Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Xenonvalojen korkeudensäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RoopeA
    Newbiemmer
    • Aug 2005
    • 7

    E39 Xenonvalojen korkeudensäätö

    Olen aikeissa tilata 530d E39 vm 2003 malliin Xenon valot X-tuning24.de -sivustoilta. Kyselin hieman asennuksesta muutamalta pajalta, ja mulle väitettiin että varsinkin akselitunnistimen asennus automaattiseen korkeudensäätöön on iso työ. Kokonaisuudessaan valojen asennus veisi kokonaisen työpäivän. Ajovalojen pesurit mulla autossa jo onkin.

    Täältä olen lukenut että valot menevät paikalleen "heittämällä" (esim. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=61376). Varmaankin itse valot ja johtoliitokset onkin helposti tehty, mutta osaako joku sanoa mitä pitää tehdä akselitunnistimen asentamiseksi? Onko autossa johtosarjat sitä varten valmiina, eli onko kyse siitä että pannaan mötikkä paikalleen ja johdot kiinni?
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Originally posted by RoopeA View Post
    Olen aikeissa tilata 530d E39 vm 2003 malliin Xenon valot X-tuning24.de -sivustoilta. Kyselin hieman asennuksesta muutamalta pajalta, ja mulle väitettiin että varsinkin akselitunnistimen asennus automaattiseen korkeudensäätöön on iso työ. Kokonaisuudessaan valojen asennus veisi kokonaisen työpäivän. Ajovalojen pesurit mulla autossa jo onkin.

    Täältä olen lukenut että valot menevät paikalleen "heittämällä" (esim. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=61376). Varmaankin itse valot ja johtoliitokset onkin helposti tehty, mutta osaako joku sanoa mitä pitää tehdä akselitunnistimen asentamiseksi? Onko autossa johtosarjat sitä varten valmiina, eli onko kyse siitä että pannaan mötikkä paikalleen ja johdot kiinni?

    Itse valot menee "heittämällä", johtosarja (jossa mm. akselitunnistin ja liittimet) on ostettava erikseen, mukana on helpot tee-se-itse ohjeet
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by RoopeA View Post
      Kyselin hieman asennuksesta muutamalta pajalta, ja mulle väitettiin että varsinkin akselitunnistimen asennus automaattiseen korkeudensäätöön on iso työ. Kokonaisuudessaan valojen asennus veisi kokonaisen työpäivän.
      BMW:n ohjeaika koko hommalle on kaksi tuntia joten saa olla aika hidastempoinen asentaja jos tuohon koko päivän saa menemään. Akselitunnistin tulee takapyörän tukivarteeen ja siitä pitää vetää johto auton alustassa, porata johdolle reikä apumiehen jalkatilaan yms. Homma kannattaisi tietysti tehdä kunnolla, joten sen oikean "pajan" löytäminen voi olla vaikea juttu.
      E39 528iA

      Comment

      • S.P.R
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1009
        • Oulu area

        #4
        Saako alkuperäisten halogeenin manuaalista korkeudensäätö pelaamaan jälkiasennus xenonien kanssa?

        Onko porukalla kokemusta kuinka tarkkana katsastuksessa ollaan tuon automaattisen korkeuden säädön kanssa uudemmissa autoissa?

        Comment

        • juhape
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2004
          • 321
          • Pieksämäki

          #5
          Originally posted by TJJ View Post
          Akselitunnistin tulee takapyörän tukivarteeen ja siitä pitää vetää johto auton alustassa, porata johdolle reikä apumiehen jalkatilaan yms. Homma kannattaisi tietysti tehdä kunnolla, joten sen oikean "pajan" löytäminen voi olla vaikea juttu.
          Mulla on akselitunnistin myös edessä, oikeanpuoleisesta alatukivarresta runkoon.
          -BMW 530d Touring -14 LCI
          -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
          -Zetor 6245-89
          -David Brown 996 -76
          -MF 35 -58
          -Tunturi Super Sport -85
          -Tunturi Super Sport -77

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3449
            • Janakkala

