Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i kytkin napsuu (ja narisee)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7455
    • Oulu

    E39 523i kytkin napsuu (ja narisee)

    Jo jonkin aikaa olen huomannut kytkintä painettaessa jalassa tuntuvaa pientä tärinää, mutta tänään kun painelin kytkintä ovi auki niin kuului selvää narinaa. Tuo narina vain tulee jostain konehuoneen puolelta eikä siis ole kuulunut ollenkaan sisään. Onko kellään muulla ollut vastaavaa?

    Hemi kertoi jossain aiemmassa kytkinjutussa täällä että jarrupolkimen akselin kuivuminen voi aiheuttaa narinaa. Onko nyt kuitenkin niin että tuo akseli olisi kabiinin ulkopuolella eikä siitä kuuluva narina kuuluisi sisälle vaan vain ulos?

    EDIT: Otsikko vaihdettu, uusi vika uudessa viestissä lopussa.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 23-01-2007, 19:30.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16501
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by Petri.Kekkonen
    Jo jonkin aikaa olen huomannut kytkintä painettaessa jalassa tuntuvaa pientä tärinää, mutta tänään kun painelin kytkintä ovi auki niin kuului selvää narinaa. Tuo narina vain tulee jostain konehuoneen puolelta eikä siis ole kuulunut ollenkaan sisään. Onko kellään muulla ollut vastaavaa?

    Hemi kertoi jossain aiemmassa kytkinjutussa täällä että jarrupolkimen akselin kuivuminen voi aiheuttaa narinaa. Onko nyt kuitenkin niin että tuo akseli olisi kabiinin ulkopuolella eikä siitä kuuluva narina kuuluisi sisälle vaan vain ulos?
    Jarrupolkimen akseli kabiinin ulkopuolella ? Tuota noin, olisko se kuiteskin siellä sisäpuolella. Mulla kuulu samaa ääntä e36:sta, paikallistettu kytkinkopan sisään, pikakorjauksena työsylinteri irti ja jotain spraymömmöä "sinne päin" sylinteri kiinni ja ääni häipyi lähes kokonaan. Oikea korjaustyyli on tietenkin ottaa loota pois ja tutkia asia kunnolla.

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7455
      • Oulu

      #3
      Originally posted by jr66
      Jarrupolkimen akseli kabiinin ulkopuolella ?
      Niin, yritin sanoa että ei kai se nyt sentään siellä ole. Mutta olet varmaan oikeassa sen suhteen missä itse vika on. Pitää ottaa jotain rasvaa mukaan ja käydä nosturilla/montulla tutkimassa hommaa.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • juhape
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2004
        • 321
        • Pieksämäki

        #4
        Originally posted by Petri.Kekkonen
        Niin, yritin sanoa että ei kai se nyt sentään siellä ole. Mutta olet varmaan oikeassa sen suhteen missä itse vika on. Pitää ottaa jotain rasvaa mukaan ja käydä nosturilla/montulla tutkimassa hommaa.
        Joo samaa oli mullakin. Siellä kytkinkopan sisällä narisee varmaan sen kytkinmen männän ja käpälän kosketuspinnat. Sylinteri irti ja sprayrasvaa vaan sinne niin hiljenee. Ei tietenkään niin paljoa että levylle joutuu.
        -BMW 530d Touring -14 LCI
        -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
        -Zetor 6245-89
        -David Brown 996 -76
        -MF 35 -58
        -Tunturi Super Sport -85
        -Tunturi Super Sport -77

        Comment

        • Jarde
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 446
          • Oulu

          #5
          No perskeles! Täällä narisee myös. Oisko se kytkinkäpälän "saranointi" joka siellä narisee?
          E46 320d sedan vm-02
          museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7455
            • Oulu

            #6
            Tuntui vaikuttavan lämpötila/ilmankosteus/joku muu tuohon narinaan, kun auto seisoi pihalla ajamisen jälkeen 3 tuntia oli narina melkein kadonnut.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Cunttory
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1772
              • Kuopio

              #7
              Mulla narisi (e36:ssa) kytkinpoljin helteillä,aina kun meni yli 25c ja auto oli auringossa ilmestyi aivan helvetin kova narina.Irrotin pelkästään kytkinpolkimen "tappien" sokat ja sihautin vaseliinispraytä,niitä tappeja ei tarvinnut irrottaa kokonaan pois,kun se tappi liikkuu polkimen välistä ~0,5cm suuntaansa.
              Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

              Comment

              • kiitoh
                Bimmer Rookie
                • Nov 2003
                • 63
                • oulu

                #8
                Originally posted by Cunttory
                Mulla narisi (e36:ssa) kytkinpoljin helteillä,aina kun meni yli 25c ja auto oli auringossa ilmestyi aivan helvetin kova narina.Irrotin pelkästään kytkinpolkimen "tappien" sokat ja sihautin vaseliinispraytä,niitä tappeja ei tarvinnut irrottaa kokonaan pois,kun se tappi liikkuu polkimen välistä ~0,5cm suuntaansa.

