Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D e39 ASC/ABS Vianetsintää/mittailua!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jube
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 9636
    • ...

    530D e39 ASC/ABS Vianetsintää/mittailua!

    Elikkä tiedän että aiheesta on jo pitkä topic mutta tässä nyt kyselen noista mittaus-arvoista ym.

    Auto on 530D Touring -00
    ASC/ABS valot jää mittarostoon palamaan kun käynnistää.
    Joskus (tosi harvoin) voi olla että valot eivät jää palamaan ja auto toimii täysin niin kauan kunnes sen sammuttaa ja käynnistää uudelleen.

    Testeri sanoi seuraavaa:
    "Molempien etupyörien pyörimisnopeus tieto virheellinen. Ajoittainen vika."
    Vikakoodit nollattiin ja kilometrin koeajon jälkeen taas sama diagnoosi kun kytki testeriin.

    Elikkä nyt tänään irrotin kummankin etuanturin, putsasin ne huolellisesti ja laitoin takaisin. Ei vaikutusta

    Otin sitten liittimet auki ja mittasin antureita.
    -Kuskin puoli näytti 127ohmia
    -Hanttarin puoli 3,2Kilo-ohmia :think

    Elikkä onko noista arvoista nyt kumpikaan lähelläkään oikeaa?
    Mersujen kanssa kun olen pelaillut paljonkin niin niissä Arvo on ~1000ohmia ehjällä anturilla... Tokihan anturi ei ole aivan samanlainen...

    Elikkä nyt apuja kaivattaisiin?
    Jotenkin itsellä tuli mieleen heti boksi vika kun molempia antureita herjaa ja sitten jos sattuu että valot ei syty niin pelaa vaikkaa 10000km jos ei autoa sammuta välillä.
    Jos anturi on rikki niin eikö valo syty heti kun anturilta tuleva tieto katkeaa?
    Last edited by Jube; 02-12-2006, 18:11.
    Näillä mennään:
    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
    MB c124 230CE -90 "Badboy"
    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
  • Erich
    BTCF Member
    • Apr 2005
    • 783
    • Hämeenkyrö

    #2
    Antaa olla...
    Last edited by Erich; 06-12-2006, 12:54.
    6 - E24 635
    7 - E38 740
    8 - E31 850

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7397
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Jube View Post
      Jos anturi on rikki niin eikö valo syty heti kun anturilta tuleva tieto katkeaa?
      Näin ainakin itse luulisin asian olevan. Boksivikaisessa autossa mulla saattoi syttyä nuo valot ihan miten vaan. Välillä käynnistyksessä jo jäi palamaan, mutta usein syttyi myös vauhdissa. Ja vikakoodia tuli vain edestä vasemmalta.

      Valitettavasti ei tullu mittailtua noita vastuksia antureista joten en osaa sanoa mitään.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Max
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 994
        • Kotona

        #4
        Tuolta autopower:n sivuilta löytyy tuolta Gör-det-själv osion mekartips:sta ABS/ASC varningslampproblem, jossa on mitattu ehjälle anturille arvoksi ~20 Mohmia... Tiä sit päteekö tuo sinun autoon

        Comment

        • Jube
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 9636
          • ...

          #5
          Originally posted by Max View Post
          Tuolta autopower:n sivuilta löytyy tuolta Gör-det-själv osion mekartips:sta ABS/ASC varningslampproblem, jossa on mitattu ehjälle anturille arvoksi ~20 Mohmia... Tiä sit päteekö tuo sinun autoon
          Auto-data antaa arvoksi 2500-4200ohmia:think
          Näillä mennään:
          Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
          BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
          BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
          BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
          MB c124 230CE -90 "Badboy"
          MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

          Comment

          • Erich
            BTCF Member
            • Apr 2005
            • 783
            • Hämeenkyrö

            #6
            Antaa olla...
            Last edited by Erich; 06-12-2006, 12:55.
            6 - E24 635
            7 - E38 740
            8 - E31 850

            Comment

            • Jube
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 9636
              • ...

