Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 steptronic ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thaifly
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 67
    • Espoo

    #16
    Mulla -01 530iA tekee samanlaista booamista ja oon ihmetelly, että mistä hemmetistä se voisi johtua. Mitä kuumempi keli niin sitä "pahemmin" booaa, tai siltä ainakin tuntuu.

    Eli juuri tuollaisessa 40-60 km/h vauhdissa isolla vaihteella tuntuu kuin loota lukittaisi lukkoa liian alhaisilla kierroksilla: tasakaasulla kierrokset vaikka 1200 ja kun laittaa kaasua lisää, niin kiekat vähän laskee ja tuntuu kuin kone kyykkäisi. Jos laittaa vielä lisää kaasua, niin lukko aukeaa ja/tai heittää pienempää vaihdetta pesään.

    Ongelmaa ei ilmene käsivaihteita käytettäessä, eli vaikka ajelen 40-50km/h M5:lla, niin tuntuu ettei loota yritä lukittaa lainkaan. Ongelma loistaa poissaolollaan myös D:llä niin kauan kun koneen lämmöt ovat alle keskiviivan.

    Tehtyjä korjauksia:

    - Päivitin lootan ja ECU:n softat uusimpiin ja tällä ei ollut vaikutusta asiaan
    - Nokan asentotunnistin uusittu orkkiksella
    - Haitariputki ja huohotin uusittu, eli imuvuotokin pitäisi olla poissuljettu
    - Vanoksen tiivisteet vaihdettu

    Seuraavaksi sitten MAFfin ja lambdojen johtoja irrottelemaan. Vai liekö vain ärsyttävä ominaisuus


    Originally posted by Ardzi View Post
    Lainaampas tätä ketjua kun en kehtaa aloittaa uutta enkä tahdo löytää sopivaa omille vioilleni. Joten autoni on e39 520i vm -03 ajettu n. 148tkm. Renkaat edessä 8 tuuman vanteella 235/40/18 ja takana sama 235/40 9 tuumasella vanteella.

    Tehnyt tämän kesän ihmeellistä booaamista silloin tällöin kun ajaa esim 50-60km/h niin tuntuu kuin vaihteiston lukko menis päälle ja sit samantien pois ja taas päälle ja samantien pois ja samalla kun tekee tätä niin laskee kierroksia alle 1500. Todella ärsyttävää kun tätä tapahtuu eniten pienissä ylämäissä ja sit auto vaan hytkyy ja tuntuu että sammuis. Sit kun painat kaasua reilusti niin hyppää pari pykälää pienempi vaihde silmään ja sit mäen päällä taas normaalisti isompaa. Nyt tuntuu että ruennut tekemään tätä joka kerta kun autolla ajaa kun ennen tuntui että se oli vaan harvemmassa ja jossain tietyissä pikku nyppylöissä. Joskus sitten taas nykii ihan muuten vaan ilman tuota "booausta".

    Viime viikolla sitten teki kerran noin 40 vauhdissa tota booausta mutta reippaammin eli kierrokset meni alle tonnin ja auto törähteli oikein kunnolla kunnes parin nytkähtelyn jälkeen kuului hirveä metallinen kurahdus jostain auton alta ja lopulta vaihtui pienemmälle vaihteelle. Tämän jälkeen auto taas toimi normaalisti niinkuin muittenkin booauksien jälkeen kunnes taas tulee sitten pientä mäkeä johon ajat sopivalla kaasulla niin alkaa jonkinnäköinen temppuilu. En tiedä ajanko sitten liian pienellä kaasulla mäkiin et auto ei jaksa mennä vai mikä siinä on ku sitten jos tulet silleen reippailla kierroksilla siihen jo valmiiks niin ei ole mitään vikaa ja normaalisti vaihtaa vaan isommalle mäen loputtua.

