Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5:n lämmitys

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • piedrondo
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 25
    • Etelä Suomi

Originally posted by leifeugen
    Minä asensin Webaston E-39 540:seen -02 ja hyvin toimii sekä kauko että nav näytöstä.Miksei M5:een?
    Missä kävit asentamassa/asennuttamassa webaston ja mitä maksoi asennettuna. Itsellä edessä lämmittimen laitto 535:een ja paikkakunta on sama :-)
    E39 535iA Individual -01
    ex E39 525tds Touring -97

Comment

• m5 lemans
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 190
      • espoo

Putkilämmittimen asensi http://www.automaxpartners.fi/ niminen firma Vantaalla. Hinnasta ei ole tietoa, siksi että en maksanut siitä itse vaan auton myyjä (autoliike Rintajouppi Seinäjoella), mutta paaaljon vähemmän kuin mitä webasto olisi maksanut.

Talviajoon liittyen niin en tiedä jos se suola on suurin murheenkryyni (kori sinkattu anyway), itse en pidä siitä että tälläinen menopeli (lähinnä moottori ja voimansiirto) kylmenee ja ajossa paikat kärsii...

Comment

• leifeugen
        Bimmer Rookie
        • Jan 2004
        • 144
        • porvoo

Pellen pajassa Herttoniemessä ,multa meni lämpöpaneeli vaihtoon kun vanhassa ei ollut väylää Webastolle ja Laakkonen ei meinanut saada sitä ohjelmoitua aluksi
        vaati apuja sakuilta,minä asensin BMW:n oma kun halusin sen toimivan myös navi näytöstä.tuli kyllä hintoihin joten neuvoisin asentaa Webaston tavallinen omalla
        näytöllä ja kaukosäädöllä niin pääsee kyllä paljon halvemmalla.Mutta käy Pellen pajassa juttelemassa asiasta.homma kyllä hoituu sen kautta ja Laakkonen tietää kyllä nyt miten sen pitää ohjelmoida.Lykkyä tykö.

Comment

• leifeugen
          Bimmer Rookie
          • Jan 2004
          • 144
          • porvoo

Niin unohdin vielä että kannattaa asentaa vaikka Defan akkulaturi jos ajaa lyhkäsiä matkoja muuten akku saattaa tyhjentyä elikä jos ajo on lyhyempi kun normaali Webaston käynti n.30min niin akusta häviää virrat.

Comment

• -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

Originally posted by leifeugen
            Webaston käynti n.30min
            Saunaako te teette bimmereistänne? Eiköhän 10-20 min riitä kovemmillakin pakkasilla..
            ---

Comment

• leifeugen
              Bimmer Rookie
              • Jan 2004
              • 144
              • porvoo

Kaukosäätimessä voi säätää käyntiajan MAX 30min. ja siitä alaspäin,mutta jos pistää ajastimen autosta,niin se käy 30 min,minä olen normaalisti säätänyt autosta n.15 min. ennen lähtöä ja sama systeemi käytän kaukosäätimellä.Enpä ole kysynyt voisiko autosta säätää lyhyempi käyntiaika,luulisi voivan.

Comment

• Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

Mulla saa eberin kakesta säädettyä ajan portaattomasti ainakin tuntiin asti. No eipä sen juuri varttia enempää tartte päällä edes olla. Joka aamu oon syksyisin ja talvisin sitä käyttänyt n. 20min ja ajanut päälle n.5km työmatkan. Ei oo akku temppuillu kertaakaan kolmeen vuoteen, joten ei siitä virrankulutuksesta tartte olla huolissaan. Suurin virrankuluttaja siinä on puhaltimen moottori. Jos jostainsyystä haluaa pitää koneen lämpimänä oikein pitkään kannattaa puhallin ottaa pois päältä ja lämmittää vain konetta. Itse eberi vie virtaa päällä ollessaan suurinpiirtein saman verran kuin parkkivalon polttimo. Webastoista on kyllä tuttua tää akkujen tyhjeneminen. Eberi vielä sammuttaa itsensä jos akun jännite tippuu alle 11v. Silloin auton pitäis vielä normaaliolosuhteissa lähteä käyntiin.

