e39 530dA 2001 laatikko ei vaihda.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • creative 22
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 560
    • Alavus

    #31
    Kestää se öljynvaihdoilla pitempään tai ei, aika epäluotettavalta tuo Bmw:n automaattivaihteisto tuntuu tätä foorumia lukiessa..tosin on myönnettävä että omakohtaista kokemusta asiasta ei ole.Mutta eipä ihan heti tule mieleen topikkia "E39, manuaalivaihteisto rikki"
    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

    BMW Freude Am Fahren

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3121
      • Välisuomi

      #32
      Mutta eipä noita manuaali e39:sejäkään ole koko kannasta kovin isoa prosenttia. Ja paha ääni kauas kantaa, eli muutamat epäonniset valittavat kovaan ääneen ja moneen otteeseen.
      ---

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #33
        Originally posted by creative 22 View Post
        Kestää se öljynvaihdoilla pitempään tai ei, aika epäluotettavalta tuo Bmw:n automaattivaihteisto tuntuu tätä foorumia lukiessa..tosin on myönnettävä että omakohtaista kokemusta asiasta ei ole.Mutta eipä ihan heti tule mieleen topikkia "E39, manuaalivaihteisto rikki"
        Viimeksi eilen oli tuollainen rikkinäinen manuaali pihassa, mutta niin kuin -tapi jo sanoikin niin vähemmistö on kuitenkin tuolla "köyhällä" vaihteistolla ja kovin harva siitä tännekään eksyy itkemään..
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19180
          • -

          #34
          Originally posted by creative 22 View Post
          Kestää se öljynvaihdoilla pitempään tai ei, aika epäluotettavalta tuo Bmw:n automaattivaihteisto tuntuu tätä foorumia lukiessa..tosin on myönnettävä että omakohtaista kokemusta asiasta ei ole.Mutta eipä ihan heti tule mieleen topikkia "E39, manuaalivaihteisto rikki"
          Tämä pitää täysin paikkaansa. Täällä Suomen päässä tulee helposti ruusuinen kuva siitä, kuinka vähän BMW:n automaattilaatikoiden kanssa on ongelmia. Mutta katsokaapa huvikseen tilannetta esim. Saksassa, jossa automaattilaatikot joutuvat huomattavasti kovemmalle rasitukselle ihan normaalin perusautoilijan käytössä. Autoilla ajetaan lujaa pitkiä matkoja, laatikkoöljyt lämpenevät jne.. jopa satoja kickdowneja 120-200km/h vauhdeista yhdellä ajoreissulla jne..

          Tosiasia on, että E39 mallienkaan steptronic eivät ole todellakaan mitään ikuisia laatikoita tai insinöörityön huipentumia kestävyyden suhteen. Tämä voi helposti todeta hakemalla esim. http://www.mobile.de tai http://www.autoscout24.de osoitteista saman merkkisiä ja mallisia autoja esim. 200 kpl. Sieltä sitten katsomaan, kuinka monta manuaalivaihteista versiota on myynnissä laatikkovikaisena tai vaihtolaatikolla. Ja samoin katsomaan, kuinka monta automaattivaihteista versiota on myynnissä laatikkovikaisena tai vaihtolaatikolla..
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

            #35
            Originally posted by Juhis View Post
            Tämä pitää täysin paikkaansa. Täällä Suomen päässä tulee helposti ruusuinen kuva siitä, kuinka vähän BMW:n automaattilaatikoiden kanssa on ongelmia. Mutta katsokaapa huvikseen tilannetta esim. Saksassa, jossa automaattilaatikot joutuvat huomattavasti kovemmalle rasitukselle ihan normaalin perusautoilijan käytössä. Autoilla ajetaan lujaa pitkiä matkoja, laatikkoöljyt lämpenevät jne.. jopa satoja kickdowneja 120-200km/h vauhdeista yhdellä ajoreissulla jne..

