Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530 DA webaston vesikierto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TAP
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 84
    • Kuopio

    E39 530 DA webaston vesikierto

    Alkuperäisestä webastosta hajosi ohjauskortti jota ei saa erikseen varaosana. Tilalle on tulossa aivan normaali thermo top c oman kellonsa perään. Nyt kaikki vesi kiertää ensin webaston kautta ja menee sitten lämmityslaitteelle (tämä on se alkuperäinen kytkentä). Kysymys: Onko tuossa webastossa niin vähän virtausvastusta että tämä järejestely toimii vai pyöriikö aluperäisen webaston vesipumppu aina kun lämmityslaitteeseen tarvitaan lämpöjä?? Iso työhän tuohon ei ole laittaa ohitusta vesikierrolle ja siihen takaiskua, mutta jos jollain olisi jo valmsita tietoa.
    ----- F11 535 XD -12 ------
    ----- E39 530 DA -00 ------
  • Särki
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 143
    • Veroparatiisi

    #2
    Ei pyöri webaston vesipumppu aina. Itsellä kävi sama homma että alkuperäinen kortti paloi niin vaihdoin normaalin C:n tilalle. Ainakin automaatti-ilmastoinnillisessa autossa piti saada herätettyä ilmastoinnin ohjainyksikkö päälle kun webaston laitto päälle, että lämmönsäätö mangneettiventtiilit aukesivat, muuten kiehu heti vesi webastossa.
    F20 116i
    EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

    Comment

    • TAP
      BTCF Member
      • Oct 2005
      • 84
      • Kuopio

      #3
      Miten sait sähkökytkennän tehtyä.? Minullakin aut.ilmastointi.
      ----- F11 535 XD -12 ------
      ----- E39 530 DA -00 ------

      Comment

      • Särki
        Bimmer Rookie
        • Dec 2005
        • 143
        • Veroparatiisi

        #4
        Ilmastoinnin ohjausyksikköön piti antaa +15 piuhaan virtaa (johdon väriä en muista), niin se heräsi henkiin kun webaston laitto päälle. Eli normaalilla vaihtoreleellä virta yksikköön ja ohjaus releelle webaston vesipumpulta.
        F20 116i
        EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

        Comment

        • TAP
          BTCF Member
          • Oct 2005
          • 84
          • Kuopio

          #5
          Nyt on thermo top c paikallaan ja lämpöä riittää kabiiniin asti. Ei näytä ahdistavan kiertoa liikaa. Kunnolla ei ole päässyt testaamaan kuinka itse webasto toimii mut näyttäsi toimivan ihan OK. Suositteelen kaikille korttivikaisen webaston omistajille juuri tätä normaaliwebaston hankkimista ja siihen omaa kelloa. Nyt ei tarvitse rassata aina ajotietokoneen kautta ajastusta ja webaston saa päälle ja pois juuri silloin kun haluaa. Jostakin tältä foorumilta löytyi tarkat sähkökytkennät automaatti-ilmastointi malliin (taisi olla 525TDS) ja näyttäisi pelaavan. Saattaisi löytyä vielä omalta koneeltakin jos joku tarvii.
          Last edited by TAP; 11-10-2006, 20:35.
          ----- F11 535 XD -12 ------
          ----- E39 530 DA -00 ------

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3447
            • Janakkala

            #6
            Originally posted by TAP View Post
            Nyt on thermo top c paikallaan ja lämpöä riittää kabiiniin asti. Ei näytä ahdistavan kiertoa liikaa. Kunnolla ei ole päässyt testaamaan kuinka itse webasto toimii mut näyttäsi toimivan ihan OK. Suositteelen kaikille korttivikaisen webaston omistajille juuri tätä normaaliwebaston hankkimista ja siihen omaa kelloa. Nyt ei tarvitse rassata aina ajotietokoneen kautta ajastusta ja webaston saa päälle ja pois juuri silloin kun haluaa. Jostakin tältä foorumilta löytyi tarkat sähkökytkennät automaatti-ilmastointi malliin (taisi olla 525TDS) ja näyttäisi pelaavan. Saattaisi löytyä vielä omalta koneeltakin jos joku tarvii.
            No toimiikos tuo sitten enään sillain kuin se on tehtaalta lähtiessä kuulunutkin toimia moottorin lisälämmittimenä. Eli lähteekö webasto itsekseen päälle kun käynnistät kylmän moottorin???
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • Särki
              Bimmer Rookie
              • Dec 2005
              • 143
              • Veroparatiisi

              #7
              Originally posted by Spetke View Post
              No toimiikos tuo sitten enään sillain kuin se on tehtaalta lähtiessä kuulunutkin toimia moottorin lisälämmittimenä. Eli lähteekö webasto itsekseen päälle kun käynnistät kylmän moottorin???
              No eihän sen tarttekkaan enää lähteä jos kone esilämmitetty webastolla mihin se on tarkoitettu. Kyllä tällä polttoaineen kulutuksella lämpöä riittää sisälle astikkin. Ei sen tartte joka kilometrin siirtymällä lähteä pyörimään. Ei mene muutakuin rikki siitä.
              F20 116i
              EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

              Comment

              • TAP
                BTCF Member
                • Oct 2005
                • 84
                • Kuopio

                #8
                Aivan. Webasto vain karstoittuu mielettömästi kun se pyörii vain pari minuuttia eikä kerkee lämmetä kunnolla.
                ----- F11 535 XD -12 ------
                ----- E39 530 DA -00 ------

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  ..Mielettömästi..?

