Announcement

Collapse
No announcement yet.

Airbag vikakoodi E39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JH2003
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 362
    • Vantaa

    Airbag vikakoodi E39

    Airbag merkkivalo palaa ja CS antaa vikakoodin 16 belt switch, driver's side. Mikä on siis vikana? Onko tämä johtosarjan resistanssiongelma vai joku muu?
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #2
    Vaatii tutustumista penkin alla oleviin liitoksiin
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • creative 22
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 560
      • Alavus

      #3
      Luin omaa autoani vastaavin metodein ja sama koodi löytyy täälläkin?Mikä tämä koodi on?Eihän näissä euromalleissa tuota katkaisinta pitäisi olla?Jos se korjaus-sarjan liitin irroitetaan (iso liitin penkin alta ohitettu), minulla ainakin tulee selvästi eri koodi, "belt tensioner", eli vyönkiristin.Onko tämä cs:n fiba vaan vai mikä?
      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

      BMW Freude Am Fahren

      Comment

      • Heguli
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 815
        • www.e30m3.fi

        #4
        Mulle antoi samaa vikaa, tarkemmin tutkien löytyy turvavyönlukon juurelta, sieltä penkin kiskojen vierestä joku helvetin tötterö ( kiristyspanos?) ja siinä päällä oli piuha ja oranssi liitin joka ei pysynyt paikoillaan millään. Eli oli irti.

        Junttasin paskan paikoilleen ja pistin nippusiteen vielä pitämään liitintä paikoillaan, ei ole sen koomin tuo vika piinannut.

        Vaikuttaa että tuokin on tehty merkkikorjaamon leivän takeeksi sillä hyvin on liitin ja piuha piilossa penkin verhoilujen alla ja aivan onnettoman laatuinen.
        Die beste fahrt mit hosen an, BMW

        Comment

        • creative 22
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 560
          • Alavus

          #5
          Originally posted by Heguli View Post
          Mulle antoi samaa vikaa, tarkemmin tutkien löytyy turvavyönlukon juurelta, sieltä penkin kiskojen vierestä joku helvetin tötterö ( kiristyspanos?) ja siinä päällä oli piuha ja oranssi liitin joka ei pysynyt paikoillaan millään. Eli oli irti.

          Junttasin paskan paikoilleen ja pistin nippusiteen vielä pitämään liitintä paikoillaan, ei ole sen koomin tuo vika piinannut.

          Vaikuttaa että tuokin on tehty merkkikorjaamon leivän takeeksi sillä hyvin on liitin ja piuha piilossa penkin verhoilujen alla ja aivan onnettoman laatuinen.
          Eli oliko koodi nimenomaan tämä "16 Belt switch, driver`s side" ??
          Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

          Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

          BMW Freude Am Fahren

          Comment

          • Robi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 7606
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by creative 22 View Post
            Eli oliko koodi nimenomaan tämä "16 Belt switch, driver`s side" ??
            Ilmeisestikin juuri se...en muista mitä eräs E39 herjasi, mutta siellä oli jotain töhnää siinä samaisessa liittimessä joka esti kontaktin...senkun putsasi ja nollasi vikakoodin niin ei valokaan syttynyt. Ton saa putsattua jopa irroittamatta penkkiä niin kovin suurta vaivaa se ei tuota vaikka sen putsaisi varmuudeksi.
            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
            Tiedustelut priva tai 0452210069

            Current
            E61 530d
            E39 530d
            E39 520iA
            E46 330xd
            E28 528i

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Heguli View Post
              Mulle antoi samaa vikaa, tarkemmin tutkien löytyy turvavyönlukon juurelta, sieltä penkin kiskojen vierestä joku helvetin tötterö ( kiristyspanos?) ja siinä päällä oli piuha ja oranssi liitin joka ei pysynyt paikoillaan millään. Eli oli irti.

              Junttasin paskan paikoilleen ja pistin nippusiteen vielä pitämään liitintä paikoillaan, ei ole sen koomin tuo vika piinannut.

