Airbag merkkivalo palaa ja CS antaa vikakoodin 16 belt switch, driver's side. Mikä on siis vikana? Onko tämä johtosarjan resistanssiongelma vai joku muu?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Airbag vikakoodi E39
Collapse
X
-
Vaatii tutustumista penkin alla oleviin liitoksiinBMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
-
-
Luin omaa autoani vastaavin metodein ja sama koodi löytyy täälläkin?Mikä tämä koodi on?Eihän näissä euromalleissa tuota katkaisinta pitäisi olla?Jos se korjaus-sarjan liitin irroitetaan (iso liitin penkin alta ohitettu), minulla ainakin tulee selvästi eri koodi, "belt tensioner", eli vyönkiristin.Onko tämä cs:n fiba vaan vai mikä?Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
Mulle antoi samaa vikaa, tarkemmin tutkien löytyy turvavyönlukon juurelta, sieltä penkin kiskojen vierestä joku helvetin tötterö ( kiristyspanos?) ja siinä päällä oli piuha ja oranssi liitin joka ei pysynyt paikoillaan millään. Eli oli irti.
Junttasin paskan paikoilleen ja pistin nippusiteen vielä pitämään liitintä paikoillaan, ei ole sen koomin tuo vika piinannut.
Vaikuttaa että tuokin on tehty merkkikorjaamon leivän takeeksi sillä hyvin on liitin ja piuha piilossa penkin verhoilujen alla ja aivan onnettoman laatuinen.Die beste fahrt mit hosen an, BMW
Comment
-
-
Originally posted by Heguli View PostMulle antoi samaa vikaa, tarkemmin tutkien löytyy turvavyönlukon juurelta, sieltä penkin kiskojen vierestä joku helvetin tötterö ( kiristyspanos?) ja siinä päällä oli piuha ja oranssi liitin joka ei pysynyt paikoillaan millään. Eli oli irti.
Junttasin paskan paikoilleen ja pistin nippusiteen vielä pitämään liitintä paikoillaan, ei ole sen koomin tuo vika piinannut.
Vaikuttaa että tuokin on tehty merkkikorjaamon leivän takeeksi sillä hyvin on liitin ja piuha piilossa penkin verhoilujen alla ja aivan onnettoman laatuinen.Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
Originally posted by creative 22 View PostEli oliko koodi nimenomaan tämä "16 Belt switch, driver`s side" ??Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069
Current
E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Comment
-
-
Originally posted by Heguli View PostMulle antoi samaa vikaa, tarkemmin tutkien löytyy turvavyönlukon juurelta, sieltä penkin kiskojen vierestä joku helvetin tötterö ( kiristyspanos?) ja siinä päällä oli piuha ja oranssi liitin joka ei pysynyt paikoillaan millään. Eli oli irti.
Junttasin paskan paikoilleen ja pistin nippusiteen vielä pitämään liitintä paikoillaan, ei ole sen koomin tuo vika piinannut.
Vaikuttaa että tuokin on tehty merkkikorjaamon leivän takeeksi sillä hyvin on liitin ja piuha piilossa penkin verhoilujen alla ja aivan onnettoman laatuinen.
Vyöpaukun ongelmat tulee 99.9%:sti siitä penkin alla sijaitsevasta liittimestä, ei siis juurikaan paukun päästä(eikä milloinkaan ennen kuin joku liittimen hajoittaa).
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostVyöpaukkujen liittimet ovat lähes kaikissa autossa/malleissa hyvinkin saman tyyppiset(saman merkkiset), eikä niiden kanssa ole käytännössä ongelmia mikäli joku "kotikorjaaja" ei ole liitintä/sen pitokynttä varta vasten hajoittanut.
Vyöpaukun ongelmat tulee 99.9%:sti siitä penkin alla sijaitsevasta liittimestä, ei siis juurikaan paukun päästä(eikä milloinkaan ennen kuin joku liittimen hajoittaa).Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
Originally posted by creative 22 View PostJuurihan Robi tuossa mainitsi että paukun johto ei yhdistänyt liittimessä olleen lian takia.
