E39 530d OBD tuning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hurtta
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 444

    E39 530d OBD tuning

    Onko kokemusta E39 530d optimoinnista OBD portin kautta ja jos niin minkälaisella tuotteilla olette autonne virittäneet? Kätevin tapa lienee juuri OBD-portin kautta tehtävä ohjelmointi jonka voi sitten poistaa halutessaan. Eli mikä tuote, mistä ja mihin hintaan? Onko toimenpiteellä ollut huomattavaa vaikutusta suorituskykyyn? Spekseissä yleisesti tunnutaan lupailevan feceliftiin

    tehot: 193 -> n. 210-230hp
    väännöt: 410 -> 470-500Nm
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6327
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Meidän 530d:ssä on voimaa.comin softa on autossa lukemat 184-> 220 tai 225 (ei muista) vääntö 510 nm,softa ajettiin obd liittimen kautta.
    Pelaa ja voimaakin on ihan kivasti
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • hurtta
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 444

      #3
      Originally posted by veku
      Meidän 530d:ssä on voimaa.comin softa on autossa lukemat 184-> 220 tai 225 (ei muista) vääntö 510 nm,softa ajettiin obd liittimen kautta.
      Pelaa ja voimaakin on ihan kivasti

      OK. Olen tuossa yrittänyt etsiskellä josko löytyis jostain edullista boksia tai ohjelmointia mutta hinnat tuntuvat pyörivän siellä 600-800e korvilla

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        #4
        .
        Elä boxia laita.
        Laitata lastu sellaisesta paikasta, jossa myös pakokaasujen kierrätykselle tehdään jotain, mieluimmin mahdollisimman radikaalia, eli pois päältä.
        Muuten se kierrätyspaskan tulo pakosarjasta vaan kiihtyy.

        Muutama satanen tosiaan toimivasta jutusta ei ole paljon.

        Ei sitä lastua tule palauteltua, eikä tarvikkaan palauttaa oikeastaan missään tilanteessa. Moottori on niin paljon miellyttävämpi lastutettuna.

        Mutta jos se palauttaminen on tärkeä juttu, niin silloin obd- portin kautta ohjelmointi on syytä unhottaa. Auton ohjainboxissa on nimittäin laskuri, johon jää jälki sitä kautta tehdyistä ohjelmoinneista.
        Ohjelmointi täytyy siis suorittaa suoraan piirilevylle.

        Mitä enemmän moottorista otetaan vakiosuuttimilla tehoa, niin sitä enemmän tulee sauhua putkesta.
        Se ei johdu äärettömän suuresta ruiskutusannoksesta, vaan siitä että ruiskutusaika jatkuu niin pitkäksi, ettei kaikki polttoaine enää pala kunnolla.

        Vääntöjen suhteen arvostaisin enemmän sitä, missä on vähiten sitä lisäystä.
        Siinä on lastuntekijä jo hiukan miettinyt kestävyyttäkin.
        Kaikista nykyaikaisista suorasuihkareista saadaan kyllä vääntöjä helposti yli tekniikan kestorajan. Ammattitaidon osoitus olisi pikemminkin se, että ne on älytty rajoittaa jollekkin, tekniikan vielä kestävälle tasolle.

        Itse olen omaa nokikeppiäni käytellyt Karalan Mikan luona.
        Mutta jos vakioautoon laitetaan vakiolastu, niin lie tuo melkolailla sama, missä käy.
        .
        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • hurtta
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 444

          #5
          Originally posted by tuikku
          .
          Elä boxia laita.
          Laitata lastu sellaisesta paikasta, jossa myös pakokaasujen kierrätykselle tehdään jotain, mieluimmin mahdollisimman radikaalia, eli pois päältä.
          Muuten se kierrätyspaskan tulo pakosarjasta vaan kiihtyy.

          Itse olen omaa nokikeppiäni käytellyt Karalan Mikan luona.
          Mutta jos vakioautoon laitetaan vakiolastu, niin lie tuo melkolailla sama, missä käy.
          .

          Voikos noille pakokaasujen kierrätyksille itse tehdä jotain siten että katsastusmies ei siihen kompastu esim mittaustulosten muodossa? Tekeekös tuo Karala noille jotain ohjelmoinnin yhteydessä?

          Niin ja mitä tulee hintaan niin saakos noita alle tuon 600-800e?
          Last edited by hurtta; 05-08-2006, 11:38.