            Tosiasia on, että E39 mallienkaan steptronic eivät ole todellakaan mitään ikuisia laatikoita tai insinöörityön huipentumia kestävyyden suhteen. Tämä voi helposti todeta hakemalla esim. http://www.mobile.de tai http://www.autoscout24.de osoitteista saman merkkisiä ja mallisia autoja esim. 200 kpl. Sieltä sitten katsomaan, kuinka monta manuaalivaihteista versiota on myynnissä laatikkovikaisena tai vaihtolaatikolla. Ja samoin katsomaan, kuinka monta automaattivaihteista versiota on myynnissä laatikkovikaisena tai vaihtolaatikolla..
            Mikähän mahtaa olla manuaalivaihteistojen ja automaattivaihteistojen suhde E39:ssä. Ero mahtaa olla melkoinen automaatin yleisyyden puolesta. Toisin sanoen tuo vertailu, jota tuossa maalailet ei kerro vielä mitään muuta kuin, että Mobilessa on myytävänä laatikkovikaisia autoja.

            Ei se nyt ihan noin suoraviivaisesti mene.

            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19180
              • -

              #36
              Originally posted by Keimo View Post
              Mikähän mahtaa olla manuaalivaihteistojen ja automaattivaihteistojen suhde E39:ssä. Ero mahtaa olla melkoinen automaatin yleisyyden puolesta. Toisin sanoen tuo vertailu, jota tuossa maalailet ei kerro vielä mitään muuta kuin, että Mobilessa on myytävänä laatikkovikaisia autoja.
              No voidaan asia muotoilla toisellakin tavalla. Olen tuonut Saksasta autoja viimeiset seitsemän vuotta. Ja autoja on kerennyt tulla vuosien aikana "muutamia kappaleita" sekä asiakkaille, että itselle käyttöön. Samoin koeajolla on tullut käytyä aika monella autolla, josta en ole koskaan päässyt kauppoihin. Ja autojen määrä on vielä moninkertainen, kun huomioidaan ne ilmoitukset, joista olen soittanut myyjille, mutta ovat jääneet ostamatta. Tämän perusteella voin väittää, että manuaalivaihteisten autojen laatikko-ongelmat ovat murto-osa siitä, mitä automaattivaihteisten autojen kanssa on ongelmia.

              Manuaalivaihteisissa autoissa ongelmat ovat lähes poikkeuksetta lievät öljyvuodot, vaihteensiirron takertelu, vaihteiden synkronoinnin toiminta erityisesti kylmissä olosuhteissa ja mahdolliset laakeriäänet. Ja näistä laakeriäänistä minulla on kokemusta vain yhdestä autosta, jossa tämän laakeriäänen lopputulos oli laatikon hajoaminen. Useimmissa tapauksessa melko kovankin kuuloiset ylimääräiset laakeriäänet eivät ole aiheuttaneet pitkänkään ajan kuluttua täystuhoa laatikolle, vaan ongelma on todellakin ollut pelkkä sivuääni. Useimmat manuaalivaihteistojen ongelmat ovat myös melko helposti ratkaistavissa. Esim. vivuston puslien korjaaminen, öljyvuotojen korjaaminen jne. Ja luonnollisesti manuaalivaihteiston yhdeydessä on normaali kuluva osa, kytkinpaketti. Joka sekin yleensä kestää vähintään 80 000 - 100 000 km ajon. Joskus jopa yli 150 000 km.

              Automaattilaatikoissa ongelmat ovat taas erilaisia. Laatikko ei vaihda enää puhtaasti. Vaihteet menevät potkimalla tai töksähtäen päälle. Laatikko saattaa luistaa liikaa. Tai luistaa vaihtokohdalla. Ei osaa vaihtaa oikeaaseen aikaan vaihdetta. Vaihteiden päälle kytkeytyminen kestää. Esimerkiksi peruutusvaihde saattaa hukkua kokonaan. Laatikko sytyttää vikavaloa mittaristoon ja menee vikatilaan. Myös laatikkorikkoja on tullu vastaan.

