Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Touring vetokoukun sähköt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ksairan
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 35
    • Jakokoski

    E39 Touring vetokoukun sähköt

    Onko kukaan perillä alkuperäisen johtosarjan asennuksesta? Eli täytyykö vetää piuhat aina eteen boksille saakka vai löytyykö tarvittavat paikat takaa? Pystyykö itse laittamaan vai vienkö suosiolla merkkihuoltoon.
    EX: E12 518 -75, E12 520 -79, E28 520i -86, 518-83, 518i -86, 518i -87, 2002 -69 ja Nykyinen E39 520d Touring -01
  • ksairan
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 35
    • Jakokoski

    #2
    Päivitystä projektille... Hain alkuperäisen johtosarjan bemarilta ja olivat ystävällisesti tulostaneet mukaan asennusohjeet pyytämättä (yht 19 sivua) muutenkin Joensuun Hartikaiselta saa kyllä loistavaa palvelua. Sarja on todella kattava sisältäen kaikki tarvittavat ruuvit ja muut nippelit (mm. nippusiteet, kiinnitysruuvit ja suojakotelot vetokoukun kontrolli moduulille) kuului pakettiin. Hintaa alkuperäiselle johtosarjalle jäi 208€, eli eipä mielestäni kannata laittaa tuolla hinnalla mitään tarvike mallia. Koukuksi tulee Bosalin kiinteä koukku 220 €. johdoista noin puolet tulee takakonttiin ja puolet valomodulille A pilariin eli on aikamoinen pujottelu edessä kun vetää johdot eteen. Selailin asennusohjetta läpi ja näytti erittäin selkeältä. Joten uskon viikonloppuna saavani koukun sähkösarjoineen paikalleen. Tietoa tuon sähkösarjan asennuksesta ei tunnu löytyvän mistään joten laitan mahdollisia kokemuksia sitten tänne kun sarja on paikallaan.
    EX: E12 518 -75, E12 520 -79, E28 520i -86, 518-83, 518i -86, 518i -87, 2002 -69 ja Nykyinen E39 520d Touring -01

    Comment

    • mixxo
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 37

      #3
      Originally posted by ksairan
      Päivitystä projektille... Hain alkuperäisen johtosarjan bemarilta ja olivat ystävällisesti tulostaneet mukaan asennusohjeet pyytämättä (yht 19 sivua) muutenkin Joensuun Hartikaiselta saa kyllä loistavaa palvelua. Sarja on todella kattava sisältäen kaikki tarvittavat ruuvit ja muut nippelit (mm. nippusiteet, kiinnitysruuvit ja suojakotelot vetokoukun kontrolli moduulille) kuului pakettiin. Hintaa alkuperäiselle johtosarjalle jäi 208€, eli eipä mielestäni kannata laittaa tuolla hinnalla mitään tarvike mallia. Koukuksi tulee Bosalin kiinteä koukku 220 €. johdoista noin puolet tulee takakonttiin ja puolet valomodulille A pilariin eli on aikamoinen pujottelu edessä kun vetää johdot eteen. Selailin asennusohjetta läpi ja näytti erittäin selkeältä. Joten uskon viikonloppuna saavani koukun sähkösarjoineen paikalleen. Tietoa tuon sähkösarjan asennuksesta ei tunnu löytyvän mistään joten laitan mahdollisia kokemuksia sitten tänne kun sarja on paikallaan.
      Joo, laita vaan tietoa, miten meni. Itse tein joskus pari vuotta sitten E39:iin, -00 525 D:n "interface"-relepaketin täältä saamieni ohjeiden mukaan, taitaa se jostain täältä vielä löytyä. Mikä nrosarja Sinulla muuten on stanssattu koukun nupin päälle? Oma koukku kun on pirun matalalla ja lähellä puskuria. Tuli vaan mieleen joskus, että on mennyt tehtaalla koukkurauta ja muut hilppeet sekasin, kun kattelee muita Pemareita joissa kiintee Posali. Örumilta (maahantuojalta) en ole vielä vastausta saanut.

