e39 sisäilman lämpötila ja moottorin lämpötila

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teddy
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 120
    • Espoo

    e39 sisäilman lämpötila ja moottorin lämpötila

    mulla on nyt vaihdettu moottoritilasta termostaatti, lämpöheittely ajotietokoneen mukaan on noin 86-105 astetta. Niin, että paikallaan ollessa lämpö nousee. Liikkeessä laskee. Mutta noin 90-95 on normaali käyntilämpötila.

    Mutta ongelma on se, että nyt kun on noin +5 astetta ulkolämpötila niin moottori lämpiää hyvin hyvin nopeasti sinne normaaliin käyntilämpötilaan mutta silti ei sisään lähde puhaltamaan lämmintä ilmaa. Ja heti kun ilmastoinnin sammuttaa niin heti lämmin ilma lähtee kiertämään. Ja kun laittaa ilmastoinnin päälle niin heti alkaa puhaltamaan viileää ilmaa. Vaikka lämpötila olisi asetettu maksimille. Missäköhän on vika?

    Jos kylmänä lähtee ajamaan ja kun on ajanut noin 10km niin sen jälkeen myös ilmastoinnin ollessa päällä alkaa lämmintä ilmaa liikkumaan. Mutta sen lämpötila ei ole lähellekään sitä mitä ilman ilmastointia olisi.

    Tosiaan itsellä on se puoliautomaatti-ilmastointi. ja autona -02 525ia
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7468
    • Oulu

    #2
    Mitä tarkoitat tuolla "ilmastoinnin sammuttaa"? Itsellä on automaattinen ilmastointi joten vähän vaikea tietää mitä sulla tarkoittaa sammuttaminen. Itsellä ymmärtäisin sen niin että vedän puhaltimen nopeuden nollaan. Silloin ei minusta tule mitään ilmaa sisään.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Aksu|
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 1062

      #3
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Mitä tarkoitat tuolla "ilmastoinnin sammuttaa"? Itsellä on automaattinen ilmastointi joten vähän vaikea tietää mitä sulla tarkoittaa sammuttaminen. Itsellä ymmärtäisin sen niin että vedän puhaltimen nopeuden nollaan. Silloin ei minusta tule mitään ilmaa sisään.
      Saahan tuon ilmastoinnin kompuran pois päältä.
      EX:
      328CiA -99
      525tdsA -98
      525i -93
      316i -95
      Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

      Comment

      • WarHead
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 774

        #4
        Ja kompurahan ei lähde käyntiin, ku lämpötila ulkona vähempi ku +6... Näin olen ymmärtänyt.
        Ettei vaan oisi jääny ilimaa vesitilaan, jonneki taskuun, eikös näissä koneissa tuo ilmaus tapahu vähä vaikeemmin ku c-mallin kadetissa?
        oho, onhan taas perjantai...
        E91 335iAT -08

        -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

        Comment

        • teddy
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 120
          • Espoo

          #5
          taisi tulla ongelmaan ratkaisu.

          Eli tosiaan tarkoitin sitä hiutale-napin painamista sammuttamisella. Eli kompuran sammuttamista. Kompura pyöri eilen vaikka oli +3 astetta mittarissa. Itse olen luullut, että se raja on +5 eikä +6..

          noh oli miten oli niin ratkaisu löytyi. termostaattia vaihdettaessa ylemmästä ilmausruuvista oli rikkoutunut tiiviste ja hävinnyt ties minne. Eli sitä kautta pääsi vuotamaan nestettä pihalle. Täytin säiliön ja ilmasin uudestaan, lisäsin vielä tiivisterenkaankin ja nyt näyttää toimivan normaalisti. Lämmöt 92-94 jatkuvasti oli sitten seisaaltaan tai vauhdissa.

          nyt näyttää toimivan ilmastointikin ihan normaalisti. Lämpenee kun pistää lämpöä säätimestä ja viilenee kun vähentää.

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            #6
            Jos jatketaan samasta aiheesta näin yleisesti... eli omassa kotterossa, siis E39, takapenkkiläisille tulee aina kylmää ilmaa siitä etupenkkiläisten kyynärnojassa olevasta suuttimesta. Takapenkkiläisten suuttimessa on vain se sulkumekanismi ja tietääkseni on olemassa vaihtoehtoja, jossa on myös lämpötilan säätöä (siis portaattomasti kylmää tai kuumaa ilmaa rattaasta kääntämällä). Kuuluisko tämä takapenkkiläisten suutin säätyä sitä mukaa, mitä käännän siitä kojelaudan keskisuuttimessa olevasta rattaasta vai pidetäänkö tuo takapenkin suutin suljettuna talvisin ja luotetaan, että jalkatilasta tulevaan lämmön lämmittävän tarpeeksi (ja tietenkin auton etuosasta tuleva)? Eli onko siellä nyt jokin säätömoottori, joka ei avaa läppää... vai onko se kenties vaijeri?

