Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d suuttimet..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikazu
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 265
    • -

    e39 530d suuttimet..

    Auto on e39 530da 10/2002..
    Viime keväänä kun mittarissa oli 130tuh, niin kerta kerralta käynnistyminen huononi ja tehojakin tuntui olevan hieman hukassa..lopulta sitten vietiin narun jatkona merkkihuoltoon ja testeri ilmoitti suutintukin paineen olevan liian alhainen eli jos on alle 100bar niin ei käynnisty.
    noo.. suuttimet esille ja jokaiselle suuttimelle annettiin oma kokispullo (tyhjä) paluupuolelta vedettiin letkut pulloihin ja startattiin...yhteen pulloon tuli paljon ja kahteen vähemmän,kolme pysyi kuivana..eli 3 suutinta vuosi..siispä kaikki kuusi irti ja kiikutin ne alavieskan dieselhuoltoon jossa ukko vaihtoi uudet o-rengas tiivisteet kaikkiin (kolmessa oli murtuma)..

    Tämän operaation jälkeen auto on toiminut kuin unelma (13tuh) viime viikonloppuun asti jolloin alkoi käynnistyvyys taas huonota..noo kun suuttimet on kevällä huollettu ,niin vika on joko kampiakselin asentotunnistin tai pumppu joka on pohjassa jalkojen alla (normi viat) ..auto testeriin kiinni ja yllätys yllätys tuttu vika "tukin paine liian alhainen"..noo on se varmaan kuitenkin se pumppu..uusi sellainen paikalle ja innolla starttaamaan.. :( fuk! ei käynnisty kunnolla... sitte raivolla suuttimet esille ja paluu letkut puloihin ja starttaamaan..KAPPAS taas 2 suutinta vuotaa.. nyt ois taas suuttimet huollettavana ja huomenna tietää tuomion..

    KYSYMYS: Onko kenelläkään vastaavia vaivoja vai olenko jotenkin erillainen?
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Kovin vähän apua, mutta paljon kysymyksiä ihmettelevältä...

    Puhdistettiinko suuttimet aiemman huollon yhteydessä UÄ-pesurissa? Testattiinko suutinpenkissä? Voiko näitä korkeapaineisia commonrail-suuttimia ylipäätään testata?
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Mikazu
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 265
      • -

      #3
      Keväällä kaikki suuttimet pestiin, tiivisteet vaihdettiin ja penkissä testattiin..
      Autossa ei ole mitään ns.virityksiä tai räpellyksiä..eli se on ihan tehtaan kuosissa..
      Last edited by Mikazu; 05-09-2006, 09:44.

      Comment

      • sand
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 155
        • palokka

        #4
        Ei nyt ihan samaa, mutta sinnepäin ...
        Minulla oli myös heittelyä common-rail paineessa. Syyksi paljastui common-rain paineanturi.
        Osa 8: http://www.realoem.com/bmw/showparts...02&hg=13&fg=15

        Comment

        • Mikazu
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 265
          • -

          #5
          Suuttimet on nyt haettu huollosta ja illalla asennetaan paikalle..kahdesta oli mennyt taas o-renkaat rikki...

          -Voisko olla että tuossa paineanturassa olisi vikaa ja silloin o-renkaat saa kyytiä?...

          Comment

          • Mikazu
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 265
            • -

            #6
            Nyt ois suuttimet paikalla ja auto toimii taas kuin unelma..samoilla tulilla pureuduttiin tuohon kohuttuun läppäongelmaan. Sen ratkaisimme vaihtamalla uuden imusarja hässäkän + muutimme egr:ää niin että se haistelee nyt raitista ulkoilmaa eli pitäis pysyä uudet läpät nyt puhtaana...

            -Käsittääkseni juuri tuon paskan kertyminen läpiin saa ne rikkoutumaan..

            Kyllä on huokeaa tää diisel autoilu
            Last edited by Mikazu; 06-09-2006, 22:28.