      Comment

      • ksairan
        Bimmer Rookie
        • Sep 2005
        • 35
        • Jakokoski

        #4
        Koukkun pitäisi tänään olla liikkeessä joten jahka saan sen käsiini niin ilmoitan nuo numerot. Muistatko oliko siellä mitä torx avaimia joita tarvitsee? Mitähän nuo pultit on jota puskurissa käytetään?
        EX: E12 518 -75, E12 520 -79, E28 520i -86, 518-83, 518i -86, 518i -87, 2002 -69 ja Nykyinen E39 520d Touring -01

        Comment

        • mixxo
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 37

          #5
          Originally posted by ksairan
          Koukkun pitäisi tänään olla liikkeessä joten jahka saan sen käsiini niin ilmoitan nuo numerot. Muistatko oliko siellä mitä torx avaimia joita tarvitsee? Mitähän nuo pultit on jota puskurissa käytetään?
          Muistakseni ei torx-pultteja ollut. Ainakin mun Posalin mukana tuli hieno piirrustus, miten koukku asennetaan. Mutta siinä ei ollut kuvattu sitä, että irrotetun takapuskurin sisällä olevasta alumiinipalkista joutuu myös leikkaamaan (rälläköimään) palan pois. Kun irrotat alupallkia, poista varovasti peruutustutkan antureiden liittimet.

          Comment

          • GOOFY
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 4139
            • .

            #6
            Originally posted by ksairan
            Päivitystä projektille... Hain alkuperäisen johtosarjan bemarilta ja olivat ystävällisesti tulostaneet mukaan asennusohjeet pyytämättä (yht 19 sivua) muutenkin Joensuun Hartikaiselta saa kyllä loistavaa palvelua. Sarja on todella kattava sisältäen kaikki tarvittavat ruuvit ja muut nippelit (mm. nippusiteet, kiinnitysruuvit ja suojakotelot vetokoukun kontrolli moduulille) kuului pakettiin. Hintaa alkuperäiselle johtosarjalle jäi 208€, eli eipä mielestäni kannata laittaa tuolla hinnalla mitään tarvike mallia. Koukuksi tulee Bosalin kiinteä koukku 220 €. johdoista noin puolet tulee takakonttiin ja puolet valomodulille A pilariin eli on aikamoinen pujottelu edessä kun vetää johdot eteen. Selailin asennusohjetta läpi ja näytti erittäin selkeältä. Joten uskon viikonloppuna saavani koukun sähkösarjoineen paikalleen. Tietoa tuon sähkösarjan asennuksesta ei tunnu löytyvän mistään joten laitan mahdollisia kokemuksia sitten tänne kun sarja on paikallaan.
            ei voi kun nauraa... vetokoukun johtosarja 208 euroa... on kai tuosa yks nolla välissä liikaa...

            eihän se oo tollo joka pyytää vaan se joka maksaa...
            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

            Comment

            • Jarde
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 446
              • Oulu

              #7
              Originally posted by GOOFY


              ei voi kun nauraa... vetokoukun johtosarja 208 euroa... on kai tuosa yks nolla välissä liikaa...

              eihän se oo tollo joka pyytää vaan se joka maksaa...
              Ei taida olla E39:sin valo-ohjaus kovin tuttua, ei sieltä pelkillä rosvoliittimillä mitään sähköjä oteta? Voihan tuon toteuttaa tietysti paljon halvemmallakin, mutta sitten saa varautua siihen että merkkiliikkeen mielestä kaikki auton sähköviat johtuu vetokoukun sähkökytkennöistä(kokemusta on)!
              Onhan se tietysti aika surkuhupaisaa, että sähkösarja maksaa saman verran kuin itse koukku!
              E46 320d sedan vm-02
              museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

              Comment

              • ksairan
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 35
                • Jakokoski

                #8
                Nonniin... Koukku ja johtosarja paikoillaan. Koukku meni heittämällä paikoilleen, asennusaika noin tunti. koukun type nro. 021791 eli se mitä Mixxo kysy! Ja minun koukun asennusohjeessa oli kuvattu myös sen jäykiste alumiinin leikkaus todella hyvin, muutoinkin Bosalin ohje oli erinomainen. Ja se pistoke tulee aika jännästi tuossa puskurin alahuulen alle piiloon ja osoittaa melkein alaspäin suoraan. Siistin näköinen kun ei tule kuin koukusta pikkasen näkyviin. Ehkä vähän hankala käyttää mutta katotaan miten tottuu.

