Nämä vetarit ja nimen omaan niiden sisäpää ovat muutamassa tapauksessa täälläkin olleet tutinoiden syntylähde. Tästä syystä tutinat ovat hetkisi tuntuneet poistuvan/vähentyvän kun autoa on roikotettu tunkin päällä ja renkaita on pyöritelty.
Jos joku tekee tän kyseisen operaation niin voisi tehdä vaikka pienen korjausprojekti-stoorin kuvien kera.. koska tää näyttäis vaivaavan aika useita E39 mallin bimuja.
Nämä vetarit ja nimen omaan niiden sisäpää ovat muutamassa tapauksessa täälläkin olleet tutinoiden syntylähde. Tästä syystä tutinat ovat hetkisi tuntuneet poistuvan/vähentyvän kun autoa on roikotettu tunkin päällä ja renkaita on pyöritelty.
Speksit näissä e39 vetareissa on suunniteltu kestämään vähintään sen 50 vuotta jonka aikana minkäänlaista tutinaa ei saa esiintyä.Ko.automalli menettää täten uskottavuutensa koko manner euroopassa ja muuallakin maailmassa, mikäli näin käy .Jos renkaita pyöritellään ja tutinat katoaa, on se vaan todella hyvää tuuria tai jotain muuta.
Olisikohan sillä renkaiden vaihdolla nyt ollut enemmän merkitystä kuitenkin..?
Mutta voisihan tuotakin temppua kokeilla
Olisikohan sillä renkaiden vaihdolla nyt ollut enemmän merkitystä kuitenkin..? Mutta voisihan tuotakin temppua kokeilla
Sain aika vahvoja viitteitä siitä, että oireet ovat jotain muuta kuin renkaista johtuvaa tutinaa. Lähdin pari viikkoa sitten ajelemaan aamuviileällä, ja heti satasen pinnassa alkoi takaa tuntumaan aika pelottavankin kovaa jytinää takalistossa. Se oli kyllä heti selvää ettei kyse ollut enää renkaista, koska muutaman kilometrin aikana tutina koveni ja välillä heikkeni, kunnes takaa kuului vaimea tömäys, joka tuntui myös lievänä korin toispuoleisena heilahduksena. Tämän jälkeen kulku muuttui loppumatkaksi taas tasaisemmaksi. Siinä välittömästi kyllä tuli mieleen vetarit tai perä. Vetareiden kunnosta voin kertoa sen, että irroitettaessa kumpikaan murros ei liikkunut sisään-ulos-suunnassa käytännössä laisinkaan. Pyöritellä niitä kärsi pienellä säteellä, mutta silloinkin jumittaminen oli todella pahalaatuista. Ei niistä huoltamallakaan täydellisiä tullut, mutta kyllä ne nyt ainakin liikkuvat. Ja jospa sillä ristiin vaihdolla olisi oma merkityksensä. Ulkopään murrokset olivat ihan priimassa kunnossa.
Joten renkaat tuskin olivat se ongelma, koska edellisetkin kumit olivat juuri tasapainotetut uudet Nokian Z:at mallia täysin pyöreät. Kaveri vain suostui ostamaan ne Audiinsa, joten päätin pistää varman päälle Michelinit.
Joten kyllä tuo vetarihomma kannattaa näköjään ottaa ihan vakavasti, koska niiden irroitus ei ole mikään kummoinen juttu. Pultit vain tuppaavat olemaan tehtaan jäljiltä h e m m e t i n tiukassa. Vetareita ei tarvitse kokonan irroittaa, ellei satu omistamaan 37mm (vai olikohan 38mm) tähtikantahylsyä. Pelkät murroksetkin lähtevät kätevästi irti vetareista.
Jep, ei minkäänlaista vapinaa vaikka kuinka herkistää sensorit ja aistit Ja vieläpä oikein itse takapenkillä matkustaen ja nauttien tasaisesta kyydistä...ensimmäisen kerran tässä autossa.
Autolla on ajettu 190tkm, ja tämän viimeisimmän rempan jälkeen n.400km. Ja rengaskoko on 235/45R17, jos se jotakuta kiinnostaa.
No täytyypä tuota temppua sitten kokeilla.Minulla on sama rengaskoko, tosin oikeastaan minulla ei ole renkaita vaan Falkenit.Täytyykö tuonne vetariin olla joku erikoisrasva, tis ei ainakaan maininnut?Homma onnistuu siis nuo laipat vaan irroittamalla?Ulkopäätä ei tarvi irroittaa?