            Comment

            • jms-btcf
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 696
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Mikazu
              muutimme egr:ää niin että se haistelee nyt raitista ulkoilmaa eli pitäis pysyä uudet läpät nyt puhtaana...
              Minkälaisen suodattimen laitoit tuohon?
              e61 535d

              Comment

              • Wäinö
                Bimmer Rookie
                • May 2006
                • 142
                • Kirkkonummi

                #8
                Originally posted by Mikazu
                Nyt ois suuttimet paikalla ja auto toimii taas kuin unelma..samoilla tulilla pureuduttiin tuohon kohuttuun läppäongelmaan. Sen ratkaisimme vaihtamalla uuden imusarja hässäkän + muutimme egr:ää niin että se haistelee nyt raitista ulkoilmaa eli pitäis pysyä uudet läpät nyt puhtaana...
                Ihan mielenkiinnosta, millä tavalla tarkemmin sanottuna hoidit tuon EGR:n muutokset ?
                F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                Comment

                • Mikazu
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2005
                  • 265
                  • -

                  #9
                  Egr tulppaus toteutettiin niin että..

                  Se metallinen kiemuraputki poistettiin ja tulo tulpattiin metallilevyllä (pyöreä joka meni sopivasti klemmarin sisään) sitten egr murikkaa pyöräytettiin 180astetta paikallaan jonka jälkeen asennettiin L muotoinen jäähdyttimenletku egr sisään tuloon..letkun toiseen päähän asennettiin suodatin ( uusi bensansuodatin, sellainen läpinäkyvä muovinen)..joka sopi mukavasti letkun sisään ja klemmarilla kiristyi paikalleen
                  Last edited by Mikazu; 12-09-2006, 11:22.

                  Comment

                  • Nicotine
                    Newbiemmer
                    • Aug 2007
                    • 12

                    #10
                    Originally posted by Mikazu View Post
                    Auto on e39 530da 10/2002..
                    Viime keväänä kun mittarissa oli 130tuh, niin kerta kerralta käynnistyminen huononi ja tehojakin tuntui olevan hieman hukassa..lopulta sitten vietiin narun jatkona merkkihuoltoon ja testeri ilmoitti suutintukin paineen olevan liian alhainen eli jos on alle 100bar niin ei käynnisty.
                    noo.. suuttimet esille ja jokaiselle suuttimelle annettiin oma kokispullo (tyhjä) paluupuolelta vedettiin letkut pulloihin ja startattiin...yhteen pulloon tuli paljon ja kahteen vähemmän,kolme pysyi kuivana..eli 3 suutinta vuosi..siispä kaikki kuusi irti ja kiikutin ne alavieskan dieselhuoltoon jossa ukko vaihtoi uudet o-rengas tiivisteet kaikkiin (kolmessa oli murtuma)..

                    Tämän operaation jälkeen auto on toiminut kuin unelma (13tuh) viime viikonloppuun asti jolloin alkoi käynnistyvyys taas huonota..noo kun suuttimet on kevällä huollettu ,niin vika on joko kampiakselin asentotunnistin tai pumppu joka on pohjassa jalkojen alla (normi viat) ..auto testeriin kiinni ja yllätys yllätys tuttu vika "tukin paine liian alhainen"..noo on se varmaan kuitenkin se pumppu..uusi sellainen paikalle ja innolla starttaamaan.. :( fuk! ei käynnisty kunnolla... sitte raivolla suuttimet esille ja paluu letkut puloihin ja starttaamaan..KAPPAS taas 2 suutinta vuotaa.. nyt ois taas suuttimet huollettavana ja huomenna tietää tuomion..

                    KYSYMYS: Onko kenelläkään vastaavia vaivoja vai olenko jotenkin erillainen?
                    Newbie kyselee: Eli mihin nämä letkut paluupuolella kiinnitetään tarkasti? Itse taistellut jo hetken näiden käynnistysongelmien kanssa...

                    t. Jyväskylä

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by Mikazu View Post
                      Egr tulppaus toteutettiin niin että..

