Announcement

Collapse
No announcement yet.

Missä vika kun 530d E39 Touringin takarenkaat menee tämmöisiksi ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Magic530dAT
    Bimmer Rookie
    • Dec 2004
    • 119
    • Porvoo

    Missä vika kun 530d E39 Touringin takarenkaat menee tämmöisiksi ?

    Mikähän mättää kun n. 15000 ajetut 255/40/17 takapyörät on tämän näköiset. Sisäreunalta niin kuluneet että langat näkyy, keskellä vielä 3 mm pintaa, samoin ulkoreunassa?
    Sisäkantti on kulunut n. 45 asteen kulmaan, ihan kuin olisi sorvattu !

    Tietysti edessä on nelipyöräsuuntaus, mutta voiko olla noin raju vinokulutus pelkästään jos kulmat on väärät vai onko jotakin muutakin pielessä ?

    Vinkkejä missä tutkituttaa alusta ja säätää kulmat otetaan vastaan, alueena pääkaupunkiseutu, Vantaalla pääosin pörrään !
    Onko kokemuksia Metroauto Airportista vai mieluumminkö joku "ei-merkkikorjaamo" ?



    E93 330d -09
    F11 M550d Touring -12
    E61 LCI 530xDA Touring -07
    E39 LCI 530DA Touring -01
  • jorke
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 206
    • Kouvola

    #2
    Itelläni oli aika samanlailla kuluneet takarenkaat ja auraukset oli pielessä.

    Käytin 4-pyöräsuuntauksessa ja siellä kaveri sanoi että vois olla jopa 3mm aurausta kun melkein 2 astetta renkaat vinossa, on kuitenkin suositeltavien rajojen sisässä. # millin aurauksella kuluis kuulemma tasaisesti

    Itsellä siis oli 2mm haritusta kun vois olla se 3mm aurausta. Ja auto e34 -88 520 Bemu.
    BMW e61 545 -05 Touring

    Ex. BMW e39 540 -97 Touring
    Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
    Ex. BMW e34 520 -88

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Liikaa madallettu?
      Pusla/puslia rikki taka-akselistossa.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Camberkulmat liikaa negatiivisella. Kulmat ennen uusia renkaita kuntoon ja menoksi...

        Comment

        • JaSi78
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2006
          • 225
          • St.River

          #5
          Näyttäis että ottaa rengas kiinni lokasuojaan ja kauan..
          monen syrjähypyn jälkeen on mahtava palata siihen oikeaan.. bemariin!

          F10 520d

          Ex: lukuisia E30/E34/E36/E39/E46/E90/E91/E60 ja löytynyt myös E28sigpic

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16422
            • Asikkala

            #6
            Nyt on kyse sisäreunoista, kaverilla oli oik. taka samannäköinen e36 coupessa. Silmällä näki että -camberia liikaa, ei näkyny mitään jälkiä missään eli ei ollu ottanu kiinni kun säädettiin silmämitalla molemmilta puolilta "paremmaksi" oik. pultti yllättäen poikki mutta pari uutta oli varalla. Suuntaukseen ja uudet kumit alle.

            Comment

            • Rubu
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 809
              • Kuopio

              #7
              Melkeinpä väittäisin että sulla on ollut ilman paineet pielessä.(pietäisi olla vähintään 3bar)
              Toinen vois olla että kulmat on pielessä ja lopuksi se on vähän ominaisuus kun camberia on takana reilusti...
              Kaksi ylintä varmasti suurimmat syylliset.

              Comment

              • xAnZax
                Bimmer Rookie
                • May 2006
                • 92
                • Sunshine City/ Riftinki Lossi

                #8
                Originally posted by Rubu
                Melkeinpä väittäisin että sulla on ollut ilman paineet pielessä.(pietäisi olla vähintään 3bar)
                Toinen vois olla että kulmat on pielessä ja lopuksi se on vähän ominaisuus kun camberia on takana reilusti...
                Kaksi ylintä varmasti suurimmat syylliset.

                En usko että ilmanpaineet on ollut väärät,koska jos on liikaa painetta kuluu keskeltä,ja jos taas liian vähän kuluu kummaltakin reunalta Veikkaisin että on haritusta,koska kuluu sisäreunat.
                Originally posted by Rockford
                jo kdffz< jerraan näin i´nssinn alasti ihan posliini

                Comment

                • Robi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 7606
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by xAnZax
                  En usko että ilmanpaineet on ollut väärät,koska jos on liikaa painetta kuluu keskeltä,ja jos taas liian vähän kuluu kummaltakin reunalta Veikkaisin että on haritusta,koska kuluu sisäreunat.
                  Eipä pidä paikkaansa. Jos ajaa paljon maantietä ja on liian matalat paineet niin kumi kuluu keskeltä. Tossa on kuitenkin myös kulmissa vikaa kun on syönyt sisäreunan kankaille.

