Nyt kun on saatu uusi startti autoon, niin täytyy todeta että olipa todella laiska se vanha startti. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Näkisin että tässä oli vaivana kolmenlaista vikaa, akku, startti ja vuotava suutin. Siksi käynnistysvaikeudet ovat olleet niin satunnaiset ja ihmeelliset eikä vikakoodit aluksi kertoneen oikein mitään...Pikkuisen jäi korpeamaan tuo, että erikseen vielä kysyin ennen suutinremonttia että onhan se startti iskussa ja korjaamolla vakuuttelivat että on se kunnossa....Maallikkokin huomaa eron kunnossa olevan ja väsyneen välillä kun perä-perään saa testata. Ammattimiehen olisi pitänyt tietää. Ei muuten mutta oltaisiin samalla vaivalla saatu auto kuntoon kerralla.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
530d e39 ei starttaa
Collapse
X
-
Moro,
Mulla oli sama ongelma keseisessä mallissa. Käytin kahdessa testerissä, ei vikakoodia. Mutta vein sitten merkkiliikkeeseen; Löytyi heti vika joka oli KAMPIAKSELIN TUNNISTIMET. Vaihdatin turhaan mm polttoainepumpun.
Suosittelen että viet merkkiliikkeen testeriin ,niin ei tarvitse arvuutella.
Originally posted by pmv View PostEnnen kuin huudetaan että "käytä searchia" niin tutustutaan ongelmaan.
Eli muutaman kerran on 530d jättänyt käynnistymättä, viimeksi pari viikkoa sitten ja nyt uudestaan. Useampi kuukausi sitten oireili sillä tavalla että starttasi vasta pitkän sahauksen jälkeen. Näitten ongelmien jälkeen olen käyttänyt testerissä ja luetuttanut vikakoodit, joista ei ole koskaan löytynyt yhtään mitään. Tosin kertaakaan en ole käyttänyt merkkihuollon testerissä, mutta eri testereillä on kuitenkin luettu samoin tuloksin. Eli ei vikailmoituksia. Toisella kertaa löytyi pieni naftavuoto suodattimen ja korkeapaineopumpun välisestä putkesta jota epäiltiin alustavasti syyksi.
Siirtopumppu skulaa mainiosti. Otin suodattimelle menevän letkun irti, virrat päälle ja dieseliä lensi kaaressa mahtavalla tuotolla. Hienoa. Eli ei ole siirtopummpu. Se ei myöskään pidä ääntä, ei ole koskaan pitänyt. Auto on huollettu vastikään ja pa-suodatin vaihdettu. Nyt kun näki miten se siirtopumppu tuottaa löpöä, niin se aikaisemmin havaittu vuoto ei kaiken järjen mukaan voi olla käynnistysongelman aiheuttaja, niin pieni oli vuoto pa-pumpun tuottoon nähden. Ilmakuplia ei näy siinä kirkkaassa putkessa. Käytin myös akun kenkää pois paikoilta. Lopputulos ei muuttunut.
Kolmanneksi kone toimii oikeinkin mainiosti jahka se on käynnissä. Vedot on tallella, mitään nykymisiä tai hyytymisiä ei ole koskaan esiintynyt. Lisäksi kone käy todella sievästi dieseliksi.
Aina kun näitä ongelmia on esiintynyt, niin kyse on ollut ekasta starttauksesta yön jälkeen, lämpimänä ei ole ollut ongelmia. Nokka-akselin asentotunnistinhan on aiheuttanut ongelmaa kun lämpö on ns. puolessa välissä, eli ei aivan kylmäkäynnistysessä tai täysin käyntilämpöisenä. Edelleenkin testereissä ei ole vikailmoituksia näkynyt.
Korkeapainepumppu kaiketi voisi ollakkin, mutta luulisi että se oireilisi muutenkin ja/tai toisaalta menisi rikki sitten ns. kertalaakista. Eli miksi auto on parin ongelma-starttauksen jälkeen taas pelannut kuin unelma.