            Comment

            • Juhnu
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 52
              • Nummela

              #7
              Takalämmöt

              Originally posted by Valkman View Post
              Jos jatketaan samasta aiheesta näin yleisesti... eli omassa kotterossa, siis E39, takapenkkiläisille tulee aina kylmää ilmaa siitä etupenkkiläisten kyynärnojassa olevasta suuttimesta. Takapenkkiläisten suuttimessa on vain se sulkumekanismi ja tietääkseni on olemassa vaihtoehtoja, jossa on myös lämpötilan säätöä (siis portaattomasti kylmää tai kuumaa ilmaa rattaasta kääntämällä). Kuuluisko tämä takapenkkiläisten suutin säätyä sitä mukaa, mitä käännän siitä kojelaudan keskisuuttimessa olevasta rattaasta vai pidetäänkö tuo takapenkin suutin suljettuna talvisin ja luotetaan, että jalkatilasta tulevaan lämmön lämmittävän tarpeeksi (ja tietenkin auton etuosasta tuleva)? Eli onko siellä nyt jokin säätömoottori, joka ei avaa läppää... vai onko se kenties vaijeri?
              Morjes
              Täällä on pähkäilty saman asian kanssa.
              Olisikohan hankalakin projekti muuttaa takapenkkiläisten "ilmasuuttimet" siitä mukitelineen yläpuolelta lämpösäädettävään versioon?

              Comment

              • Valkman
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 712
                • Helsinki

                #8
                Jaa-a, katselin juuri Ebaystä, että halvalla löytyis lämpösäädettävä, mutta taitaa putkistotkin olla sitte erilaisia... ehkä.

                Eli kuitenkin, onko vika vai ominaisuus tuo kylmä ilma oli etusäätimen säädetty kuinka tahansa?

                Comment

                • exodus
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 774
                  • Oulu

                  #9
                  mulla on takasuuttimilla myös kylmä-lämminsäätö, mutta tuntuu että se ei oikein tottele komentoja. Vaikka kojelaudan suuttimista tulee lämmintä, ei takapenkille tule kuin kylmää(tai haaleaa) vaikka säätö on punaisella. Joskus taas sinne saa ihan lämmintäkin. Mitenkähän tuon kuuluu toimia ja miten lämppärin napit vaikuttaa sen toimintaan?

                  Comment

                  • exodus
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 774
                    • Oulu

                    #10
                    mulla on takasuuttimilla myös kylmä-lämminsäätö, mutta tuntuu että se ei oikein tottele komentoja. Vaikka kojelaudan suuttimista tulee lämmintä, ei takapenkille tule kuin kylmää(tai haaleaa) vaikka säätö on punaisella. Joskus taas sinne saa ihan lämmintäkin. Mitenkähän tuon kuuluu toimia ja miten lämppärin napit vaikuttaa sen toimintaan?

                    Comment

                    • ats
                      Newbiemmer
                      • Sep 2006
                      • 10

                      #11
                      Originally posted by Valkman View Post
                      Jaa-a, katselin juuri Ebaystä, että halvalla löytyis lämpösäädettävä, mutta taitaa putkistotkin olla sitte erilaisia... ehkä.

                      Eli kuitenkin, onko vika vai ominaisuus tuo kylmä ilma oli etusäätimen säädetty kuinka tahansa?
                      Tais olla että vanhemmissa -98 malleissa taakse on vain raitisilma tuuletus, eli ei lämmitystä.. Eli kojelaudassa olevat säädöt ei vaikuta taakse..

                      Comment

                      • teddy
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2004
                        • 120
                        • Espoo

                        #12
                        mulla taas ei ole kylmälämminsäätöä mutta sieltä tulee pikemminkin sitä lämmintä ilmaa näin talvella ja oikeastaan "sitä lämpimämpää" mitä kylmempää laittaa tulemaan edestä keskellä ylhäällä olevasta säätimestä.

                        ja tuntuu jotenkin siltä, että se lämmittäisi ensin takapenkkiä ja sen jälkeen vasta edestä jos se suutin on auki, en tiedä onko saksalaiset miettineet niin pitkälle että ensin lämpöä lapsille ja sen jälkeen vasta kuskille, tosin senhän voi tietenkin estää pienentämällä sitä takapenkin voimakkuutta...

                        kesäisin en ole huomannut eroa takapenkillä ja etupenkillä paitsi sen, että takapenkki tuppaa viilenemään nopeammin johtuen siitä jos kierrättää ilmaa niin että se tulee ylhäältä ja keskeltä. tällöin ilma kiertää tuulilasin kautta taakse, edestä keskeltä taakse ja myös takapenkilllä olevien omien suuttimien kautta..

                        Comment

                        Working...
                        X