              Vaikuttaa että tuokin on tehty merkkikorjaamon leivän takeeksi sillä hyvin on liitin ja piuha piilossa penkin verhoilujen alla ja aivan onnettoman laatuinen.
              Vyöpaukkujen liittimet ovat lähes kaikissa autossa/malleissa hyvinkin saman tyyppiset(saman merkkiset), eikä niiden kanssa ole käytännössä ongelmia mikäli joku "kotikorjaaja" ei ole liitintä/sen pitokynttä varta vasten hajoittanut.
              Vyöpaukun ongelmat tulee 99.9%:sti siitä penkin alla sijaitsevasta liittimestä, ei siis juurikaan paukun päästä(eikä milloinkaan ennen kuin joku liittimen hajoittaa).

              Comment

              • creative 22
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 560
                • Alavus

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Vyöpaukkujen liittimet ovat lähes kaikissa autossa/malleissa hyvinkin saman tyyppiset(saman merkkiset), eikä niiden kanssa ole käytännössä ongelmia mikäli joku "kotikorjaaja" ei ole liitintä/sen pitokynttä varta vasten hajoittanut.
                Vyöpaukun ongelmat tulee 99.9%:sti siitä penkin alla sijaitsevasta liittimestä, ei siis juurikaan paukun päästä(eikä milloinkaan ennen kuin joku liittimen hajoittaa).
                Juurihan Robi tuossa mainitsi että paukun johto ei yhdistänyt liittimessä olleen lian takia.
                Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                BMW Freude Am Fahren

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by creative 22 View Post
                  Juurihan Robi tuossa mainitsi että paukun johto ei yhdistänyt liittimessä olleen lian takia.
                  Paukun puoleiseen liittimeen ei mitenkään pääse likaa paitsi jos auto on ollut meressä upoksissa, tai paukku/liitin on ollut irti+pyöritelty verstaan pöydällä tai romiksen hyllyillä. Pointti oli kuitenkin siinä että paukun puoleinen liitin/liitos itsessään on käytännössä 100%:n käyttövarma. Ongelmat syntyvät tässä kohdin ainoastaan väärästä käsittelystä.

                  Comment

                  • creative 22
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 560
                    • Alavus

                    #10
                    Kyllähän se aika hyvin suojattu on.Siinä suojan sisäpuolellahan on johdolle pidike ja taitaa olla nippusidekin varmistamassa.Jos nuo lähtevät jostain syystä irti ja penkin alle runnotaan esim imuria/lumiharjaa, onhan mahdollista että tuo johto/liitin pääsee hieman liikkumaan.
                    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                    BMW Freude Am Fahren

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Tarkoitin siis nimenomaan vyöpaukussa itsessään kiinni olevaa liitintä, johon eivät siis lumiharjat tms.pääse kosketuksiin. Näiden penkin alla olevien yhdysliittimien kanssa on vaivaa monen muunkin auton kuin bemun kanssa(paitsi yleensä japsien). Erityisen herkkiä ovat nämä mm.relluissa ja bemuissa käytetyt AutoLivin systeemit juuri näiden penkin ja auton johtosarjojen välisten liittimien osalta. Itse paukkuihin kiinnittyvät liittimet ovat oisoittautuneet lähes 100% varmoiksi.

                      Comment

                      • creative 22
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 560
                        • Alavus

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Tarkoitin siis nimenomaan vyöpaukussa itsessään kiinni olevaa liitintä, johon eivät siis lumiharjat tms.pääse kosketuksiin. Näiden penkin alla olevien yhdysliittimien kanssa on vaivaa monen muunkin auton kuin bemun kanssa(paitsi yleensä japsien). Erityisen herkkiä ovat nämä mm.relluissa ja bemuissa käytetyt AutoLivin systeemit juuri näiden penkin ja auton johtosarjojen välisten liittimien osalta. Itse paukkuihin kiinnittyvät liittimet ovat oisoittautuneet lähes 100% varmoiksi.
                        Kyllä, ainakin minun autossani vyöpaukut ovat juuri autolivin tekeleitä, samoin a-pilarien bagit.Muuten Cs näyttää valmistajaksi Temec:n.Tästähän on ollu juttua ja varmaan hemi on tässä oikeassa, yksikään bagi ei syty jos valo on taulussa.Toisaalta tämä on typerä ja vaarallinen systeemi jos hetkellinenkin katkos tulee ja laukaisukäskyt kumotaan tämän takia.Mutta jos vyöpaukku ei toimi, eihän bagijärjestelmä toimisikaan suunnitellulla tavalla..hemi voi tästä kertoa lisää jos haluaa..ja muutkin jos tietoa/kokemusta on..