Elikkä jos jollakin on ollut M57:n kanssa samoja ongelmia, niin vinkkejä otettaisiin vastaan. Vien auton kuitenkin nyt talliin lämpiämään ja lataan akun ja kokeilen aamulla uudestaan. Mitä Raati sanoo?
Comment
-
-
Täälläkin alkoi e39 530d vaihteeksi ikävystymään, kylmänä startti pyörittää mielestäni ihan ok mutta ei vaan käynnisty - ei edes lupaa. CS:llä luettu vikakoodit ja aiemmin havaittujen glow system:n, egr:n ja charge pressuren (nämä löytyi jo loppukesästä jolloin ei ollut käynnistyksessä mitään ongelmaa) lisäksi oli tullut koodi:
1E25 RPM Control
Tämä on kaiketi juuri tuo kampiakselia mittaava anturi? Onko kyse mahdollisesti linkin numerosta 14 klikkaa
e61 535d
Comment
-
-
Originally posted by jms-btcf View PostTäälläkin alkoi e39 530d vaihteeksi ikävystymään, kylmänä startti pyörittää mielestäni ihan ok mutta ei vaan käynnisty - ei edes lupaa. CS:llä luettu vikakoodit ja aiemmin havaittujen glow system:n, egr:n ja charge pressuren (nämä löytyi jo loppukesästä jolloin ei ollut käynnistyksessä mitään ongelmaa) lisäksi oli tullut koodi:
1E25 RPM Control
Tämä on kaiketi juuri tuo kampiakselia mittaava anturi? Onko kyse mahdollisesti linkin numerosta 14 klikkaa
E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Ok, kiitos. Entäpä onko tietoa voiko viallinen nokka-akselin tunnistin aiheuttaa käynnistymättömyyden kylmänä? Luetun perusteella sen aiheuttamat oireet ilmenevät 'haalealla' käynnistyksellä mutta eivät niinkään kylmällä tai kuumalla moottorilla. Eikä mulla ole mitään varmuutta aiheuttaako ko. vikakoodi tuon käynnistymättömyyden ylipäätään, sellainen uusi sieltä vaan löytyi kun pitkästä aikaa ajoin tarkistuksen. Btw. kiesi teki samantapaisen tempun noin pari-kolme viikkoa sitten, sattui vaan olemaan muuta menoa joten en ehtinyt ihmettelemään asiaa. Seuraavana päivänä lähti taas käyntiin kuin palmun alta.
Vaihtoon jompi kumpi tai molemmat tunnistimet kyllä joutuvat kunhan saisi ensin apparaatin tulille ja merkkiliikkeen piuhan päähän, täytynee kuitenkin varautua liikkumaan lähiaikoina joukkoliikenteellä
Edit:
Kävin vielä uudestaan tuolla sateessa ja nollasin vikakoodin, mutta sama 1E25 teki comebackin heti tuloksettoman starttiyrityksen jälkeen. Katsoin samalla muita arvoja mitkä ehkä saattaisivat käynnistymättömyyteen (ehkä) vaikuttaa:
CS:n sivu 3/9
raise pressure: II-asento: 3.52 bar arvo pysyy samana startatessa
rail pressure max: II-asennossa: 10,2 bar startatessa: max ~340 bar
nominal rail pressure: 481 bar
7/9
rail pressure valve, freq ratio: I-asento: 5% II-asento: 35% startti: 25%
charge pressure actuator, freq ratio: I-asento: 31.4%, II-asento: 80 % startti: 80%
electro van, freq ratio: 5 %
exchaus gas feedback: 6 %
8/9
pre injection quant: I-asento: 0.0 II-asento: 0,0 start: 0.0 -> 9,1mm3
main injection quant: start: 37.6 -> 28.3 mm3
inj after ews : 37,4
start quant before ews: 37.4
Voiko näiden perusteella arpoa mitään? Mitä muuta tähän ongelmaan liittyvää CS:sta voisi vielä katsoa?e61 535d
Comment
-
-
Originally posted by jms-btcf View PostOk, kiitos. Entäpä onko tietoa voiko viallinen nokka-akselin tunnistin aiheuttaa käynnistymättömyyden kylmänä? Luetun perusteella sen aiheuttamat oireet ilmenevät 'haalealla' käynnistyksellä mutta eivät niinkään kylmällä tai kuumalla moottorilla. Eikä mulla ole mitään varmuutta aiheuttaako ko. vikakoodi tuon käynnistymättömyyden ylipäätään, sellainen uusi sieltä vaan löytyi kun pitkästä aikaa ajoin tarkistuksen. Btw. kiesi teki samantapaisen tempun noin pari-kolme viikkoa sitten, sattui vaan olemaan muuta menoa joten en ehtinyt ihmettelemään asiaa. Seuraavana päivänä lähti taas käyntiin kuin palmun alta.
