Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 535 akku purkautuu/auto sammuu kesken ajon!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TR79
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 215
    • LPR

    E39 535 akku purkautuu/auto sammuu kesken ajon!?

    Saksasta tuotu erittäin siisti ja hyväkuntoinen E39 535 -98, kilsoja todella vähän. Muuten toimii kuin unelma mutta nyt kaksi kertaa törmännyt ikävään ongelmaan: maantienopeus, moottori lämmin mutta yhtäkkiä -> kojelautaan syttyy valot, ratti jäykistyy =moottori sammunut. Ei käynnisty enää uudestaan. Auto ei inahdakaan kun yrittää kääntää virta-avainta starttaamiseen. Valot pysyivät päällä, samoin radio. Tienreunaan jäätiin..

    Kun akkua ladataan toisen auton avulla 2-3min, auto käynnistyy normaalisti ja kun käyttää 10-15min tyhjäkäynnillä niin voi ajaa normaalisti. Menin ekan sammumisen jälkeen näyttää autoa huoltoon jossa epäiltiin akkulaturin olevan rikki: tehtiin jännitemittaukset akusta ja ihan normaalilta vaikutti reagointi kaasuun, eri sähkölaitteiden käynnistämiseen ym. Sen jälkeen ajettu 1000km ja kaikki ok.

    Nyt kuitenkin toinen samanlainen sammuminen. Autoon on Suomessa jälkiasennettu Webasto sekä Defa akkulaturi. Eka sammuminen oli aamulla eli mietin että voisiko Webasto vaikuttaa akun kuntoon mutta tää toinen kerta oli illalla ihan lämpimällä moottorilla ja ajoakin just takana 15km (kone käynnistetty kuumana).

    Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Kaikki neuvot/info otetaan erittäin mielellään vastaan! :think
    "Old School"
    BMW 325i cabrio -87 E30
    BMW 535iA 3.5l V8 -99 E39

    ex BMW 525i -95 E34, BMW 750iA 5.4 V12 -01 E38, BMW V8 cabrio -87 E30, BMW 535iA 3.5l V8 -98 E39, BMW 325i cabrio -88 E30, BMW 325iA cabrio -89 E30, BMW 520 2.0l -92 E34, BMW 316 1.8l -85 E30, BMW 316 1.6l -80 E21
  • GTO
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 50

    #2
    Ihan ensin pitäs käydä lukemassa vikamuisti. Veikkaan vian löytyvän polttoaineensaanti puolelta, tai jostain muualta

    Comment

    • TR79
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 215
      • LPR

      #3
      [QUOTE=GTO;778125]Ihan ensin pitäs käydä lukemassa vikamuisti. QUOTE]

      Se löytyy mistä?
      "Old School"
      BMW 325i cabrio -87 E30
      BMW 535iA 3.5l V8 -99 E39

      ex BMW 525i -95 E34, BMW 750iA 5.4 V12 -01 E38, BMW V8 cabrio -87 E30, BMW 535iA 3.5l V8 -98 E39, BMW 325i cabrio -88 E30, BMW 325iA cabrio -89 E30, BMW 520 2.0l -92 E34, BMW 316 1.8l -85 E30, BMW 316 1.6l -80 E21

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #4
        [quote=TR79;778139]
        Originally posted by GTO View Post
        Ihan ensin pitäs käydä lukemassa vikamuisti. QUOTE]

        Se löytyy mistä?
        Riippuu vähän missä päin itse olet?

        Jälleen kerran pitää todeta sama asia kuin monesti ennenkin että jos haet täältä apua niin voisit edes paikkakunnan ilmoittaa avatarissasi niin saisit ehkä täsmällisempiä vastauksiakin
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • TR79
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 215
          • LPR

          #5
          Jälleen kerran pitää todeta sama asia kuin monesti ennenkin että jos haet täältä apua niin voisit edes paikkakunnan ilmoittaa avatarissasi niin saisit ehkä täsmällisempiä vastauksiakin

          Sorry, väsyneenä ja ongelmasta vittuuntuneena oletin tietenkin että vikakoodi löytyisi suoraan jostain esim ajotietokoneen kautta tms....heko heko, ihminen osaa olla viisas eläin Mutta huollon puoleenhan tossa on käännyttävä että he voivat lukea laitteillaan sen koodin.

