Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d OBD tuning

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vexu524tdic
    BTCF Member
    • Jan 2004
    • 776
    • Gallia = Kinnula

Originally posted by hurtta
    Sen verran vielä noista läpistä vähän off topicin että viitaten "vexu524tdic" kommenttiin:

"Läpät on ruuveilla akselissa kiinni, en poistanut kokonaan ku olis joutunut tekemään tulpat niitten tilalle. Laitoin siis jumiin ne kts. eka sivu.
    Kaikki osat on paikoillaan, stoppariruuvi pitää läpät auki asennossa ja alipainekello toimii omia aikojaan. Tällä hetkellä egr on tulpattu pakosarjalta tulevasta putkesta."

Jos läpät on akselissa ruuveilla kiinni niin eikös tuo onnistu silleen että läpät vaan irti akselista ja jättää kaiken muun roskan kiinni sinne. Eihän tuo akseli tuolla mitään haittaa enkä ymmärrä mitä tuossa pitäisi tässä tapuksessa tukkia? Vai tarkoittiko akseli tuota koneen suunnassa menevää pitkää tankoa vaiko tuota pientä "poikittaisakselia" tuossa imukanavassa? Jotkut ruuvit tai niitit on meinaan tuossakin?
    Läpät voi toki poistaa, mutta akseli ei pysy ilman läppiä pesässään (läppä toimii samalla lukkona) Olis joutunut ottamaan kokonaan ne pois.
    Ruuveilla ne on kiinni + kierteen pää on "niitattu" ettei aukea itsekseen.
    e70 X5 3.0sd -08
    f30 320i xdrive -16
    e30 325i Cabriolet -88 M52b28
    e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
    e30 316 -88 2,2TIC M10
    e21 323i -81 ruostekasa...

Comment

• hurtta
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 444

Originally posted by vexu524tdic
      Läpät voi toki poistaa, mutta akseli ei pysy ilman läppiä pesässään (läppä toimii samalla lukkona) Olis joutunut ottamaan kokonaan ne pois.
      Ruuveilla ne on kiinni + kierteen pää on "niitattu" ettei aukea itsekseen.

OK, ja poiskaan ei tuota koko roskaa sitten voi ottaa tukkimatta reikiä tai alkaa horimaan ylimääräistä ilmaa tuolta ja taas on ECU ihmeissään ilmeisesti?

Comment

• hurtta
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 444

Originally posted by tuikku
        Aika hyvä kysymys. En olekkaan nyt ollenkaan varma.

Mielestäni boxissa on tyyppi(tarra). Pitääkin tarkistaa.

Mersussa menee niin, että edc-15 vaihtuu -> edc-16 siinä kohden mallistossa, kun ruiskutuspaine muuttuu 1350bar -> 1600bar.
        Kait se tyyppi on vaan tiedettävä.

Siitä tulppaamisesta vielä.
        Mesessä menee niin, että mikäli se egr- venttiili toimii alipaineella, voi sitä tulppaamista kokeilla itsekkin. Saattaa onnistua.
        Jos ei muutaman viikon päästäkään tule mitään herjaa, tai "moottorivalo" syty, tai rupea tiputtelemaan vika, tai häiriötilaan, kummin vaan haluaa sanoa, niin homma on onnistunut.
        Ei se kokeilu mitään ota, jos ei annakkaan.
        Vanhemissa varmaan onnistuu, mutta jossain vaiheessa moottorin toimintaa on "uudistettu" ja tämä on estetty.

Mutta mikäli se venttiili toimii sähköllä, niin ei kannata itse edes yrittää.
        Näin siis mesessä.

Käsittääksen Karalalla ja Harisella on jotain yhteistyötäkin.

Harisen kotisivuilla olevien esimerkkien perusteella, he näyttävät mielellään lipsauttavan syötöt alusta alkaen "ihan tappiin".
        Henkilökohtaisesti toivoisin tuonne vääntökäyrän alkupäähän hiukan loivennusta.
        Mutta varmaan Harinenkin osaa tehdä toisenlaisenkin, jos vaan asiakas edes joskus sitä toivoisi.
        Ihmiset vaan mieltää sen paremmaksi, mikä antaa kaikea enemmän.
        Osat on kuitenkin jollekkin tasolle mitoitettu.
        Kaikissa nykyisissä suorasuihkareissa, siis aivan kaikissa.
        Saadaan helposti ulosmitattua enemmän vääntöjä, kun mitä tekniikka kestää.
        Johtuu toimintaperiaatteesta.
        En selvitä sitä tässä, kun tulee pitkä juttu ja nämä minun kirjoitukseni ovat muutenkin vähän liian pitkiä.

