Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 touring, sähköisesti nouseva takaluukku

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teerisalo
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 2

    E39 touring, sähköisesti nouseva takaluukku

    Hei,

    Mitenkähän tuoa sähköisesti nousevaa takaluukkua saisi ehostettua kun se ei aina nouse ylös asti. Joskus avautuu vain parikymmentä senttiä, useimmiten kuitenkin siihen puoliväliin. Ärsyttää kun sitten joutuu käsin tökkäämään luukun ylös asti ja sitten suljin ei välttämättä vedä luukkua alas kun sen on joutunut käsin avaamaan.

    Onko ollut samanlaista ongelmaa?

    -Marko
  • JonasG
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 2160
    • Porvoo/Helsinki

    #2
    Laakkoselta sanottiin että vaatii takaluukun moottoriin korjaussarjan mihin kuuluu uudet tiivisteet+uudet hydrauliöljyt,töineen noin 500e.. Vuosien mittaan kun tiivistee hapertuu niin öljy pääsee karkaamaan moottorista joten öljytaso laskee säiliössä ja siten ei jaksa nostaa luukkua..
    Mulla se tekee sen et se ei aina jaksa lähtee nousemaan,niin joutuu kädellä vähän auttamaan luukkua.Epäilen itse myös sitä että moottorista öljytaso
    on hieman liian alhainen.

    Laakkonen ei kuulemma myy öljyä erikseen,vaan se kuuluu siihen korjaussarjaan...
    Last edited by JonasG; 29-09-2006, 08:05.

    Comment

    • teerisalo
      Newbiemmer
      • Aug 2006
      • 2

      #3
      Onko tietoa moottorin sijainnista, voiko öljyn pinnan jotenkin tarkistaa.
      Ei tämä nyt lienee mitän niin erikoista öljyä ole etteikö sitä voisi vaihtaa/lisätä.

      Comment

      • Mikatzu
        Bimmer Rookie
        • May 2006
        • 51

        #4
        eikös siihen käy sit ihan tavallinen hydrauliölppä vai pitääkö senki olla jotain bmwhätsäspäkforever litkua?
        BMW E30 325i touring

        Comment

        • JonasG
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 2160
          • Porvoo/Helsinki

          #5
          Hydraulimoottori siaitsee varapyörä kotelossa vasemmalla puolella (e39 touring).En tiedä/kattonut mistä vois tarkistaa öljytasoa siitä.Jos saat jotain lisätietoa asiasta mitä öljyä sinne voi laittaa,mistä täyttää niin laita ihmeessä infoa tänne

          Comment

          • JonasG
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 2160
            • Porvoo/Helsinki

            #6
            Tietääkseni järjestelmän joutuu ilmaamaan täytön jälkeen..

            Comment

            • ana100
              Bimmer Rookie
              • Aug 2005
              • 72

              #7
              Ohjeita löytyy

              Kts. ensin -> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=76224

              Itellä on taas sama ongelma, tsekkasin tason, ja katsos, se on n.10mm alle sen rastin. En löytänyt yhtäkkiä mitä on BWM ATF 02, joten kysyin merkkihuollosta, eikä sielläkään tietenkään tiedetty mitään asiasta vaan luvattiin kysyä maahantuojalta kunhan ehditään.

              No hieman TIS/ETK/nettiselausta ja oman auton tutkimista. Näyttäs mulla olevan sellasta vihreetä litkua. BMW osanumero ... 549. Joka on oikeesti Pentosin CHF 7.1, eli http://www.autobarn.net/ch252-0007.html

              Tai Motonetistä
              - Ohjaustehostinöljy BMW-81229407549 1L (VIHREÄ). . . . . . . 59-0007 9.90

              No, kysymys kuuluu kun tuota ylläviitattua saksalaista ohjetta lukee, miksi se koko hässäkkä pitää purkaa laittaakseen siihen valkoseen kippoon lisää öljyä? Ainakin mun hiacessa sen saa auki ja alaspäin vetäen pois?

