Nyt on hätä!! Moottorinohjausyksikkö sanoi sopimuksen irti kun sitä yritettiin pistokkeen kautta ohjelomoida/lastuttaa. Ohjelmoinnin aikana tuli ilmeisesti joku virta katkos mitä ei saa tulla. Asialla oli ihan osaava kaveri, mutta jokin vain meni pieleen ja ecu:sta joku komponentti hajosi ja koko boxi siis mykkä! Eli tietääkö kukaan korjaajaa tuolle tai mistä uusi. Laakkosella maksaa valmiiksi ohjelmoitu uusi 850€ ja saksasta saan ohjelmoimattoman 660€. Tietääkö kukaan mistä saisi halvemmalla kuin tuo 660€ ja voiko noita ecuja ohjelmoida muualla kuin merkkiliikkeessä jos sielläkään.
E39 M62 ECU hajosi --> kunnossa taas.
Collapse
X
-
Tags: None
-
Itselläni kävi kanssa tuossa kesän aikana sama homma E39 M-vitoseen, kesken ohjelmoinnin kone kaatui (kuin windows 95) ja sen jälkeen koko dme oli mykkä eikä siihen päässyt käsiksi.
Kaiken kukkuraksi kun tilattiin uusi dme niin sekään ei riittänyt vaan kaveriksi sille jouduttiin ottamaan vielä uusi ews koska uusi moottorinohjaus ei enään toiminut vanhalla ews:ällä.
Rahallahan ton sai kuntoon ja BMW liike maksoi koko homman
-
Minulla hajosi ews ja sen jälkeen Laakkonen on miettinyt 5 viikkoa miten auton saa käyntiin. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=74009Originally posted by SpetkeKaiken kukkuraksi kun tilattiin uusi dme niin sekään ei riittänyt vaan kaveriksi sille jouduttiin ottamaan vielä uusi ews koska uusi moottorinohjaus ei enään toiminut vanhalla ews:ällä.
Missä autosi korjattiin?Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe De Ville
Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci
Comment
-
Ei siis autoani korjattu vaan minä itse korjasin asiakkaan käyntivikaista M-vitosta.Originally posted by E38Missä autosi korjattiin?
Comment
-
Ok. Tiedät varmasti onko uusien ews:n ja dme:n asennuksessa jokin tietty asennusjärjestys? (Tai muuta erikoista mitä pitää ottaa huomioon?)Originally posted by SpetkeEi siis autoani korjattu vaan minä itse korjasin asiakkaan käyntivikaista M-vitosta.
Esimerkiksi: Jos ensiksi asennetaan uusi ews ja koitetaan käynnistää (autossa kiinni tässä vaiheessa vanha dme) -> ei käynnisty. Sitten laitetaan kiinni myös uusi dme, ja autossa on kiinni jo kerran käynnistetty ews, niin muuttuuko tämä uusi ews silloin taas ns. vanhaksi? Toisin sanoen meneeko ews:n muistiin jotakin lokiin tms. joka tekee siitä "vanhan" ja näin estää sen siirtämisen esim. autosta toiseen?Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe De Ville
Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci
Comment
-
Ikävä kyllä, mutta tässä kohtaa taitaa uusi ohjelmoimaton ecu olla ainoa käytännön vaihtoehto ajonestojärjestelmän vuoksi. Huonolla tuurilla vaihtoon menee byös ews boxi ja vielä huonommalla tuurilla myös mittaristo. e39 on AINA kytkettävä lisavirtalähteeseen suoritettaessa mitä tahansa uudelleenohjelmointeja!!!Originally posted by StoneNyt on hätä!! Moottorinohjausyksikkö sanoi sopimuksen irti kun sitä yritettiin pistokkeen kautta ohjelomoida/lastuttaa. Ohjelmoinnin aikana tuli ilmeisesti joku virta katkos mitä ei saa tulla. Asialla oli ihan osaava kaveri, mutta jokin vain meni pieleen ja ecu:sta joku komponentti hajosi ja koko boxi siis mykkä! Eli tietääkö kukaan korjaajaa tuolle tai mistä uusi. Laakkosella maksaa valmiiksi ohjelmoitu uusi 850€ ja saksasta saan ohjelmoimattoman 660€. Tietääkö kukaan mistä saisi halvemmalla kuin tuo 660€ ja voiko noita ecuja ohjelmoida muualla kuin merkkiliikkeessä jos sielläkään.
