Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ratti vatkaa uudella rengaspaketilla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2324
    • Uusimaa

    E39 ratti vatkaa uudella rengaspaketilla?

    Olisi pitänyt uskoa, ettei kannata lähteä Replica-vanteisiin. Hommasin alle uudet 17" M5-replicat, ja niiden päälle uudet GoodYear Excellencet. Auto kulkee hienosti aina 70km/h nopeuteen saakka, mutta sitten kahdeksankympin kynnyksellä ratti alkaa raivostuttavasti vatkaamaan. Ei niinkään tärisemään, vaan nimenimaan vatkaamaan, joka hieman lievenee taas 100kmh kohdalla, muttei lakkaa kokonaan. Nyt paketti on tasapainotettu kertaalleen uusiksi, mutta vatkaaminen vain jatkuu. Vanteet ovat sellaiset, ettei sovitteita tarvita. Edellisella 16" orig.kesärengaspaketilla ei ongelmaa ollut.

    Millä keinoin olette päässeet eroon näistä tasapaino-ongelmista, vai onko tilanne täysin toivoton? Tasapainotuspatteristo näyttää olevan melkoinen jokaisessa kiekossa, joten osasin jo pelätäkin tuota ilmiötä. Pystyheitosta tuollainen ei varmaankaan voi johtua, koska auto tosiaankin kulkee 70km/h saakka todella tasaisesti. Seuraavana alle on tulossa uudet alustan osat jousineen, iskareineen, tukivarsineen ja suuntauksineen, mutta se ei varmaan tilannetta helpota, jos ei pahennakaan. Onko tuo vapinasta eroon taisteleminen yleensä ollut täysin epätoivoista puuhaa?
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 788
    • Suodenniemi

    #2
    Onko vanne varmasti asettunut kunnolla pyörännapaan? Kannattaa vaikka teräsharjalla putsata se pyörännapa. Käytitkö samassa liikkeessä tasapainotuksessa molemmilla kerroilla? Jos käytit, niin kokeileppa vaihtaa liikettä, jos siellä on ollut joku tumpelo asialla.
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86

    Comment

    • Kentsu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1397
      • Tuusula

      #3
      Voispa olla etupään reaktiotankojen kumihelat vanhentuneet eli rapistuneet, vaikka siitä koituva ongelma on kyllä mielestäni nimen omaan ratin väpätys/tärinä eikä "vatkaus". Ilmeni itsellenikin juuri noissa nopeuksissa kun siirryin suurempaan rengaskokoon.
      Löytyy juttua searchilla jostain ongelmat-osiosta...

      Tai sitten ne replicat on pyllystä tai tosiaan pyörännavoissa pientä töhnää.
      Ex: 523iA '97, 520iA '89
      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

      Comment

      • azvaltti
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 89

        #4
        Miten jarrutuksessa, tuntuuko "vatkausta"/täristystä ratissa? Minulla varsinkin kevyessä jarrutuksessa ratti vatkasi niin per*****sti ja reaktiotankojen kumipuslien vaihdolla homma tuli kuntoon.

        Comment

        • Vee-eit
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 709
          • Turku

          #5
          Vaihdetaan päittäin, mulla on käytetyt M5-replicat, jotka eivät täristä. Kyllä Ravermeister saa vaikka tiiliskivet pyörimään täristämättä....
          Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2324
            • Uusimaa

            #6
            Renkaat

            Originally posted by Kentsu
            Voispa olla etupään reaktiotankojen kumihelat vanhentuneet eli rapistuneet, vaikka siitä koituva ongelma on kyllä mielestäni nimen omaan ratin väpätys/tärinä eikä "vatkaus". Ilmeni itsellenikin juuri noissa nopeuksissa kun siirryin suurempaan rengaskokoon.
            Löytyy juttua searchilla jostain ongelmat-osiosta...

            Tai sitten ne replicat on pyllystä tai tosiaan pyörännavoissa pientä töhnää.
            Kontissa pötkötteleekin jo asentamattomat Eibachit ja Bilstein Sprintit, joiden seuraksi tulee varmuuden maksimoimiseksi uudet reaktiotangot puslineen, sekä uudet joustintukien ylälaakerit. Onhan mittarissa jo 190tkm. Takimmaisia etupään alatukivarsia en tullut hankkineeksi, kun tuntuvat olevan ihan ok-kunnossa. Tämän kaiken päälle vielä pyörien suuntaus. Katsotaan, asettuuko vapina yhtään tällä. Jos ei, niin vien rassin ko.rengaspajalle niin pitkäksi ajaksi, kunnes vapina loppuu.

