Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 iskunvaimentimen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zuuzo
    Bimmer Fanatic
    • May 2007
    • 441
    • Etelä-Savo, Pieksämäki

    #16
    tästä on apua kun olis tarkoituksena vaihtaa omaan e39:iin alusta
    kunnolliset jousipuristimet saan lainaan kaverilta joka tulee jeesaamaan kaiketi kaljapalkalla

    Comment

    • MGUarto
      Bimmer Rookie
      • Nov 2012
      • 192
      • Vantaa-Nissas

      #17
      Pitäisikö iskareita vaihdettaessa samalla vaihtaa:
      31331140140 Etuis iskarin vastinkumi
      31331091868 Etuis suojakumi

      ja ehkä
      31331096664 Etujousen alakumi

      ?? Ettei sitten tarvitse toista kertaa purkaa

      Comment

      • Bmw Dreamer
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 2762
        • Kouvola

        #18
        Originally posted by MGUarto View Post
        Pitäisikö iskareita vaihdettaessa samalla vaihtaa:
        31331140140 Etuis iskarin vastinkumi
        31331091868 Etuis suojakumi

        ja ehkä
        31331096664 Etujousen alakumi

        ?? Ettei sitten tarvitse toista kertaa purkaa
        Etuiskarin suojakumi ja pohjaanlyöntikumi ehdottomasti vaihtoon! Mul oli ainakin siinä kunnossa, ettei tarvinnu syytä epäillä, miksi oli iskari entinen, suojakumi (Tai no jotain muovia vissiin näissä, kovaa ku perkele) oli niin huonossa hapessa, että kunnon paskamyrskyssä ollu iskari.

        Eikä oo kauhean kallis setti esim AD:ltakään.


        Nii, ja iskarin yläpään laakerit kannattanee vaihtaa samalla, mulla nyt 1,5v iskarienvaihdosta, ja taas saa jumpata ku kolisee. 41e AD:ltä.
        BMW 520d Touring '06 314tkm
        BMW 530D Touring '99 552tkm
        BMW 320da Touring '02 427tkm
        Volvo V70 D5 '02
        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

        Case IH 5140 Maxxum

        Comment

        • MGUarto
          Bimmer Rookie
          • Nov 2012
          • 192
          • Vantaa-Nissas

          #19
          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
          Etuiskarin suojakumi ja pohjaanlyöntikumi ehdottomasti vaihtoon! Mul oli ainakin siinä kunnossa, ettei tarvinnu syytä epäillä, miksi oli iskari entinen, suojakumi (Tai no jotain muovia vissiin näissä, kovaa ku perkele) oli niin huonossa hapessa, että kunnon paskamyrskyssä ollu iskari.

          Eikä oo kauhean kallis setti esim AD:ltakään.


          Nii, ja iskarin yläpään laakerit kannattanee vaihtaa samalla, mulla nyt 1,5v iskarienvaihdosta, ja taas saa jumpata ku kolisee. 41e AD:ltä.
          Eli näillä mennään? Mikäs olis yläpään laakereiden koodi? Itse en kauhean hyvä realoemista ole etsimään, saatikka sitten tiskiltä kysymään.

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            #20
            Etuiskareiden pohjaanlyöntikumit huonossa kunnossa. Työn osuus teetettyjä luokkaa 150 euroa. Onko tuohon mitään kikkaa jolla vaihdon voisi tehdä helpommin/halvemmalla? Tyyliin halkaista kumin, ujuttaa paikalleen ja liimata sen yhteen kun se on taas iskariputken ympärillä tms.?
            Last edited by 205/65-15H; 02-08-2018, 20:11.
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #21
              Originally posted by 205/65-15H View Post
              Etuiskareiden pohjaanlyöntikumit huonossa kunnossa. Työn osuus teetettyjä luokkaa 150 euroa. Onko tuohon mitään kikkaa jolla vaihdon voisi tehdä helpommin/halvemmalla? Tyyliin halkaista kumin, ujuttaa paikalleen ja liimata sen yhteen kun se on taas iskariputken ympärillä tms.?
              Epäilen kyllä ettei pysy liimattuna kasassa.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #22
                Originally posted by 205/65-15H View Post
                Etuiskareiden pohjaanlyöntikumit huonossa kunnossa. Työn osuus teetettyjä luokkaa 150 euroa. Onko tuohon mitään kikkaa jolla vaihdon voisi tehdä helpommin/halvemmalla? Tyyliin halkaista kumin, ujuttaa paikalleen ja liimata sen yhteen kun se on taas iskariputken ympärillä tms.?
                Jos on vielä alkuperäiset iskarit niin vaihda ne samalla ovat kuitenkin jo parhaat päivänsä nähneet, ellei niitä ole jo viahdettu.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • -CMS-
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 84
                  • Helsinki