Comment
-
Väärään topicciin...Last edited by KFZ-Koenig; 15-09-2006, 18:27.Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Comment
-
Kaveri joka ohjelmoinnin suoritti laittoi akkulaturin latauspisteisiin ja yht'äkkiä lataus vain katkesi kesken ohjelmoinnin joten ohjelmointi ei siis tietenkään onnistunut. Latauksen katkaisi auton oma järjestelmä jostain syystä. Tätä ei olisi kuulemma saanut tapahtua. Viikkoa ennen tätä tapausta sama tyypi oli lastuttanut täysin vastaavan motin ja onnistunut siinä ihan normaalisti. Ainut asia minkä hän heti sanoi oli, että ilmastoinnin flekti lähti siinä edellisessä pyörimään jo ohjelman luku vaiheessa, mutta mulla se ei sitä tehnyt. Hän yritti syöttää uutta ohjelmaa vielä toiseen kertaan ja sama homma. Näiden jälkeen hän imaisi prommin tyhjäksi ja nyt se on siinä tilassa.Originally posted by HemiIkävä kyllä, mutta tässä kohtaa taitaa uusi ohjelmoimaton ecu olla ainoa käytännön vaihtoehto ajonestojärjestelmän vuoksi. Huonolla tuurilla vaihtoon menee byös ews boxi ja vielä huonommalla tuurilla myös mittaristo. e39 on AINA kytkettävä lisavirtalähteeseen suoritettaessa mitä tahansa uudelleenohjelmointeja!!!
Mulla on ensi tiistaina varattu aika vanhan boxin uudelleen ohjelmointiin metro-autossa. Saa nähdä onnistuuko jos ei niin uutta osaa tilalle niin paljon, että tulee kuntoon. Ite en onneks ole toistaiseksi kuin osittain vastuussa asiasta. Mikä sekin tuntuu hieman oudolta,
koska vein ehjän auton ohjelmoitavaksi, mutta nyt en ole ajanut kahteen viikkoon kun on joutunut odottelemaan ties mitä sitä sun tätä!! Toisaalta ei tuo auton seisonta nyt ole mitenkään haitannut, mutta kuitenkin... Mistäs muuten voi varmistua, että ei metro-auton ukot vedä torvesta? Eli väittävät, että ei ohjelmointi onnistunut vaikka toisin olisikin ja eikun uutta osaa myymään täysin turhaan? Noi on nimittäin jotain vaihto-osia joissa vanha pitää antaa uuden tilalle eikä asiakas eli minä voi koskaan tietää oliko ecu todellisuudessa rikki vai ei.
Mikä tuo ews boxi nyt sitten oikein on?
Ed: Kaikki tarinat, kokemukset ja ehdotukset otetaan vastaan!!Last edited by Stone; 15-09-2006, 21:28.
Comment
-
Ews on ajonestoyksikkö ja se on kytköksissä dme:n (ecu) kanssa jollakin koodauksella tms. Uusi dme kiinni autoon jossa vanha ews = tod näköisesti käynnisty kun koodaukset menee väärin. Näin olen käsittänyt ainakin E38:n kanssa. Mittaristo on kiinni näiden kahden välissä olevassa väylässä. Jos dme on pimeänä testerillä niin vaihtoon menee tod näköisesti mittaristo.Originally posted by StoneMikä tuo ews boxi nyt sitten oikein on?
Ed: Kaikki tarinat, kokemukset ja ehdotukset otetaan vastaan!!
Kuullostaa aika itä-saksalaiselta sähköpläjäyseltä...ainakin korjaamisen puolesta.
Eikö tuossa muutama numero sitten olleessa gti-lehdessä ollut juttua sinisestä E46 / 320 coupesta johon oli vaihdettu 330:n tekniikka. Auto ei lähtenyt kirveelläkään käyntiin ennen kuin tekniikan mukana oli vaihdettu ews, dme ja virtalukko. Kaikki muistaakseni piti olla samasta autosta = 330. Jos joku muistaa jutun paremmin niin korjatkoon...Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe De Ville
Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci
Comment
-
Mihin latauspisteisiin? Konehuoneessa oleviin? Eihän niiden ja akun välissä ole mitään mikä voisi katkaista latauksen, ainoa katkos on räjähdyspanos plussajohdossa akun lähellä mutta sitten auton virrat olisi kokonaan poissa. Joten latauksen on varmaankin katkaissut akkulaturi, ehkä auto otti liikaa virtaa tai latausjohdon liitos pätki ja laturin suojaus meni sen takia päälle, esim. Ctek-laturi on tehnyt minulla niin. Perinteinen painavalla muuntajalla varustettu laturi ei ole yhtä herkkä.Originally posted by StoneKaveri joka ohjelmoinnin suoritti laittoi akkulaturin latauspisteisiin ja yht'äkkiä lataus vain katkesi kesken ohjelmoinnin joten ohjelmointi ei siis tietenkään onnistunut. Latauksen katkaisi auton oma järjestelmä jostain syystä.