Comment
-
-
Kyllähän se aika hyvin suojattu on.Siinä suojan sisäpuolellahan on johdolle pidike ja taitaa olla nippusidekin varmistamassa.Jos nuo lähtevät jostain syystä irti ja penkin alle runnotaan esim imuria/lumiharjaa, onhan mahdollista että tuo johto/liitin pääsee hieman liikkumaan.Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
Tarkoitin siis nimenomaan vyöpaukussa itsessään kiinni olevaa liitintä, johon eivät siis lumiharjat tms.pääse kosketuksiin. Näiden penkin alla olevien yhdysliittimien kanssa on vaivaa monen muunkin auton kuin bemun kanssa(paitsi yleensä japsien). Erityisen herkkiä ovat nämä mm.relluissa ja bemuissa käytetyt AutoLivin systeemit juuri näiden penkin ja auton johtosarjojen välisten liittimien osalta. Itse paukkuihin kiinnittyvät liittimet ovat oisoittautuneet lähes 100% varmoiksi.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTarkoitin siis nimenomaan vyöpaukussa itsessään kiinni olevaa liitintä, johon eivät siis lumiharjat tms.pääse kosketuksiin. Näiden penkin alla olevien yhdysliittimien kanssa on vaivaa monen muunkin auton kuin bemun kanssa(paitsi yleensä japsien). Erityisen herkkiä ovat nämä mm.relluissa ja bemuissa käytetyt AutoLivin systeemit juuri näiden penkin ja auton johtosarjojen välisten liittimien osalta. Itse paukkuihin kiinnittyvät liittimet ovat oisoittautuneet lähes 100% varmoiksi.
Minua kiinnostaa, jos e39 on näin herkkä bagivioille, miten sen rakenne kestää törmäystä (etumatkustajien suoja lähinnä) jos bagit EI toimi mahdollisen kolarin sattuessa..hemi jos ja kun pelaat näiden juttujen kanssa, ja tunnet auton, kerro asialliseen kysymykseen kokemuksesi perusteella asiallinen vastaus, kiitos.Tämä on niin ikävän tavallinen juttu e39:ssä, joten jatketaan vielä juttua asialinjallaEx: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
e39:ssä on ollut monta bagi/järjestelmävalmistajaa, mutta 3/99 jälkeen tuli uuden kaksivaiheisen järjestelmän valmistajaksi/alihankkijaksi Ranskalainen Autoliv.
Bemarin airbagjärjestelmä ei siis sinällään ole yhtään sen vikatiheämpi ta herkempi kuin minkä muun tahansa merkin järjestelmät, ehkä joitain japseja lukuunottamatta. Ongelma vain syntyy bemarin järjestelmän toimintafilosofiasta=politiikasta. Eli käytännössä siis siitä että järjestelmässä ei ole ns.itsediagnostiikkaa lainkaan, jolloin pieni ja hetkittäinen vika sulkee/lukitsee järjestelmän ilman että järjestelmä latautuisi enään uudelleen ilman manualista vikamuistin nollausta. Monessa muussa merkissä jossa itsediagnostiikka on, hetkellinen vika sammuttaa järjestelmän mutta vian poistuttua myös lataa systeemin uudelleen käyttökuntoon. Eli siinä missä Primeran valo vilahtaa sekunnin taulussa kun lumiharja työnnetään päin jääkylmää penkin liitintä, edellyttää bemussa huollossa käyntiä.
Se kumpi oikeasti on kuluttajan kannalta turvallisempi politiikka rakentaa airbagjärjestelmä, voidaan toki kiistellä. Kylmä totuus on kyllä se että luvattoman paljon tässäkin maassa ajetaan pahoja kolareita uudehkoilla BMW-merkkisillä ajoneuvoilla joissa airbagjärjestelmä ei olekkaan toiminut.
Näissä "kolariauto/korjauspiireissä" tämä ongelma toki tiedetään, mutta maahantuoja ei tähän ota mitään kantaa.
esim.e39 on toki kohtuullisen turvallinen auto ilman toimivaa bagijärjestelmääkin, mutta tästäkin syntyy ongelma. Eli koska itse korirakenne on jo varsin jäykkä ja kova, syntyvät ongelmat siis karrikoiden seuraavasta yhtälöstä. Koska tuota jäykkää korirakennetta kompensoimaan ja sen seurauksena törmäyksessä matkustajiin kohdistuvia G-voimia silmälläpitäen bagijärjestelmään on rakennettu osin voimarajoitteinen vyönkiristinjärjestelmä joka antaa toimiessaankin periksi yllättävän paljon/pitkälle. Tämä liikehän on tarkoitus pysäyttää erittäin suurella ja 3/99 uudemmissa kaksivaiheisesti täyttyvällä airbag:llä. Näin rajut ja elimiä(lähinnä sydämmen pääverisuonet) repivät G-voimat saadaan hallintaan varsin periksi antamattomallakin korirakenteella. Nyt, ilman vöiden esikiristinjärjestelmää, koko turvallisuuden synnyttävä KOKONAISUUS kun jää bagijärjestelmän osalta toteutumatta ja vyönkiristimet eivät enään vedä löysiä pois, eikä bagia ole ottamassa vastaan matkustajien G-voimia, käykin helposti niin että tuosta jäykästä korirakenteesta muodostuu matkustajille vammauttava elementti. G-voimat pysäytetään pelkällä erittäin paljon periksi antavalla vyöllä sillä seurauksella että varsinkin kuski lyö itsensä varsin kovaa/"äkkipysäyksellä" itsensä ratin yläosiin. Kuskiin kohdistuvat G-voimat muodostuvat rajuiksi jolloin riski vakaviin sisäisiin vammoihin kasvaa samalla kun kasvojen vammat ovat helposti vakaviakin. Tässä käy myös niin että kun bagi ei ole vastaanottamassa matkustajien eteenpäin syöksyvää liikettä, lähdetään helposti sukeltamaan vöiden alta ottaen alaraajolla kojelaudan alaosiin kova kontakti. Näitä 10cm syviä polven jättämiä ja kojelaudan alaosan murskaamia kojelautojahan löytyy käytännössä jokaisesta toimimittomilla bageillä(=valo palaen) kovaan kolariin joutuneesta e39:stä ja e36:sta. Näiden penkin etureuna on niin matala ja kova suhteessa itse istuinosaan, sekä se että istuinkorkeus on suhteellisen matala, vaikuttaa siihen että matkustajat helposti ilman toimivaa vyönkiristin ja bagijärjestelmää sukeltavat vöiden alta päin kojelaudan alaosia.
Eli käy helposti niin että vanhempi yhden tähden kolariautomalli pehmeällä korirakenteella ja "kovilla"/joustamattomilla vöillä on tietyissa tapauksissa/nopeuksissa jopa matkustajille turvallisempi vaihtoehto kuin ns.uuden korimallin ajoneuvo ilman toimivaa bagi/vyöjärjestelmää....hieman karrikoiden.
Comment
-
-
Kaipa tätäkin voitaisiin taas vähän nostaa esille..on aika varmasti nyt saatu selville että ainakaan e39:ssä ei bagit toimi jos valo palaa taulussa.Poislukien tuo täälläkin aiemmin todettu 2min valon palaminen jossa syynä apukuskin tunnistinmatto.Eli kaikissa muissa tapauksissa jos valo jää tauluun pysyvästi, ei yhtäkään laukaisukäskyä lähetetä.Tuli tässä vaan mieleen että onko tämä itsediagnosoimaton järjestelmä käytössä vielä näissä uudemmissakin, e60, e65 ja e90 Bemuissa, vai onko systeemiä muutettu jollain tapaa, ehkä parempaan suuntaan...Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
Originally posted by creative 22 View PostKaipa tätäkin voitaisiin taas vähän nostaa esille..on aika varmasti nyt saatu selville että ainakaan e39:ssä ei bagit toimi jos valo palaa taulussa.Poislukien tuo täälläkin aiemmin todettu 2min valon palaminen jossa syynä apukuskin tunnistinmatto.Eli kaikissa muissa tapauksissa jos valo jää tauluun pysyvästi, ei yhtäkään laukaisukäskyä lähetetä.Tuli tässä vaan mieleen että onko tämä itsediagnosoimaton järjestelmä käytössä vielä näissä uudemmissakin, e60, e65 ja e90 Bemuissa, vai onko systeemiä muutettu jollain tapaa, ehkä parempaan suuntaan...------
G31 530d
Comment
-
Comment