            Jarrutuksessa ei ole havaittavissa minkäänlaista tutinaa. Ainoastaan 80km/h -->. Hieman ottaa kyllä kaaliin, kun tietää jo etukäteen, ettei näistä ongelmista ole koskaan helppoa päästä eroon.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • juhape
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 321
              • Pieksämäki

              #7
              Kyllä se sieltä rengas/vannepaketista se vapina saa alkunsa. (Väljä alusta ja huonot iskarit sitten vielä pahentaa asiaa.)

              Eli rengaskauppaan ja tsekkaamaan että ne kumit on oikeasti pyöreät. Ja jos heittää niin vanteelta irti ja kunnolla rasvaamalla takaisin. Jos ei oikene niin uutta rengasta kehiin koska jos rengas on vähänkään soikea niin takuulla täristää jossain vaiheessa. (pyydä asentajaa näyttämään kumia kun se pyörii koneessa)

              Sitten tasapainotus kunnolla...eli tarkistus että vanne keskittyy kunnolla siihen tasapainotuskoneeseen muuten ei tule tasapainoon.

              Ja vielä tarkistus että asettuu autoon kunnolla, navat puhtaiksi ennen asennusta.

              Nämä jos on kunnossa niin ei pitäisi tärinän ainakaan rengaspaketista johtua!
              -BMW 530d Touring -14 LCI
              -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
              -Zetor 6245-89
              -David Brown 996 -76
              -MF 35 -58
              -Tunturi Super Sport -85
              -Tunturi Super Sport -77

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2324
                • Uusimaa

                #8
                ...kele

                Originally posted by juhape
                Eli rengaskauppaan ja tsekkaamaan että ne kumit on oikeasti pyöreät. Ja jos heittää niin vanteelta irti ja kunnolla rasvaamalla takaisin.
                No tuota...kun katselin sitä viimeisintä tasapainotusta vierestä, niin jo omilla silmillä tehdyn analyysin perusteella kaikissa renkaissa oli useita millejä pystyheittoa. Kysyin asiasta, mutta asentaja sanoi, ettei sellaista rengasta olekaan jossa ei pystyheittoa hieman uutena olisi, että kyllä ne siitä ajossa mankeloituu... Onkohan noin? Kumit ovat uudet GoodYear Excellencet, mutta ne ovat peräisin saksasta. Joten takuupolitiikan suhteen voi olla hankalampi tapaus. Jotenkin olen kuitenkin taipuvainen uskomaan, että vika on noissa tarvikevanteissa. Taitaa olla niin, että orggisvanne + michelin/conti toimii takuuvarmasti?
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • juhape
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2004
                  • 321
                  • Pieksämäki

                  #9
                  Originally posted by JKK
                  No tuota...kun katselin sitä viimeisintä tasapainotusta vierestä, niin jo omilla silmillä tehdyn analyysin perusteella kaikissa renkaissa oli useita millejä pystyheittoa. Kysyin asiasta, mutta asentaja sanoi, ettei sellaista rengasta olekaan jossa ei pystyheittoa hieman uutena olisi, että kyllä ne siitä ajossa mankeloituu...
                  No joo, asentaja on kyllä puhunut täyttä p..skaa! Jos rengas on uutena soikea niin ei se siitä mihinkään oikene paitsi jos se on laitettu huonosti vanteelle niin sattaa ajan myötä hiukan oiketa.
                  Eli soikeus voi johtua siitäkin että kumi ei ole tasaisesti vantella. Mutta joka tapauksessa renkaiden PITÄÄ olla pyöreitä jos aikoo saada ravistamattoman auton. Varsinkin isommat ja matalemmat renkaat on rungoltaan niin jäykkiä että pienikin soikeus tulee läpi.

                  Laadukas rengas on uutena kyllä ihan pyöreä ( alle milli pystyheittoa) ja varmimmin saat pyöreät renkaat kun ostat Michelilit. Jonkin verran on tullu noita renkaita asenneltua ja Misukat on kyllä olleet aina pyöreitä, muissa merkeissä on jonkin verran heittoa.

                  Nyt takaisin sinne liikkeeseen ja renkaat vaihtoon. Ei kieroja renkaita tartte kenenkään hyväksyä.
                  -BMW 530d Touring -14 LCI
                  -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                  -Zetor 6245-89
                  -David Brown 996 -76
                  -MF 35 -58
                  -Tunturi Super Sport -85
                  -Tunturi Super Sport -77