                      Se metallinen kiemuraputki poistettiin ja tulo tulpattiin metallilevyllä (pyöreä joka meni sopivasti klemmarin sisään) sitten egr murikkaa pyöräytettiin 180astetta paikallaan jonka jälkeen asennettiin L muotoinen jäähdyttimenletku egr sisään tuloon..letkun toiseen päähän asennettiin suodatin ( uusi bensansuodatin, sellainen läpinäkyvä muovinen)..joka sopi mukavasti letkun sisään ja klemmarilla kiristyi paikalleen
                      Oookoo. :think Toimiiko tuo nyt sitten dumppina?
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Jii_Koo
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2013
                        • 785
                        • Jkl

                        #12
                        Lainataanpas threadiä kun otsikko osui hyvin kohdalleen.
                        Otin paluuvuotojen tutkimisen yhteydessä ekat neljä suutinta irti ja ihmetyksekseni osassa on rungossa o-rengas, ja osassa ei ole edes uraa sille. Auto 4/00 eli "uudempi tekniikka" (suuttimen varaosanumero vaihtuu 3/2000), mikäli sillä on merkitystä.

                        Nyt kun kerran ovat irti; missäs nuo Jkl-seudulla käyttäisi pesulla/penkissä/tiivisteiden vaihdossa?

                        Edit. Näkyy olevan kahdella eri numerolla autossa suuttimia, eli otaksun tuon vanhemmalla numerolla käyvän myös...
                        Last edited by Jii_Koo; 23-05-2017, 12:13.
                        '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by jaykayarel View Post
                          Lainataanpas threadiä kun otsikko osui hyvin kohdalleen.
                          Otin paluuvuotojen tutkimisen yhteydessä ekat neljä suutinta irti ja ihmetyksekseni osassa on rungossa o-rengas, ja osassa ei ole edes uraa sille. Auto 4/00 eli "uudempi tekniikka" (suuttimen varaosanumero vaihtuu 3/2000), mikäli sillä on merkitystä.

                          Nyt kun kerran ovat irti; missäs nuo Jkl-seudulla käyttäisi pesulla/penkissä/tiivisteiden vaihdossa?

                          Edit. Näkyy olevan kahdella eri numerolla autossa suuttimia, eli otaksun tuon vanhemmalla numerolla käyvän myös...
                          Eiköhän sinne ole joku aikaisempi omistaja vaihtanut ne väärät vanhemmat suuttimet ilman o-rengasta.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Jii_Koo
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2013
                            • 785
                            • Jkl

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Eiköhän sinne ole joku aikaisempi omistaja vaihtanut ne väärät vanhemmat suuttimet ilman o-rengasta.
                            Ei se osanumerojen yms. realoem:stä löytyvän datan mukaan ihan noinkaan mene. Kuvassa näkyy 573 -loppuiselle suuttimelle kaksi kuvaa, toisessa on o-rangas urineen, toisessa ei.
                            '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                            Comment

                            • blackline
                              BTCF Member
                              • Jan 2016
                              • 82
                              • petäjävesi/JKL

                              #15
                              Originally posted by jaykayarel View Post
                              Lainataanpas threadiä kun otsikko osui hyvin kohdalleen.
                              Otin paluuvuotojen tutkimisen yhteydessä ekat neljä suutinta irti ja ihmetyksekseni osassa on rungossa o-rengas, ja osassa ei ole edes uraa sille. Auto 4/00 eli "uudempi tekniikka" (suuttimen varaosanumero vaihtuu 3/2000), mikäli sillä on merkitystä.

                              Nyt kun kerran ovat irti; missäs nuo Jkl-seudulla käyttäisi pesulla/penkissä/tiivisteiden vaihdossa?

                              Edit. Näkyy olevan kahdella eri numerolla autossa suuttimia, eli otaksun tuon vanhemmalla numerolla käyvän myös...
                              Eikös se meidän alueen velho BreeZi nuo hommat tiedä😁
                              E46 M52-28 TANINROT E36 2hp-tohatsu
                              E53 M57 E39 M57 ///M-sport Individual
                              E39 M57 E30 M10-18
                              E61 M57

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