Comment

• -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

Oikein hyvällä akulla tuskin koskaan ongelmia ilmenee, varsinkin kun ajaa autolla edes kerran viikkoon vähän pidemmän reitin. Noissa lämmittimissä sisäpuhaltimen lisäksi virtasyöppönä toimii vesipumppu (ja hehku). Sen päällelähtemisen kuulee ja näkee, ottaa melkoisesti virtaa pakkasessa seisovasta autosta.
                  ---

Comment

• Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10058
                    • KVLA

Bensalämmittemessä hehku???

Comment

• -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

Originally posted by Heguli 31
                      Bensalämmittemessä hehku???
                      No ei mutta sähköllä se bensalämmittimessäkin sytytetään..
                      ---

Comment

• zeizei
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2004
                        • 147
                        • Oulu

Eberin ja Webastonkin lämmittimet vie sen 50W täydellä teholla toimiessaan. Kyllä se tahtoo uusikin akku antaa periksi, jos ei pitempiä matkoja ajeta. Emännän työajossa, 10km/suunta,~20min lämmitys molemmissa päissä tyhjensi uuden Exide-akun (~100Ah) pari kertaa viime talvena. Lataamalla akkua esim. viikon välein kovemmilla pakkasjaksoilla pitää ongelmat poissa. Sisäpuhallusta olen pitänyt automaatti-ilmastointiautossani kahdella pykälällä.

Tietoa eberistä:
                        BMW X3 -15
                        BMW 530D -08
                        BMW 320D -99
                        BMW 525TDSA Touring -98
                        BMW 318IS -90

Comment

• Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

"Kyllä se tahtoo uusikin akku antaa periksi, jos ei pitempiä matkoja ajeta."

No ei kyllä pidä paikkaansa. Koskaan en ole akkua joutunut latailemaan ja mitään ongelmia ei ole ollut vaikka aparaatti huutaa joka aamu auton lämpimäks ja ajan ruutukaava-alueella työmatkaa 5km. Sama homma tapahtuu iltapäivisin töistä lähdettäessä. yleensä se on päällä ton em. 20min ja puhallinkin on päällä ykkösasennossa. Kauppareissutkin se on päällä. Se on sitten koneesta tai laturista kiinni jos ei akku ehdi lataantumaan työmatkan aikana. Mulla on ollu sama akku yli kolme vuotta tossa autossa joten luultavasti se olisi jo kystä jos eberi sitä tyhjentäisi niin tehokkaasti. Työpaikan tdi volkkarissa diesel lämppäri (webasto) kyllä tyhjentää akun alta puolen tunnin. Oliskos siinä polttonesteessä syy erilaiseen virrankulutukseen?

Edit: Akku on nissanin oma tavallinen täytettävä malli (luultavasti yasa merkkinen)

Comment

• zeizei
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2004
                            • 147
                            • Oulu

Voipi olla, että diiselin hehkutus syö myös osansa akun varauksesta ja siksi niissä on ongelmia. Hehkutuksen takia kai diesel-autoissa yleensä suurempikapasiteettinen akku onkin. Velipojan Webasto-merkkinen laite syö myös akun helposti tyhjäksi hänen TDS:ssä. Bensawebastoautojen ongelmista en tiedä.
                            BMW X3 -15
                            BMW 530D -08
                            BMW 320D -99
                            BMW 525TDSA Touring -98
                            BMW 318IS -90

Comment

• -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

Originally posted by zeizei
                              Sisäpuhallusta olen pitänyt automaatti-ilmastointiautossani kahdella pykälällä.
                              Olet varmaan toteuttanut jälkiasennetulla lämmittimellä? Ei se automaatti-ilmastoinnin puhaltimen asento ainakaan minulla vaikuta Webastokäytön aikaiseen puhallustehoon.
                              ---

Comment

• zeizei
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2004
                                • 147
                                • Oulu

Originally posted by -Tapi
                                Olet varmaan toteuttanut jälkiasennetulla lämmittimellä? Ei se automaatti-ilmastoinnin puhaltimen asento ainakaan minulla vaikuta Webastokäytön aikaiseen puhallustehoon.
                                Jep. Jälkiasenteinen Eberi.
                                BMW X3 -15
                                BMW 530D -08
                                BMW 320D -99
                                BMW 525TDSA Touring -98
                                BMW 318IS -90

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