Moi,
Tässä on nyt hieman pitempi selostus, palstaa lukiessani en ole vielä törmännyt yhtäaikaisiin, ABS:n ja automaatin ongelmiin. toivon että asiasta tietävät jaksaisivat lukea ja vastata.
Sellanen ongelma olis että liikkeelle lähdettäessä ja hetken päästä normaalisti jarrua painettaessa tärisee polkimeen voimakkaasti, aivan kuin ABS:t olis liian herkällä. 1-3 min päästä syttyy sitten ABS/ASC-valo ja ABS on pois päältä. Lisäksi Vaihdelaatikko vaihtaa miten sattuu. Ykköseltä kakkoselle vaihtaa ok, mutta loput vaihteet pitää vaihtaa käyttämällä sportilla paitsi vitonen johon sportilla käyttö ei vaikuta vaan nopeutta pitää olla noin 128 - 130 km/h, jolloin vitonen menee päälle. Alaspäin vaihtaa kyllä ihan ok, paitsi kun pysäyttää kohtuu voimakkaasti niin jättää usein kakkosen päälle. Ykkönen menee päälle kun sitten kiihdyttää normaalisti, tosin varovaisella kiihdytyksellä lähtee myös kakkosella.
Jonkin aikaa olen nyt sinnitellyt ton sport-touhun kanssa ja ajattelin että kuntoon pitää laittaa.
Käytin ensin Bochin testerissä tarvikeliikkeessä, ilmoittivat että eivät näe vikaa. Testeri ainoastaan ilmoittaa että ABS-järjestelmässä vikaa, mutta ei kerro missä, eli anturit ovat kunnossa.
Vein sitten Wetterille testeriin ja ilmoittivat että nopeustieto tulee antureilta, mutta se ei mene perille jonka vuoksi ABS/automaatti alkaa oireileen. Mutta mitä kautta tiedon pitäisi mennä perille?
Korjauslähetteessä on mainittu osa jonka sarjanumero on 34511090911 HYDROAGGREG jonka hinta on muuten 1474 Eur, eli tämä lienee ABS:n korkeapainepumppu. On pumpulle lyöty jonkin verran katetta kun ei edes sisällä boksia.
Nyt herää kysymys että onko tämä se laite joka on rikki, ja jolta tieto menee myös vaihdelaatikon boksille, koska itse ABS:n boksihan sijaitsee tässä mallissa (ennen 8/98) hansikaslokeron alla ja mielestäni ABS:n antureilta tulee tieto ensin boksille joka jakaa sitä sitten Automaatin boksille ja ABS:n korkeapainepumpulle. Kysyin vielä uudestaan Wetteriltä ja siellä joku työn vastaanottaja ilmoitti että kyllä tieto menee ensin pumpulle ja vasta sitten ABS:n boksille ja Vaihdelaatikon boksille, tosin kuulosti kyllä hieman arvelulta. Tietysti on mahdollista että se menee ensin pumpulle ja vasta sitten ABS-boksille ja takaisin pumpulle joka sitten säätää jarrupainetta.
Eli sillä perusteella Agregaatti pitää todellakin vaihtaa ja ABS-boksi on ehjä.
Nyt kysyisinkin apua tältä palstalta onko jollakin tietoa asiasta, eli mitä kautta tieto tulee, mitä vaihdetaan?
Lisäksi ajattelin itse hommata käytetyt osat ja vaihtaa. Kysyisinkin tietääkö joku onko ABS:n boksi sama käsivalintaisessa -96-98 e39 523:ssa kuin -98 525 tds:ssä. Korkeapainepumppu ainakin on sama.
Kaivoin hansikaslokerosta ABS:n boksin, ja löysin seuraavanlaisia merkintöjä:
Automat-Stabilitäts-Control
D 265 109 016 ABS/ASC5.0
DK060 598 0090
Löysivät Wetterillä tolle moduulille kyllä aivan eri tilausnumeron.
Mutta kerrotteko kokemuksia asiasta.