              Projekti jatkuu kunhan tarvikekaupat aukee.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Minä lisäsin öljyä (tavallinen punainen ATF kun alkuperäinenkin neste oli punaista) siten että otin kupin irti altapäin, tyhjensin, puhdistin ja täytin sen sekä työnsin takaisin paikalleen. Toiminta parani ja ilmakuplien ääni poistui muutamalla eessuntaas ajelulla.

                Vieläkään luukku ei aina nouse jos auton keula on alempana kuin perä. Voimaa tarvitaan alkuvaiheessa niin paljon ja luulen että jokin pumpussa on väsynyt (vaikea purkaa, joten siirsin projektin myöhemmäksi).
                ---

                Comment

                • Luxi
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 82
                  • Tuusula

                  #9
                  Luukun sähkömoottori teki lakon

                  Eli touring:n kahvasta vetämällä mikrokytkin kyllä toimii ja avaa lukon, mutta "levinski" toiminto ei imaise luukkua täysin kiinni vaan luukku jää hieman raolleen. Myöskään avaus/sulkeminen napista tai avaimesta ei enään toimi. Keskuslukko ja muut heebenet toimii edelleen hyvin.

                  Osaisiko joku kertoa mistä hieroa?

                  Vastauksista kiitos.
                  Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
                  G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Originally posted by Luxi View Post
                    Myöskään avaus/sulkeminen napista tai avaimesta ei enään toimi
                    Kuuluuko takaluukun pumpun ääni kun painat esim. avaimesta luukun auki? Jos kuuluu, niin katso nestepinta säiliöstä. Jos ei, niin etsi sähkövikaa esim luukun ja korin taitoskohdasta johtosarjasta.
                    ---

                    Comment

                    • luikas
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 644
                      • Oulu area

                      #11
                      Originally posted by Luxi View Post
                      Eli touring:n kahvasta vetämällä mikrokytkin kyllä toimii ja avaa lukon, mutta "levinski" toiminto ei imaise luukkua täysin kiinni vaan luukku jää hieman raolleen. Myöskään avaus/sulkeminen napista tai avaimesta ei enään toimi. Keskuslukko ja muut heebenet toimii edelleen hyvin.

                      Osaisiko joku kertoa mistä hieroa?

                      Vastauksista kiitos.
                      Nostellaan vanhaa ylöspäin. Sama juttu kuin yllä elikkä luukku aukeaa sentin verran, ei kuulu pumpun ääntä. Kun luukkua avittaa vähän auki ja kokeilee sulkemisnapista, niin ei tapahdu mitään.

                      Johtosarja on vaihdettu ainakin oikean saranan puolelta, en muista oliko vasemmankin. Ettei vaan avausjohdot olisi juuri vasemman saranan johtonipussa?:think
                      Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                      Past:
                      F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                      F31 318d xdrive -14
                      F07 530d GT-11
                      E90 330xda LCI -09
                      E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                      E39 530d M-Sport -03
                      E39 530iA M-Sport -02
                      E39 528i -97
                      E30 320i -88

                      Comment

                      • lihakimpale
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2017
                        • 261
                        • Oulu

                        #12
                        Käykö tähän ihan perus hydrauliöljy?
                        Esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/5961...ulioljy-32S-1L

                        Comment

                        • Scitso
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 2816
                          • Kuusankoski

                          #13
                          Takaluukun avaus ei jaksa avata luukkua jos ne normi jaasujouset ei ole kunnossa. Itse hydrauliaktuaattori on kovin pieni tehoinen ja perustuu siihen että takaluukun ja lasin kaasujouset on ehjät
                          E34 525i Touring -96 "Iris"
                          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                          E61 530d Touring -04

                          ex. E39 520ia Touring -98
                          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                          ex. E28 520i -82

                          Comment

                          • lihakimpale
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2017
                            • 261
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Scitso View Post
                            Takaluukun avaus ei jaksa avata luukkua jos ne normi jaasujouset ei ole kunnossa. Itse hydrauliaktuaattori on kovin pieni tehoinen ja perustuu siihen että takaluukun ja lasin kaasujouset on ehjät

                            Eikai tässä sähköluukussa kaasujousia ole..?

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by lihakimpale View Post
                              Eikai tässä sähköluukussa kaasujousia ole..?
                              Tokihan siellä on kaasujouset hydraulisylinterin lisäksi.

                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