                        Minua kiinnostaa, jos e39 on näin herkkä bagivioille, miten sen rakenne kestää törmäystä (etumatkustajien suoja lähinnä) jos bagit EI toimi mahdollisen kolarin sattuessa..hemi jos ja kun pelaat näiden juttujen kanssa, ja tunnet auton, kerro asialliseen kysymykseen kokemuksesi perusteella asiallinen vastaus, kiitos.Tämä on niin ikävän tavallinen juttu e39:ssä, joten jatketaan vielä juttua asialinjalla
                        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                        BMW Freude Am Fahren

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          e39:ssä on ollut monta bagi/järjestelmävalmistajaa, mutta 3/99 jälkeen tuli uuden kaksivaiheisen järjestelmän valmistajaksi/alihankkijaksi Ranskalainen Autoliv.
                          Bemarin airbagjärjestelmä ei siis sinällään ole yhtään sen vikatiheämpi ta herkempi kuin minkä muun tahansa merkin järjestelmät, ehkä joitain japseja lukuunottamatta. Ongelma vain syntyy bemarin järjestelmän toimintafilosofiasta=politiikasta. Eli käytännössä siis siitä että järjestelmässä ei ole ns.itsediagnostiikkaa lainkaan, jolloin pieni ja hetkittäinen vika sulkee/lukitsee järjestelmän ilman että järjestelmä latautuisi enään uudelleen ilman manualista vikamuistin nollausta. Monessa muussa merkissä jossa itsediagnostiikka on, hetkellinen vika sammuttaa järjestelmän mutta vian poistuttua myös lataa systeemin uudelleen käyttökuntoon. Eli siinä missä Primeran valo vilahtaa sekunnin taulussa kun lumiharja työnnetään päin jääkylmää penkin liitintä, edellyttää bemussa huollossa käyntiä.
                          Se kumpi oikeasti on kuluttajan kannalta turvallisempi politiikka rakentaa airbagjärjestelmä, voidaan toki kiistellä. Kylmä totuus on kyllä se että luvattoman paljon tässäkin maassa ajetaan pahoja kolareita uudehkoilla BMW-merkkisillä ajoneuvoilla joissa airbagjärjestelmä ei olekkaan toiminut.
                          Näissä "kolariauto/korjauspiireissä" tämä ongelma toki tiedetään, mutta maahantuoja ei tähän ota mitään kantaa.
                          esim.e39 on toki kohtuullisen turvallinen auto ilman toimivaa bagijärjestelmääkin, mutta tästäkin syntyy ongelma. Eli koska itse korirakenne on jo varsin jäykkä ja kova, syntyvät ongelmat siis karrikoiden seuraavasta yhtälöstä. Koska tuota jäykkää korirakennetta kompensoimaan ja sen seurauksena törmäyksessä matkustajiin kohdistuvia G-voimia silmälläpitäen bagijärjestelmään on rakennettu osin voimarajoitteinen vyönkiristinjärjestelmä joka antaa toimiessaankin periksi yllättävän paljon/pitkälle. Tämä liikehän on tarkoitus pysäyttää erittäin suurella ja 3/99 uudemmissa kaksivaiheisesti täyttyvällä airbag:llä. Näin rajut ja elimiä(lähinnä sydämmen pääverisuonet) repivät G-voimat saadaan hallintaan varsin periksi antamattomallakin korirakenteella. Nyt, ilman vöiden esikiristinjärjestelmää, koko turvallisuuden synnyttävä KOKONAISUUS kun jää bagijärjestelmän osalta toteutumatta ja vyönkiristimet eivät enään vedä löysiä pois, eikä bagia ole ottamassa vastaan matkustajien G-voimia, käykin helposti niin että tuosta jäykästä korirakenteesta muodostuu matkustajille vammauttava elementti. G-voimat pysäytetään pelkällä erittäin paljon periksi antavalla vyöllä sillä seurauksella että varsinkin kuski lyö itsensä varsin kovaa/"äkkipysäyksellä" itsensä ratin yläosiin. Kuskiin kohdistuvat G-voimat muodostuvat rajuiksi jolloin riski vakaviin sisäisiin vammoihin kasvaa samalla kun kasvojen vammat ovat helposti vakaviakin. Tässä käy myös niin että kun bagi ei ole vastaanottamassa matkustajien eteenpäin syöksyvää liikettä, lähdetään helposti sukeltamaan vöiden alta ottaen alaraajolla kojelaudan alaosiin kova kontakti. Näitä 10cm syviä polven jättämiä ja kojelaudan alaosan murskaamia kojelautojahan löytyy käytännössä jokaisesta toimimittomilla bageillä(=valo palaen) kovaan kolariin joutuneesta e39:stä ja e36:sta. Näiden penkin etureuna on niin matala ja kova suhteessa itse istuinosaan, sekä se että istuinkorkeus on suhteellisen matala, vaikuttaa siihen että matkustajat helposti ilman toimivaa vyönkiristin ja bagijärjestelmää sukeltavat vöiden alta päin kojelaudan alaosia.
                          Eli käy helposti niin että vanhempi yhden tähden kolariautomalli pehmeällä korirakenteella ja "kovilla"/joustamattomilla vöillä on tietyissa tapauksissa/nopeuksissa jopa matkustajille turvallisempi vaihtoehto kuin ns.uuden korimallin ajoneuvo ilman toimivaa bagi/vyöjärjestelmää....hieman karrikoiden.

