Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 sedanin takapään löysyys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    E39 sedanin takapään löysyys?

    Mitähän kannattaisi tehdä kun etupään nivelien vaihdon jälkeen takapää tuntuu jotenkin löysältä ja epämääräiseltä nopeissa ohjausliikkeissä, siis vaikkapa ratin heilutusta edestakaisin 50km/h vauhdissa. Kyse ei kai ole auton perusominaisuudesta? Toki takapää on ollut samanlainen ennenkin, mutta nyt asia korostuu kun etupää on hyvin täsmällinen. Rengaspaineiden nosto auttoi mutkissa, mutta tuo heilautusten "löysyys" ei muuttunut. Renkaat ovat 225/55R16 Nokian NRVi. Iskarit on uudet edessä ja takana, vakiojouset. Pyöränkulmia ei ole vielä säädetty/tarkistettu, mutta tuskin ne tuota asiaa voi korjata(?).

    Joten missä vika:
    Tässä näkyvä osa 18 tai 14?

    Takakelkan puslat?
    Joku muu, mikä?
    E39 528iA
  • sand
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 155
    • palokka

    #2
    Takakelkan puslat on aina hyvä arvaus. Osa 2: http://www.realoem.com/bmw/showparts...18&hg=33&fg=30

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by sand
      Takakelkan puslat on aina hyvä arvaus. Osa 2: http://www.realoem.com/bmw/showparts...18&hg=33&fg=30
      Onko sinulla kokemusta noiden vaihdosta? Onnistuuko itse/mitä maksaa huollossa? Touringien puslistahan löytyy paljon juttua mutta sedaneista ei juuri lainkaan.
      E39 528iA

      Comment

      • sand
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 155
        • palokka

        #4
        Originally posted by TJJ
        Onko sinulla kokemusta noiden vaihdosta? Onnistuuko itse/mitä maksaa huollossa? Touringien puslistahan löytyy paljon juttua mutta sedaneista ei juuri lainkaan.
        Farkkuun on tullut vaihdettua: http://www.btcf.fi/forum/showthread....444#post371444
        Vaihto vaatii ulosvetäjä värkkäämisen tai jonkun muun väkivaltaisen keinon vanhojen poistamiseksi. Puslien kunnon voi helposti tarkistaa ottamalla puslassa oleva pultti pois.

        Comment

        • Hartza´s garage
          Bimmer Rookie
          • May 2005
          • 137

          #5
          Oisko löysä toi nokialaisen gummi? Entisessä ranskalaisessa ei ainakaan
          Nokian NRE toiminut. Liian löysärunkoinen rengas...
          E39 528i vm. -96

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Hartza´s garage
            Oisko löysä toi nokialaisen gummi?
            Luulisi rengaspaineen noston vaikuttavan edes jotain, mutta eipä se oikeastaan tuohon asiaan vaikuttanut, siis vaikka perän toiminta jyrkissä mutkissa parani.
            E39 528iA

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Eipä ole takakelkan puslissa vikaa, 3 kpl tutkittu (pultti irti, holkista vääntöä) eikä näy halkeamia tms. Ihan yläpuolellehan ei näe, mutta kumi kuitenkin on ehjää holkin reunassa ylös asti. Rakennehan on noissa erilainen (avoin) kuin touringissa.
              E39 528iA

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                No niin, vuosi meni ja nyt on osia vaihdettu... Etupäästä kypsyneet ATP-osat tuli vaihdettua uusiin ja sitten alkoikin taas tuo takapään epämääräisyys vaivaamaan. Mittarissa 127tkm

                Ensin vaihdoin takakelkan puslat. Entiset oli vielä täysin ehjät, mutta vääntäessä ei niin kimmoisat kuin uudet. Etummaiset puslat oli hiukan löysemmän tuntuiset kuin uudet. Tuo vaikutti jonkin verran perän löysyyteen (lähinnä heilahdus palautui nopeammin) hitaissa nopeuksissa tehdyssä ratin heilutuksessa, mutta silti perusongelma säilyi.

                Sitten vaihdoin pallonivelet ("narinahelat", osa 2 tuossa ekan viestin linkissä). Niissäkin entiset oli ehjät eikä niissä ollut selvää välystä, mutta ne oli aika löysät verrattuna uusiin. Tuolla oli taas pieni parantava vaikutus.

