Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 525tdsa ABS / Automaatti sekaisin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RieselBMW
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 5

    e39 525tdsa ABS / Automaatti sekaisin

    Moi,

    Tässä on nyt hieman pitempi selostus, palstaa lukiessani en ole vielä törmännyt yhtäaikaisiin, ABS:n ja automaatin ongelmiin. toivon että asiasta tietävät jaksaisivat lukea ja vastata.

    Sellanen ongelma olis että liikkeelle lähdettäessä ja hetken päästä normaalisti jarrua painettaessa tärisee polkimeen voimakkaasti, aivan kuin ABS:t olis liian herkällä. 1-3 min päästä syttyy sitten ABS/ASC-valo ja ABS on pois päältä. Lisäksi Vaihdelaatikko vaihtaa miten sattuu. Ykköseltä kakkoselle vaihtaa ok, mutta loput vaihteet pitää vaihtaa käyttämällä sportilla paitsi vitonen johon sportilla käyttö ei vaikuta vaan nopeutta pitää olla noin 128 - 130 km/h, jolloin vitonen menee päälle. Alaspäin vaihtaa kyllä ihan ok, paitsi kun pysäyttää kohtuu voimakkaasti niin jättää usein kakkosen päälle. Ykkönen menee päälle kun sitten kiihdyttää normaalisti, tosin varovaisella kiihdytyksellä lähtee myös kakkosella.

    Jonkin aikaa olen nyt sinnitellyt ton sport-touhun kanssa ja ajattelin että kuntoon pitää laittaa.

    Käytin ensin Bochin testerissä tarvikeliikkeessä, ilmoittivat että eivät näe vikaa. Testeri ainoastaan ilmoittaa että ABS-järjestelmässä vikaa, mutta ei kerro missä, eli anturit ovat kunnossa.

    Vein sitten Wetterille testeriin ja ilmoittivat että nopeustieto tulee antureilta, mutta se ei mene perille jonka vuoksi ABS/automaatti alkaa oireileen. Mutta mitä kautta tiedon pitäisi mennä perille?

    Korjauslähetteessä on mainittu osa jonka sarjanumero on 34511090911 HYDROAGGREG jonka hinta on muuten 1474 Eur, eli tämä lienee ABS:n korkeapainepumppu. On pumpulle lyöty jonkin verran katetta kun ei edes sisällä boksia.

    Nyt herää kysymys että onko tämä se laite joka on rikki, ja jolta tieto menee myös vaihdelaatikon boksille, koska itse ABS:n boksihan sijaitsee tässä mallissa (ennen 8/98) hansikaslokeron alla ja mielestäni ABS:n antureilta tulee tieto ensin boksille joka jakaa sitä sitten Automaatin boksille ja ABS:n korkeapainepumpulle. Kysyin vielä uudestaan Wetteriltä ja siellä joku työn vastaanottaja ilmoitti että kyllä tieto menee ensin pumpulle ja vasta sitten ABS:n boksille ja Vaihdelaatikon boksille, tosin kuulosti kyllä hieman arvelulta. Tietysti on mahdollista että se menee ensin pumpulle ja vasta sitten ABS-boksille ja takaisin pumpulle joka sitten säätää jarrupainetta.

    Eli sillä perusteella Agregaatti pitää todellakin vaihtaa ja ABS-boksi on ehjä.

    Nyt kysyisinkin apua tältä palstalta onko jollakin tietoa asiasta, eli mitä kautta tieto tulee, mitä vaihdetaan?

    Lisäksi ajattelin itse hommata käytetyt osat ja vaihtaa. Kysyisinkin tietääkö joku onko ABS:n boksi sama käsivalintaisessa -96-98 e39 523:ssa kuin -98 525 tds:ssä. Korkeapainepumppu ainakin on sama.

    Kaivoin hansikaslokerosta ABS:n boksin, ja löysin seuraavanlaisia merkintöjä:

    Automat-Stabilitäts-Control
    D 265 109 016 ABS/ASC5.0
    DK060 598 0090

    Löysivät Wetterillä tolle moduulille kyllä aivan eri tilausnumeron.