            #6
            Itse umpioiden asennus/vaihto ei ole kovinkaan iso homma, muta haluaisin nähdä sen sepän joka työstä kahdessa tunnissa mukamas selviytyy. (Toki se on mahdollista mutta työnlaatu tosin saattaa heikentyä oleellisesti)
            Ja molemmissa akseleissa on taso tunnistimet. Ja piuhoja ei vedellä ajoneuvon pohjassa vaan sisällä niihin kuuluvissa paikoissa, läpivienti hoituu sisälokasuojan alta. Ja mitään apukuskin jalkatiloja ei tarvi porailla.
            Ja jotta saisit xenonvalot laillisiksi on tunnistimet oltava akseleissaan, vanha korkeuden säätö rulla ei enään toimi xenonvalojen kanssa. Ja kyllä ne katsastuksessa aivan varmasti asian tarkistavat.
            Ja muistakseni valojen muutos vaatii vielä koodauksen ja mahdollisesti uuden valokatkaisijan.
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Spetke View Post
              Ja molemmissa akseleissa on taso tunnistimet. Ja piuhoja ei vedellä ajoneuvon pohjassa vaan sisällä niihin kuuluvissa paikoissa, läpivienti hoituu sisälokasuojan alta. Ja mitään apukuskin jalkatiloja ei tarvi porailla.
              Ilmeisesti BMW:n xenon-sarjan asennusohjeet ovat sitten väärässä?
              Niissä tunnistin tulee vain taakse, johto vedetään auton pohjassa ja porataan reikä. Koodausta ei tarvita. Aikaa koko hommaan pitäisi mennä 2 tuntia. Aikaisemminhan BMW:n ohjeet/sarja oli erilainen ja koodauskin piti tehdä. Alkuperäisessä tehdasasennetussa systeemissä on tunnistin myös edessä, jälkiasennetussa ei.
              E39 528iA

              Comment

              • Robi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 7606
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by TJJ View Post
                Ilmeisesti BMW:n xenon-sarjan asennusohjeet ovat sitten väärässä?
                Niissä tunnistin tulee vain taakse, johto vedetään auton pohjassa ja porataan reikä. Koodausta ei tarvita. Aikaa koko hommaan pitäisi mennä 2 tuntia. Aikaisemminhan BMW:n ohjeet/sarja oli erilainen ja koodauskin piti tehdä. Alkuperäisessä tehdasasennetussa systeemissä on tunnistin myös edessä, jälkiasennetussa ei.
                Jep..juuri näin. Mulla meni omaan vaihtoprojektiin juuri about se kaksi tuntia...suurin työ oli kytkeä johdot siihen manuaalisen säädön tilalle...vanhat johdot poikki ja uutta juottaen tilalle...olisiko mennyt vartti siihen. Loput oli purkamista ja kasaamista. Siinä jälkiasennussarjassa on seikkaperäiset ohjeet joilla ei voi tehdä hommaa väärin.
                Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                Tiedustelut priva tai 0452210069

                Current
                E61 530d
                E39 530d
                E39 520iA
                E46 330xd
                E28 528i

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #9
                  Saman homman tehneenä voin myös sanoa että hommaan menee vain noin 2h.

                  Alkuperäisissä xenon valoissa on edessä sekä takana anturit mutta jälkiasennetuissa vain takana.
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3449
                    • Janakkala

                    #10
                    No voipi olla systeemit muuttunu sitten tuosta kun viimeksi tuli moinen homma tehtyä, ja tokihan siinä sitten myös aikaa säästy jos ei tarvi koodailla enään eikä vetää kuin yhden anturin piuhat.
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • juki85
                      Bimmer Rookie
                      • May 2009
                      • 150
                      • Oulu

                      #11
                      Nostetaampas vanhaa. Eli 2/99 prefaceliftiin tarkoitus vaihtaa halogen umpioiden tilalle xenonumpiot. Vuosimallin puolesta ei tarvi automaattista korkeudensäätöä, mutta toimiiko se halogen-umpioiden manuaalinen ohjaamon säätörulla esimerkiksi prefacelift hella-xenonumpioiden kanssa? Ja miten lienee facelift umpioiden kanssa?
                      BMW G21 320e xDrive

                      Comment

                      • buksin-1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 4592
                        • Keski-Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by juki85 View Post
                        Nostetaampas vanhaa. Eli 2/99 prefaceliftiin tarkoitus vaihtaa halogen umpioiden tilalle xenonumpiot. Vuosimallin puolesta ei tarvi automaattista korkeudensäätöä, mutta toimiiko se halogen-umpioiden manuaalinen ohjaamon säätörulla esimerkiksi prefacelift hella-xenonumpioiden kanssa? Ja miten lienee facelift umpioiden kanssa?

                        Toimii
                        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                        SISUSTAT modaukset

                        Comment

                        • juki85
                          Bimmer Rookie
                          • May 2009
                          • 150
                          • Oulu

                          #13
                          Hieno homma, sieltä suunnalta löytyi taas tietämystä Lieneekö pistokkeissa eroja korkeudensäätimellä prefacelift vs. facelift?
                          BMW G21 320e xDrive

                          Comment

                          • Esko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 11680
                            • Kouvola

                            #14
                            Originally posted by juki85 View Post
                            Hieno homma, sieltä suunnalta löytyi taas tietämystä Lieneekö pistokkeissa eroja korkeudensäätimellä prefacelift vs. facelift?
                            Ei ole eroa. Parkkien ja vilkkujen liittimet muuttui ainoastaan faceliftin yhteydessä.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