              Yleisin ongelma automaattilaatikossa on kuitenkin, että vanhat laatikot eivät vaihda enää puhtaasti. Joka on usein jo merkki laatikon kulumisesta. Olen myös keskustellut usean saksalaisen autokauppiaan kanssa BMW:n automaattilaatikoista ja kuva niiden luotettavuudesta ei ole tämän vuoksi mikään erityisen ruusuinen. Moni hämmästyisi, kun tietäisi, kuinka moneen 2001-2003 vuosimallin BMW:n valmistamaan autoon on jouduttu jo vaihtamaan Saksan päässä uusi vaihteisto edellisen hajottua! Ja jopa vain 150 000 km ajetuista autoista!
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2979
                • Uusimaa

                #37
                Originally posted by Juhis View Post
                No voidaan asia muotoilla toisellakin tavalla. Olen tuonut Saksasta autoja viimeiset seitsemän vuotta. Ja autoja on kerennyt tulla vuosien aikana "muutamia kappaleita" sekä asiakkaille, että itselle käyttöön. Samoin koeajolla on tullut käytyä aika monella autolla, josta en ole koskaan päässyt kauppoihin. Ja autojen määrä on vielä moninkertainen, kun huomioidaan ne ilmoitukset, joista olen soittanut myyjille, mutta ovat jääneet ostamatta. Tämän perusteella voin väittää, että manuaalivaihteisten autojen laatikko-ongelmat ovat murto-osa siitä, mitä automaattivaihteisten autojen kanssa on ongelmia.


                mikään erityisen ruusuinen. Moni hämmästyisi, kun tietäisi, kuinka moneen 2001-2003 vuosimallin BMW:n valmistamaan autoon on jouduttu jo vaihtamaan Saksan päässä uusi vaihteisto edellisen hajottua! Ja jopa vain 150 000 km ajetuista autoista!
                Vai niin. Jos hemin teksti ei sisällä ns faktaperusteita, ei sisällä tämäkään, paljoa.
                Kuinkahan monta E39 on myyty Saksaan automaattina? varmaan yli 100000 ? Jos olet koeajanut esim 100 yksilöä, sehän peräti promillen tuosta. Mites loput?
                Sen sijaan tuo 01 - 03 BMW on tiedossa oleva tapaus. Eikös siinä juuri ollut joku suunnittelu/valmistusvirhe laatikoissa nimenomaan niissä GM:n? Eli niitä varmaan on paljon vaihdettukin. Kuinka monta takuuuseen, ei tietoa.
                Mobilesta toki löytää helpostikin laatikkovikaisia, yleensä heti ensimmäiseltä sivulta..
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Bemareissa muuten on ja on ollut aika monen tasoista automaattivaihteistoa, joten yleistys puhumalla "automaatin" luotettavuudesta yleensä, ei kyllä kerro tilanteesta mitään. mm.vm.-99 bensakutosen perästä löytyvä ZF:n valmistama steptronic on monta kertaluokkaa luotettavampi kuin saman ikäinen dieselin perästä löytyvä GM/France valmisteinen steppi.
                  vm.91-92 e36:n kutosten perästä löytyvä "automaatti" taas menee ihan kulumallakin alle 200tkm:n ajolla kun tuota -99-uudempaa bensatsteppiä ei saa ajamalla loppuun,jne,jne. Myös niitä manualeja+moottoriyhdistelmiä on "jokunen" jotta voitaisiin lähteä yleistämään.

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19180
                    • -

                    #39
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Bemareissa muuten on ja on ollut aika monen tasoista automaattivaihteistoa, joten yleistys puhumalla "automaatin" luotettavuudesta yleensä, ei kyllä kerro tilanteesta mitään. mm.vm.-99 bensakutosen perästä löytyvä ZF:n valmistama steptronic on monta kertaluokkaa luotettavampi kuin saman ikäinen dieselin perästä löytyvä GM/France valmisteinen steppi.
                    Kuulemani mukaan tuo E39 530D:n steptronic on juuri yksi heikoimmista laatikoista noissa uudemmissa malleissa. Ja hajoilee myös uudemmissa 2000-2002 autoissa!

