Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 bixenon valokuvio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    E39 bixenon valokuvio

    Laitoin e39:siin kaksoisksenonit ja ensisytytys tuotti pienen harmistuksen. Systeemiin jäi jotakin sisään, joka tekee valokuvioon varjon. Ensimmäisessä kuvassa lyhyet päällä ja toisessa keulan kaikki valot (pl. sumarit).

    Pitkään pähkäiltyäni luulen että ainoa vaihtoehto varjon syntyyn on valokuvion muutokseen käytettävä ohut rautalipare heijastinpinnan ja linssin välissä. Sille näytti olevan kaksi vaihtoehtoista asentoa mutta toisessa se olisi estänyt solenoidin ohjaamaa peltiosaa siirtymästä pois kaukovaloilta. Alkuperäisissä linssisysteemeissä on pitkät peltilipareet joilla käsittääkseni voidaan muuttaa valokuvio oikeanpuoleisesta vasemmanpuoleiseksi sen umpion yläluukun kautta mutta ei näissä ole.

    Onko kokemuksia aiheesta? Voiko tuon peltiosan irrottaa kokonaan? Umpio on jo liimattu takaisin kasaan alkuperäistä jytymmällä aineella, joten tämä saattaa olla tuskainen projekti. Miksi se peltiosa edes on siellä jos se kerran estää bi-xenonia toimimasta toisessa umpiossa??
    Last edited by -Tapi; 06-02-2007, 15:41.
    ---
  • exodus
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 774
    • Oulu

    #2
    kysymyksen vierestä: miten noilla näkee alkuperäisiin verrattuna? Rakensitko seiskan osista vai miten?

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #3
      Hyvin näkee. Havainnollisena yksityiskohtana toisessa kuvassa ovat myös alkuperäispitkät päällä eikä niiden kusenkeltaista erota kuviosta enää ollenkaan!

      Valokuviossani on vain nyt jotain häikkää, pitää paneutua säätöihin kun saan sen kuntoon jollain ilveellä. Tuli vaihdettua samalla polttimotkin, pitänee kokeilla vanhoilla, muuttuuko mikään.

      Osien lähtökohtaa en tiedä, voi olla vaikka seiskasta. Ostin ebaysta "direct fit E39, just + and - and go!" -mainoslauseiden saattamana. Direct fit tarkoitti tässä tapauksessa liimatun umpion purkamista, releohjauksen tekemistä ja paljon näpertelyä. Aikaa meni kaikkiaan 8 tuntia.
      ---

      Comment

      • superb
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2827

        #4
        Originally posted by -Tapi View Post
        Hyvin näkee. Havainnollisena yksityiskohtana toisessa kuvassa ovat myös alkuperäispitkät päällä eikä niiden kusenkeltaista erota kuviosta enää ollenkaan!

        Valokuviossani on vain nyt jotain häikkää, pitää paneutua säätöihin kun saan sen kuntoon jollain ilveellä. Tuli vaihdettua samalla polttimotkin, pitänee kokeilla vanhoilla, muuttuuko mikään.

        Osien lähtökohtaa en tiedä, voi olla vaikka seiskasta. Ostin ebaysta "direct fit E39, just + and - and go!" -mainoslauseiden saattamana. Direct fit tarkoitti tässä tapauksessa liimatun umpion purkamista, releohjauksen tekemistä ja paljon näpertelyä. Aikaa meni kaikkiaan 8 tuntia.
        Minkä merkkiset linssit laitoit? Oliko hellan versiot? Itse aikoinaan modasin e39 vanhoihin orkkisxenon runkoihin nuo Hellan linssit. Ne oikean ja vasemman puoleisen liikenteen lirpakkeet ei ainakaan mulla tullut solenoidin eteen. :think Tosin ne oli muuten tiellä ja turhat, joten poistin ne sitten kokonaan.

