevasta tiivisteestä?
    420i xDrive GranCoupe -17 (2016/06)
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #2
    Kyllä sen "lasin" saa irti mikäli sulla on alkuperäiset umpiot autossasi, eli irti vaan ja tarkista tiivisteet ja tuuletus reijät.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • TROCK
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 435
      • Tampere

      #3
      Itse taistelin aikani saman ongelman kanssa, kunnes totesin, ettei edes tiivisteiden vaihto auta ja tilasin facelift-valot. Toivottavasti sinulla löytyy jokin selkeä syy kosteuden tiivistymiseen, mutta omastani ei kyllä löytynyt, vaikka purin valon atomeiksi likemmäs kymmeneen otteeseen.
      - - - - - - -
      F10 520dA
      ex E61 530dA, ex E39 530dA

      Comment

      • *bmwkissa82*
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 215
        • Tanpere

        #4
        Juu..

        toi huuruuntuminen on kuulemma, joku tyyppivika.. ku se on e 36sis ja e46sis.. ja ja mitään vikaa ei löydy ja vaikka kuinka vaihtais uuteen..
        joku bemarimies sano että oli porannu pienet reijät sinne lampun johonki sisänurkkaan ja sillä sai ongelman pois. mutta ei sitä varmaan ihan heti kannata alkaa poraileen reikiä jokapaikkaan..

        <3 BMW e87 <33"<3
        myydään e 36 osii
        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=228307

        Comment

        • Iku
          Bimmer Rookie
          • Jun 2006
          • 51
          • Järvenpää

          #5
          Hmm, ei vaikuta hyvältä. Täytyypi katella ja ihmetellä asiaa. Parempi varmaan antaa ajan kulua ja asian hautua ja ehkäpä sitten kesäloman (elokuussa) aikana nykäistä tuo valo pois. Onneksi suoja "lasi" sentää ajon aikana kirkastuu ettei vaikuta yöllä ajoon.

          Jos käsitin oikein niin uuden osan hommaaminenkaan ei takaa ongelman poistumista, ellei sitten vaihda umpioita facelift malliin -->tarkoittaa koko systeemin vaihtoa molemmin puolin.

          Onkos tää muuten talvella pahakin juttu..vai onko tämä lähinnä kesän "huveja"?

          Niin ja kiitoksia nopeista vastauksista...
          420i xDrive GranCoupe -17 (2016/06)

          Comment

          • docjones
            Bimmer Rookie
            • Mar 2005
            • 127

            #6
            ajovalojen lasin huurtuminen

            Ainakin e46:sen facelift ja non-facelift valoissa on tuo aivan sama ominaisuus. kyse vain lienee siit&#228; ett&#228; ajovalojen "rungossa" olevien "hengitysreikien" suodattimena toimivat pienet vaahtomuovitulpat est&#228;v&#228;t ilman vaihtumisen helposti. Tosin t&#228;t&#228; pit&#228;isin l&#228;hinn&#228; hyv&#228;n&#228; ominaisuutena koska silloin "likaista" ulkoilmaa ei p&#228;&#228;se umpioiden sis&#228;lle heijastinta tai lasia likaamaan. Mik&#228;li umpiot saisivat hengitt&#228;&#228; t&#228;ysin vapaasti, kertyisi sinne ulkoilmasta vuosien varrella p&#246;ly&#228; joka heikent&#228;isi valojen suorituskyky&#228;.
            Tuolla huurtumisella ei ole mit&#228;&#228;n vaikutusta itse valojen suorituskykyyn. Edellinen e46 xenoneilla oli jopa k&#228;ynyt t&#228;m&#228;n takia kahdesti(!) takuukorjauksessa jossa umpiot oli vaihdettu kokonaan eik&#228; t&#228;t&#228; ominaisuutta ollut siit&#228; huolimatta saatu korjattua. Todellisuudessa kuitenkin kun valot laittoi p&#228;&#228;lle, poistui kosteus lasien sis&#228;pinnasta sekunneissa.
            Teoreettisella tasollahan homma toimii n&#228;in: ilman suhteellinen kosteus pyrkii pysym&#228;&#228;n samana l&#228;mp&#246;tilasta riippumatta -> ajomatkan aikana umpion sis&#228;ll&#228; olevaan l&#228;mpim&#228;&#228;n(ja suhteellisesti kuivaan) ilmaan siirtyy kosteutta ulkoilmasta -> ajovalot sammutetaan -> l&#228;mp&#246;tila umpioiden sis&#228;ll&#228; laskee -> l&#228;mp&#246;tilan laskiessa suhteellinen kosteus nousee -> suhteellinen kosteus ei ehdi tasaantumaan ulkoilmaan l&#228;mp&#246;tilan laskiessa nopeasti -> kosteus tiivistyy ensimm&#228;iseksi viileimp&#228;&#228;n pintaan eli ajovalojen lasiin.