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            #6
            .
            Kierrätyksen toiminnalla ei katsastuksessa ole mitään merkitystä.
            Diiseleissä mitataan nokiarvoa ryntäytyksessä.
            Se on kunnossa oleville suorasuihkareille naurettavan helppo juttu.

            Omatoiminen kierrätyksen poisto ei uudemmissa järjestelmissä onnistu siksi, koska järjestelmä huomaa sen ja menee vikatilaan, tai rupeaa herjaamaan.
            Tämä voi tapahtua viikkojenkin jälkeen.

            En tunne bemareiden moottoreita oikeastaan ollenkaan.
            Mutta arvailisin, että mikäli autossa on jo uudempi ilmamassamittari (maf- anturi), joka mittaa sillä kuumalankaperiaatteella moottoriin menevän ilman määrää, niin silloin ei omatoiminen poisto onnistu enää.
            Se maffi kun on jo niin tarkka, että se huomaa muutoksen moottorin imemässä ilmassa, jos kierrätys tukitaan.
            Tai moottorin ohjainboxi on jo mallia edc-15, tai uudempi.

            Mika laittaa kierrätyksen kyllä ihan sille mallille, kun haluat.
            Hintataso on varmaankin juuri tuo, kunnollisessa paikassa tehtynä.
            Samalla irroittelet sen katin ja asentelet sieltä aikamiehen kävelykepillä valmistajalta sinne unohtuneet vohvelin raaka- aineet poikkeen.
            Muista hengityssuojain, raskasmetalli ei ole hyväksi keuhkoille.
            Se voisi olla vaikka viikonlopun vihanhallintaharjoitus.
            Sitten voitkin jo irroitella imusarjan ja säikähtää pien määrää siellä.
            Joko puhdistus + läppien tarkastus, tai uuden osto, muuten se ei puhdistu.
            Maailmahan se nyt sitten pelastu, mutta jos omatunto sen kestää, niin suosittelen.
            .
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • hurtta
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 444

              #7
              Originally posted by tuikku
              .
              Sitten voitkin jo irroitella imusarjan ja säikähtää pien määrää siellä.
              Joko puhdistus + läppien tarkastus, tai uuden osto, muuten se ei puhdistu.
              Maailmahan se nyt sitten pelastu, mutta jos omatunto sen kestää, niin suosittelen.
              .

              Onnistuuko läppien poisto kokonaan imusarjasta, eli mikä on vaikutus?

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                #8
                .
                Onnistuu.
                Ei vaikuta mitenkään, niin että sen tuntisit. Pikku pöllähdys korkeintaan ilmaantuu.
                Tarkoituksena poistaa, tai tarkastaa niiden kunto, ennenkuin ne etsiytyvät männän päälle. Sitten ne rupeaa vaikuttamaan.

                Läppien tarkoituksena on mm. kuristaa pienillä kierroksilla ilman tuloa.
                Tällöin saadaan ilman virtausnopeutta ja pyörteilyä lisättyä, joka olisi suorasuihkarille tärkeää mahdollisimman hyvän palamistuloksen ja ennenkaikkea päästöjen minimoimisen takia.
                .
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • hurtta
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 444

                  #9
                  Originally posted by tuikku
                  .
                  Onnistuu.
                  Ei vaikuta mitenkään, niin että sen tuntisit. Pikku pöllähdys korkeintaan ilmaantuu.
                  Tarkoituksena poistaa, tai tarkastaa niiden kunto, ennenkuin ne etsiytyvät männän päälle. Sitten ne rupeaa vaikuttamaan.

                  Läppien tarkoituksena on mm. kuristaa pienillä kierroksilla ilman tuloa.
                  Tällöin saadaan ilman virtausnopeutta ja pyörteilyä lisättyä, joka olisi suorasuihkarille tärkeää mahdollisimman hyvän palamistuloksen ja ennenkaikkea päästöjen minimoimisen takia.
                  .

                  Oletko poistanut omastasi ja onko millainen homma? Tarvitaanko jotain erikoistyökaluja? Merkkiliikkeessä tehtynä maksaa varmaan taas maltaita? Ja sitten vielä tuleeko vikakoodi eli huomaako mahdollisesti joku anturi pannussa että jotain on muuttunut jossain?