Vaihtoon jompi kumpi tai molemmat tunnistimet kyllä joutuvat kunhan saisi ensin apparaatin tulille ja merkkiliikkeen piuhan päähän, täytynee kuitenkin varautua liikkumaan lähiaikoina joukkoliikenteellä
Edit:
Kävin vielä uudestaan tuolla sateessa ja nollasin vikakoodin, mutta sama 1E25 tuli takaisen heti tuloksettoman starttiyrityksen jälkeen. Katsoin samalla muita arvoja mitkä ehkä saattaisivat käynnistymättömyyteen (ehkä) vaikuttaa:
CS:n sivu 3/9
raise pressure: II-asento: 3.52 bar arvo pysyy samana startatessa
rail pressure max: II-asennossa: 10,2 bar startatessa: max ~340 bar
nominal rail pressure: 481 bar
7/9
rail pressure valve, freq ratio: I-asento: 5% II-asento: 35% startti: 25%
charge pressure actuator, freq ratio: I-asento: 31.4%, II-asento: 80 % startti: 80%
electro van, freq ratio: 5 %
exchaus gas feedback: 6 %
8/9
pre injection quant: I-asento: 0.0 II-asento: 0,0 start: 0.0 -> 9,1mm3
main injection quant: start: 37.6 -> 28.3 mm3
inj after ews : 37,4
start quant before ews: 37.4
Voiko näiden perusteella arpoa mitään?
Tuskinpa tuo diagnoosi merkkiliikkeessä tai muulla luotettavalla softalla kummenee.
Ote WDS:
Engine Speed Monitoring DDE 4.0
Two sensors have the task of monitoring the engine speed:- Crankshaft position/rpm sensor
- Camshaft Hall-effect sensor
Errors in the signals provided by these sensors are recorded in one of these fault codes:- 0335 "Crankshaft position/rpm sensor"
Possible types of faults:
- Engine overspeed
- Signal dynamically implausible - 1E25 "rpm sensor monitoring"
Possible types of faults:
- Camshaft signal frequency too high
- Failure of rpm sensor signal, crankshaft
- Crankshaft position/rpm sensor signal dynamically implausible
- Failure of camshaft sensor signal
Eli dieselissä ei voi yksiselitteisesti sanoa, onko vian aiheuttaja nokka- vai kampitunnistin. Puhtaasti todennäköisyyksien mukaan nokkatunnistimen vaihtaisin aina ensin varsinkin, kun vaihtotyökin on helppo. Kampiakselin tunnistin on hieman hankalammassa paikassa. Joka tapauksessa jompi kumpi näistä nyt suurella todennäköiusyydellä on tuon käynnistymättömyyden takana.Last edited by Clavurion; 21-10-2008, 22:01.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Ei ollut vika tällä kertaa nokka-akselin tunnistimessa, sain uuden osan jo aamulla ja ruuvasin sen välittömästi kiinni. Luin uudestaan vikakoodit, kuittasin DDE:n viat (1E25 RPM Control ja GLOW system), yritin startata -> 1E25 oli taas listalla.
Kampiakselin tunnistin lähti tilaukseen, huomenna seuraava yritys...e61 535d
Comment
-
-
Originally posted by jms-btcf View PostEi ollut vika tällä kertaa nokka-akselin tunnistimessa, sain uuden osan jo aamulla ja ruuvasin sen välittömästi kiinni. Luin uudestaan vikakoodit, kuittasin DDE:n viat (1E25 RPM Control ja GLOW system), yritin startata -> 1E25 oli taas listalla.