Kyllä sinne vissiin on järkevää laittaa jokin pakkasessakin toimiva "murrosrasva", en tiedä mikä on juuri oikeanlainen? Itse laitoin jotain hyllystä löytynyttä perus Mobil-mönjää. Hauska nähdä kuinka se reagoi koviin pakkasiin...
Hommaa helpottaa kyllä paljon, jos hankit etukäteen sen napapulttiin sopivan hylsyn, ja saat koko vetarit kerralla irti. Helpottaa itse asiassa huomattavasti, kun puolet työstä pystyy tekemään inhimillisessä asennossa. Pultti on siis tähtikanta, ja koko oli muistaakseni 37 tai 38. Sellaista meillä ei tietenkään ollut, eikä koko kylältä sellaista siihen hätään löytynyt. Meni siis vaikeamman kautta. Esim. vasemman puolen murroksen tiellä on ainakin 528:ssa pakoputki hyvinkin pahasti.
No niin, tulipa siinä vetoakselien sisemmät päät auton perästä irrotettua, aavistuksen nivelet kyllä tuntuivat kankeilta mutta kun niitä aikansa retuutteli ja heilutteli ääriasennosta toiseen, ja paineli suojakumista rasvaa niveleen päin, kummasti liestyivät, pakoputki oli kyllä mukavasti tiellä vas. puolella mutta mitäs tuo haittaa, mukavaa vaan kun vähän ahdistaaEli niin pahasti eivät jumittaneet että olisi ollut tarvetta purkaa/avata niveliä.Tutinaan en osaa sanoa vielä mitään, en ajanut kovin montaa kilometriä tuon tempun jälkeen, tuskin tuolla on mitään vaikutusta.
Täällä myös painittiin tuon 70-110km/h vauhdeissa esiintyvän tutinan kanssa.
Autoon vaihdettu taka-apurungon puslat tutina vaimeni takapäästä,eteen vaihdettu reaktiotankojen puslat,uudet jarru osat ja sisemmät raidetangon nivelet ja tutina/vapina vaimeni etupäästä jarrujen korjaus vaikutti vain jarrutuksissa esiintyvään ratin puistatukseen.
Lopullinen parannus asiaan tuli kun kiinalaiset vanteen kääryleet nakattiin romuläjään ja tilalle kietaistiin Korealaiset Kumhot.
Vaikka ei nuokaan varmasti viimeisen päälle huippu renkaat ole mutta rengaskoneessa nähtävä pysty heitto katosi lähes olemattomiin ja loputkin tutinat samantien vaikkakin vanteina ovat 18" M5 blackcrome replicat
Täällä myös painittiin tuon 70-110km/h vauhdeissa esiintyvän tutinan kanssa.
Autoon vaihdettu taka-apurungon puslat tutina vaimeni takapäästä,eteen vaihdettu reaktiotankojen puslat,uudet jarru osat ja sisemmät raidetangon nivelet ja tutina/vapina vaimeni etupäästä jarrujen korjaus vaikutti vain jarrutuksissa esiintyvään ratin puistatukseen.
Lopullinen parannus asiaan tuli kun kiinalaiset vanteen kääryleet nakattiin romuläjään ja tilalle kietaistiin Korealaiset Kumhot.
Vaikka ei nuokaan varmasti viimeisen päälle huippu renkaat ole mutta rengaskoneessa nähtävä pysty heitto katosi lähes olemattomiin ja loputkin tutinat samantien vaikkakin vanteina ovat 18" M5 blackcrome replicat
Juu, kyllä tuo E39 on tosi tarkka renkaiden/vanteiden suhteen. Pystyheittoa ei saa olla kun oman kokemuksen mukaan max 0,5mm ja pyörät pitää olla oikeasti tasapainotettu. Toki löytyyhän niitä muitakin vapinaa aiheuttavia paikkoja mutta kyllä noi pitää olla kunnossa tai kaikki muut toimenpiteet on turhia. Mulla ei vatkaa yhtään tällä hetkellä. Yhden renkaan joudin vaihtamaan kun oli pystyheittoa n. 0,85mm ja vapatus keulassa oli taattu. Toinen kumi ja homma oli bueno.
Comment