Tässä on nyt hieman pitempi selostus, palstaa lukiessani en ole vielä törmännyt yhtäaikaisiin, ABS:n ja automaatin ongelmiin. toivon että asiasta tietävät jaksaisivat lukea ja vastata.
Sellanen ongelma olis että liikkeelle lähdettäessä ja hetken päästä normaalisti jarrua painettaessa tärisee polkimeen voimakkaasti, aivan kuin ABS:t olis liian herkällä. 1-3 min päästä syttyy sitten ABS/ASC-valo ja ABS on pois päältä. Lisäksi Vaihdelaatikko vaihtaa miten sattuu. Ykköseltä kakkoselle vaihtaa ok, mutta loput vaihteet pitää vaihtaa käyttämällä sportilla paitsi vitonen johon sportilla käyttö ei vaikuta vaan nopeutta pitää olla noin 128 - 130 km/h, jolloin vitonen menee päälle. Alaspäin vaihtaa kyllä ihan ok, paitsi kun pysäyttää kohtuu voimakkaasti niin jättää usein kakkosen päälle. Ykkönen menee päälle kun sitten kiihdyttää normaalisti, tosin varovaisella kiihdytyksellä lähtee myös kakkosella.
Jonkin aikaa olen nyt sinnitellyt ton sport-touhun kanssa ja ajattelin että kuntoon pitää laittaa.
Käytin ensin Bochin testerissä tarvikeliikkeessä, ilmoittivat että eivät näe vikaa. Testeri ainoastaan ilmoittaa että ABS-järjestelmässä vikaa, mutta ei kerro missä, eli anturit ovat kunnossa.
Vein sitten Wetterille testeriin ja ilmoittivat että nopeustieto tulee antureilta, mutta se ei mene perille jonka vuoksi ABS/automaatti alkaa oireileen. Mutta mitä kautta tiedon pitäisi mennä perille?
Korjauslähetteessä on mainittu osa jonka sarjanumero on 34511090911 HYDROAGGREG jonka hinta on muuten 1474 Eur, eli tämä lienee ABS:n korkeapainepumppu. On pumpulle lyöty jonkin verran katetta kun ei edes sisällä boksia.
Nyt herää kysymys että onko tämä se laite joka on rikki, ja jolta tieto menee myös vaihdelaatikon boksille, koska itse ABS:n boksihan sijaitsee tässä mallissa (ennen 8/98) hansikaslokeron alla ja mielestäni ABS:n antureilta tulee tieto ensin boksille joka jakaa sitä sitten Automaatin boksille ja ABS:n korkeapainepumpulle. Kysyin vielä uudestaan Wetteriltä ja siellä joku työn vastaanottaja ilmoitti että kyllä tieto menee ensin pumpulle ja vasta sitten ABS:n boksille ja Vaihdelaatikon boksille, tosin kuulosti kyllä hieman arvelulta. Tietysti on mahdollista että se menee ensin pumpulle ja vasta sitten ABS-boksille ja takaisin pumpulle joka sitten säätää jarrupainetta.
Eli sillä perusteella Agregaatti pitää todellakin vaihtaa ja ABS-boksi on ehjä.
Nyt kysyisinkin apua tältä palstalta onko jollakin tietoa asiasta, eli mitä kautta tieto tulee, mitä vaihdetaan?
Lisäksi ajattelin itse hommata käytetyt osat ja vaihtaa. Kysyisinkin tietääkö joku onko ABS:n boksi sama käsivalintaisessa -96-98 e39 523:ssa kuin -98 525 tds:ssä. Korkeapainepumppu ainakin on sama.
Kaivoin hansikaslokerosta ABS:n boksin, ja löysin seuraavanlaisia merkintöjä:
Automat-Stabilitäts-Control
D 265 109 016 ABS/ASC5.0
DK060 598 0090
Löysivät Wetterillä tolle moduulille kyllä aivan eri tilausnumeron.
Mutta kerrotteko kokemuksia asiasta.
Comment