          Ja sijainti on Espoo, elikkä Laakkonen lienee yksi vaihtoehto, ja mä ainakian olen kuullut pirun hyvää palautetta Pohjois-Tapiolan Esson huollosta (BMW merkkihuolto sekin kait nykyään), eli siinä vois olla varmaan toinen vaihtoehto. Ellei täältä sitten löydy muita hyviä vinkkejä kenen puoleen kääntyä?
          "Old School"
          BMW 325i cabrio -87 E30
          BMW 535iA 3.5l V8 -99 E39

          ex BMW 525i -95 E34, BMW 750iA 5.4 V12 -01 E38, BMW V8 cabrio -87 E30, BMW 535iA 3.5l V8 -98 E39, BMW 325i cabrio -88 E30, BMW 325iA cabrio -89 E30, BMW 520 2.0l -92 E34, BMW 316 1.8l -85 E30, BMW 316 1.6l -80 E21

          Comment

          • buksin-1
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 4592
            • Keski-Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by TR79 View Post
            Sorry, väsyneenä ja ongelmasta vittuuntuneena oletin tietenkin että vikakoodi löytyisi suoraan jostain esim ajotietokoneen kautta tms....heko heko, ihminen osaa olla viisas eläin Mutta huollon puoleenhan tossa on käännyttävä että he voivat lukea laitteillaan sen koodin.

            Ja sijainti on Espoo, elikkä Laakkonen lienee yksi vaihtoehto, ja mä ainakian olen kuullut pirun hyvää palautetta Pohjois-Tapiolan Esson huollosta (BMW merkkihuolto sekin kait nykyään), eli siinä vois olla varmaan toinen vaihtoehto. Ellei täältä sitten löydy muita hyviä vinkkejä kenen puoleen kääntyä?

            ja Rahu on myös hyvä vaihtoehto
            Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
            Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
            SISUSTAT modaukset

            Comment

            • reddewil
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 3015
              • West Coast

              #7
              Ihan näin lonkalta veikkaisin nokka-akselinasentotunnistimen olevan tiensä päässä. Niitä noista hajoo ja aiheuttaa juuri kuvailemaasi ongelmaa.
              Akkuun tuo ongelma ei viittaisi mitenkään.
              Eikös se starttaa normaalisti sammumisen jälkeen, vai eikö pyöritä?
              540:ssä ainakin akkukengän irtoaminen sammuttaa myös auton.
              ...

              Comment

              • eeki
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 1966
                • HKI

                #8
                Esso ei sitten ole BMW-merkkihuolto, on ollut joskus n. 10v sitten muttei ole enää. Mesta on muutenkin mennyt alaspäin viime aikoina joten melkein ennemmin ajelisin Laakkoselle vaikka kallis paikka onkin. Tai sitten tosiaan esimerkiksi Rahu pystyy lukemaan siitä koodit, ja jos kyse on jostain nokka-akselin asennontunnistimesta, vaihto sujuu varmasti omin pikku kätösin.

                OT: Eihän auto vaan sammunu kehä ykköselle hieman ennen vallikalliota eilen? Kaveri kertoi olleensa lenkillä ja työntäneensä jotain e39:iä siinä, oireetkin kuulostaa aika samalta.
                Ducati 998 -02 //

                Comment

                • TR79
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 215
                  • LPR

                  #9
                  Originally posted by reddewil View Post
                  Ihan näin lonkalta veikkaisin nokka-akselinasentotunnistimen olevan tiensä päässä. Niitä noista hajoo ja aiheuttaa juuri kuvailemaasi ongelmaa.
                  Akkuun tuo ongelma ei viittaisi mitenkään.
                  Eikös se starttaa normaalisti sammumisen jälkeen, vai eikö pyöritä?
                  540:ssä ainakin akkukengän irtoaminen sammuttaa myös auton.
                  Kiitos viestistäsi. Sammumisen jälkeen ei edes pyöritä, ei inahdustakaan. Sitten kun on ollut akku latauksessa sen muutaman minuuttia niin käynnistyy ihan normaalisti. Itse veikkaisin että jotenkin akku olisi tuossa taustalla koska jos autolla lähtee ajamaan heti sen jälkeen kun sen on kaapelien avulla käynnistänyt (normaalisti valot+ilmastointi päällä ym) niin se sammuu uudelleen about 10metrin ajon jälkeen. Ainakin lonkalta funtsittuna toi voisi indikoida että akku on ollut täysin tyhjä koska 10-15min tyhjäkäynnin jälkeen ajo onnistuu normaalisti (aluksi toki vain parkit päällä ja ilmastointi poissa käytöstä).

