Minulla on E39 523iA vm 96.Laatikko ZF 5hp18. Autolla on ajettu mittarin mukaan 174.000 km. Ongelma oli menon hyytyminen. Moottori otti kierroksia maks. 3000 ja tuntui, että laatikko luistaa. Vein auton huoltoon Hyvinkäällä autofit korjaamoon. Korjaamo on ollut BMW merkkikorjaamo viime vuoden puolella. Vika koodeissa ei löytynyt mitään. Korjaaja tarkisti öljyt laatikosta. Hänen mukaan öljyä oli riittävästi laatikossa, mutta automaattivaihteiston öljynlauhduttimen liitosputkien liitokset olivat jossain vaiheessa vuotaneet. Korjausarvio oli, että tehdaskorjattu laatikko ja uusi öljynlauhdutin. Siihen en onneksi suostunut. Vein itse vaihteiston korjaajalle Powermatic korjaamoon tarkistettavaksi. Korjaaja otti laatikon auki ja totesi, että 2. pakan levyt olivat kuluneet ja pieni öljyvuoto laatikon takaosassa. Uudet 2 pakan levyt 4 kpl, tiivistesarja, suodatinkitti, jousi, hela + työt; 1500€.
Laatikko takaisin Autofit korjaamoon kiinnitettäväksi. Lasku sieltä 823 € sis. Laatikon irrotuksen ja kiinnityksen. Samalla vaihdettiin uusi automaattivaihteiston öljynlauhdutin (261€) ja tuulettimen ja laturin hihnat ja peränöljyn vaihto. Auto ajoon. Meno hyytyi samalla lailla kuin ennen laatikon korjaamista. Onneksi Powermatic Firman korjaaja Jari Pulkkinen oli lähellä työpaikkaani Järvenpäässä. Korjaaja koeajoin auton ja totesi; pakoputki tukossa. ”On niitä ennenkin otettu automaattilaatikoita auki ja sama vika vaan jatkuu.”
Auto takaisin korjaamoon missä ne ottivat laatikon auki. Siellä korjaaja otti rälläkällä katalysaattorin auki ja tukossahan se oli. Silppu oli kuulemma tukkinut takapöntölle menevän putken kokonaan. Korjaaja hitsasi lapun katalysaattorin päälle. Lasku 50€. Tällä hetkellä autossa ei ole toimivaa katalysaattoria. Sain auton eilen ajoon. Nyt se liikkuu paremmin kuin koskaan. Hain itse auton 3 vuotta sitten Saksasta. Mittarilukema oli 109.000 km. Arvidsonin kautta uuden katalysaattorin saisi kuulemma 500€ + työt.
Öljyistä vielä. Tällä hetkellä laatikossa on Dexron III-öljyt. Powermatic:in korjaajan mukaan vihreät ikiöljyt ovat "pe......". Öljyt eivät todellakaan ole suunniteltu kestämään 200.000 km ajoa.
Korjaamossa ne kuulemma laittavat aina Dexron III öljyt kaikkiin korjaamiinsa laatikoihin.
Kysyin automaattilaatikon öljynvaihtoväliä: 30.000 km + suodatin.
Olen varannut vielä ensiviikon perjantaiksi ajan Hyvinkään BMW:n merkkikorjaamolle. Autofit:in Bosh merkkisellä testerillä ei kuulemma pysty muutakuin lukemaan vikakoodit. Mitään ohjelmointia ei pysty tekemään. Mitä ohjelmointia ZF 5hp18 laatikolle BMW:n omalla testerillä laatikolle pystytään tekemään? Nyt vaihteisto toimii todella pehmeästi. Vaihtamista tuskin huomaa. Vaihteet vaihtuvat alle 2000 kierroksen 1, 2, 3. Ennen korjaamista 1, 2.selle kierrokset nousivat selvästi yli 2000 kierroksen melkein 2500.
Laatikko takaisin Autofit korjaamoon kiinnitettäväksi. Lasku sieltä 823 € sis. Laatikon irrotuksen ja kiinnityksen. Samalla vaihdettiin uusi automaattivaihteiston öljynlauhdutin (261€) ja tuulettimen ja laturin hihnat ja peränöljyn vaihto. Auto ajoon. Meno hyytyi samalla lailla kuin ennen laatikon korjaamista. Onneksi Powermatic Firman korjaaja Jari Pulkkinen oli lähellä työpaikkaani Järvenpäässä. Korjaaja koeajoin auton ja totesi; pakoputki tukossa. ”On niitä ennenkin otettu automaattilaatikoita auki ja sama vika vaan jatkuu.”
Auto takaisin korjaamoon missä ne ottivat laatikon auki. Siellä korjaaja otti rälläkällä katalysaattorin auki ja tukossahan se oli. Silppu oli kuulemma tukkinut takapöntölle menevän putken kokonaan. Korjaaja hitsasi lapun katalysaattorin päälle. Lasku 50€. Tällä hetkellä autossa ei ole toimivaa katalysaattoria. Sain auton eilen ajoon. Nyt se liikkuu paremmin kuin koskaan. Hain itse auton 3 vuotta sitten Saksasta. Mittarilukema oli 109.000 km. Arvidsonin kautta uuden katalysaattorin saisi kuulemma 500€ + työt.
Öljyistä vielä. Tällä hetkellä laatikossa on Dexron III-öljyt. Powermatic:in korjaajan mukaan vihreät ikiöljyt ovat "pe......". Öljyt eivät todellakaan ole suunniteltu kestämään 200.000 km ajoa.
Korjaamossa ne kuulemma laittavat aina Dexron III öljyt kaikkiin korjaamiinsa laatikoihin.
Kysyin automaattilaatikon öljynvaihtoväliä: 30.000 km + suodatin.
Olen varannut vielä ensiviikon perjantaiksi ajan Hyvinkään BMW:n merkkikorjaamolle. Autofit:in Bosh merkkisellä testerillä ei kuulemma pysty muutakuin lukemaan vikakoodit. Mitään ohjelmointia ei pysty tekemään. Mitä ohjelmointia ZF 5hp18 laatikolle BMW:n omalla testerillä laatikolle pystytään tekemään? Nyt vaihteisto toimii todella pehmeästi. Vaihtamista tuskin huomaa. Vaihteet vaihtuvat alle 2000 kierroksen 1, 2, 3. Ennen korjaamista 1, 2.selle kierrokset nousivat selvästi yli 2000 kierroksen melkein 2500.
Comment