                    Tämä ei kuitenkaan muuta tilannetta mihinkään siitä väitöksestäni, että automaattivaihteisissa on selvästi enemmän vaihteisto-ongelmia, kuin manuaalivaihteisissa malleissa. Toisin sanoen BMW:n steptronic laatikot eivät edelleenkään ole mielestäni mitään viattomia insinöörityön multihuipentumia. Loistavia laatikoita ne ovat toimiessaan, mutta kestävyydessä olisi edelleen parantamisen varaa.
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19180
                      • -

                      #40
                      Originally posted by jaki View Post
                      Kuinkahan monta E39 on myyty Saksaan automaattina? varmaan yli 100000 ? Jos olet koeajanut esim 100 yksilöä, sehän peräti promillen tuosta. Mites loput?
                      Mitä sillä määrällä on väliä, kuinka monta niitä on valmistettu? Minun väitökseni oli vain, että automaattivaihteisissa malleissa vaihteiston kestävyys ja toimintahäiriöt ovat todellinen ongelma edelleen! Eli manuaalivaihteistoisissa autoissa on selvästi vähemmän murheita vaihteiston toimivuuden ja kestävyyden kanssa. Manuaalissa kun kytkin on se kuluva osa, joka joudutaan vaihtamaan noin 80 000 - 150 000 km ajomäärän välein. Mutta automaattivaihteisissa autoissa 150 000 km kohdalla voi olla jo koko laatikko vaihtokunnossa tai saattaa vaatia jo selvästi kalliimman remontin, kuin manuaalivaihteisen auton 250 euroa + työt hintainen kytkinremontti. Siinä vaiheessa kun manuaalivaihteisen auton omistaja laskee 50 ja 100 euron lappuja maksaakseen remontin, saa automaattivaihteisen omistaja kaivaa niitä 500 euron seteleitä.

                      Voisin kaikenkaikkiaan väittää, että minulla on työni vuoksi keskimääräistä laajempi näkemys yllä esittämiini asioihin. Ei ole yleensä tapana heitellä ilmoille asioita, jollei ole mitään tietoa takana.
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #41
                        Siis juuri tuo GM:n valmistama, dieselin perässä oleva nykysteppi on laatikko joista esim.romiksilla on enemmän kysyntää kuin tarjontaa. Eli nämä kyllä menee purkuautoista sitä mukaa kun niitä tulee. Noin puolet niistä menee näiden öljynvaihtojen seurauksena. Eli koska dieseleihin tuota ajosuoritetta tulee bensakoneisia x2-x4 nopeammin, ja kun ensivaihto tehdään yleensä auton siirtyessä 3-4-vuotiaana yksityiskäytöön on kilometrejä helposti taulussa +200tkm. Ammatti/leasingkäytössä näitä kun ei vaihdella, niin diesel laatikkoon se ensivaihto 250tkm taulussa on todellinen riski, varsinkin kun loppujen lopuksi aika harvoin nuo vaihdon tehdään sillä pieteetillä/huolellisuudella minkä homma tuossa vaiheessa jo oikeasti vaatii.
                        Jo pelkkä oikean öljylaadun ja määränkin arvonta tosielämässä menee hyvinkin usein pieleen ns."ammattimiehiltäkin".
                        M52TU/M54 bensakoneen perässä olevat -99 uudemmat stepit ovatkin sitten purkamojen hyllyissä selkeästi vähemmän kysyttyä tavaraa kuin manualiaskit, joita kuitenkin menee kohtuullisen tasaisesti lähinnä ääntelyvikaisten ja leikkimällä rikottujen tilalle. Toki näistäkin jo e39 ikäluokissa on enemmän tarjontaa kuin oikeaa kysyntää.
                        Näitä -99 uudempia steppejähän meni takuuaikoina, 1000-30tkm ajettuina jonkin verran vaihtoon kun jokin laatikkoon jäänyt tai siitä irronnut "kikkare" löysi tiensä venttiilikoneistoon, mutta sen jälkeen nämä ovat ilman öljynvaihtoja aikuisten oikeasti lähes ikiliikkujia. Yhtään loppuunajettua=levyt loppu, ei takuulla löydy koko euroopasta. Tuollaisessa +300tkm ajetussa laatikossa sisuskalut kaikilta osiltaan ovat lähes kuin uudet, joten on kovin vaikeaa kuvitella millä ajosuoritteella luistot,ym.väsymisen merkit edes ilmaantuisivat.
                        Näitä bensakoneiden steppejä suojelee toki se seikka että kilometrisuoritetta ei pääsääntöisesti ehdi tulla ennen mahdollista ensivaihtoa kuin maksimissaan puolet dieselkilometreistä, mutta kumpaakaan laatikkoa ei suoraan ajamalla=kulumalla kyllä ajeta loppuun, vaan ongelmat ovat AINA toiminnallisia häiriöitä.