            Bottomline: Ongelma on mielest&#228;ni l&#228;hes t&#228;ysin kosmeettinen eik&#228; sen syntymist&#228; voi helposti est&#228;&#228; Suomen kaltaisessa ilmastossa.

            Comment

            • jms-btcf
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 696
              • Tampere

              #7
              No joku siellä vuotaa jos e39:n umpiot huurtuu, eli ei ole normaalia Suomessa eikä luultavasti missään muuallakaan.
              Umpio lähtee helposti irti (4 ruuvia) joten tsekkaa mahdolliset murtumat ja että suojalasin kiinnitysklipsit on kiinni. Noi klipsit sitten murtuu todella helposti että VAROVASTI niiden kanssa.
              Itsellä oli huurtumisongelma suojalasien vaihdon jälkeen toisessa umpiossa. Huurtuminen ilmeni normaalin käsinpesun jälkeen, minkäänlainen sade ja sateessa ajaminen ei huurtumista aiheuttanut. Lopulta kyllästyin etsimään vuotokohtaa ja "kittasin" suojalasin saumakohdat sekä suojalasin ja umpion liitoskohdan sikafleksillä - loppui huurtuminen...
              e61 535d

              Comment

              • Moonshine
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 1018
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by jms-btcf
                No joku siellä vuotaa jos e39:n umpiot huurtuu, eli ei ole normaalia Suomessa eikä luultavasti missään muuallakaan.
                Samoilla linjoilla ollaan myös täällä. Omasta e39:stä ei huurtunut pre-facelift-lyhdyt eivätkä myöskään nykyiset facelift-lyhdyt, joten eiköhän jossain ole pieni vuoto. Pre-facelift tuikkuihinhan saa vaihtopleksejä, joten jos ne valot on täynnä kivenhakkaumaa, etkä aio päivittää facelifteihin, niin siinä säätämisen ohella saattaisi olla puolijärkevä idea vaihtaa ne pleksit. Tosin hurjimmat yksilöthän kiillottavat vanhat pleksit uutta vastaaviksi vaikka kämmenselällä.
                "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7397
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Moonshine
                  Pre-facelift tuikkuihinhan saa vaihtopleksejä, joten jos ne valot on täynnä kivenhakkaumaa, etkä aio päivittää facelifteihin, niin siinä säätämisen ohella saattaisi olla puolijärkevä idea vaihtaa ne pleksit. Tosin hurjimmat yksilöthän kiillottavat vanhat pleksit uutta vastaaviksi vaikka kämmenselällä.
                  Uudet pleksit oli jotain 150€/kpl kun kysyin, kiillottaminen oli joku 3 tunnin homma ekaa kertaa tehtynä ja melko pitkän kaavan mukaan koska lähtökohta oli tosi huono. Hyvät tuli joten voin kyllä suositella.

                  Lisää juttua:
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Iku
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2006
                    • 51
                    • Järvenpää

                    #10
                    Katselin schmiedmann sivuilla noita umpioita ja törmäsin siellä myös tuohon uuteen etulasiin, tässä mainitaan että se käy 09/98 aikaisempiin malleihin ja minulla on 99 mallia (eli käsittääkseni 09/98-->). Joten ilmeisesti en saa edes irti tuota lasia omista umpioista? Myös ETK näyttää tähän ikäluokkaan ettei tuo olisi ostettavissa oleva varuste..eli ei lähtisi irti?

                    Tässä linkki (Jostain syystä tähän ei tule itsellä auki olleesta sivusta näkymä vaan tässä on hinnat DKK:na, hinta euroina "Price incl. tax: € 80,96 ")

                    http://www.schmiedmann.com/DisplayPr...s+in%2foutside
                    420i xDrive GranCoupe -17 (2016/06)

                    Comment

                    • TROCK
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 435
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by docjones
                      Ainakin e46:sen facelift ja non-facelift valoissa on tuo aivan sama ominaisuus. kyse vain lienee siitä että ajovalojen "rungossa" olevien "hengitysreikien" suodattimena toimivat pienet vaahtomuovitulpat estävät ilman vaihtumisen helposti.

                      Todellisuudessa kuitenkin kun valot laittoi päälle, poistui kosteus lasien sisäpinnasta sekunneissa.
                      Mulla prefacelift-valoissa vika ei kyllä ollut "suodattimissa", sillä tilanne ei muuttunut miksikään, vaikka ne otti kokonaan pois. Pari poutapäivää meni hienosti ilman kosteutta, mutta sitten se sinne palasi. Ja kuten edellä tuli kirjoitettua syy ei ollut myöskään viallinen tiiviste, koska senkin vaihdoin. Sivumennen sanottakoon, että kysyessäni MetroAutosta uutta tiivistettä ostaessani, että onko näitä muille myyty, vastaus oli koneelta katsomisen jälkeen kovin myöntävä. Myyjä sanoi samalla, että kokonaan uusia valoja on vaihdeltu myös takuuseen kyseisen ongelman takia.