Comment
-
Hetkinen.......Eli kyllä, konehuoneessaoleviin pisteisiin. Tyhmää kysyä, mutta oletko varma tästä katkeamattomuudesta!? Autossa ei virrat katkenneet missän vaiheessa. Mites ecu, voiko se katkaista latauksen noista pisteistä?Näin mulle väitettiin, että voi. Tässä uskossa siis olen edelleen...Originally posted by TJJMihin latauspisteisiin? Konehuoneessa oleviin? Eihän niiden ja akun välissä ole mitään mikä voisi katkaista latauksen, ainoa katkos on räjähdyspanos plussajohdossa akun lähellä mutta sitten auton virrat olisi kokonaan poissa. Joten latauksen on varmaankin katkaissut akkulaturi, ehkä auto otti liikaa virtaa tai latausjohdon liitos pätki ja laturin suojaus meni sen takia päälle, esim. Ctek-laturi on tehnyt minulla niin. Perinteinen painavalla muuntajalla varustettu laturi ei ole yhtä herkkä.
Asiaa kun selvitettiin niin kysyin onko merkitystä mistä tuo lataus/jännitteen menetys varmistetaan? Jännite ei saa kuulemma alittaa jotain tiettyä V määrää, mutta eikö tämä löydy jo akusta ja laturi vain on varmistus??
Ed: Jos tuo sun "väite" pitää paikkaansa niin lataus pitäisi varmistaa jostain muualta kuin akusta tai lataus pistesitä? Eikö?Last edited by Stone; 16-09-2006, 00:11.
Comment
-
Juu soitin, mutta Laakkosella tuppaa olemaan niin "paljon" ruuhkaa ettei voi soittamalla edes perua sovituja aikoja!!!!!! Mut sä puhuit asiaa ja olit aiallinenOriginally posted by f1zzAi se oli sinä joka tänään soittelit espooseen..
Ei voi muuta sanoa kuin paska tuuri. Kerro mitä metrossa tuumataan ja jos ei onnistu niin kyselen sitten vielä meidän sähkäriltä mietteitä asiasta.
! Pitkästä aikaa joku...
Metron valitsin vain siksi kun se on mun reitille sopivin. No sain myös päivää ennemmin
Ed: Ai se olit sinä joka vastas taänään espoosta
Comment
-
Siis se konehuoneen + menee samaan kuin auton laturi eli suoraa akulle eikä se voi millään katketa, välissä ei ole relettä. Eikä ECU siten voi auton akun latausta katkaista. ECU/DME:lle tulee kolme virtajohtoa, yhdessä niistä on rele jota DME ohjaa mutta en tiedä minkä signaalin perusteellä. Ehkä se suojaa alijännitteeltä ja tuo rele sitten katkaisi sähköt DME:ltä kesken ohjelmoinnin.Originally posted by StoneHetkinen.......Eli kyllä, konehuoneessaoleviin pisteisiin. Tyhmää kysyä, mutta oletko varma tästä katkeamattomuudesta!? Autossa ei virrat katkenneet missän vaiheessa. Mites ecu, voiko se katkaista latauksen noista pisteistä?Näin mulle väitettiin, että voi. Tässä uskossa siis olen edelleen...
Jos akku on täynnä, niin riittävä jännite löytyy jo siitä suoraan mutta hyvin varusteltu E39 kuluttaa virrat päällä moottori sammutettuna aika paljon virtaa akusta joten tuollainen lisävarmistus kannattaa olla. Jännite on aika lähelle sama, mittasi sen sitten akusta tai noista latausliittimistä. Lataukselle ei juuri ole merkitystä mistä sen tekee, lataus toimi tupakansytyttimen pistokkestakin. Mutta jos akku onkin kulunut ja melkein lopussa, niin voi olla ettei kevyt laturi riitä ja jännite pääsee putoamaan liian alas. Pitäisi olla 15-20A antava laturi jotta siitä riittäisi potkua tuossa tilanteesssa.Asiaa kun selvitettiin niin kysyin onko merkitystä mistä tuo lataus/jännitteen menetys varmistetaan? Jännite ei saa kuulemma alittaa jotain tiettyä V määrää, mutta eikö tämä löydy jo akusta ja laturi vain on varmistus??
Ei, riittää kun mittaa jännitteen yleismittarilla ensin ja laturin kytkennän jälkeen, siis jotta näkee jännitteen nousevan ja laturin toimivan.Ed: Jos tuo sun "väite" pitää paikkaansa niin lataus pitäisi varmistaa jostain muualta kuin akusta tai lataus pistesitä? Eikö?
Comment
Comment