    Muutama viikko takaperin luettu Magiruksen kanssa inpalla vikakoodit ja muut hässäkät ja katsottu että vaihteiston lukko pitää maantievauhdissa yms. Ei anna mitään virheitä paitsi shadow memoryyn vaan jotai teg_up ja teg_down koodeja joista ei oikein kukaan osaa mitään sanoa. Samalla reissulla nykästiin ilmamassamittarin johto irti josta ei oikein seurannut mitään muutosta auton toimintaan paitsi sitten kun sen laitto takas niin alko moottori kummallisesti haukkomaan henkeä eli nosti kierroksia ja laski samantien ja tämmöstä nykimistä oli vähän aikaa kunnes mafin vikavalo sammu mittarista.

    Tuntuu itsestä ihan siltä kun vaihteistossa ois jotain vikaa tai jossain joku luistais mut sit välillä taas tuntuu että kaikki ois ihan kunnossa ja vika oiskin vaan joku satunnainen bugi moottorin puolella kun muutenkin tuntuu välillä koko auto vähän laiskalta. Mene ja tiedä, viisaammat auttakoot jos kykenevät..
    __________________
    e90 M3 -11

    Ex:
    f11 530xdA M-Sport -12
    e39 525iA M-Sport -02 Aus Japan
    e39 525iA M-Sport -01 Aus Japan
    e61 530xdA LCI M-Sport -08
    e39 M5 Dakargelb II
    e61 523iA LCI -08
    e39 530iA -01
    e87 118d M-Sport -06
    e39 520i M-Sport -02
    e36 316i Compact -95
    e36 328i -95
    e30 318i -89

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by Ardzi View Post
      Lainaampas tätä ketjua kun en kehtaa aloittaa uutta enkä tahdo löytää sopivaa omille vioilleni. Joten autoni on e39 520i vm -03 ajettu n. 148tkm. Renkaat edessä 8 tuuman vanteella 235/40/18 ja takana sama 235/40 9 tuumasella vanteella.

      Tehnyt tämän kesän ihmeellistä booaamista silloin tällöin kun ajaa esim 50-60km/h niin tuntuu kuin vaihteiston lukko menis päälle ja sit samantien pois ja taas päälle ja samantien pois ja samalla kun tekee tätä niin laskee kierroksia alle 1500. Todella ärsyttävää kun tätä tapahtuu eniten pienissä ylämäissä ja sit auto vaan hytkyy ja tuntuu että sammuis. Sit kun painat kaasua reilusti niin hyppää pari pykälää pienempi vaihde silmään ja sit mäen päällä taas normaalisti isompaa. Nyt tuntuu että ruennut tekemään tätä joka kerta kun autolla ajaa kun ennen tuntui että se oli vaan harvemmassa ja jossain tietyissä pikku nyppylöissä. Joskus sitten taas nykii ihan muuten vaan ilman tuota "booausta".

      Viime viikolla sitten teki kerran noin 40 vauhdissa tota booausta mutta reippaammin eli kierrokset meni alle tonnin ja auto törähteli oikein kunnolla kunnes parin nytkähtelyn jälkeen kuului hirveä metallinen kurahdus jostain auton alta ja lopulta vaihtui pienemmälle vaihteelle. Tämän jälkeen auto taas toimi normaalisti niinkuin muittenkin booauksien jälkeen kunnes taas tulee sitten pientä mäkeä johon ajat sopivalla kaasulla niin alkaa jonkinnäköinen temppuilu. En tiedä ajanko sitten liian pienellä kaasulla mäkiin et auto ei jaksa mennä vai mikä siinä on ku sitten jos tulet silleen reippailla kierroksilla siihen jo valmiiks niin ei ole mitään vikaa ja normaalisti vaihtaa vaan isommalle mäen loputtua.

      Muutama viikko takaperin luettu Magiruksen kanssa inpalla vikakoodit ja muut hässäkät ja katsottu että vaihteiston lukko pitää maantievauhdissa yms. Ei anna mitään virheitä paitsi shadow memoryyn vaan jotai teg_up ja teg_down koodeja joista ei oikein kukaan osaa mitään sanoa. Samalla reissulla nykästiin ilmamassamittarin johto irti josta ei oikein seurannut mitään muutosta auton toimintaan paitsi sitten kun sen laitto takas niin alko moottori kummallisesti haukkomaan henkeä eli nosti kierroksia ja laski samantien ja tämmöstä nykimistä oli vähän aikaa kunnes mafin vikavalo sammu mittarista.