                      Kommentti myös valojen kuivattavaan vaikutukseen. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että valojen päälle laittaminen ei auttane ongelmaan ellei se ole todella lievä.

                      Ongelmat liittyisivät mielestäni kuitenkin enemmän prefacelift-malliin kuin uudempiin. Tämä vain yleisten havaintojen perusteella. Tätä puoltaa myös sekin, että pleksin takana on vanhoissa valoissa vielä lasit, jotka heikentävät päällä olevien valojen kuivattavaa vaikutusta. Facelifteissa näkyy lisäksi olevan kolme "tuuletuskanavaa" vanhojen kahden sijaan.

                      Todennäköisesti huurtuvassa lyhdyssä on jotain vialla, eihän minullakaan toinen puoli huurtunut. Eli voihan sen saada korjattua. Itselläni on kuitenkin 9/98-> eli uudempi prefacelift-versio ja kyllä nuo valot siinä sai helposti purettua...
                      - - - - - - -
                      F10 520dA
                      ex E61 530dA, ex E39 530dA

                      Comment

                      • micci
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 95

                        #12
                        Mullakin oli tuota ongelmaa että vänkärin etulyhty oli huurussa sadekeleillä eikä kosteus haihtunut vaikka ajoi kuinka kauan tahansa. Otin lopulta umpion irti ja totesin että se tuuletusletku oli todennäköisesti ollut hieman lintassa runkoa vasten. Väänsin letkun toiseen suuntaan ja otin sen suodattimen pois eikä ole kosteutta sen jälkeen lyhdyissä näkynyt.
                        525TDS A -98 Touring

                        Comment

                        • xAnZax
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 92
                          • Sunshine City/ Riftinki Lossi

                          #13
                          uusis 5-sarjalaisis on vissii samaa vikaa.
                          Originally posted by Rockford
                          jo kdffz< jerraan näin i´nssinn alasti ihan posliini

                          Comment

                          • Iku
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2006
                            • 51
                            • Järvenpää

                            #14
                            Originally posted by micci
                            lopulta umpion irti ja totesin että se tuuletusletku oli todennäköisesti ollut hieman lintassa runkoa vasten.
                            Itse otin myös lampun irti mutten siinä älynnyt vielä tutkia oliko tuo ylempi letku kasassa. Mutta kun paikalleen laitoin niin meinas itsellä mennä letku mutkalle, mutta kun tästä oli puhetta niin älysin katsoa onko letku ok.

                            Nyt on kosteus hävinnyt ja ei ainakaan painepesurilla pestäessä mitään huurtumista ei enää ilmennyt. No nyt odotellaan niitä sateita jotta nähdään auttoiko toi asiaan...
                            420i xDrive GranCoupe -17 (2016/06)

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7397
                              • Oulu

                              #15
                              Nyt näytti olevan mullakin vasemmassa umpiossa reilusti huurtumista eli ihan isoja vesipisaroita alareunassa vilkun kohdalla.

                              Aiemmin havaitsin kesällä aivan pientä huurtumista molemmissa, mutta nyt vain tässä toisessa. Molempiin vaihdoin vastikään polttimot, liekö sillä joku yhteys. Pitää tarkistaa se kumitutin kiinnitys.

                              Tärkein kysymys kuitenkin on, että saanko tuota kosteutta sieltä pois jotenkin helposti? Jos umpion ottais irti ja sitä hiustenkuivaajalla puhaltelis aikansa niin luulis lähtevän? Toisaalta tietysti vois vaan jättää avattuna johonkin lämpimään kuivamaan yöksi.

                              Onnistuuko tuo umpion irroittaminen tumpelolta pimeässä ulkona helposti?


                              Originally posted by Iku View Post
                              Katselin schmiedmann sivuilla noita umpioita ja törmäsin siellä myös tuohon uuteen etulasiin, tässä mainitaan että se käy 09/98 aikaisempiin malleihin ja minulla on 99 mallia (eli käsittääkseni 09/98-->). Joten ilmeisesti en saa edes irti tuota lasia omista umpioista? Myös ETK näyttää tähän ikäluokkaan ettei tuo olisi ostettavissa oleva varuste..eli ei lähtisi irti?
                              Oliko tästä jotain tarkempaa tietoa, eli onko 12/99 autossa lasi vaihdettavissa? Olettaisin että on kun kerran on pre-facelift valotkin.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