                  Ei se ole Artic, jota saa joka syksy korjata käyttämättömyyden takia vaan Webasto, jolle voi jo antaa jonkin verran arvoa. Itsellä ja kaveripiirissä on monia 530d-malleja joissa Webasto toimii lisälämmittimenä kuten se on tarkoitettukin (ajon aikana) ilman ihmeitä. Se on alunperin ohjelmoitu käymään lyhyenkin herätteen jälkeen jonkin aikaa, jolloin lämmöt tasaantuu ja karstanmuodostuminen on pienempää. Moni huomaakin että lyhyen siirron jälkeen pakkaskelissä Weba jaa muutamaksi minuutiksi puuhaamaan.

                  Jos kaikki ajelut ovat noita parin minuutin siirtelyitä, niin kehotan harkitsemaan bensakoneista autoa..

                  Ajonaikainen lisälämmitys tulee tarpeeseen talvella. Ei vielä.
                  ---

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3447
                    • Janakkala

                    #10
                    No mikäs siinä sitten jos haluaa alilämpöisellä moottorilla ajella pakkas keleillä, mutta itse en tekisi moista kytkentää... mutta sehän on pää asia että itse tykkää.
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • Särki
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2005
                      • 143
                      • Veroparatiisi

                      #11
                      Originally posted by Spetke View Post
                      No mikäs siinä sitten jos haluaa alilämpöisellä moottorilla ajella pakkas keleillä, mutta itse en tekisi moista kytkentää... mutta sehän on pää asia että itse tykkää.
                      Jaa meinaatko että se eri kortilla toimiva webasto sammuu kun auton laittaa käyntiin ja saahan sen itsekkin päälle kun ajamaan lähtee prkl. Todellakin käytän ajossa lisälämmittimenä niin kauan kun tarve vaatii, kun moinen kapistus löytyy.

                      JA -TAPI: Ei webasto todellakaan jää käyntiin auton sammuttamisen jälkeen. Liekki sammuu heti ja sen jälkeen tekee normaalin jälkijäähdytyspuhalluksen.
                      Kyllä vehkeissä on vika jos matka-ajossa tarvii webastoa että tarkenee
                      F20 116i
                      EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3447
                        • Janakkala

                        #12
                        niin kauan kun tarve vaatii Eli miten määrittelet tarpeen? lämpömittaristako?

                        Kyllä vehkeissä on vika jos matka-ajossa tarvii webastoa että tarkenee

                        Siis kysehän ei ole tarkenemisesta (senhän voi säädellä vaatetuksen määrästä ) vaan pakkaskeleillä ei kertakaikkiaan moottori pysy normaali käyntilämpöisenä matkaajossa ilman lisälämmitintä. Siksihän se webasto on sinne alunperin jo laitettu ajolämmittimeksi, eikä suinkaan miksikään tauko / esi lämmittimeksi, toki sen sellaiseksi pystyy muuntamaan mikä nyt on tehty lähes kaikkiin peleihin.
                        Lämpömittari tosin jököttää varmastikkin puolessa välissä vaikka repisi koko webaston irti... koska sen tarkoitus ei ole näyttää todellista lämpötilaa vaan luoda kuljettajalle fiilis, että kone olisi normaalin lämpöinen... niimpä sen perusteella on hankalaa itse naputella vebastoa on-off...
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • Särki
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2005
                          • 143
                          • Veroparatiisi

                          #13
                          Originally posted by Spetke View Post
                          niin kauan kun tarve vaatii Eli miten määrittelet tarpeen? lämpömittaristako?

                          Kyllä vehkeissä on vika jos matka-ajossa tarvii webastoa että tarkenee

                          Siis kysehän ei ole tarkenemisesta (senhän voi säädellä vaatetuksen määrästä ) vaan pakkaskeleillä ei kertakaikkiaan moottori pysy normaali käyntilämpöisenä matkaajossa ilman lisälämmitintä. Siksihän se webasto on sinne alunperin jo laitettu ajolämmittimeksi, eikä suinkaan miksikään tauko / esi lämmittimeksi, toki sen sellaiseksi pystyy muuntamaan mikä nyt on tehty lähes kaikkiin peleihin.
                          Lämpömittari tosin jököttää varmastikkin puolessa välissä vaikka repisi koko webaston irti... koska sen tarkoitus ei ole näyttää todellista lämpötilaa vaan luoda kuljettajalle fiilis, että kone olisi normaalin lämpöinen... niimpä sen perusteella on hankalaa itse naputella vebastoa on-off...
                          jaa luuletko etten olis kattonu 19-7 lämpöjä... kyllä ne siellä 85-90 pyörii eli ei pyöri mikään webasto matkalla vaikka olis miten kytketty. ja webasto ku web sammuu jokatapauksessa kun lämmöt on n.75astetta eli mittari puolivälissä.
                          Last edited by Särki; 13-10-2006, 22:12.
                          F20 116i
                          EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