    Mutta kerrotteko kokemuksia asiasta.
  • Stone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 4074
    • Helsinki

    #2
    Tää nyt voi olla aivan älyvapaa kommentti , mutta onkos sulla renkaat minkä kokoiset? Tarkoitan siis sitä, että ne ei halkaisijaltaa poikkea alkuperäiskoosta. Jos renkaiden säde on pienempi tai suurempi kuin mitä alkuperäiskoko niin se voisi mielestäni sotkea tuota ASC:ää ja ehkä absejakin, mene ja tiedä. Jos alla on oikean kokoiset renkaat niin unohda tämä mun sepitys kokonaan
    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
    VW Pornstarter (työjuhta)
    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
    Finnmaster T8







    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

    Comment

    • Särki
      Bimmer Rookie
      • Dec 2005
      • 143
      • Veroparatiisi

      #3
      Onko hiljan vaihdettu abs-antureita? Jonkun pyörän hammaskehän vika tekee juurikin tommosta että poljin tärisee ja absin pumppu pyörii hiljaa painettaessa pienemmissä nopeuksissa. Hammaskehä vioittuu herkästi jos siihen osuu joku kun se on laakerin pölysuojaan tehty e39:ssä
      F20 116i
      EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

      Comment

      • RieselBMW
        Newbiemmer
        • Aug 2006
        • 5

        #4
        Moi,

        Onhan nuo renkaat vaihdettu 15 --> 17", mutta en usko tämän silti vaikuttavan koska kaikki renkaat ovat saman kokoiset.

        Vasemman takpyörän anturi on kyllä vaihdettu reilu puoli vuotta sitten, ja muutaman kuukauden päästä tästä viat alkoivat. Täytyypä tarkastaa nuo hammaskehät. Tosin tuntuisi että testeri ilmoittaa virheellisen datan tulemisen anturilta, eli anturivikaa. Nythän testeri ei löytänyt vikaa antureista.
        Last edited by RieselBMW; 16-08-2006, 09:33.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Ja minulta löytyy tuohon sitten palikkaa ihan mitä vain lopultaa tarvitset(myös noita abs pumppuja). Itselläkin vain on kyllä pieni kutina että ongelma löytyisi joko abs tunnistinanturin/hammaskehän lukuongelmasta tai sitten siitä abs hydraulipumpusta, koska kaikissa muissa vaihtoehdoissa pitäisi löytyä selkeä vikakoodi?

          Comment

          • MKLa
            Bimmer Rookie
            • Jul 2005
            • 62

            #6
            Mulla on ollut sama vika siitä lähtien kun auton ostin. Ei tosin tee tuota laatikkojuttua mutta räpyttää ABS:ää polkimeen kun ajat hiljaa. Esim. 60 km/h vauhdista kun jarrutat liikennevaloihin koko ajan samalla voimalla ei tätä tee.

            Itse käytin autoa myös silloisessa Jurvakaisen autoliikkeessa vuosi sitten ja samoin tuloksim. Pikkuhiljaa olen taipumassa siihen suuntaan, että hammaskehävika on kyseessä. Laiska kun olen niin en ole viitsinyt laakereita alkaa irroittelemaan.

            Kuka muuten tietää miltä renkaalta laatikko tunnisteensa ottaa???
            Ex 525 dat -07
            Ex 530 dat -99

            Comment

            • RieselBMW
              Newbiemmer
              • Aug 2006
              • 5

              #7
              Tähänpä onkin jäänyt vastaamatta. Särki oli oikeilla jäljillä tän ongelman kanssa ja tarkemman tiedon löysin täältä:


              Elikkäs vasen etu-anturi paskanen. Mulla kävi tosiaan myös niin että jossain vaiheessa laatikon oireilu loppui mutta abs:t ei enää kuitenkaan toimineet.

              Kuorin johdot anturin edestä ja yleismittari tasajännitteellä kiinni, rengasta pyöräyttämällä jännitteen pitäisi heilua 5-7,5 voltin välillä. Mulla jännite pysyi 5:ssä voltissa. Putsasin anturin ja ajoa pari kolkyt metriä niin abs-valo sammui, eikä ole sen jälkeen enää syttynyt.

              Wetterin toiminta tässä kuitenkin hieman harmittaa kun ottivat 160 egee "tutkinnasta" ja vikadiagnoosi oli hieman pielessä.

              Ikävä homma noissa anturin irroituksissa on se että anturi on ruuvin kannan puolelta todella hauras jolloin kiinnikkeet tahtovat mennä hajalle. Prikkaviritelmillä ne saa kuitenkin vielä pysymään.

              Mutta jällen löytyi ratkaisu tältä palstalta. Ja kaikkiin muihinkin vikoihin olen löytänyt ratkaisun täältä ja Wetterille en ihan heti eksy.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                ...mutta arvaappa kuinka monta laatikkoremonttia/vaihtoa tässäkin maassa on tehty viallisen nopeustunnistuksen vuoksi?

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