Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 iskunvaimentimen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eizzi
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 234
    • jeppis

    E39 iskunvaimentimen vaihto

    Pitäisi vaihtaa kyseiseen härpättimeen eteen uudet iskarit kun toinen on luovuttanut elämän nesteensä.. Varmasti moni tätä foorumia lukeva on kyseisen operaation suorittanut. Voisiko joku valaista asian tiimoilta ohjeistamalla hommaa.. Tarviiko ottaa koko joustin tuki irti autosta pumppujen vaihtamisen ajaksi? Varmasti helpottaa ainakin hommaa..?? yms.. juttuja..?
  • peltivanne
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 32
    • forssa

    #2
    irroita vain ne iskarin kiinnitykset ylhäältä ja alhaalta sekä sen jälkeen irroitat vakaajantangon iskarista, seuraavaksi raidetangonpään pyörän-navasta niin saat nostettua iskarin pois kolostaan.

    Comment

    • kuukankorpi
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 634

      #3
      Jep,ja painat jalalla vaikka jarrulevystä lujaa että saat tolpan pullautettua lokarin ulkopuolelle niin loppu kay kuin itsestään.Tosin kannattaa päästää ABSien johdot ensin irti tolpasta ja jos tuntuu et ei mahdu tuleen,niin laita puristimet jousiin ei se ole kuin sentistä parista kiinni jos vakioalusta.

      Comment

      • Vee-eit
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 709
        • Turku

        #4
        Sisälokarin irrottaminen auttaa myös.
        Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3452
          • Janakkala

          #5
          Joo ja jousipuristin tarvii olla sitten asteta "parempi" kun eihän siinä etujousessa ole kuin pari vaivaista kierrosta ja kun se iskarikin vielä asettuu siihen puoleenväliin. Niin tekee hommasta hankalamman mikäli tuota asiallista puristinta ei ole
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • eizzi
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 234
            • jeppis

            #6
            Uudet iskarit saapuivat ja viikonloppuna pitäisi alkaa vaihtamaan. Olen jostain lukenut että jousen asettuminen jousi lautaselle ei ole symmetrinen. Eli jousen pää ei asetu jommasta kummasta päästä jousi lautasessa olevaan "lähtökoloon"..??

            Onko tässä hommassa nyt jotain vielä mitä pitää ottaa huomioon ku alkaa hommiin ettei sit mee kasaus vaiheessa sormi suuhun.. :think

            Comment

            • -Mage-
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 295
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by eizzi View Post
              Uudet iskarit saapuivat ja viikonloppuna pitäisi alkaa vaihtamaan. Olen jostain lukenut että jousen asettuminen jousi lautaselle ei ole symmetrinen. Eli jousen pää ei asetu jommasta kummasta päästä jousi lautasessa olevaan "lähtökoloon"..??

              Onko tässä hommassa nyt jotain vielä mitä pitää ottaa huomioon ku alkaa hommiin ettei sit mee kasaus vaiheessa sormi suuhun.. :think
              Siinä vaiheessa kun "ujuttaa" iskaria kotelosta kannattaa olla varovainen, että ei iskarin yläpää osu kotelon reunaan, itse laitoin kankaanpalan väliin. Iskari saattaa olla hieman jumissa, joten sorkkarauta on kätevä apuväline.
              Jousi asettuu kyllä lautaselle ihan nätisti, muistaakseni kumminpäin jousi on ei ole merkitystä.

              Comment

              • JamBBa
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 362
                • Vantaa

                #8
                Se jousilautanen (alempi) on muodoltaan soikea ja kun katot jousta, huomaat että sen toinen pää (eli alempi) vastaa muodoltaan sitä jousilautasta.
                Say NO to signatures!

                Comment

                • Sami
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1332
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by peltivanne View Post
                  irroita vain ne iskarin kiinnitykset ylhäältä ja alhaalta sekä sen jälkeen irroitat vakaajantangon iskarista, seuraavaksi raidetangonpään pyörän-navasta niin saat nostettua iskarin pois kolostaan.
                  Joo ei tarvii ottaa kun iskarin ja kallistuksen vakaimen pultit irti ja tietysti yläpään mutterit.. Sitten löysätä hieman pohjalevyjä ja rautakangella hieman avittaa alaspäin tukivarsista niin koko tolppa tulee lokasuojan yli ja siitä helppo sitten vaihtaa...Sitten vaan muistaa laittaa ne L ja R merkit puolellaan loven kohdalle eli L vasemmalla jne...