                Juuri niin mulla narisi kans 325 e36 ja välillä narisee 328 e36 vaseliinispaylla korjaantu..

                Comment

                • xela
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2004
                  • 141
                  • Tampere

                  #9
                  Kytkinhaarukka on toisesta päästään tuettu sellisella muovisella nännillä, joka aikaa myöten kuluu, kovettuu ja murtuilee. Sen kun vaihtaa niin ei narise enää, kytkinhaarukka tulee oikeampaan asentoon ja poljin kevenee. Ainoa paha vaan on että operaatio vaatii laatikon irroittamisen ja samaan syssyyn kannattaa sitten tehdä remontti koko kytkimeen.

                  Comment

                  • harald
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 252
                    • Kaarina

                    #10
                    Kytkinkopan pohjassa on pari reikää joista voi suihkii vaseliinia. Räjäytyskuvasta kannattaa kattoo mihin suuntaan tähtäilee. Narinat häipyy ja poljin "kevenee"
                    W204 C350 AMG
                    Toyota Corolla 1.3XI 16V
                    Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7455
                      • Oulu

                      #11
                      Kytkin alkoi napsua huollossa

                      Auto kävi tänään huollossa jossa vaihdettiin mm. jarrunesteet (+levyt ja palat eteen). Kytkimelle ei tehty mitään eikä auton sisällä myöskään tehty mitään.

                      Huollon jälkeen huomasin kuitenkin uuden ongelman. Kytkinpojinta painettaessa (tai nostettaessa) kuuluu selvä ja melko terävä napsahdus lähellä kytkinpolkimen yläasentoa. Aivan aina ääntä ei kuulu vaan se riippuu hiukan siitä miten poljinta painaa. Ääni tulee selvästi sisältä autosta, ulkoa sitä ei kuulu.

                      Napsahdus on vähän samantyyppinen ääni kuin joissain autoissa kuuluvasti naksahtava jarruvalojen katkaisin jarrupolkimessa, mutta eihän kytkinpolkimessa kai ole kytkintä? Vai onko sittenkin cruisen pois kytkemiseksi?

                      Koskaan aiemmin tuota ääntä ei ole kuulunut. Huollon miehet oli ihan ihmeissään, ja sitä mieltä ettei voi johtua heidän toimistaan. Pitää kai purkaa muovit kojelaudan alaosasta että pääsee kurkkimaan mistä tuo voi tulla.

                      Onko kenelläkään ollut vastaavaa?


                      Kiitos myös kaikille narinan poisto-ohjeista. On vielä tekemättä, mutta aion kokeilla vaseliinispraytä kun jaksan. Talvella harvemmin häiritsee tuo ääni.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Juho_P
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 313
                        • p-pohjanmaa

                        #12
                        Kyllä siellä kytkinpolkimen yhteydessäkin on se mikrokytkin samalla tavalla kuin jarrullakin juuri sen vakionopeuden säätimen vuoksi.
                        Tai näin ainakin e34sessa ja hyvin luultavasti myös sitten e39. Mutta jos se oikeasti on sen mikron ääni joka vaivaa niin se helpottaa ku kääntää soitinta isommalle.
                        pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7455
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Juho_P View Post
                          Mutta jos se oikeasti on sen mikron ääni joka vaivaa niin se helpottaa ku kääntää soitinta isommalle.
                          Hämmästelin lähinnä sitä että ennen eilen aamulla ei kuulunut mitään ja illalla kuului. Eli joku muutos tapahtui.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7455
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by harald View Post
                            Räjäytyskuvasta kannattaa kattoo mihin suuntaan tähtäilee. Narinat häipyy ja poljin "kevenee"
                            En oo vieläkään saanu tätä rasvaa suihkittua (), mutta nyt taas lämpimillä keleillä narinat on sitä luokkaa että jotain tuolle on pakko tehdä. Sopivaa räjäytyskuvaa ei oo vielä tullu vastaan.

                            Tänään alkoi sitten kuulu pientä vinkunaa myös sisältä kun kytkintä painaa. En ehtinyt vielä tutkiin onko vika niissä muoveissa/kumilärpäkkeissä jotka ottaa polkimen varteen kiinni vai onko vika enemmän siellä pojinakselilla.

                            Hiukan alkaa potuttaa tämmöiset kun välillä taas tuntuu että joka päivä tulee joku uusi narina/kitinä/räminä/napsahtelu tms. tähän autoon.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • SLK
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 274
                              • Päijät-häme

                              #15
                              Ettei nyt vaan olisi se paineasetelman laakeri menossa.
                              exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