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Siis kyllä tämä ongelma on takuulla lähtöisin juuri tuon renkaan selkäheitosta.
                    Eli jos sinä näit jo vierestä että kumissa on selkäheittoa, niin siinähän se sitten on. Tämä teoria voi siksikin pitää paikkansa koska tuo minun "luottorengasmies" juuri väitti muutamissa uutuusrenkaissa olevan niin kovat selkäheitot että mm.e39:iin ei voi myydä ollenkaan. GoodYear:in mainitsi, mutta mallista ei ollut tuolloin puhetta. Tsekkaappa sen renkaan kyljestä valmistusmaa(Indonesia?). Tosin se on käynyt jo selväksi että tuolta Rengasonlinesta saa tehtaiden loppujämiä sekä eriä jotka jotka laadulisesti eivät kyllä ole ihan samaa tavaraa kuin ns."standardierissä" olevat kumit.
                    Niin paljon on juuri niissä ollut juuri selkäheittoja ja muita muotopuolia, että mistään sattumasta ei voi olla kyse, vaan kyllä ne jotain halpiseriä pitää olla.

                    Comment

                    • Jaska.T
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 1535
                      • TaNpere

                      #11
                      kaverin E34:een laitettiin uudet M5 replicat 17" ja poishan ne piti siitä ottaa kun vatkas ja ravisti niin vitusti eikä saanut pysyyn painossa millään. Samoille renkaille laitettiin sitten uudet Rondelit ja niitä ei oo tarvinnut enää puntittaan jälkeenpäin

                      G30 530e Msport
                      -------------------------------------------------
                      F30 330e Msport
                      E60 525d Msport LCI
                      E39 530d Touring
                      Ex E46 320i coupé
                      Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                      Ex ALPINA B6
                      Ex E34 525i Touring
                      Ex E36 328i Coupe
                      Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                      Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                      Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                      Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                      Never Drive Faster Than
                      Your GuardianAngel Can Fly

                      Comment

                      • Robi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 7606
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by JKK
                        No tuota...kun katselin sitä viimeisintä tasapainotusta vierestä, niin jo omilla silmillä tehdyn analyysin perusteella kaikissa renkaissa oli useita millejä pystyheittoa. Kysyin asiasta, mutta asentaja sanoi, ettei sellaista rengasta olekaan jossa ei pystyheittoa hieman uutena olisi, että kyllä ne siitä ajossa mankeloituu... Onkohan noin? Kumit ovat uudet GoodYear Excellencet, mutta ne ovat peräisin saksasta. Joten takuupolitiikan suhteen voi olla hankalampi tapaus. Jotenkin olen kuitenkin taipuvainen uskomaan, että vika on noissa tarvikevanteissa. Taitaa olla niin, että orggisvanne + michelin/conti toimii takuuvarmasti?
                        Noissa Excellenceissä on ollut melkoisen paljon ongelmia juuri pyöreyden takia...laitettu useita sarjoja takuuseen kun eivät vaan toimi. Joissakin tapauksissa rengasta muokkaamalla ja oikein vanteelle asentamalla saa ton pystyheiton käytönnössä olemattomiin, mutta se vaatii osaavan rengasliikkeen ja kunnon vehkeet.

                        Ja samaa pystyheittoa olen myös Contin tuotteissa huomannut.
                        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                        Tiedustelut priva tai 0452210069

                        Current
                        E61 530d
                        E39 530d
                        E39 520iA
                        E46 330xd
                        E28 528i

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2324
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by Robi
                          Joissakin tapauksissa rengasta muokkaamalla ja oikein vanteelle asentamalla saa ton pystyheiton käytönnössä olemattomiin, mutta se vaatii osaavan rengasliikkeen ja kunnon vehkeet.
                          Mikähän mahtaisi olla tällainen rengasliike PK-seudulla? Kotikaupungissani Järvenpäässä on ainakin sellainen maineikas paja nimeltänsä "Amrif", mutta ovatkohan sitten erikoistuneet pelkästään vanteiden oikaisutöihin? Onko jollakin kokemusta tästä paikasta? Meinaan että ovatkohan muissakin rengastöissä guruja?
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • takatalvi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1019
                            • Jokela

                            #14
                            Originally posted by JKK
                            Mikähän mahtaisi olla tällainen rengasliike PK-seudulla? Kotikaupungissani Järvenpäässä on ainakin sellainen maineikas paja nimeltänsä "Amrif", mutta ovatkohan sitten erikoistuneet pelkästään vanteiden oikaisutöihin? Onko jollakin kokemusta tästä paikasta? Meinaan että ovatkohan muissakin rengastöissä guruja?
                            Ainakin selvinpäin myös rengastyöt onnistuu tuolla...
                            BMW i3

                            Comment

                            • jsa014
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 1651
                              • Turun Pallivaha

                              #15
                              Mulla on M5 replicoita pari sarjaa, 17 ja 18" eikä vatkaa/täristä kummassakaan. Renkaina Nokian Nry 18" ja Bridgestone Blizzak Nordic 17".
                              316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