                Johtosarjan asennuksessa sitten menikin kokonaista 6 tuntia. Ei niinkään kytkiessä vaan sisustuksia purkaessa (varovasti purettava kun ei tienny miten puretaan)kun joutui 6 liitintä vetämään valomodulille eteen. Sinänsä ohjeet olivat erittäin hyvät (tulostivat bemarilta ohjeet mukaan) paitsi että siellä oli virhe! Piti kytkemän ohjeen mukaan valomoduulin pinniin nro 8 sini harmaaseen johtoon haaraliitin mutta tuossa pinnissä 8 olikin oikeasti sini vihreä johto. Pienen hiusten raapimisen jälkeen kytkin tuon kuitenkin melkein vieressä olevaan sini harmaaseen johtoon ja kokeilemaan... ei tojinu toisella puolella valot. Eli kytkin sitten sen siihen pinniin 8 vaikka siinä oli se väärän värinen johto ja johan rupes toimimaan. Eli ei tuo ole kovinkaan mahoton kytkeä tuolla alkuperäisellä sarjalla. Olis vaan tarvinnu jonkin erikoistyökalun jotta olisi saanut ohjeen mukaisesti niistä valomoduulin liittimistä ne johdot irti ja haaroitettua ne oikea oppisesti sarjan mukana tulleilla bemarin omilla liittimillä. Kun en saanut purettua niitä niin jouduin tekemään vanhan aikaisesti johdot poikki ja liittimet väliin. Tuo johtojen eteen vieminen vain vie aikaa ja hermoja. Mutta jos sillä saisi sitä toiminta varmuutta sitten sen rahan edestä. Oli muuten se valomoduli aika kalliin näköinen paketti. Ihan toivoi kytkentöjen olevan kunnossa ettei tartte lähteä kyselemään mitä uusi maksaa.
                EX: E12 518 -75, E12 520 -79, E28 520i -86, 518-83, 518i -86, 518i -87, 2002 -69 ja Nykyinen E39 520d Touring -01

                Comment

                • GOOFY
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 4139
                  • .

                  #9
                  Originally posted by Jarde
                  Ei taida olla E39:sin valo-ohjaus kovin tuttua, ei sieltä pelkillä rosvoliittimillä mitään sähköjä oteta? Voihan tuon toteuttaa tietysti paljon halvemmallakin, mutta sitten saa varautua siihen että merkkiliikkeen mielestä kaikki auton sähköviat johtuu vetokoukun sähkökytkennöistä(kokemusta on)!
                  Onhan se tietysti aika surkuhupaisaa, että sähkösarja maksaa saman verran kuin itse koukku!
                  juu mäkin mietin just tota että saattaa jokin alkaa hälyttämään jos varastaa takavaloilta vaan piuhat... mut eihän sen ainakaan pitäis hälyttää kun kärry ei ole perässä... niin jos siis on jotain satunnaisia kärryn veto keikkoja niin mitä sitten vaikka jokin jotain vähän hälyyttelee... niin ja jos ne häiriöt pitää aina käyä kuittaamassa liikkeessä niin ei sekään tietenkään kiva ole... mut elämä on...
                  E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Originally posted by GOOFY
                    juu mäkin mietin just tota että saattaa jokin alkaa hälyttämään jos varastaa takavaloilta vaan piuhat... mut eihän sen ainakaan pitäis hälyttää kun kärry ei ole perässä... niin jos siis on jotain satunnaisia kärryn veto keikkoja niin mitä sitten vaikka jokin jotain vähän hälyyttelee... niin ja jos ne häiriöt pitää aina käyä kuittaamassa liikkeessä niin ei sekään tietenkään kiva ole... mut elämä on...
                    Jos halvalla haluaa päästä, ei takavaloilta suoraan rosvoaminen enää tietenkään käy mutta homma hoituu ilman hälytyksiä täysin toimivana 5 releen ja muutaman lyhyen piuhan avulla (+ sulake). Tämän jälkeen valodiagnostiikkatoimii kuten pitääkin ja vetokoukun sähköt samoin. Olen tehnyt tällä tavoin pariin E39:siin vetokoukun sähköt ja on siinä "tuntipalkoille" päässyt..
                    ---

