Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530dat touring vm.00 ihmettelyä...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeJ
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 323
    • Hml

    #16
    Originally posted by Rubu
    Kävin kyselemässä ahtimen huollon hintaa ja samalla katselin netistä kun oli spekuloitu että noita ahtimia ei muka voisi huoltaa...

    Ei pidä paikkaansa se väite että niitä ei voi huoltaa/kannata.

    Pitää tuossa lähi aikoina viedä oma huollettavaksi ennen kuin käy sen suurempia vahinkoja.
    Mitähän tollasen VNT ahtimen huolto suurinpiirtein maksaa? Ilmeisesti on kuitenkin arvokkaampaa kuin tavallisen ahtimen huolto.
    E60 535dA LCI -07 M-sport
    E39 530dAT -99 "M-sport"

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9139
      • Oulu

      #17
      Originally posted by MakeJ
      Mitähän tollasen VNT ahtimen huolto suurinpiirtein maksaa? Ilmeisesti on kuitenkin arvokkaampaa kuin tavallisen ahtimen huolto.
      Tuostahan se löytyy suoraan FIN-Turbon sivuilta.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        #18
        .
        Pari asiaa ahtopaineen ja tehon symbioosista Bemarissa ja miksei Mesessäkin.

        Ensiksi ihan perusjutut.
        Ohjelma säätä syötön määrää ahtopainetiedon perusteella.
        Siis, kun ahtopaine nousee, niin syöttöäkin on mahdollisuus lisätä, jos on tarvetta.
        Syötönlisäys ei siis johdu kierroksista, rasituksesta, ilman määrästä, kuun kierrosta, tai mistään muustakaan tutusta, tai tuntemattomasta asiasta.
        Oletusarvoisesti ohjelma pyrkii täyttämään kaasupolkimella pyydetyn syötön määrän täysimääräisesti, jos ahtopaine riittää, eikä minkään moottorin tilaa vahtivien antureiden tieto estä.

        Toinen perusjuttu.
        Ahtimen säätösiipien perusasento on "auki".
        Siis kun moottori sammuu, tai sammutetaan, tai tulee jokin vika, tai vikatila, niin siivet palaavat perusasentoon, joka siis oli auki.
        Tällöin ahtopaine on käytännössä nolla.

        Siten vähän teho- ongelmista.
        Jos ahtimen siivet on pas...., siis karstaiset, niin etteivät ne mene täysin kiinni, aiheuttaa tämä(kin) tilanteen, jossa pienillä kierroksilla ei ole tehoja, mutta neljässä tonnissa onkin sitten kaikki max teho kuitenkin käytössä.
        Se johtuu varmaankin siitä, että pienillä kierroksilla kun ne imusarjan läpät kuristaa sitä ilman kulkua moottorin läpi ja samalla siivet eivät ole täysin kiinni, niin ahtopaine ei nouse tarpeeksi, jotta ohjelma alkaisi lisäämään syöttöjä.
        Moottorin läpi menevän ilman määrä ei yksinkertaisasti riitä pyörittämän ahdinta riittävän tehokkasti, kun niiden säätösiipien auki ollessa ahtimen hyötysuhde on mitätön.
        Ne imusarjan läpät aukeaa lähellä kolmea tonnia, jolloin moottorin läpi menevän ilman määrä kasvaa radikaalisti ja ahtimellekkin alkaa "käyttövoimaa" riittää, jolloin ahtopaine nousee ja ohjelma alkaa lisäämään syöttöjä.
        Kolmen tonnin jälkeen on siis kaikki teho käytössä.
        Pikku vuoto ahtoputkissa voi myös aiheutaa ko. oireita.

        Voi ne siivet juuttua johonkin väliasentoonkin.
        Silloin voi seurata vaikkapa ahtimen sulatusta.

