Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Touring vetokoukun sähköt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E.K.
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 494
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by markok View Post
    Hyvä tietää. Releen käämin resistanssi on sitten varmaan sen verran iso, että ei vaikuta varoituksen toimintaan.

    Kun alkuperäisen vetokoukun sähkösarjan kytkennässä johtoja on vedettävä valomoduulille asti niin mitä johtoja nämä ovat? Kytkeytyykö vetokoukun sähköt auton väylään? Jos jollakin on linkittää vetokoukun asennusohjeet niin olisi hieno juttu.
    Oma köyhän miehen viritys: Releet ruuvattuna vanerinpalaan. Virta releille auton isosta virtarasiasta akun yläpuolella(tyhjä paikka trailer modulia varten). Maadotus maapisteestä korissa oik. takavalon alapuolella. Herätteet releille takavaloista.Oma kytkentäkaavio nyt hallilla, mut pikaisesti vilkastuna samanlainen kun post#11 mese.fi linkissä. Kaikki kytkennät siis takakontissa. Netistä löytyy alkuper. asennusohjeita, joissakin vedetään useampia johtoja valomodulille ainakin yhdessä bmw retrofit ohjeessa tulee ainoastaan 1 johto eteen asti olisko pdc-ohjaus tai jokin...en nyt muista.

    Itse ostin releet ja sulakkeet motonetistä. Johdot kiinni ja pling! check brake lights. Pienen tutkimisen jälkeen oli todettava ettei edes releitä kannattais ostaa sieltä. 1 rele valmiiksi paskana, virta ja heräte vuotivat keskenään...

    Ostin jokunen aika sitten foorumilta käyttämättömän sähkösarjan vetokoukulle, pitäis vaan löytää aikaa ja innostusta alkaa ruuvaamaan paikalleen. Muistaakseni siinäkin otetaan takavalojen liitin irti ja johtosarjan liittimet laitetaan väliin eli irti ja klik.klik... ja sitte se 1 johto menis valomodulin pinniin...

    Comment

    • OneAndOnly
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2009
      • 441
      • Nurmes

      #17
      About vuosi sitten tein tämän koukunasennus projektin ja itsellä oli kanssa alkuperäinen johtosarja ja ohjeet sen kytkemiseen, kytkin kyllä tarvittavat johdot vänkärinjalkatilaan mutta jotenkin jäi sellainen muistikuva että ne samat johdot tulisi kuitenkin takakonttiin että miksi niitä ei voisi kytkeä kuitenkin siellä kontinpuolella niin ei tarvitsisi keulaan asti vetää jos ne sieltä tulee takavalojen seudulle kuitenkin. :think

      Olvinaan sitä silloin asentaessa ynnäiltiin että onkohan tässä mitään järkeä näin vetää mut tehtiin kuitenkin ohjeen mukaan ja hyvin on kyllä valot toiminut, tai sit muistelen vaan väärin ton johtohomman..:think
      näillä mennään:
      Bmw e46 320d
      Suzuki Hayabusa 1300R

      Ex:
      Volvo XC70 D5 AWD -10
      Volvo V70 D5 -02
      Volvo V70 T5 -98
      VW Taro 2.4D -90 about 80hv
      BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
      -----------------------------

      Comment

      • E.K.
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2010
        • 494
        • Helsinki

        #18
        Ja lisäilläänpäs vielä:

        Katselin tänään alkuperäisen vetokoukun ja sähkösarjan kirjallista asennusohjetta pikaisesti. 1 johto menee ilmeisesti valomodulille,mutta sekin kytketään asennuskuvan mukaan akun yläpuolella olevaan liittimeen. eli KAIKKI johdot liitetään takakontissa oleviin liittimiin/pisteisiin. (ja yhtään johtoa ei tarvitse katkaista tai tinailla).

        ja tämä oli nimenomaan touringin asennusohje, mut ei luulis olevan eroa sedaniin
        Last edited by E.K.; 25-01-2012, 22:03. Reason: lisäys

        Comment

        • Bem318is
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 47
          • Kuusamo

          #19
          Viime kesänä tilasin ebaysta Westfalian irrotettavan koukun ja sähkösarjan 13 napaisella pistokkeella. Maksoi 400€ toimituskuluineen. Asentelin vain ns. pakolliset johdot eli keulalle en vetänyt yhtään johtoa. Muistaakseni ainakin parkkitutkan johto olisi pitänyt vetää jonnekin apukuskin jalkatilaan, mutta en sitä laittanut kun tuon tutkan saa napista pois päältä.
          Ex: E30 325i m52b28 -87, E28 528i -87, E39 530d Touring M-Sport -02, E39 528i sedan -96, E36 328ia Touring -96, E36 328i Touring -95, E36 325i Coupe -92, E36 318is Coupe -92

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            #20
            Mites muuten olette näissä omissa relekytkennöissä toteuttaneet peräkärryn sumuvalon? Onko tuo edes pakollinen varuste kytkeä? Tässähän on ongelmana se, että auton sumuvalojen pitää sammua kun kärryn pistokkeen laittaa kiinni.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              #21
              Originally posted by markok View Post
              Mites muuten olette näissä omissa relekytkennöissä toteuttaneet peräkärryn sumuvalon? Onko tuo edes pakollinen varuste kytkeä? Tässähän on ongelmana se, että auton sumuvalojen pitää sammua kun kärryn pistokkeen laittaa kiinni.
              Tuohan on mahdoton toteuttaa varsinkin vanhalla 7 napasella pistokkeella, koska pistoke on "tyhmä", eli ei tiedä onko kärryä perässä vai ei.