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Originally posted by superb View Post
          Ne oikean ja vasemman puoleisen liikenteen lirpakkeet ei ainakaan mulla tullut solenoidin eteen. :think Tosin ne oli muuten tiellä ja turhat, joten poistin ne sitten kokonaan.
          Hellan mötkäleet nuo käsittääkseni olivat. Minulla se o/v-lirpake meni sen bi-xenonlirpakkeen alle sellaiseen kuoppaan, että bi-xenonlirpake ei päässyt vapaasti nousemaan ylä-asentoon vaan jäi o/v-jousen kanssa samaan kohtaan. Toisessa asennossa sitä ei käynyt mutta tuloksena on kuvassa näkyvä varjo. Olisinpa itsekin ottanut sen heti pois.. Jartsa02 kertoi että hänellä sellainen oli vain toisessa linssissä, aivan kuten minullakin. Omituista.
          ---

          Comment

          • Mr. Zetor
            BTCF Member
            • Oct 2005
            • 273
            • Lempäälä, Hell (summer home)

            #6
            olen kanssa sitä mieltä että ne lisut voi heittää kokonaan helvettiin. normaalisti niiden kylläkään ei pitäisi näkyä valokuviossa muutakuin pitkillä. ehkä siis yo. kuvan linssissä bi-xenon -solenoidin palautinjousi ei jaksa vetää pitkien lippaa ihan ylös asti. tai sitten se metallilisu on vääntynyt normaalipositionsa yläpuolelle.

            tässä kuva linssistä kun lisu on ylhäällä ja bi-xenon -läppä ylhäällä (lyhyet):


            tässä taas kuva tilanteesta jossa lisu on ylhäällä ja bi-xenon -läppä alhaalla:


            lopuksi vielä molemmat alhaalla:


            eli niinkuin ensimmäisestä ja viimeisestä kuvasta näkee, ton lisun ei pitäisi näkyä yläasennossa ollessaan kun bi-xenon -läppä on kiinni. ja samaten sen ei pitäisi näkyä ala-asennossa ollessaan missään tilanteessa.
            too much hassel, too little hoff...

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              KIITOS! Juuri tällaisia kuvia kaipasin, kun en itse niitä tajunnut ottaa. Pitääkin nyt zoomailla, minkälaisilla "etätyökaluilla" voisin tuota himmeliä muokata ilman että tarvitsisi taas purkaa umpiota.

              Valokuvionkin suhteen olen ymmälläni, vakioxenoneissani oli selkeämpi viiste ylöspäin puolestavälistä oikealle kuin näissä.
              ---

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Nyt helpotti.

                Valon yläreunassa olevasta pyöreästä reisästä kun otti tulpan pois ja puuhasteli aikansa pitkän ja ohuen meisselin kanssa, niin lopputuloksena tuo varjo on poissa! Se o/v-säätövipu oli ilmeisesti hieman taipunut ja esti bi-xenonläppää nousemasta takaisin ylös koko matkaa. Työnsin o/v-systeemiä sisäänpäin ja käänsin sen sitten pois edestä.

                Edelleen valokuviossa ei ole mielestäni yhtä selkeää viistettä ylöspäin kuin alkuperäisissä ja oikeanpuoleisesta umpiosta tulee varsinaisen valokuvion alapuolelle sellainen puolikaari. Näitä pitää vielä pohtia mutta sitä ennen voin ajella ja nautiskella tovin.

                Tässä vielä havainnollinen kuvasarja lopputuloksesta:
                Last edited by -Tapi; 04-12-2006, 12:57.
                ---

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #9
                  Tulipa tässä viikonlopun aikana tehtyä samainen projekti.

                  Ensiksi kuskinpuoleinen umpio purkuun joka ei ihan kivuitta mennytkään kun ei liima sulanut sitten milllää, oikeesti ei siis millään! Eli mekaanisesti joutui kaikki saumat käymään läpi ja umpion runkoa halkomaan usemmasta paikasta jotta pääsi työntämään välistä jotain millä rikkoa liimasaumaa. Tähän meni kaiken kaikkiaan 7h!!