                  #23
                  Iskareiden vaihdossa on se huono puoli, että sen jälkeen huomaa tarvitsevansa uudet alatukivarret, reaktiotangot, kallistuksenvakaajan puslat, koiranluut ja raidetangon päät. Viimeistään sen jälkeen alkaa ärsyttää takapään löysyys, ja sama rumba jatkuu siellä. Mukava laihdutuskuuri lompakolle.

                  Jos päädyt vaihtamaan myös etuiskarit (avautumisestani huolimatta vahva ääni sille), muista samaan pakettiin vaihtaa myös iskarin yläpään laakerit. Alkuperäiset ostamalla köyhtyy hieman enemmän, mutta kaikki tarvikemallit nostavat keulaa 1,0-1,5 cm, joka saattaa häiritä silmää.
                  Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
                  Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
                  sigpic

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1422

                    #24
                    Kiitos kommenteista. Autolla ajettu 170tkm. Ajon puolesta ei tarvetta vaihtaa mitään. Mitä käytännön harmia seuraa jos en vaihda kumeja? Katsastusmies mainitsi näistä mutta auto meni huomautuksitta läpi.
                    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                    Ioniq5 AWD -22
                    Leaf 40kwh -18

                    Comment

                    • JarkkoMikael
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2010
                      • 165
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Kumit saa kyllä vaihdettua kun vetää jousipuristimilla jouset iskarin alalautaseen nippuun ja avaa mutterin ylhäältä. Iskarin yläpää jää autoon kiinni ja vaihtaa siitä välistä sen kumin. Ei pitäis olla kun vartin homma puolelleen jos on kunnon työkalut.

                      JM

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by JarkkoMikael View Post
                        Kumit saa kyllä vaihdettua kun vetää jousipuristimilla jouset iskarin alalautaseen nippuun ja avaa mutterin ylhäältä. Iskarin yläpää jää autoon kiinni ja vaihtaa siitä välistä sen kumin. Ei pitäis olla kun vartin homma puolelleen jos on kunnon työkalut.
                        E39:n etutolppaan helpommin sanottu kuin tehty.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • lihakimpale
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2017
                          • 261
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          E39:n etutolppaan helpommin sanottu kuin tehty.
                          Mikäs siitä E39:n etutolpasta niin haasteellisen tekee? Kiinnostaa tietää, kun itsellä tolpan vaihto hiluineen piakkoin edessä.

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14451
                            • Oulu

                            #28
                            Ei mikään. Helppo homma kaiken kaikkiaan. Ja mikseipä onnistuisi tuosta välistäkin vaihtaa kun puristimella pukkaa jousen tosiaan läjään.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA (2.8l) '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • MaxSound
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2009
                              • 255
                              • Kajaani

                              #29
                              E39 tolppaa ei saa kaikilla puristimilla riittävän läjään, kun iskari vetää lepotilassa sisään eikä työnny ulos kuten normaalisti.

                              Sopivalla puristimella ei ongelmia.
                              E39 525DA Touring -01, 540tkm

                              Comment

                              • JarkkoMikael
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2010
                                • 165
                                • Jyväskylä

                                #30
                                http://pro-ht.mbnet.fi/Kuvat/jousila...silautaset.htm näillä ohjeilla omaani vaihdoin ylälaakerit ja pohjaanlyöntikumit.

                                JM

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