      Tuntuu itsestä ihan siltä kun vaihteistossa ois jotain vikaa tai jossain joku luistais mut sit välillä taas tuntuu että kaikki ois ihan kunnossa ja vika oiskin vaan joku satunnainen bugi moottorin puolella kun muutenkin tuntuu välillä koko auto vähän laiskalta. Mene ja tiedä, viisaammat auttakoot jos kykenevät..
      Ei kuitenkaan johdu laatikosta, vaan "sylttytehdas" löytyy kyllä imuvuoto, nokan asentotunnistin ja ehkä massamittarilinjalta.
      Veikkasin kuitenkin että tässäkin kyse on imuvuodosta(jolloin myös laatikon logiikka häviää).

      Comment

      • Ardzi
        Bimmer Rookie
        • Mar 2009
        • 57
        • Varkaus

        #18
        huohotin remppa teetetty kesällä ja samalla vaihettu ilmansuodattimelta asti kaikki putket kun huomattiin että osassa oli ne haitari mutkat halki. auto piti siis ihme ininää ja suhinaa kiihdyttäessä kevään pakkasten jäliltä. rempan jälkeen suhinat hävis mutta ininä vain osaltaan vaimentui silleen että sitä ei enää kuule kuin ihan tarkasti kuunnellessa ikkuna auki. tämän jälkeen pikku hiljaa alkoi tämä nykiminen ja booaaminen joten onkohan nyt joku sitten mennyt vipuun tuossa rempassa tai sitten jäänyt vielä jotain huomaamatta. vai voisko se olla se maf viallinen sittenkin tai tuo mainitsemasi asentotunnistin? perkele kun opiskelijan budjetilla ei oo varaa vaan mennä ostamaan osia tiskille testimielessä kun sitten jos ei satu kerrasta oikea niin syödään 2kk taas makaronia ja ajetaan vieläkin nykivällä autolla..




        Originally posted by Hemi View Post
        Ei kuitenkaan johdu laatikosta, vaan "sylttytehdas" löytyy kyllä imuvuoto, nokan asentotunnistin ja ehkä massamittarilinjalta.
        Veikkasin kuitenkin että tässäkin kyse on imuvuodosta(jolloin myös laatikon logiikka häviää).
        BMW e38 740iA Individual -99
        BMW e61 525iA touring -05

        Exät:
        BMW e39 520iA touring -02
        Toyota Corolla 1.3 -99
        BMW e39 525iA sedan -03
        BMW e60 LCI 525iA X-drive -08
        BMW e39 520iA sedan ///M-sport -03
        Mercedes Benz w203 C180 -01
        BMW e46 318i sedan -98

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by Ardzi View Post
          huohotin remppa teetetty kesällä ja samalla vaihettu ilmansuodattimelta asti kaikki putket kun huomattiin että osassa oli ne haitari mutkat halki. auto piti siis ihme ininää ja suhinaa kiihdyttäessä kevään pakkasten jäliltä. rempan jälkeen suhinat hävis mutta ininä vain osaltaan vaimentui silleen että sitä ei enää kuule kuin ihan tarkasti kuunnellessa ikkuna auki. tämän jälkeen pikku hiljaa alkoi tämä nykiminen ja booaaminen joten onkohan nyt joku sitten mennyt vipuun tuossa rempassa tai sitten jäänyt vielä jotain huomaamatta. vai voisko se olla se maf viallinen sittenkin tai tuo mainitsemasi asentotunnistin? perkele kun opiskelijan budjetilla ei oo varaa vaan mennä ostamaan osia tiskille testimielessä kun sitten jos ei satu kerrasta oikea niin syödään 2kk taas makaronia ja ajetaan vieläkin nykivällä autolla..
          Siellä on monta kohdetta jotka voivat vuotaa ja jota yleensä ei näissä perushuolloissa havaita.
          Nämä letkut ja tulppauskorkit maksavat muutaman euron vaikkapa motonetissa.