                  Comment

                  • hurtta
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 444

                    #10
                    Sen verran vielä noista läpistä vähän off topicin että viitaten "vexu524tdic" kommenttiin:

                    "Läpät on ruuveilla akselissa kiinni, en poistanut kokonaan ku olis joutunut tekemään tulpat niitten tilalle. Laitoin siis jumiin ne kts. eka sivu.
                    Kaikki osat on paikoillaan, stoppariruuvi pitää läpät auki asennossa ja alipainekello toimii omia aikojaan. Tällä hetkellä egr on tulpattu pakosarjalta tulevasta putkesta."

                    Jos läpät on akselissa ruuveilla kiinni niin eikös tuo onnistu silleen että läpät vaan irti akselista ja jättää kaiken muun roskan kiinni sinne. Eihän tuo akseli tuolla mitään haittaa enkä ymmärrä mitä tuossa pitäisi tässä tapuksessa tukkia? Vai tarkoittiko akseli tuota koneen suunnassa menevää pitkää tankoa vaiko tuota pientä "poikittaisakselia" tuossa imukanavassa? Jotkut ruuvit tai niitit on meinaan tuossakin?
                    Attached Files
                    Last edited by hurtta; 06-08-2006, 09:31.

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by hurtta
                      Jos läpät on akselissa ruuveilla kiinni niin eikös tuo onnistu silleen että läpät vaan irti akselista ja jättää kaiken muun roskan kiinni sinne. Eihän tuo akseli tuolla mitään haittaa enkä ymmärrä mitä tuossa pitäisi tässä tapuksessa tukkia? Vai tarkoittiko akseli tuota koneen suunnassa menevää pitkää tankoa vaiko tuota pientä "poikittaisakselia" tuossa imukanavassa? Jotkut ruuvit tai niitit on meinaan tuossakin?
                      Jospa Vexu itsekin kommentoisi projektistaan. Tuota projektikertomusta katsellessa tuli itsellekin mieleen, että olisi vain irrottanut läpät raakasti akselilta ja jättänyt akselin sinne itsekseen surrailemaan. Toisaalta läppien disabloinnille ei välttämättä ole mitään tarvetta, jos imusarjan putsaa ja EGR suljetaan (ohjelmallisesti). Tuskin ne sentään niin heikosti on rakennettu, että lähtevät liikenteeseen ilman nokikikkareiden avustusta.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Rubu
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 809
                        • Kuopio

                        #12
                        Onkohan tuosta tietoa mikä sen irtoamisen aiheuttaa?

                        Luulisi että tuollaiset läpät on siten kiinni että ne ei sieltä omin avuin irtoile.

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          #13
                          Originally posted by hurtta
                          Oletko poistanut omastasi ja onko millainen homma? Tarvitaanko jotain erikoistyökaluja? Merkkiliikkeessä tehtynä maksaa varmaan taas maltaita? Ja sitten vielä tuleeko vikakoodi eli huomaako mahdollisesti joku anturi pannussa että jotain on muuttunut jossain?

                          En ole. Ei ole tarvinnut. Minä olen hoitanut homman heti uutena. Imusarja on puhdas.
                          Minulla on mersu, joista läpät ei nin helposti taida irrotakkaan. + läpät on muovia.

                          Merkkilliike ei varmasti poistele nuita.
                          Enkä minäkään käskenyt niin tekemään, vaan ensin tarkastamaan ja puhdistamaan.
                          Elä särje ehjiä osia.
                          Jos se peltiläppä irtoaa ja menee venttiililautasen väliin, seuraa kallis vika. Tosi kallis.
                          Niiden toimintaa ei valvo mikään anturi, eli poistoa/rikkoontumista ei moottorin järjestelmät huomaa.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • hurtta
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 444

                            #14
                            Originally posted by tuikku
                            Enkä minäkään käskenyt niin tekemään, vaan ensin tarkastamaan ja puhdistamaan.
                            Elä särje ehjiä osia..

                            Milläs tuon imusarjan saapi putsattua kotikonstein? Liuotinpurkki ja tiskiharja käteen? Mitä tulee särkemiseen niin lienee fiksumpaa särkeä ne itse kuin jäädä odottelemaan että ne särkyy itsestään.

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              #15
                              Paa johonkin astiaan dieseliä ja sinne likoamaan yön yli. Aamulla ei taatusti oo enää pikeä kiinni ja sitten vaan huuhtelet sen.

                              Comment

                              Working...
                              X