              Ei kait tuon pidä sammua? En ikinä ole ainakaan nähnyt. Ja eihän vanhemmissa kärryissä tuota edes ole, lienee vasta uusissa, josko niissäkään pakollinen?
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #22
                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                Tuohan on mahdoton toteuttaa varsinkin vanhalla 7 napasella pistokkeella, koska pistoke on "tyhmä", eli ei tiedä onko kärryä perässä vai ei.

                Ei kait tuon pidä sammua? En ikinä ole ainakaan nähnyt. Ja eihän vanhemmissa kärryissä tuota edes ole, lienee vasta uusissa, josko niissäkään pakollinen?
                Vanhoissa kärryissähän ei tosiaan ole sumuvaloa, mutta tuleeko jonkun vuosimallin jälkeen autoon pakolliseksi tämä sumuvalon poiskytkentä kun on sellainen kärry perässä jossa sumuvalo on?
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  #23
                  Mua ihan kiinnostais tietää missä seisoo mustaa valkoisella tälläsestä sumuvalon poiskytkennästä? :think
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    #24
                    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                    Mua ihan kiinnostais tietää missä seisoo mustaa valkoisella tälläsestä sumuvalon poiskytkennästä? :think
                    Samoin. Minäkään en ole mitään virallista raporttia asiasta nähnyt, mutta tällainen kytkentä "uusissa" autoissa näyttää olevan. Onhan täällä varmaan moni katsastanut koukkuja autoihin niin mitä siinä katsastuksessa tarkastetaan? Tässä yhteydessähän asia on varmasti tullut esille jos tällainen sumuvalokytkentä on pakollinen uudemmissa autoissa.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • E.K.
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 494
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by markok View Post
                      Samoin. Minäkään en ole mitään virallista raporttia asiasta nähnyt, mutta tällainen kytkentä "uusissa" autoissa näyttää olevan. Onhan täällä varmaan moni katsastanut koukkuja autoihin niin mitä siinä katsastuksessa tarkastetaan? Tässä yhteydessähän asia on varmasti tullut esille jos tällainen sumuvalokytkentä on pakollinen uudemmissa autoissa.
                      Eikai niitä koukkuja tartte nykyään katsastaa,pitää vaan olla hyväksytty koukku.
                      (vetopainothan lukee valmiiksi otteessa.)

                      Ja en kytkeny sumuvaloa ku ei omassa kärryssä ole moista.

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        #26
                        Originally posted by markok View Post
                        Samoin. Minäkään en ole mitään virallista raporttia asiasta nähnyt, mutta tällainen kytkentä "uusissa" autoissa näyttää olevan.
                        Veikkaisin että tuo on vain joku autonvalmistajien juttu että sammuttaa valon. Ei minkään sortin lakipykälä. Eipä oo tullu kyllä yhtään uutta autoa nähtyä silleen, että ois kärry perässä ja sumuvalo päällä, että näkisi että tuon tekee. Mitään haittaahan ei siitäkään mun mielestä ole, että autossakin palaa sumuvalo kärri perässä, päinvastoin. Korkeintaa se että kärri loistaa punaista peileistä.
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          #27
                          Originally posted by E.K. View Post
                          Eikai niitä koukkuja tartte nykyään katsastaa,pitää vaan olla hyväksytty koukku.
                          (vetopainothan lukee valmiiksi otteessa.)

                          Ja en kytkeny sumuvaloa ku ei omassa kärryssä ole moista.
                          Onko tämä fakta, että koukkua ei tarvitse nykyisin katsastaa?

                          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                          Veikkaisin että tuo on vain joku autonvalmistajien juttu että sammuttaa valon. Ei minkään sortin lakipykälä. Eipä oo tullu kyllä yhtään uutta autoa nähtyä silleen, että ois kärry perässä ja sumuvalo päällä, että näkisi että tuon tekee. Mitään haittaahan ei siitäkään mun mielestä ole, että autossakin palaa sumuvalo kärri perässä, päinvastoin. Korkeintaa se että kärri loistaa punaista peileistä.
                          Voi olla näin. Itse törmäsin ekan kerran asiaan kun kaverin Hondassa ei toiminut auton takasumuvalot. Syyksi paljastui hapettunut kontakti vetokoukun pistokkeessa mikä juurikin sammuttaa auton takasumuvalon kun kärry on perässä. Ideahan tässä hommassa on juuri se, että punainen valo ei häikäisisi peileistä kun sumuvalot on päällä ja kärry perässä.
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