              #7
              Originally posted by Erich View Post
              Siis ihan oikeasti, eikö vastauksia viitsitä lukea vai eikö luettua ymmärretä?

              Se anturi on ns. aktiivinen, toisin sanoen se sisältää useamman transistorin, vastuksia ja konkkia. Siksi sinne menee se syöttöjännitekin. Sen toimintaa EI VOI luotettavasti testata vastusmittauksella. Kertoo yhtä paljon kuin vastusmittaus korvien välistä.
              Siis ihan oikeasti soitin bmw-huoltoon jossa sanottiin että vastusarvot pitää olla molemmilla puolilla samat ohmi-mittarilla mitattuna, että ei tartte rinnuksiin karsia
              Näillä mennään:
              Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
              BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
              BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
              BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
              MB c124 230CE -90 "Badboy"
              MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

              Comment

              • Erich
                BTCF Member
                • Apr 2005
                • 783
                • Hämeenkyrö

                #8
                Originally posted by Jube View Post
                Siis ihan oikeasti soitin bmw-huoltoon jossa sanottiin että vastusarvot pitää olla molemmilla puolilla samat ohmi-mittarilla mitattuna
                No jos kaikkitietävä ja erehtymätön bmw-huolto on sitä mieltä että puolijohteiden kunto selviää ohmi-mittarilla niin olkoon sitten niin, en jaksa alkaa väittämään vastaan. Ei kiinnosta niin paljoa.

                Tottakai sieltä saa mittaamalla jonkun vastusarvon, onhan siellä nastojen rinnalle kytketty vastuskin. Sitähän voisi käyttää vaikka anturin kaapeloinnin jatkuvuuden testaamiseen auton ollessa paikallaan?

                Mutta pointtini oli edelleen se, että anturin toimintaa tuo mittaus (oli tulos mikä hyvänsä) ei takaa.
                6 - E24 635
                7 - E38 740
                8 - E31 850

                Comment

                • k1mmalin
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2004
                  • 76
                  • Kuopio

                  #9
                  anturit ovat niinsanottuja aktiivisia tunnistimia, RESISTANSSI MITTAUS KIELLETTY EHDOTTOMASTI! ainoa mittaus keino on oskiloskooppi, antaa kanttiaaltoa. Navassa on magneetit joista anturi haistelee nopeuden. niihin kertyy usein paljon metallia joka haittaa signaalia.
                  530 kiisseli

                  Comment

                  • Erich
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 783
                    • Hämeenkyrö

                    #10
                    Vihdoinkin joku on edes vähän samoilla linjoilla...
                    Last edited by Erich; 07-12-2006, 00:07.
                    6 - E24 635
                    7 - E38 740
                    8 - E31 850

                    Comment

                    • jartsa02
                      BTCF Member
                      • Jun 2003
                      • 1131
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by k1mmalin View Post
                      anturit ovat niinsanottuja aktiivisia tunnistimia, RESISTANSSI MITTAUS KIELLETTY EHDOTTOMASTI! ainoa mittaus keino on oskiloskooppi, antaa kanttiaaltoa. Navassa on magneetit joista anturi haistelee nopeuden. niihin kertyy usein paljon metallia joka haittaa signaalia.
                      Toi ehdoton resistanssi-mittauskielto ei nyt oo tässä tapauksessa aiheellinen, koska sieltä anturista löytyvässä Infineonin Hall-piirissä TLE 4923 on suojaus väärinpäin kytketylle jännitteelle ja siten sitä ei saa resistanssimittauksella rikki. Ja muutenkaan yleensä muutaman voltin yleismittarin-jännitteellä ei saa mitään pahemmin rikki.