                    Comment

                    • hannux
                      BTCF Member
                      • Oct 2009
                      • 115
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Releillä oon suunnitellut vetokoukun valot kytkeväni. Mersupuolelta löytyi tämä kaavio. Voiko soveltaa BMW E39- Touringissa? Kummalta puolen on helpompi ottaa ohjausjännitteet, oikealta akun päältä vai vasemmalta cd-boksin vierestä?
                      Onko joku soveltanut tätä?

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by -Tapi View Post
                        Jos halvalla haluaa päästä, ei takavaloilta suoraan rosvoaminen enää tietenkään käy mutta homma hoituu ilman hälytyksiä täysin toimivana 5 releen ja muutaman lyhyen piuhan avulla (+ sulake). Tämän jälkeen valodiagnostiikkatoimii kuten pitääkin ja vetokoukun sähköt samoin. Olen tehnyt tällä tavoin pariin E39:siin vetokoukun sähköt ja on siinä "tuntipalkoille" päässyt..
                        Itsekin pitäisi koukkua etsiä e39 touringiin ja johtosarjan kova hinta pistää vähän mietityttämään. Tällä rele kytkennällähän homman saa toimimaan, mutta toimiiko tämän jälkeen vielä palaneen polttimon varoitus? Eikös palaneen polttimon tunnistuspulssi mene releen kelan kautta vaikka polttimo olisikin palanut ja varoitus jää tulematta?
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          #13
                          Itteäkin kiinnostaisi vähä noita koukun sähköjä rakennella, kun ei tunnu kestävän perävaunun parkkeja auton sähköt. :think
                          Toisella puolella parkeista on otettu sisävalo (21W), ja se ei kauaa sitä polta, kunnes valot himmenee ihan niin että hieman lanka hehkuu, ja autosta sammuu ulompi takaparkki. Oon aatellu että releistäis ainakin nuo parkit tuonne perävaunuun... :think
                          Nuo ensimmäisen postauksen ohjeet ois ihan mielenkiintoista nähdä/saada.
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • E.K.
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2010
                            • 494
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by markok View Post
                            Itsekin pitäisi koukkua etsiä e39 touringiin ja johtosarjan kova hinta pistää vähän mietityttämään. Tällä rele kytkennällähän homman saa toimimaan, mutta toimiiko tämän jälkeen vielä palaneen polttimon varoitus? Eikös palaneen polttimon tunnistuspulssi mene releen kelan kautta vaikka polttimo olisikin palanut ja varoitus jää tulematta?
                            Kyllä mun touringi valitti tänään pimeää jarruvaloa.(Omatekoinen 5 releen viritys ollut nyt vuoden kiinni autossa.)

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by E.K. View Post
                              Kyllä mun touringi valitti tänään pimeää jarruvaloa.(Omatekoinen 5 releen viritys ollut nyt vuoden kiinni autossa.)
                              Hyvä tietää. Releen käämin resistanssi on sitten varmaan sen verran iso, että ei vaikuta varoituksen toimintaan.

                              Kun alkuperäisen vetokoukun sähkösarjan kytkennässä johtoja on vedettävä valomoduulille asti niin mitä johtoja nämä ovat? Kytkeytyykö vetokoukun sähköt auton väylään? Jos jollakin on linkittää vetokoukun asennusohjeet niin olisi hieno juttu.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