                  Pystyisitkö kuvailemaan tuota nokka-akselinasentotunnistinta tarkemmin noviisille: mikä sen funktio on? missä sijaitsee? onko työläs/kallis vaihtaa tms? Iso kiitos.
                  "Old School"
                  BMW 325i cabrio -87 E30
                  BMW 535iA 3.5l V8 -99 E39

                  ex BMW 525i -95 E34, BMW 750iA 5.4 V12 -01 E38, BMW V8 cabrio -87 E30, BMW 535iA 3.5l V8 -98 E39, BMW 325i cabrio -88 E30, BMW 325iA cabrio -89 E30, BMW 520 2.0l -92 E34, BMW 316 1.8l -85 E30, BMW 316 1.6l -80 E21

                  Comment

                  • TR79
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 215
                    • LPR

                    #10
                    OT:Eihän auto vaan sammunu kehä ykköselle hieman ennen vallikalliota eilen? Kaveri kertoi olleensa lenkillä ja työntäneensä jotain e39:iä siinä, oireetkin kuulostaa aika samalta.
                    Pieni maailma! Kerro terveisiä ja välitä vielä kerran kiitokset! Saatiin siihen bussipysäkille niin oli turvallisempi paikka odottaa.
                    "Old School"
                    BMW 325i cabrio -87 E30
                    BMW 535iA 3.5l V8 -99 E39

                    ex BMW 525i -95 E34, BMW 750iA 5.4 V12 -01 E38, BMW V8 cabrio -87 E30, BMW 535iA 3.5l V8 -98 E39, BMW 325i cabrio -88 E30, BMW 325iA cabrio -89 E30, BMW 520 2.0l -92 E34, BMW 316 1.8l -85 E30, BMW 316 1.6l -80 E21

                    Comment

                    • Makee28
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2003
                      • 527
                      • Kitee

                      #11
                      mitattiinko laturin toiminta myös kierroksilla,vai ainoastaan tyhjäkäynnillä?

                      jos tuota saa tyhjäkäynnillä käyttää vaikka tuomiopäivään asti,mutta ajamaan lähtiessä virta loppuu,niin epäilys ettei lataa kierroksilla..

                      joskus sattui vastaava tapaus,toisenmerkkiselle autolle kylläkin.
                      yhtäkkiä sammui ajossa,ei starttaa-->virrat kaput.
                      apuvirralla auto käyntiin ja hyvin toimi tyhjäkäynnillä,mutta ajamaan kun lähti
                      niin hetken päästä sama homma.

                      yleismittari esiin ja mittaamaan,lataus normaalia johonkin 2000-3000rpm
                      asti,sen jälkeen jännite tippui muutamiin voltteihin.
                      laturi palasiks,kollektori oli kulunut paikkapaikoin puhki.

                      sen verran latas kuitenkin suurilla kierroksilla,ettei laturin merkkivalo edes vilahdellut missään vaiheessa.

                      Comment

                      • TR79
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 215
                        • LPR

                        #12
                        mitattiinko laturin toiminta myös kierroksilla,vai ainoastaan tyhjäkäynnillä?
                        Mitattiin sekä tyhjäkäynnillä että isommilla kierroksilla (olisko ollut 2500tms), samoin reagointi kun laittaa ilmastoinnin päälle ja pois, valot päälle ja pois, kaikki vaikutti normaalilta :think
                        "Old School"
                        BMW 325i cabrio -87 E30
                        BMW 535iA 3.5l V8 -99 E39