          Comment

          • spock
            Bimmer Rookie
            • Jun 2009
            • 78
            • Lappeenranta

            #20
            Originally posted by Ardzi View Post
            Lainaampas tätä ketjua kun en kehtaa aloittaa uutta enkä tahdo löytää sopivaa omille vioilleni. Joten autoni on e39 520i vm -03 ajettu n. 148tkm. Renkaat edessä 8 tuuman vanteella 235/40/18 ja takana sama 235/40 9 tuumasella vanteella.

            Tehnyt tämän kesän ihmeellistä booaamista silloin tällöin kun ajaa esim 50-60km/h niin tuntuu kuin vaihteiston lukko menis päälle ja sit samantien pois ja taas päälle ja samantien pois ja samalla kun tekee tätä niin laskee kierroksia alle 1500. Todella ärsyttävää kun tätä tapahtuu eniten pienissä ylämäissä ja sit auto vaan hytkyy ja tuntuu että sammuis. Sit kun painat kaasua reilusti niin hyppää pari pykälää pienempi vaihde silmään ja sit mäen päällä taas normaalisti isompaa. Nyt tuntuu että ruennut tekemään tätä joka kerta kun autolla ajaa kun ennen tuntui että se oli vaan harvemmassa ja jossain tietyissä pikku nyppylöissä. Joskus sitten taas nykii ihan muuten vaan ilman tuota "booausta".

            Viime viikolla sitten teki kerran noin 40 vauhdissa tota booausta mutta reippaammin eli kierrokset meni alle tonnin ja auto törähteli oikein kunnolla kunnes parin nytkähtelyn jälkeen kuului hirveä metallinen kurahdus jostain auton alta ja lopulta vaihtui pienemmälle vaihteelle. Tämän jälkeen auto taas toimi normaalisti niinkuin muittenkin booauksien jälkeen kunnes taas tulee sitten pientä mäkeä johon ajat sopivalla kaasulla niin alkaa jonkinnäköinen temppuilu. En tiedä ajanko sitten liian pienellä kaasulla mäkiin et auto ei jaksa mennä vai mikä siinä on ku sitten jos tulet silleen reippailla kierroksilla siihen jo valmiiks niin ei ole mitään vikaa ja normaalisti vaihtaa vaan isommalle mäen loputtua.

            Muutama viikko takaperin luettu Magiruksen kanssa inpalla vikakoodit ja muut hässäkät ja katsottu että vaihteiston lukko pitää maantievauhdissa yms. Ei anna mitään virheitä paitsi shadow memoryyn vaan jotai teg_up ja teg_down koodeja joista ei oikein kukaan osaa mitään sanoa. Samalla reissulla nykästiin ilmamassamittarin johto irti josta ei oikein seurannut mitään muutosta auton toimintaan paitsi sitten kun sen laitto takas niin alko moottori kummallisesti haukkomaan henkeä eli nosti kierroksia ja laski samantien ja tämmöstä nykimistä oli vähän aikaa kunnes mafin vikavalo sammu mittarista.

            Tuntuu itsestä ihan siltä kun vaihteistossa ois jotain vikaa tai jossain joku luistais mut sit välillä taas tuntuu että kaikki ois ihan kunnossa ja vika oiskin vaan joku satunnainen bugi moottorin puolella kun muutenkin tuntuu välillä koko auto vähän laiskalta. Mene ja tiedä, viisaammat auttakoot jos kykenevät..
            Täältä ilmoittautuu toinen vastaavaan ongelmaan törmännyt. Itselläni tuo "booaus" alkoi kun auto kävi huollossa. Tällöin purettiin aikalailla kaikki edestä, jotta sai vaihdettua tuon öljynsuodattimen jalan tiivisteen ja jäähdyttimen. Itse kuvittelin tuon johtuvan siitä että akku oli irti ja laatikko olisi jollain tapaa nollautunut Nyt ruvennut miettimään josko olisi noissa haitariputkissa yms. vuotoa.
            2010 Skoda Octavia Combi
            EX 2006 Skoda Octavia RS
            EX 2001 E39 520IA
            Ex E30 320I

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