                Nostin rengaspaineita ja se muutti tilannetta vielä pahemmaksi, siis alustan löysyys kävi vaan selvemmin ilmi varsinkin suuremmissa nopeuksissa.

                Sitten vaihdoin taakse etummaisen ja ylemmän tukivarren, siis osat 14 ja 18. Ja niissäkin entiset oli ehjät eikä niissä ollut selvää välystä. Kumiosien kimmoisuudessa oli eroja ja ylemmän tukivarren kumipusla taipui herkemmin kuin uusi. Noiden osien vaihdon jälkeen huomasi selvän eron auton käytöksessä: ylimääräinen löysyys oli kadonnut (toki sitä on yhä renkaissa), auto ei tee mutkissa heiluriliikettä, auto ohjautuu mutkaan tosi terävästi ja niissä voi ajaa takarenkaiden pidon rajalla ilman että koko auto tuntuu lähtevän käsistä. Risteyksistä kääntyminen ja samalla kiihdytys tuntuu paljon täsmällisemmältä.
                Siis hiukan samanlainen efekti takapäässä kuin mitä uudet reaktiotangot teki etupäähän.

                Aion vielä vaihtaa tuon osan 4. Siinä on myös kumipusla, ja sekin tuntui aika löysältä, mutta saattaa olla sellainen jo uutena.
                E39 528iA

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7438
                  • Oulu

                  #9
                  Olipas taas erittäin mielenkiintoista juttua TJJ:ltä!

                  Kerrotko vielä onko noitten tukivarsien 14+18 vaihtaminen miten kallis/työläs/hidas operaatio? Ostitko orggisosat vai KL-varaosista tms.?

                  Kiinnostais kyllä saada omakin auto joskus sun koeajettavaksi niin sais tarkan analyysin näistä löysyyksistä siellä sun täällä kun tuntuu itse niin mahdottomalta noita kaikkia luotettavasti havainnoida. Tarttee vissiin tulla pyörähtään joskus Jyväskylän suunnalla.

                  Kesälomalla kun tuli ajeltua sekä paljon mutkapätkää maantiellä että hiukan rataa Ringillä niin en huomannut maantieajossa mitään ongelmaa tiukoissakaan mutkissa pidon rajalla ajettaessa, mutta Ringin nopeasti suuntaa vaihtavat mutkat taas alkoivat pelottaa nimenomaan perän epämääräisyyden takia. Pistin tämän kokonaan Nankangin renkaiden piikkiin, mutta vikaa voisi kyllä varmasti hakea myös muualta, kuten noista apurungon puslista ja 14+18 tukivarsista. Jos ne on sun kilsoilla jo kuluneet niin mulla varmasti pahemmin.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Kerrotko vielä onko noitten tukivarsien 14+18 vaihtaminen miten kallis/työläs/hidas operaatio? Ostitko orggisosat vai KL-varaosista tms.?
                    Itse vaihdoin joten työn suhteen ei ollut kallis juttu. Eka puoli oli hiukan työläs mutta toinen meni jo nopeasti. Lähinnä tuossa pitää olla kunnolliset sopivat kiintoavaimet. Tietysti myös hylsysarja ja momenttiavain tarvittiin. Sitten pitäisi olla vielä joku pitkä tai sopivasti taivutettu lenkkiavain jotta etummaisen tukitangon mutterin saa vaivattomasti kiinni. Tuo pultti on myös samalla aurauskulman säätö, joten se pitäisi saada entiseen kohtaan. Toki tarkoitus on käydä säätämässä kulmat, kun olen vielä tuon yhden tangon vaihtanut. 3 tuntia tuossa meni. Jos olisi ollut kaikki valmiina ja kokemusta vaihdosta, niin varmaan alle tunnissa nuo vaihtaa molemmille puolille. Minulla homma meni osin taas jakoavaimen kanssa pelleilyksi kun ei ollutkaan noin isoa kiintoavainta eikä hylsy mahtunut...