                        ex BMW 525i -95 E34, BMW 750iA 5.4 V12 -01 E38, BMW V8 cabrio -87 E30, BMW 535iA 3.5l V8 -98 E39, BMW 325i cabrio -88 E30, BMW 325iA cabrio -89 E30, BMW 520 2.0l -92 E34, BMW 316 1.8l -85 E30, BMW 316 1.6l -80 E21

                        Comment

                        • kamu
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2005
                          • 182
                          • Pori

                          #13
                          Joskus oli samantyyppinen ongelma, syyksi paljastui likaiset akun navat, eli
                          välillä kontakti on hyvä ja välillä ei. Selviää kun mittaa akun navan ja kengän välistä jännitettä (käydessä) jos on vähänkään jännitettä niin kengät irti ja
                          kunnon puhdistus.

                          Comment

                          • Rike
                            Newbiemmer
                            • Jul 2006
                            • 26

                            #14
                            Originally posted by Makee28 View Post
                            joskus sattui vastaava tapaus,toisenmerkkiselle autolle kylläkin.
                            yhtäkkiä sammui ajossa,ei starttaa-->virrat kaput. yleismittari esiin ja mittaamaan,lataus normaalia johonkin 2000-3000rpm
                            asti,sen jälkeen jännite tippui muutamiin voltteihin.
                            laturi palasiks,kollektori oli kulunut paikkapaikoin puhki.
                            Vastaava kokemus aikanaan toisenmerkkisellä autolla. Sammui ajossa, ei startannut. Syynä tällä kertaa laturin kulunut hiili. Tietokone ajatteli, että kun akkua ei kerran ladata, auto ei voi olla käynnissä, jolloin bensapumppu pitää sammuttaa. Korjaantui hiilen vaihdolla. Mikään merkkivalo ei palanut missään vaiheessa... Mutta en muista pyörittikö startatessa, vai oliko täysin mykkänä.

                            Comment

                            • TR79
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 215
                              • LPR

                              #15
                              Noniin, laitetaampa updatea tässä asiassa, auto oli eilen huollossa.

                              Aiemmasta infosta poiketen vikaa löytyikin nimenomaan akun laturista. Jännite ei ollut tasainen kuten sen olisi pitänyt olla vaan se kuuulemma heitteli jo tyhjäkäynnillä. Tämä kertoisi että kaikki ei ole laturissa kohdallaan.

                              Tässä mallissa laturi on alkuperäinen osa, vesijäähdytteinen, ja uuden laturin hommaaminen + asentaminen olisi hoidettava esim Laakkosella. Ilmeisesti tämä kyseinen vesijäähdytteinen laturi on yksi kokonainen osa johon ei ole varaosia lainkaan saatavilla.

                              Vikakoodikin luettiin, P0170, ja se voi johtua ihan auton sammumisesta kesken ajon koska koodi kuulemma liittyi bensansyöttöön.

                              Ensiapuna ongelmaan ehdotettiin ajettavan aina välillä pidempiä matkoja kerrallaan, esim. normaali duunireissu kun on vaan noin 6km suuntaansa eli aikalailla lyhyttä ajoa.

                              Laakkosella uusi laturi kustantaa muuten vaatimattomat 860 euroa...vittujee! Täytyy nyt hetken aikaa sulatella asiaa, ei viitsisi katkaista Kehä I:n liikennettä enää uudelleenkaan...

                              Olis ihan mielenkiintoista tietää mistä laturin vika voi saada alkunsa, onko se yleensä ihan normaalia osien kulumista (kun kyseessä 8v vanha auto), vai voiko esim Webaston käyttö rasittaa laturia vai puhtaasti arpapeliä mistä vika juontaa juurensa tms tms?
                              "Old School"
                              BMW 325i cabrio -87 E30
                              BMW 535iA 3.5l V8 -99 E39

                              ex BMW 525i -95 E34, BMW 750iA 5.4 V12 -01 E38, BMW V8 cabrio -87 E30, BMW 535iA 3.5l V8 -98 E39, BMW 325i cabrio -88 E30, BMW 325iA cabrio -89 E30, BMW 520 2.0l -92 E34, BMW 316 1.8l -85 E30, BMW 316 1.6l -80 E21

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