                  Niin ja alusta kuntoon Samin Autohuolto Odilampi p. 0500777287 sekä kulmiensäätöön esim AL-Autoholto
                  Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                  Tiedustelut priva tai 0452210069

                  Current
                  E61 530d
                  E39 530d
                  E39 520iA
                  E46 330xd
                  E28 528i

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by xAnZax
                    jos on liikaa painetta kuluu keskeltä,ja jos taas liian vähän kuluu kummaltakin reunalta
                    Mun tietääkseni tää on ihan puppua. Ehkä joskus 50-luvulla isän Volgan aikoihin ristikudos renkaat teki noin, mutta vyörengas ei taida noin tehdä.

                    Comment

                    • Rubu
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 809
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by xAnZax
                      En usko että ilmanpaineet on ollut väärät,koska jos on liikaa painetta kuluu keskeltä,ja jos taas liian vähän kuluu kummaltakin reunalta Veikkaisin että on haritusta,koska kuluu sisäreunat.
                      Siinäpä sitä tulikin ukin aikasta tietoa... Tuskin ajelet ristikudosrenkailla...

                      Nim. 5 vuotta renkaita myynyt.

                      Tollasta jälkeä tulee yleensä siitä kun paineet on liian alhaiset ja rengas kulkee siinä kantin varassa "hiertäen" itsensä pilalle.

                      Ei se haritus ole pois suljettu mutta väittäisin että alipaine ja camber on suurimmat syylliset...

                      Paras siitä tulee kun käytät kulmat kuntoon ja pidät jatkossa ilmaa reilusti eli yli 3 bar takana.
                      Last edited by Rubu; 29-08-2006, 22:34.

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        #12
                        Mulla oli aikanaan täsmälleen sama vika ja oli liikaa haritusta.
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • Touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 1310
                          • Järvenpää

                          #13
                          Originally posted by JaSi78
                          Näyttäis että ottaa rengas kiinni lokasuojaan ja kauan..
                          Eihän nyt ole kyse mistään ekkeristä mihin voi laittaa vanteet vaikka väärinpäin.
                          Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                          Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                          Comment

                          • Tourinki
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2004
                            • 84
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Magic530dAT View Post
                            Mikähän mättää kun n. 15000 ajetut 255/40/17 takapyörät on tämän näköiset. Sisäreunalta niin kuluneet että langat näkyy, keskellä vielä 3 mm pintaa, samoin ulkoreunassa?
                            Sisäkantti on kulunut n. 45 asteen kulmaan, ihan kuin olisi sorvattu !

                            Tietysti edessä on nelipyöräsuuntaus, mutta voiko olla noin raju vinokulutus pelkästään jos kulmat on väärät vai onko jotakin muutakin pielessä ?

                            Vinkkejä missä tutkituttaa alusta ja säätää kulmat otetaan vastaan, alueena pääkaupunkiseutu, Vantaalla pääosin pörrään !
                            Onko kokemuksia Metroauto Airportista vai mieluumminkö joku "ei-merkkikorjaamo" ?



                            Terve

                            Itsellä on sama ongelma viime kesältä (2006) kun uudet takarenkaat Falken:it 235/45 17 kuluivat juuri edellä olevalla tavalla, ja ennen uusien renkaiden alle laittoa kävin nelipyöräsuuntauksessa eli suuntaukset olivat OK, sekä rengaspaineet 2.8. ja sitten syksyllä talvirenkaiden vaihdon yhteydessä huomasin todella mitä oli tapahtunut (n.25000 km ajettu).
                            enpä silloin syksyllä tehnyt asialle mitään ja talvirenkaatkin kuluivat ihan ok. Michelin x-ice 205/55 16. ja nyt olisi paras tehdä jotain eli millä nim. Magic530dAT sai korjattua kulumisen? omalla Touringilla E39 520 -97 ajettu n.265 000km alustaan en ole uusinut vielä muutakuin iskunvaimentimet. pari kuvaa tuli otettua ja yhden laitoin liitteeksi koska kummastutti takana alatukivarren (osa 14) etukiinnitys ja tarkoitan sen puslan kulmaa kiinnityspulttiin nähden tietysti ripustukset riippuvat alhaalla koska kori on tunkin varassa mutta ei se kulma paljoa parane kun lasketaan auto pyörän varaan. eli mtä osia porukat ovat vaihtaneet perään? itse yritin käännellä ja väännellä ripustuksia mutta ei noihin nyt niin kummoista heittoa saanut jos mitään?.

                            T. Tourinki
                            Attached Files

                            Comment

                            • Vilikki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 6309
                              • Raahe

                              #15
                              Nelipyöräsuuntausta ei saada tehtyä tarkasti mikäli alustassa on väljää saatikka rikkinäisiä osia. Eli alustan osat kuntoon ja sitten säädätys jonka jälkeen uudet renkaat oikeilla rengaspaineilla.
                              BMW e36 316i Turbo Compact

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