Kumit saa kyllä vaihdettua kun vetää jousipuristimilla jouset iskarin alalautaseen nippuun ja avaa mutterin ylhäältä. Iskarin yläpää jää autoon kiinni ja vaihtaa siitä välistä sen kumin. Ei pitäis olla kun vartin homma puolelleen jos on kunnon työkalut.
JM
E39 iskunvaimentimen vaihto
Collapse
X
-
Kiitos kommenteista. Autolla ajettu 170tkm. Ajon puolesta ei tarvetta vaihtaa mitään. Mitä käytännön harmia seuraa jos en vaihda kumeja? Katsastusmies mainitsi näistä mutta auto meni huomautuksitta läpi.
Leave a comment:
-
-
Iskareiden vaihdossa on se huono puoli, että sen jälkeen huomaa tarvitsevansa uudet alatukivarret, reaktiotangot, kallistuksenvakaajan puslat, koiranluut ja raidetangon päät. Viimeistään sen jälkeen alkaa ärsyttää takapään löysyys, ja sama rumba jatkuu siellä. Mukava laihdutuskuuri lompakolle.
Jos päädyt vaihtamaan myös etuiskarit (avautumisestani huolimatta vahva ääni sille), muista samaan pakettiin vaihtaa myös iskarin yläpään laakerit. Alkuperäiset ostamalla köyhtyy hieman enemmän, mutta kaikki tarvikemallit nostavat keulaa 1,0-1,5 cm, joka saattaa häiritä silmää.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostEtuiskareiden pohjaanlyöntikumit huonossa kunnossa. Työn osuus teetettyjä luokkaa 150 euroa. Onko tuohon mitään kikkaa jolla vaihdon voisi tehdä helpommin/halvemmalla? Tyyliin halkaista kumin, ujuttaa paikalleen ja liimata sen yhteen kun se on taas iskariputken ympärillä tms.?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostEtuiskareiden pohjaanlyöntikumit huonossa kunnossa. Työn osuus teetettyjä luokkaa 150 euroa. Onko tuohon mitään kikkaa jolla vaihdon voisi tehdä helpommin/halvemmalla? Tyyliin halkaista kumin, ujuttaa paikalleen ja liimata sen yhteen kun se on taas iskariputken ympärillä tms.?
Leave a comment:
-
-
Etuiskareiden pohjaanlyöntikumit huonossa kunnossa. Työn osuus teetettyjä luokkaa 150 euroa. Onko tuohon mitään kikkaa jolla vaihdon voisi tehdä helpommin/halvemmalla? Tyyliin halkaista kumin, ujuttaa paikalleen ja liimata sen yhteen kun se on taas iskariputken ympärillä tms.?Last edited by 205/65-15H; 02-08-2018, 19:11.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostEtuiskarin suojakumi ja pohjaanlyöntikumi ehdottomasti vaihtoon! Mul oli ainakin siinä kunnossa, ettei tarvinnu syytä epäillä, miksi oli iskari entinen, suojakumi (Tai no jotain muovia vissiin näissä, kovaa ku perkele) oli niin huonossa hapessa, että kunnon paskamyrskyssä ollu iskari.
Eikä oo kauhean kallis setti esim AD:ltakään.
Nii, ja iskarin yläpään laakerit kannattanee vaihtaa samalla, mulla nyt 1,5v iskarienvaihdosta, ja taas saa jumpata ku kolisee. 41e AD:ltä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MGUarto View PostPitäisikö iskareita vaihdettaessa samalla vaihtaa:
31331140140 Etuis iskarin vastinkumi
31331091868 Etuis suojakumi
ja ehkä
31331096664 Etujousen alakumi
?? Ettei sitten tarvitse toista kertaa purkaa
Eikä oo kauhean kallis setti esim AD:ltakään.
Nii, ja iskarin yläpään laakerit kannattanee vaihtaa samalla, mulla nyt 1,5v iskarienvaihdosta, ja taas saa jumpata ku kolisee. 41e AD:ltä.
Leave a comment:
-
-
Pitäisikö iskareita vaihdettaessa samalla vaihtaa:
31331140140 Etuis iskarin vastinkumi
31331091868 Etuis suojakumi
ja ehkä
31331096664 Etujousen alakumi
?? Ettei sitten tarvitse toista kertaa purkaa
Leave a comment:
-
-
tästä on apua kun olis tarkoituksena vaihtaa omaan e39:iin alusta
kunnolliset jousipuristimet saan lainaan kaverilta joka tulee jeesaamaan kaiketi kaljapalkalla
Leave a comment:
-
-
Me irroteltiin alapäästä koko paketti irti eli raidetangon, tukivarren ja reaktiotangon päät. Vakaaja piti tietysti ottaa myös irti, koska se on iskarissa kiinni. Samoin johtoja piti vähän siirrellä ja tulihan siinä jarrusatulakin irrotettua. Sitten vain yläpäästä ne kolme mutteria pois konehuoneen puolelta ja jousi-iskari paketti jäikin käteen. Ei ollut ainakaan siitä kiinni, ettei mahtuisi tulemaan.
Maassa sitten puristettiin jousi lyttyyn ja vaihdettiin romut uuden iskarin ympärille. Iskarin yläpään pultti lähti toisesta nätisti, toinen piti rälläköidä irti.
Sitten vain vapautettiin puristimet ja nostettiin paketti paikallaeen. Ei muuta kuin nivelet kiinni ja avot. Yläpään pultti saatiin kiinni, kun kaveri piti iskaria vähän pihdeillä paikallaan, kangas välissä tietenkin ettei uusi tolppa naarmutu.
Leave a comment:
-
-
Mulla on sellaiset puristimet jossa on kaksi koukkua kummassakin päässä. Maksoivat muistaakseni jotain satasen luokkaa markka aikana. Avain väli on 21mm tai räikänkin saa suoraan kiinni ilman hylsyä. Pois otettaessa jousta on paha puristaa ku kahdesta kierroksesta. Takaisin laitettaessa kannattaa ottaa puristimet irti ja puristaa niin että 3kierrosta jää puristusvaraan niin helpottaa mukavasti eikä tarvi punnata liikaa. Puristimet saa helposti pois ku tolppa on paikallaan pyöräkotelossa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by eizzi View PostDo dii. Iskarien vaihto suoritettu onnistuneesti. Irrotin raidetangon pään ja painoin jalalla pyörän navasta alaspäin ja mahtuihan se tulemaan sieltä pois. Uutta paikalle laitettaessa sain puristettua vielä enemmän jousta kasaan ja paikalle laitto meni vieläkin helpommin kuin purkaminen. Loppui kolina oikeasta pyörästä joka olikin aivan finaalissa. Keula nousi ehkä hieman ja ajettavuus parani huomattavasti.
Kiitos kaikkille neuvoista..
Leave a comment:
-
-
Do dii. Iskarien vaihto suoritettu onnistuneesti. Irrotin raidetangon pään ja painoin jalalla pyörän navasta alaspäin ja mahtuihan se tulemaan sieltä pois. Uutta paikalle laitettaessa sain puristettua vielä enemmän jousta kasaan ja paikalle laitto meni vieläkin helpommin kuin purkaminen. Loppui kolina oikeasta pyörästä joka olikin aivan finaalissa. Keula nousi ehkä hieman ja ajettavuus parani huomattavasti.
Kiitos kaikkille neuvoista..
Leave a comment:
-
-
Niin kuin TJJ tuossa vinkkasikin, ei kannata hirveesti kammeta tai saa raidetangon sisäpäät kieroon!
Leave a comment:
-
Leave a comment: