Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d -00 tyhjäkäynti ontuu ja nykii pintakaasulla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mane400
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 76
    • Etelä-Pohjanmaa

    E39 530d -00 tyhjäkäynti ontuu ja nykii pintakaasulla

    Yritin etsiä tietoa searchilla ja aika reilusti sitä löysinkin, mutta en täysin vastaavaa. Eli auton tyhjäkäynti ontuu joskus melko reilustikin ja nykii pintakaasulla ajettaessa, tehot tuntuvat olevan äkkiseltään tallessa. Kävin luettamassa vikakoodit ja sieltä paljastui seuraavaa:

    Ohjainlaitediagnoosi BMW ABS/ASR 5.7 vikamuisti
    31 Pyörintänopeusanturi, takaoikea katkos
    67 Ajoittaiset suihkutusmäärän vaihtelut on havaittu

    Ohjainlaitediagnoosi BMW Diesel EDC 15C4 vikamuisti
    1028 Pakokaasun takais. kierr. säädin (ARF)
    4704 Esisiirtopaineen valvonta alle käyttöpaineen

    Ensi töikseni irrottelin ja puhdistin imusarjan sekä samalla tukin tuon EGR-venttiilille tulevan putken, mutta vika ei muuttunut tuolla yhtään. Mitä nuo koodit kertovat tarkemmin, onko jompi kumpi siirtopumpuista tekemässä laupeutta vai onkohan suuttimissa tai painepumpussa likaa? PA-suodattimen vaihdoin jokin aika sitten. Huomenna ajattelin laittaa Fortea tankkiin, tuskin siitä haittaakaan on. Onko jollain ollut samanlaista vikaa ja mistä sitä kannattaisi alkaa metsästämään?
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Villi veikkaus: polttoaineen siirtopumppu oireilee.

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6325
      • P-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by Lanttu View Post
      Villi veikkaus: polttoaineen siirtopumppu oireilee.

      Itsellä kanssa tyhjäkäynti seilaa hieman täysin kylmällä koneella,koneen lämmetessä ei vaeltele ja tilalle tulee täk täk ääni jostain suuttimesta.
      Itse veikkaan itselleni että oma vika johtuu "vuotavasta" suuttimesta,eka lääke on forten käsittely..jos eu auta niin seurataan tilannetta auto kun pelaa ihan ok.
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • Mane400
        Bimmer Rookie
        • Oct 2003
        • 76
        • Etelä-Pohjanmaa

        #4
        Mitähän tuo vikakoodi 4703 esisiirtopaineen valvonta alle käyttöpaineen tarkoittaa? Siirtopumppua itsekin veikkailin, kuplia ei polttoaineputkessa mene, eli silloin olisi varmaankin tuo kuskin penkin alla oleva vuorossa. En usko ongelman olevan suuttimissa, koska ainakaan mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu, autolla on rullattu 122 tkm ja täydellinen huoltohistoria löytyy. Luin täältä, että joskus vastaavaa vikaa on aiheuttanut viallinen kampi- tai nokka-akselin asentotunnistinkin, mutta pitäisihän niistä varmaan vikakoodi jäädä? Jos Forte ei auta, niin täytyy varmaan sitten alkaa uutta siirtopumppua hommailemaan.

        Comment

        • Mane400
          Bimmer Rookie
          • Oct 2003
          • 76
          • Etelä-Pohjanmaa

          #5
          nyt se myrkyn lykkäs...

          Töistä tullessani käväsin hakemassa paikallisesta liikkeestä tuota Forten litkua tankkiin. Sammuttaessani auton liikkeen pihaan ajotietokone herjasi että fuel injection system, mitähän tuo mahtaa tarkoittaa? Auto on alkanut nykimään koko ajan enemmän, tankissa ainetta on n. 40 litraa. Täyskaasukiihdytyksessä kuitenkin tuntuu voimaa olevan normaalisti pientä nykimistä lukuunottamatta ja siirtopumppu ei pidä mitään erikoista ääntä. Laitoin litkut tankkiin ja lähdin heittämään pientä lenkkiä. Muutaman kilometrin ajeltuani olin kääntymässä toiselle tielle, niin auto sammui tyhjäkäynniltä ja ei lähtenyt välittömästi käyntiin. Starttasin ja ei mitään elon merkkiä, avasin konepeltin ja sieltä kuului pientä suhinaa niinkuin paineet olisivat tasoittuneet tms. joka loppui pian. En saanut paikallistettua ääntä tarkemmin, koska autoja pyyhälsi ohi koko ajan. Starttasin uudestaan ja sama suhina kuului taas n. minuutin ajan. Annoin auton seistä n. 10 minuuttia, jonka jälkeen se lähti normaalisti käyntiin, vika tietenkään ei ollut muuttunut miksikään. Olisivatko ruiskutuspaineet laskeneet liian alhaisiksi vai voisiko vika olla paineanturissa vai missä v...ssa? Eikös tuon siirtopumpun luulisi oireilevan enemmän silloin kun tarvittaisiin reilummin ruokaa, eli kaasu pohjassa? Nyt kaivattaisiin jeesiä, ettei alkaisi usko loppumaan BMW-laatuun ja saataisiin kärry takaisin tien päälle...

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Jos kristallipallosta pitäisi katsoa, niin kuskin penkin alla oleva siirtopumppu on se todennäköisin vikaantuja. Noilla kilometreillä ei ole suuri synti vaihtaa pumppua joka tapauksessa. Hinta merkkitiskiltä 250€, eikä vaihtokaan ole paha rasti. BTDT Jos ei tuolla korjaannu, jatketaan harjoituksia.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Mane400
              Bimmer Rookie
              • Oct 2003
              • 76
              • Etelä-Pohjanmaa

              #7
              Nyt on siirtopumppu vaihdettu...

              Ja vaihtohan ei sitten vikaa parantanu tippaakaan. Olisi täytynyt ottaa se painelinjan päässä oleva paineanturin liitin käsittelyyn hieman aiemmin. Eipä tarvinnut kummoista liikuttelua, kun kaikki nykiminen ja aaltoilu katosi täysin. Täytyy ottaa tuo liitin joskus tallissa irti ja puhdistaa kontaktit kunnolla, tuolla parkkipaikalla viitsi kovin pitkään pitää konepeltiä pystyssä, alkaa riisikuppikuskeilla muuten olemaan turhan kivaa. Nyt olisi sitten tarvitsevalle ehjä siirtopumppu kuskin penkin alle myytävänä...

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #8
                Ei kannata missään nimessä masentua tuon projektin takia. Näitä pumppuja on porsinut sen verran tiheään, että onpahan nyt varmasti toimiva pumppu todennäköisesti pidemmälle taipaleelle.

                Jos tuo ongelmasi aiheutui tuosta railin paineanturin liittimestä, niin nyt allekirjoittanutta kyllä sapettaa. Olin nimittäin tuohon aiempaan viestiini jo kirjoittamassa tuosta liittimen tarkastamisesti mutta ajattelin, että antaapa nyt olla. Samanlainen ongelma paljastui toisessa samansuuntaisessa topikissa, jonka olet saattanutkin lukea.

                No pääasia, että nyt kulkee!
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Mane400
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2003
                  • 76
                  • Etelä-Pohjanmaa

                  #9
                  Kyllä tuo kyseinen topicci tuli jo ennemmin luettua, mutta tarkemmin vasta sen jälkeen kun vika ei poistunut pumpun vaihdolla. Eipä tuo pumpun vaihto nyt enää harmita, tärkeintä tosin on että nykimisen juurisyy löytyi ja biili kulkee normaalisti.

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6325
                    • P-Pohjanmaa

                    #10
                    Siirtopumpusta

                    Pohjanmaaalla -20c pakkasta joten webastolla lämmitin tuon 530d:een ettei tarvinnut kylmänä polkaistu tulille.
                    No kuuntelin siinä samalla kun webasto lähti päälle että jopas kuuluu julmettu "nakse" kuskin lattian alta.
                    Onko tämä siirtopumpun ääni vai webastoon liittyvä ominaisuus..en muista viime talvelelat ko ääntä ??
                    Ajattelin vaan että onkohan siirtopumppu menossa..auto kyllä pelaa ok.
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • azvaltti
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2005
                      • 89

                      #11
                      Se nakse kuuluu Webaston polttoainepumpusta ja kun se kuuluu, niin se myös toimii!

                      Comment

                      • MakeJ
                        BTCF Member
                        • Jun 2005
                        • 324
                        • Hml

                        #12
                        Naksuna tulee webaston polttoainepumpusta eli normaalia on. Omassa vessassa naksuna on tänä talvena ollut jostain syystä paljon vaimeampaa kuin viime talvena. Naksuna kuului aikaisemmin auton ulkopuolelle selkeästi nyt ääntä ei kuule kunnolla ulkopuolella, mutta sisällä kuuluu kyllä selvä naksuna edelleen. Webasto onneksi tuntuu pelitävän hienosti.
                        E60 535dA LCI -07 M-sport
                        E39 530dAT -99 "M-sport"

                        Comment

                        • janihannula
                          BTCF Member
                          • Jun 2006
                          • 740
                          • https://t.me/pump_upp

                          #13
                          Viestissä 7 puhutaan jostain polttoainelinjan päässä olevasta liittimestä, jonka liitinpintojen puhdistamisella saatiin ratkaisu ongelmaan. voisiko joku laittaa kuvaa tai jotain missä liitin sijaitsee? itsellä sama tyhjäkäynnin ongelma.
                          https://t.me/pump_upp

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by janihannula View Post
                            Viestissä 7 puhutaan jostain polttoainelinjan päässä olevasta liittimestä, jonka liitinpintojen puhdistamisella saatiin ratkaisu ongelmaan. voisiko joku laittaa kuvaa tai jotain missä liitin sijaitsee? itsellä sama tyhjäkäynnin ongelma.
                            Korkeapaine PA-anturi löytyy jakotukin tulipellin puoleisesta päästä (nro 8). Sen ehkä näkee paremmin, kun irrottaa imusarjan kanavien välistä viimeisen kumipeitteen. Siirtopaineen paineanturi on heti siinä suodattimen päällä.

                            Jos tyhjäkäynti on aaltoilevaa, potentiaalinen aiheuttaja on kulunut suutin. Moottorinohjaus (DDE) korjaa tietyissä rajoissa yksittäisten suuttimien ruiskutusmäärää, jotta jokaisen sylinterin syöttö olisi mahdollisimman identtinen. Nämä korjausarvot voidaan merkkiliikkeen diagnostiikalla tarkistaa.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Tomppa111
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2007
                              • 92

                              #15
                              Originally posted by janihannula View Post
                              Viestissä 7 puhutaan jostain polttoainelinjan päässä olevasta liittimestä, jonka liitinpintojen puhdistamisella saatiin ratkaisu ongelmaan. voisiko joku laittaa kuvaa tai jotain missä liitin sijaitsee? itsellä sama tyhjäkäynnin ongelma.
                              Nitkuttele ja heiluttele sitä liitintä (siis löytyy imusarjan takaa polttoainetukin päässä) jos vaikuttaa käyntiin niin liittimessä on johto poikki.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