Kampiakselin tunnistin lähti tilaukseen, huomenna seuraava yritys...E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by jms-btcf View PostVaihdoin siis vielä kampiakselin tunnistimen jonka jälkeen ei tullut enää vikakoodia "1E25 RPM Control" ja mikä tärkeintä, auto lähti myös käyntiinE39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostHyvä, että kuitenkin lopulta korjaantui. Kerrotko vastaisen varalle, minkälainen tuo operaatio käytännössä oli.
-irroita kuskinpuoleinen raitisilmakotelo ja ilmanohjain
-kampiakselin tunnistin löytyy starttimoottorin ja lohkon muodostamasta "kainalosta", startin alapuolelta. ETK:n kuvassa osa 14, kuvassa ei ole starttia mukana
-irroita liitin tunnistimesta
-puhdista tunnistimen ympäristö irtoliasta niin hyvin kuin mahdollista niin riski että lika päätyy moottoriin pienenee, painepuhaltimelle voisi olla tässä käyttöä
-tunnistin on kiinni lohkossa yhdellä M6x16 kuusiokoloruuvilla, itsellä vei tovin ennenkuin sain soviteltua avaimen hahloon
-itse avasin ruuvin avaimella melkein irti ja loput sain nitkuteltua sormin, näin siksi kosku mulla ei ole magneettikärkistä kuusiokolo-avainta enkä tajunnut ottaa tunnistimen mukaan vararuuvia, joten ruuvin tiputtaminen "johonkin" ei kiehtonut
-kun ruuvi on irti niin itse yritin tunnustella sormin millaisessa asennossa sovittimen kiinnitysuloke (mistä ruuvi menee läpi) on suhteessa lohkossa olevaan kiinnitystason olakkeeseen. Tämä siksi ettei tarvitsisi arpoa onko uuden tunnistimen ja lohkon ruuvin reiät jiirissä
-tunnistin lähtee irti vain vetämällä, ehkä pieni kiertoliike helpottaa irtoamista, poista sovittimen tiiviste lohkosta (o-rengas), mikäli se ei tullut sovittimen mukana
-puhdista vielä varovasti sovittimen reikä lohkossa
-työnnä uusi sovitin lohkoon ja varmista että sen asento on oikea
-pyöritä kiinnitysruuvi sormin alkuun ja avaimella loput, mulla ei ollut tietoa kiinnitysmomentista joten kiristin "sopivasti"
-kiinnitä liitin tunnistimeen
-kiinnitä raitisilmakotelo ja ilmanohjain paikoilleen
-valmisLast edited by jms-btcf; 23-10-2008, 20:55.e61 535d
Comment
-
-
Lainataas ikivanhaa topickia:
Luin vikakoodit moottorilta:
E R R O R M E M O R Y R E P O R T ------------------------------------- Date: 01/14/10 21:21:29 ECU: DDE40KW0 JobStatus: OKAY Variant: DDE40KW0
-------------------------------------------------------------
RESULT: 2 errors in error memory ! -------------------------------------------------------------
1028 EGR control Error frequency : 181
Logistic counter: 20 Error occured 1. times at: Engine speed 1348.65 1/min Coolant temperature 85.27 Grad C Einspritzmenge 12.80 mm^3 RPC rail pressure 487.95 bar Fehler aufgetreten bei 189750.00 km Error occured 2. times at: Engine speed 1248.75 1/min Coolant temperature 87.32 Grad C Einspritzmenge 8.70 mm^3 RPC rail pressure 451.81 bar Fehler aufgetreten bei 227570.00 km Error occured 3. times at: Engine speed 1248.75 1/min Coolant temperature 87.32 Grad C Einspritzmenge 8.70 mm^3 RPC rail pressure 451.81 bar Fehler aufgetreten bei 227570.00 km Error not present Sporadic error neg. deviation / Air mass to big Errorcode: 04 04 14 B5 F8 20 36 B9 19 51 4A 1F 20 32 BC 11 4B 58 E5 20 32 BC 11 4B 58
-------------------------------------------------------------
7717 Monitoring Speed (rpm) sensor Error frequency : 255
Logistic counter: 40 Error occured 1. times at: Engine speed 224.78 1/min Coolant temperature 48.41 Grad C Einspritzmenge 25.60 mm^3 Supply voltage 9.61 V Fehler aufgetreten bei 191190.00 km Error occured 2. times at: Engine speed 849.15 1/min Coolant temperature 78.44 Grad C Einspritzmenge 6.66 mm^3 Supply voltage 11.57 V
------------------------------------------------------------
Meni ihan ihme muotoon noi vikakoodit mutta joka noista tietää niin varmaan selvän saa. Eli marssinko marmorille tilaamaan NOKKA AKSELIN ASENTOTUNNISTIMEN vai KAMPIAKSELIN ASENTOTUNNISTIMEN, mitä viisaammat veikkaa viaksi.