                    Osat ostin tietysti ATP:ltä... Ei vaan, ostin ne KL-varaosista, Lemförder-osia eli käsittääkseni samoja kuin alkuperäiset, BMW-merkit vaan on hiottu pois. 2 x 99 euroa ja 2x 125 euroa. Ja niin onkin kohta taas uponnut 1000 euroa alustaan tänäkin kesänä...
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Jarde
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 446
                      • Oulu

                      #11
                      Kohtuu helpolla nuo tukivarret vaihtaa. Itse olen vaihtanut molemmille puolille nuo osat 14 ja 18. Sekä nuo 18:set uudelleen vuoden jälkeen, kun oli kuluneet väljiksi(tarvike). Nyt olen ostellut pelkästään noita Lemförderin varsia. Ensimmäinen vaihto tuli kun kesärenkaita vaihdettaessa huomasin takarenkaiden heiluvan n. sentin, auto oli 3kk aikaisemmin rekisteröintikatsastettu, eipä ollut peräpäätä katsastuksessa tutkittu! Ihmeen vähän vaikuttivat ajoon, toisaalta oli talvi ja 205/65 15 donnarit alla. Kyllä auton käytös kuitenkin rauhoittui merkittävästi!

                      Kyllä noiden 14 varsien vaihdon jälkeen on mielestäni suunnattava, vaikka sen säädön samaan asentoon laittaisikin.
                      E46 320d sedan vm-02
                      museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Nyt on Lemförderin pallonivelen tukitangot (osa 4) hankittu, ja jos nyt oikein muistelen, niin onhan noissa kumipuslat selvästi jäykemmät kuin niissä mitkä autossani nyt on. Tuossa osassa on kaksi kumipuslaa, ja jos nyt oikein olen tuota rakennetta tutkinut, niin ne taitaa olla aika kovassa rasituksessa. Joten kumiosan pehmeneminen ei olisi mikään ihme. Tuo osa maksaa 28 euroa, joten mielestäni se kannattaisi vaihtaa samalla jos narinahelan vaihtaa. Minä en tiennyt, että tuossakin on kumipuslia, joten ei ollut noita osia valmiina silloin kun pallonivelet vaihdoin. Nyt sitten pitää tehdä sama homma osittain uudestaan...
                        E39 528iA

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Nyt on pallonivelen tukitangot (osa 4) vaihdettu. Vanhoissa osissa tuo tangon päässä oleva kumipusla oli löysempi kuin uusissa. Ylempi pusla tuntui olevan samanlainen uudessa ja vanhassa.

                          Alusta taisi parantua vieläkin. Siis ihan kuin jäljellä ollut suurempien nopeuksien ratin heilutuksen perän lievä löysyys/viive olisi selvästi vähentynyt. Minä luulin sen johtuvan enää vain renkaista. Ja tietysti auto tuntuu ohjautuvan vieläkin terävämmin mutkiin. Siinä ilmenee jännä efekti kun on näköjään alitajunnassa oppinut korjaamaan entisen löysän alustan virheitä, niin nyt sitten jotkut tutut mutkat meinaakin mennä liian jyrkästi sisäkaarteeseen.

                          Lisäksi on sellainen ero, että jos autoa heiluttaa sivusuunnassa (siis työntää takalokasuojasta takavalon korkeudelta), niin auto heiluu selvästi vähemmän sivuttain kuin ennen. Sivuttaisliike on nyt vain renkaiden taipumista, nopeasti vaimenevaa ja vaatii paljon enemmän voimaa. Tuo siis on koko remontin ansiota eikä vain noiden tänään vaihdettujen tukitankojen.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Stone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 4074
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Olipas taas erittäin mielenkiintoista juttua TJJ:ltä!
                            Kohtuullisen helppo yhtyä tähän!

                            Itelläkin ollut osat 2, 14 ja 18 hyllyssä jo varmaan puolivuotta, mutta kun ei väljää mistään löydy niin jäänyt vaihdattamatta. Näiden kertomusten jälkeen pitää kyllä laitattaa osat alle. Kyllähän se kumi löystyy/väsyy vaikka suoranaista väljyyttä ei olisikaan.
                            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                            VW Pornstarter (työjuhta)
                            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                            Finnmaster T8







                            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19175
                              • -

                              #15
                              Onko kukaan kokeillut E39 taka-akselistoon Motonetin myymiä tukivarsia? Ovat nimittäin hinnaltaan noin 50% halvempia KL-Varaosien hintoihin verrattuna. Puhumattakaan merkkiliikkeen 3-4 kertaa kalliimmista osista.

                              Kyseessä siis TÄMÄN kuvan osat numero 14 ja 18.

                              Käsittääkseni myös välys noissa osissa aiheuttaa takarenkaiden epänormaalin nopeaa kulumista? :think
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