                        Comment

                        • hoge
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2003
                          • 172
                          • Helsinki

                          #42
                          Joskus uhkasin kirjoittaa tähän miten kävi lodjun kanssa. Eli liike joutuu korvaamaan jne. No kuiteski auto on maannut firman x pihalla nyt 1,5kk. Venttiilikoneisto lähetetty firmaan y. Solenoidi kuulemma paskana ja nyt kuukauden jälkeen kävi ilmi että sitä ei saa ostettua erikseen ja odottavat nyt että jostain tupsahtaa ehjä käytetty. Meikäläinen ei sellasta kelpuuta ja nyt aut menee takaisin laakkoselle ja saa uuden lootan. Piste. Aikamoista puljaamista. Toivottavasti pääsis jo kohta pemarin puikkoihin... Ja väärän topikkiin, no olkoot.
                          Last edited by hoge; 25-05-2007, 19:46.

                          Comment

                          • hoge
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2003
                            • 172
                            • Helsinki

                            #43
                            Olen automaatti vaihtestojen anti-midas. Jokainen muuttuu takuuvarmasti paskaks. Uusi, SIIS UUSI, loota ja vaihtaa niin että niskat napsahtaa 5->4 ja 2->1. Ja tosiaan heittää nyt vikatilaan vielä, ennen ei sentään tehny sitä.Hinurin lavalla takas laakkoselle. Hyviä vehkeitä.

                            Comment

                            • mikalkai
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2005
                              • 308
                              • Oulu

                              #44
                              Lukasin tuon koko ketjun ja täytyy kyllä sanoa valitteluni Ei kyllä varmasti naurata mutta on sattunut sulle kyllä paskaa mäihää. Omassa -94:Ssa tomaatissa ei ole ollut mitään vikoja. Öljyjä on vaihdettu ainakin kaksi kertaa, toinen omasta takaa ja tämä ennen kuin näitä automaatti threadejä kerkesin luokaista läpi.

                              Omaksi onneksi kaikki on toiminut ennen öljynvaihtoa hyvin ja on toiminut senkin jälkeen. Mutta sen voin sanoa että oli viiminen öljynvaihto tuohon lootaan.
                              Ajossa:
                              E39 530i Touring M-Sport

                              Comment

                              • Rubu
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2006
                                • 809
                                • Kuopio

                                #45
                                Originally posted by Ananas View Post
                                Elikkä kyseessä kaverin auto: 2001 facelift e39 530dA M-Sport.

                                Ja ongelma seuraavanlainen: kaasu pohjassa ajettaessa automaatti ei vaihda isommalle, oli käytössä sitten normi D-asento, sportti tai edes steptronic. Huollossa eivät osaa sanoa juuta, eikä jaata, ei näytä minkäänlaisia vikakoodeja ja öljytkin on tarkistettu.

                                Puolella kaasulla ajettaessa loota vaihtaa normaalisti. mutta lämä tiskissä jää ikään kuin "jurraamaan rajottimelle". Eli liittyisikö vika jotenkin kickdowniin? Huollossa epäilivät laatikon sisäistä vikaa, mutta eivät edes käy arvailemaan, kun ei vastaavia tapauksia ole kuulemma ollut suomessa ollenkaan (kuulemma muuallekkin soitellut).

                                Nyt ei muuta kun hämmästyneenä odottelemaan vastauksia, luulisi ettei nyt niin uniikki vika voi olla.
                                Minulla oli samanlainen "jurraa kierrokset melkein tapissaan ja ei vaihda" ongelma ja se poistui samalla kun vaihdoin ehjän turbon...
                                Omituista kylläkin...

                                Comment

                                Working...
                                X