Oireet: Lämpimällä koneella satunnaisesti kone tekee täydellisen "käynnistymis lakon", eli pyörittää ja muut äänet ja toiminnot on samanoloiset kuin normaalisti virta avaimesta kääntäisi (joku pumppu surisee normaalisti, imusarjan läheisyydestä kuuluu pientä suhinaa niinkuin ennenkin...). Tehnyt tämän tempun nyt 2 kertaa. Toinen 4 kk sitten ja nyt tänään kaupan pihaan ja kun 5-10 minuutin odottelun jälkeen starttas ja pääsin himaan niin ei lähtenyt suosiolla käyntiin vaan vaati starttaus yrityksiä muutaman.
Nyt olisin hyvistä neuvoista kiitollinen!! (530d työkaluna ja töihin pitäis lähtee aamulla).e65 730d
Ex. e21 316,e30 316,e30 318i, e36 325i, e36 325i, e36 328i, e39 530d, e46 320ci, e46 316i...
Comment
-
-
Originally posted by AMP View PostLainataas ikivanhaa topickia:
Luin vikakoodit moottorilta:
E R R O R M E M O R Y R E P O R T ------------------------------------- Date: 01/14/10 21:21:29 ECU: DDE40KW0 JobStatus: OKAY Variant: DDE40KW0
-------------------------------------------------------------
RESULT: 2 errors in error memory ! -------------------------------------------------------------
1028 EGR control Error frequency : 181
Logistic counter: 20 Error occured 1. times at: Engine speed 1348.65 1/min Coolant temperature 85.27 Grad C Einspritzmenge 12.80 mm^3 RPC rail pressure 487.95 bar Fehler aufgetreten bei 189750.00 km Error occured 2. times at: Engine speed 1248.75 1/min Coolant temperature 87.32 Grad C Einspritzmenge 8.70 mm^3 RPC rail pressure 451.81 bar Fehler aufgetreten bei 227570.00 km Error occured 3. times at: Engine speed 1248.75 1/min Coolant temperature 87.32 Grad C Einspritzmenge 8.70 mm^3 RPC rail pressure 451.81 bar Fehler aufgetreten bei 227570.00 km Error not present Sporadic error neg. deviation / Air mass to big Errorcode: 04 04 14 B5 F8 20 36 B9 19 51 4A 1F 20 32 BC 11 4B 58 E5 20 32 BC 11 4B 58
-------------------------------------------------------------
7717 Monitoring Speed (rpm) sensor Error frequency : 255
Logistic counter: 40 Error occured 1. times at: Engine speed 224.78 1/min Coolant temperature 48.41 Grad C Einspritzmenge 25.60 mm^3 Supply voltage 9.61 V Fehler aufgetreten bei 191190.00 km Error occured 2. times at: Engine speed 849.15 1/min Coolant temperature 78.44 Grad C Einspritzmenge 6.66 mm^3 Supply voltage 11.57 V
------------------------------------------------------------
Meni ihan ihme muotoon noi vikakoodit mutta joka noista tietää niin varmaan selvän saa. Eli marssinko marmorille tilaamaan NOKKA AKSELIN ASENTOTUNNISTIMEN vai KAMPIAKSELIN ASENTOTUNNISTIMEN, mitä viisaammat veikkaa viaksi.