                          Comment

                          • creative 22
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 560
                            • Alavus

                            #14
                            Kaipa tätäkin voitaisiin taas vähän nostaa esille..on aika varmasti nyt saatu selville että ainakaan e39:ssä ei bagit toimi jos valo palaa taulussa.Poislukien tuo täälläkin aiemmin todettu 2min valon palaminen jossa syynä apukuskin tunnistinmatto.Eli kaikissa muissa tapauksissa jos valo jää tauluun pysyvästi, ei yhtäkään laukaisukäskyä lähetetä.Tuli tässä vaan mieleen että onko tämä itsediagnosoimaton järjestelmä käytössä vielä näissä uudemmissakin, e60, e65 ja e90 Bemuissa, vai onko systeemiä muutettu jollain tapaa, ehkä parempaan suuntaan...
                            Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                            Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                            BMW Freude Am Fahren

                            Comment

                            • suffeli
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 559
                              • JKL

                              #15
                              Originally posted by creative 22 View Post
                              Kaipa tätäkin voitaisiin taas vähän nostaa esille..on aika varmasti nyt saatu selville että ainakaan e39:ssä ei bagit toimi jos valo palaa taulussa.Poislukien tuo täälläkin aiemmin todettu 2min valon palaminen jossa syynä apukuskin tunnistinmatto.Eli kaikissa muissa tapauksissa jos valo jää tauluun pysyvästi, ei yhtäkään laukaisukäskyä lähetetä.Tuli tässä vaan mieleen että onko tämä itsediagnosoimaton järjestelmä käytössä vielä näissä uudemmissakin, e60, e65 ja e90 Bemuissa, vai onko systeemiä muutettu jollain tapaa, ehkä parempaan suuntaan...
                              Siis hetkinen... edellisessä autossa oli vika apukuskin penkin tunnistinmatossa, siis siinä joka tunnistaa, että istuuko penkillä joku. Tämä aiheutti sen, että valo syttyi ja paloi aina. Sammui vasta kun vaihdettiin uusi. Auto oli siis 12/96. Nykyisessä airbagin valo syttyy joskus jos apukuskin penkillä istutaan ja sitä liikutetaan. Välillä en saa sitä syttymään vaikka kuinka liikutan penkkiä ja liikun siinä. Joka tapauksessa valo sammuu aina muutaman-muutamankymmenen sekunnin päästä. Missä vika?? Olen itselleni selittänyt, että piuhoissa olisi joku kosketusvika, mutta autossa olisi itsediagnostiikka joka tajuaisi, että vika oli vain hetkellinen?!?!? Mutta autossa ei siis ole tätä itsediagnostiikkaa? Nykyinen auto 10/99.
                              ------
                              G31 530d

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