        Jos taas tehoa puuttuu koko kierroslukualueella + savuttaa, voisi vika johtua vaikkapa seuraavista asioista.
        Noin periaatteesahan savutus johtuu siitä, että syötön määrää nähden ilmaa tulee järjestelmään liian vähän.
        Jossakin on tukos, imu- tai pakopuolella.
        Jossakin ahtoputkissa, välijäähyssä on vuoto.
        Suutin, ahdin oikeasti rikki.
        Ahtopaineen säätö(solenoidi) rikki.
        Liian suuri ahtopaineen "puutos" aiheuttaa häiriötilan. -> tehot alas.

        Pojjjaat kiivaasti nyt opiskelemaan ihan moottorin toimintaperiaatetta, jotta päästään näistä jutuista paaaallljon mielenkiintoisempiin keskusteluihin.
        Last edited by tuikku; 09-08-2006, 12:51.
        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          #19
          Originally posted by tuikku
          .
          Pojjjaat kiivaasti nyt opiskelemaan ihan moottorin toimintaperiaatetta, jotta päästään näistä jutuista paaaallljon mielenkiintoisempiin keskusteluihin.
          Ei kai tuossa moottorin toiminnassa sinäänsä juurikaan oo mitään ihmeellistä paitsi ehkä insinööri-opiskelijoille...

          Comment

          • TMc
            Bimmer Rookie
            • Sep 2005
            • 79
            • Lohja

            #20
            Moi,

            Multa kärvähti turbo 155 TKm kohdalla ja hetki meni miettiessä mitä tekis. Keskilaakeri petti, pakosiivet paskana ja imupuolen siivet solmussa. Soitin Laakkoselle ja kysyin turbon hintaa. Oli jotain 1450 euroa.
            Soitin sitten kaverille joka noita ahtimia tekee ja kysyin mitkä on vaihtoehdot. Vaihtoehdoiksi muodostui 1. ostaa uusi, 2. ostaa käytetty BMW:n ahdin ja korjata se, 3. ostaa käytetty MB:n ahdin ja käyttää omaa imu ja pakopesää.
            Valittiin 3:s vaihtoehto ja tehtiin omaan pako ja imupesään niitä 4mm suurentamalla MB:n siivet ja akseli. Hinta oli Laakkosen uutta ahdinta halvempi ja nyt odotetaan Karalalle pääsyä, että saadaan säädöt kunnolla kohdilleen. Jos muutosta haluaa miettiä niin auto sutii ilman luistonestoa, joten kaipa niitä hevosiakin on tullut lisää.

            Suurin haaste oli juuttuvasiipisen ahtimen alipainekellon säätö. Tosin sekin sitten onnistui maalaisjärkeä käyttäen.

            Timo Mc
            You lose all of those races you don't go to

            Comment

            • jms-btcf
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 696
              • Tampere

              #21
              Originally posted by tuikku
              ...
              Jos ahtimen siivet on pas...., siis karstaiset, niin etteivät ne mene täysin kiinni, aiheuttaa tämä(kin) tilanteen, jossa pienillä kierroksilla ei ole tehoja, mutta neljässä tonnissa onkin sitten kaikki max teho kuitenkin käytössä.
              Se johtuu varmaankin siitä, että pienillä kierroksilla kun ne imusarjan läpät kuristaa sitä ilman kulkua moottorin läpi ja samalla siivet eivät ole täysin kiinni, niin ahtopaine ei nouse tarpeeksi, jotta ohjelma alkaisi lisäämään syöttöjä.
              Moottorin läpi menevän ilman määrä ei yksinkertaisasti riitä pyörittämän ahdinta riittävän tehokkasti, kun niiden säätösiipien auki ollessa ahtimen hyötysuhde on mitätön.
              Ne imusarjan läpät aukeaa lähellä kolmea tonnia, jolloin moottorin läpi menevän ilman määrä kasvaa radikaalisti ja ahtimellekkin alkaa "käyttövoimaa" riittää, jolloin ahtopaine nousee ja ohjelma alkaa lisäämään syöttöjä.
              No mites tää läppäteoria jos kyseessä on 530d manuaali jossa ei imusarjassa ole minkäänlaisia läppiä ja ilman saantia ei muillakaan keinoilla säännöstellä mitenkään?
              Milloin taas ahdin alkaa ahtamaan liikaa?
              e61 535d

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