Oireet: Lämpimällä koneella satunnaisesti kone tekee täydellisen "käynnistymis lakon", eli pyörittää ja muut äänet ja toiminnot on samanoloiset kuin normaalisti virta avaimesta kääntäisi (joku pumppu surisee normaalisti, imusarjan läheisyydestä kuuluu pientä suhinaa niinkuin ennenkin...). Tehnyt tämän tempun nyt 2 kertaa. Toinen 4 kk sitten ja nyt tänään kaupan pihaan ja kun 5-10 minuutin odottelun jälkeen starttas ja pääsin himaan niin ei lähtenyt suosiolla käyntiin vaan vaati starttaus yrityksiä muutaman.
Nyt olisin hyvistä neuvoista kiitollinen!! (530d työkaluna ja töihin pitäis lähtee aamulla).
Nokka akselin asento anturi vaihdettu ja taas pelittää hienosti!e65 730d
Ex. e21 316,e30 316,e30 318i, e36 325i, e36 325i, e36 328i, e39 530d, e46 320ci, e46 316i...
Comment
-
-
Originally posted by jms-btcf View PostVaihto oli lopulta helpompi kuin miltä se etukäteen vaikutti, vaikka homma on tehtävä täysin käsikopelolla ja tila on aika vähissä. Itse vaihdoin tunnistimen yläkautta kutakuinkin seuraavasti:
-irroita kuskinpuoleinen raitisilmakotelo ja ilmanohjain
-kampiakselin tunnistin löytyy starttimoottorin ja lohkon muodostamasta "kainalosta", startin alapuolelta. ETK:n kuvassa osa 14, kuvassa ei ole starttia mukana
-irroita liitin tunnistimesta
-puhdista tunnistimen ympäristö irtoliasta niin hyvin kuin mahdollista niin riski että lika päätyy moottoriin pienenee, painepuhaltimelle voisi olla tässä käyttöä
-tunnistin on kiinni lohkossa yhdellä M6x16 kuusiokoloruuvilla, itsellä vei tovin ennenkuin sain soviteltua avaimen hahloon
-itse avasin ruuvin avaimella melkein irti ja loput sain nitkuteltua sormin, näin siksi kosku mulla ei ole magneettikärkistä kuusiokolo-avainta enkä tajunnut ottaa tunnistimen mukaan vararuuvia, joten ruuvin tiputtaminen "johonkin" ei kiehtonut
-kun ruuvi on irti niin itse yritin tunnustella sormin millaisessa asennossa sovittimen kiinnitysuloke (mistä ruuvi menee läpi) on suhteessa lohkossa olevaan kiinnitystason olakkeeseen. Tämä siksi ettei tarvitsisi arpoa onko uuden tunnistimen ja lohkon ruuvin reiät jiirissä
-tunnistin lähtee irti vain vetämällä, ehkä pieni kiertoliike helpottaa irtoamista, poista sovittimen tiiviste lohkosta (o-rengas), mikäli se ei tullut sovittimen mukana
-puhdista vielä varovasti sovittimen reikä lohkossa
-työnnä uusi sovitin lohkoon ja varmista että sen asento on oikea
-pyöritä kiinnitysruuvi sormin alkuun ja avaimella loput, mulla ei ollut tietoa kiinnitysmomentista joten kiristin "sopivasti"
-kiinnitä liitin tunnistimeen
-kiinnitä raitisilmakotelo ja ilmanohjain paikoilleen
-valmis
- Tunnistimen saa irti ihan järkevästi myös irroittamatta raitisilmasuodatinta. Työskentelyalueella on kohtuullisesti tilaa
- Kuusiokoloavaimen koko on 5mm; suosittelen hylsyavainsarjan kuusiokoloa, jatkovartta ja pientä räikkää. Ruuvi on lukitteella kiinni, joten normi 90asteen kuusiokoloavaimilla tosi haasteellinen irroittaa
- Ruuvia takaisin laittaessa sen voi kiinnittä hylsyyn vaikka sähkärin teipillä. Ei ole vaaraa, että luiskahtaa...
t. Nikodeemus
Comment
-
Comment