                      Toi oskilloskooppi-mittaus toimis muuten, mutta jos mittaa anturi-linjasta skoopilla rinnalta ja linjassa on häikkää, niin ABS-boxi on silloin sulkenut sen linjan heti vian havaittuaan ja sieltä ei nää mitään. Vanhemmat boxit (pre 9/98) ei tällee tehneet ja niissä pääs kattelee signaalia skoopilla, tää "ominaisuus" on tullut sitten näihin uudempiin boxeihin.
                      BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                      Comment

                      • Jube
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 9636
                        • ...

                        #12
                        No kait se asia sitten on noin.
                        Enpäs arvannut että bmw-huollossa ei olisi tiedetty asiaa, mutta näin näkyi kuitenkin olevan...

                        Aiemmassa viestissään (jonka hän nyt on jo poistanut) niin Erich itsekkin käski turvautua autodatan ym. sijasta bmw:n omiin tietolähteisiin

                        Noh, samapa sille, joka tapauksessa nyt olen kysellyt asiaa kolmesta eri paikasta jossa bmw:tä huolletaan/korjataan että vastus arvot pitää olla ohmi-mittarilla mitattuna suunnilleen saman suuruiset molemmilla puolilla.

                        Onhan mahdollista että kaikki on väärässä
                        Näillä mennään:
                        Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                        BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                        BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                        BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                        MB c124 230CE -90 "Badboy"
                        MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                        Comment

                        • Erich
                          BTCF Member
                          • Apr 2005
                          • 783
                          • Hämeenkyrö

                          #13
                          Originally posted by jartsa02 View Post
                          Toi oskilloskooppi-mittaus toimis muuten, mutta jos mittaa anturi-linjasta skoopilla rinnalta ja linjassa on häikkää, niin ABS-boxi on silloin sulkenut sen linjan heti vian havaittuaan ja sieltä ei nää mitään.
                          Tarkoitatko, että boksi katkaisee syötön anturilta? Eli pitäisi syöttää se 8.0 V ulkoisesta lähteestä, jotta voisi testata?
                          6 - E24 635
                          7 - E38 740
                          8 - E31 850

                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            #14
                            Originally posted by Jube View Post
                            Noh, samapa sille, joka tapauksessa nyt olen kysellyt asiaa kolmesta eri paikasta jossa bmw:tä huolletaan/korjataan että vastus arvot pitää olla ohmi-mittarilla mitattuna suunnilleen saman suuruiset molemmilla puolilla.
                            Oletko kysyessä painottanut auton vuosimallia? Jos olet niin eipä tuosta taas paljoa korjaamoille pisteitä ropise. Tosin täytyy muistaa että korjaamolta kysyminen ja korjaamolle auton vieminen ovat kaksi eri asiaa. Tuollaiseen kysymykseen saattaa joskus vastata pelkästään työharjoittelussa oleva huoltoneuvoja, jolla ei välttämättä aina viimekäden tietoa tekniikasta ole, jos mitään...

                            Puhelimitse esitettyihin kysymyksiin ei korjaamoilla yleensä tunnu kiinnostusta olevan, ne kun ei saa siitä mitään.
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • jartsa02
                              BTCF Member
                              • Jun 2003
                              • 1131
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Erich View Post
                              Tarkoitatko, että boksi katkaisee syötön anturilta? Eli pitäisi syöttää se 8.0 V ulkoisesta lähteestä, jotta voisi testata?
                              Joo, se sulkee linjan ja suojaa sillä itse boxia esim. anturin syötön oikaria vastaan. Periaatteessa tollee ulkoisella syötölläkin vois ehkä tutkailla sitä, helpoimmin noiden vikojen selvittely alkaa kummiskin vikakoodien kautta .. tässä topikin tapauksessa on kylläkin luettu koodit OBD2-lukijalla ja OBD2:n kautta ei saa kunnolla selvitettyä vikaa, kun se antaa vaan tollasen epämääräisen vikakoodin moottorinohjauksen kautta. Esim. CS taas kertois jo ABS-boxin kautta tarkemmin kummassa anturissa se vika on.
                              BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