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Sami View Post
                    Joo ei tarvii ottaa kun iskarin ja kallistuksen vakaimen pultit irti ja tietysti yläpään mutterit.. Sitten löysätä hieman pohjalevyjä ja rautakangella hieman avittaa alaspäin tukivarsista niin koko tolppa tulee lokasuojan yli ja siitä helppo sitten vaihtaa...Sitten vaan muistaa laittaa ne L ja R merkit puolellaan loven kohdalle eli L vasemmalla jne...
                    Tuosta voi lukea Jarden kokemuksia vääntämisestä (ja minun kokemuksia iskareiden vaihdosta) http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=72652
                    Tuo kannattaisi tehdä kunnolla (siis raidetangon päät irti) ja unohtaa rautakanki.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Jarde
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 446
                      • Oulu

                      #11
                      Niin kuin TJJ tuossa vinkkasikin, ei kannata hirveesti kammeta tai saa raidetangon sisäpäät kieroon!
                      E46 320d sedan vm-02
                      museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                      Comment

                      • eizzi
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2006
                        • 234
                        • jeppis

                        #12
                        Do dii. Iskarien vaihto suoritettu onnistuneesti. Irrotin raidetangon pään ja painoin jalalla pyörän navasta alaspäin ja mahtuihan se tulemaan sieltä pois. Uutta paikalle laitettaessa sain puristettua vielä enemmän jousta kasaan ja paikalle laitto meni vieläkin helpommin kuin purkaminen. Loppui kolina oikeasta pyörästä joka olikin aivan finaalissa. Keula nousi ehkä hieman ja ajettavuus parani huomattavasti.

                        Kiitos kaikkille neuvoista..

                        Comment

                        • mikron
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 2171
                          • Himas

                          #13
                          Originally posted by eizzi View Post
                          Do dii. Iskarien vaihto suoritettu onnistuneesti. Irrotin raidetangon pään ja painoin jalalla pyörän navasta alaspäin ja mahtuihan se tulemaan sieltä pois. Uutta paikalle laitettaessa sain puristettua vielä enemmän jousta kasaan ja paikalle laitto meni vieläkin helpommin kuin purkaminen. Loppui kolina oikeasta pyörästä joka olikin aivan finaalissa. Keula nousi ehkä hieman ja ajettavuus parani huomattavasti.

                          Kiitos kaikkille neuvoista..
                          Minkälaisilla jousipuristimilla homma onnistui? Kun on ollut kommenttia, että mitkään "halpispuristimet" ei toimi.
                          F11 530dA xDrive M-sport -13
                          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                          Ex: E38 740iA -98
                          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                          Ex: E39 523i -96
                          Ex: E34 520i -89

                          Comment

                          • eizzi
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 234
                            • jeppis

                            #14
                            Mulla on sellaiset puristimet jossa on kaksi koukkua kummassakin päässä. Maksoivat muistaakseni jotain satasen luokkaa markka aikana. Avain väli on 21mm tai räikänkin saa suoraan kiinni ilman hylsyä. Pois otettaessa jousta on paha puristaa ku kahdesta kierroksesta. Takaisin laitettaessa kannattaa ottaa puristimet irti ja puristaa niin että 3kierrosta jää puristusvaraan niin helpottaa mukavasti eikä tarvi punnata liikaa. Puristimet saa helposti pois ku tolppa on paikallaan pyöräkotelossa.

                            Comment

                            • Jaanis
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2012
                              • 50
                              • Vanda

                              #15
                              Me irroteltiin alapäästä koko paketti irti eli raidetangon, tukivarren ja reaktiotangon päät. Vakaaja piti tietysti ottaa myös irti, koska se on iskarissa kiinni. Samoin johtoja piti vähän siirrellä ja tulihan siinä jarrusatulakin irrotettua. Sitten vain yläpäästä ne kolme mutteria pois konehuoneen puolelta ja jousi-iskari paketti jäikin käteen. Ei ollut ainakaan siitä kiinni, ettei mahtuisi tulemaan.

                              Maassa sitten puristettiin jousi lyttyyn ja vaihdettiin romut uuden iskarin ympärille. Iskarin yläpään pultti lähti toisesta nätisti, toinen piti rälläköidä irti.

                              Sitten vain vapautettiin puristimet ja nostettiin paketti paikallaeen. Ei muuta kuin nivelet kiinni ja avot. Yläpään pultti saatiin kiinni, kun kaveri piti iskaria vähän pihdeillä paikallaan, kangas välissä tietenkin ettei uusi tolppa naarmutu.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