                  Sitten tänään repsikanpuoleinen umpio jota aloin lämmittämään ja taas ruuvaria, talttaa, lastaa yms.. työntämään väliin ja yllätykseskseni se suli kuin purukumi ja plexi oli 5:ssä minuuttissa irti, WTF!!?? No hyvä näin mutta oliko nyt juuri minun auton kohdalla vaihdettu liimaa tehtaalla!?

                  ..Niin ja mä poistin ne peltilärpäkkeen myös sieltä suosiolla kun ei niille mitään käyttöä ole kuitenkaan, haittaa vaan.

                  Eli jos ja kun joku seuraava tätä alkaa tekemään niin kannattaa tsekata vaikka kuumailmapuhaltimella ensin että sulaako se tiiviste massa vai ei, jos ei niin en suosittele sitä tehtäväksi sillä se on todella vaikeaa ja plexin halkemismahdollisuus kasvaa 100 kertaiseksi.
                  Last edited by Rahu; 04-11-2007, 20:18.
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • Stone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 4074
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Rahu View Post
                    Tulipa tässä viikonlopun aikana tehtyä samainen projekti..
                    Eikö olis ollut helpompi rojekti laittaa pitkät myös xenoneiksi?

                    Ed: No noista voi toisaalta tulla vielä suurempia virityksiä ja myös vikailmoituksia sun muuta mittaristoon jne..
                    Last edited by Stone; 04-11-2007, 22:15.
                    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                    VW Pornstarter (työjuhta)
                    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                    Finnmaster T8







                    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                    Comment

                    • Robi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 7606
                      • Vantaa

                      #11
                      Onko jollain muuten havaintoa meneekö E60 BiXenon linssi suoraan E39 facelift umpioon. Löytyisi ylimääräiset E60 umpiot mutta ei viitsi ruveta askartelemaan ennen jonkunlaista varmuutta.
                      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                      Tiedustelut priva tai 0452210069

                      Current
                      E61 530d
                      E39 530d
                      E39 520iA
                      E46 330xd
                      E28 528i

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by Robi View Post
                        Onko jollain muuten havaintoa meneekö E60 BiXenon linssi suoraan E39 facelift umpioon. Löytyisi ylimääräiset E60 umpiot mutta ei viitsi ruveta askartelemaan ennen jonkunlaista varmuutta.
                        Menee, E60:n linssin saa pois purkamatta koko umpiota
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • Robi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 7606
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by Rahu View Post
                          Menee, E60:n linssin saa pois purkamatta koko umpiota
                          Jep...sen tiedän mutta kun tota E39 linssiä ei taida saada pois purkamatta koko pakettia niin en viitsi purkaa ehjää umpiota vain kokeillakseni.
                          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                          Tiedustelut priva tai 0452210069

                          Current
                          E61 530d
                          E39 530d
                          E39 520iA
                          E46 330xd
                          E28 528i

                          Comment

                          • reddewil
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 3015
                            • West Coast

                            #14
                            Originally posted by Robi View Post
                            Jep...sen tiedän mutta kun tota E39 linssiä ei taida saada pois purkamatta koko pakettia niin en viitsi purkaa ehjää umpiota vain kokeillakseni.
                            Kyllä itse ainakin purin, mutta nyt ilmeisesti puhe näistä enkelimalleista jotka liimattu läjään? Vanhan mallin e39 -99 xenonumpiot aukesi kynsistä? Mitä tollaset e60:n valot muuten maksaa?
                            ...

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Originally posted by Robi View Post
                              Jep...sen tiedän mutta kun tota E39 linssiä ei taida saada pois purkamatta koko pakettia niin en viitsi purkaa ehjää umpiota vain kokeillakseni.
                              Pitäisi sen sopia mutta jos haluat varmistuksen, mittaa kiinnitysreikien paikat E60 linssistä. Mulla on facelift xenon-linssit himassa kun vaihdoin dieseliin noi bi-xenonit viime talvena. Voin mitata ne niin ei tarvitse turhaan purkaa.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