Hmm, tuossa Harisen käyrää ihan livenä juuri säädetystä 530d. Kyllä tuo vääntökäyrä noudattelee ihan samaa linjaa kuin tuo käyrä Hestecin kotisivuilla johon viittaat.

Comment

• -Harri-
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 36
          • Nurmijärvi

Viittaat varmaan tuohon minun autoon jonka kävin tekemässä Harisella
          Itse kun nyt olen käyrää autostani katellut niin se noudattaa samaa linjaa kuin alkuperäinen käyrä eli alhaalta jyrkästi ylös ja sitten loivasti alaspäin.
          E53 X5 4.4 i

EX : E39 530DA -03

Comment

• hurtta
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 444

Originally posted by -Harri-
            Viittaat varmaan tuohon minun autoon jonka kävin tekemässä Harisella
            Itse kun nyt olen käyrää autostani katellut niin se noudattaa samaa linjaa kuin alkuperäinen käyrä eli alhaalta jyrkästi ylös ja sitten loivasti alaspäin.

Jeps näinhän se tekee. Askarruttaa vaan tuo vääntökäyrän muoto, kas kun ajaessa ei mitään piikkiä tunnu kuten esim. VAG 2.0TDI koneissa jossa ensin ei tapahdu mitään ja sitten tulee sellainen tosi epmiellyttävä potku persauksiin. Käyrä minkä olen joskus nähnyt ko. moottorista näyttää jokseenkin samalta kun tuo ensin mainittu. Sen sijaan vakio 530d voima lisääntyy jokseenkin lineaarisesti kun mennään kierroksilla ylöspäin.

Comment

• tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

.
              Tuollainen siitä "luonnollisesta" vääntökäyrästä tulee, kun sitä vääntöä ei mitenkään muokata. Kaikissa ahdetuissa diiseleissä.

Käyrän muoto on moottorityyppikohtainen.
              Johtuu suunnilleen siitä, että siinä kohden, missä vääntökäyrä tavoittaa lakipisteensä, myös polttoaineen syöttömääräkin saavuttaa max tason, jolla se sitten pysyykin sitten sinne neljään, ja puoleen tuhanteen, jonka jälkeen ohjelma alkaa rajoittamaan syöttöä.

Harrin auton moottorissa on hyvää nyt se, että max kierrokset ei ole tippuneet, vaan käyttökelpoinen kierroslukualue on lisääntynyt.

Kun lastutettaessa sitä ruiskutuksen kestoaikaa lisätään, niin siitä seuraa, että mitä enemmän tehoa, niin sitä enemmän savua.
              Se savu ei johdu valtavan suuresta ruiskutusmäärästä, vaan siitä, että aivan viimeinen osa ruiskutettavasta polttoaineesta ei enää pala täysin savuttomasti, vaikka vielä lisääkin tehoa.
              Johtuu siis toimintaperiaatteesta.

Vääntöpiikki on aikas pienellä kierrosalueella joten sen todellinen hyödyntäminen automaatissa on käytön kannalta oikeastaan mahdotonta. Siksi niitä vääntöjä nyt olisi voinut hiukka rajoitellakkin.

Mutta jos omistajasta on hyvä, niin täytyy sen kelvata toisillekkin.
              Jos hajoaa, niin iteppä tuo sen taitaa nahoissaan kärsiä, joten ei varmaan muiden kannata hirveästi siitä murehtia. Jos kestää, niin hyvä ja olipas kummin tahansa, niin kuitenkin tärkeää tietoa on muillekkin tulossa, kunhan odotellaan.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

Comment

• -Harri-
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 36
                • Nurmijärvi

Epäilen että omassani harvemmin on 600nm käytössä johtuen käyttöalueesta vaikea ajaa koko ajan kierrokset 2000 kohdalla.Mutta hyvää juuri se että 4000 kierroksen kohdalla käytössä on vielä yli 400Nm
                E53 X5 4.4 i

EX : E39 530DA -03

Comment

• tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

.
                  Hoksasitko puhua kierrätyksestä mitään ?
                  .
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

Comment

Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