Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 523 IA -96: Lämmöt katossa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gifu-e39-
    Newbiemmer
    • Dec 2006
    • 4

    e39 523 IA -96: Lämmöt katossa...

    Nyt tartteis apua, meinaan itse oon aika käsi moottoreiden kanssa, mutta niin tuntuu olevan eräs "arvauspajakin" (lue:autokorjaamo).
    Ongelma on, että kone tahtoo nostaa lämpöjä ja mikään ei tunnu auttavan. Lämmöt sahas edestakasin melkein punaiselle-keskelle-melkein punaiselle jne. parin päivän ajan. Sitten lopulta kokonaan punaiselle.
    Ensiksi sinne vaihdettiin "joku" lämpöanturi, ok, toimi viikon. Sama toistui jälleen. Seuraavaksi vaihdettiin ilmastoinnin flekti, , viikko ja sama toistui. Sitten raavittiin päätä, vaihdettiin termari ja tarkistettiin vesipumppu. Pumppu ok. Pari kilsaa ja punaselle niin auto kun kuskikin !
    Ohivuodot mitattiin, todettiin kansipahvin palaneen 5 pytyn kohdalta. Uusi lappu, kannen hionta, koeponnistus ja koeajot. Hurrattiin ja vakuutettiin asiakas tyytyväiseksi. Melkein pari viikkoa nenäpystyssä ajoa ja punaselle...
    Viskokytkimestä kuulemma silikonit poissa. Uusi visko ja koeajot, reippaat taputukset olkapäälle, "..nyt on kaikki kunnossa", sanottiin....
    Pari kilsaa ja punaselle!!!!! Usko hiipui jälleen, lievän suuttumuksen kannustama lupasivat ottaa jälleen sisään, eikä kuulema tule enää kuluja, hoitavat kuntoon. Viimeisin tieto on, että oli hukannut jonnekin pari litraa nestettä tai sitten siellä oli ilmaa. Lohkossa ei pitäisi olla halkeamaa, ei pulputa syylärissä. Mittari vika vai mikä??
  • mikaelm
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 66
    • Seinäjoki

    #2
    itse olisin ensimmäisenä avannut mittarin =) kokeile lyödä sormilla mittaristoa silloin kun se on punaisella, itselläni ainaki mittari hieman sökönä jolloin hyppii välillä punaiselle, mutta kun näpäyttää mittaria niin menee takaisin keskelle. Auto tietenkin on vanhempi pommi(e30) mutta samaa vikaa voi olla noissakin.
    ex. e30 320
    ex. e30 318iS
    ex. e36 325i
    e39 530d

    Comment

    • Gifu-e39-
      Newbiemmer
      • Dec 2006
      • 4

      #3
      Joo, tuo mittari vika tuli töissä kahvipöydässä esille. Ajattelin silloin, että visinä heittivät, mutta pitääpä kokeilla kun käy korjaamolla uudestaan.

      Siisti is:sä sulla, taidan itsekin vaihtaa takasin vanhempiin. Vähemmän tekniikkaa->vähemmän huolia!

      Comment

      • mikaelm
        Bimmer Rookie
        • Apr 2006
        • 66
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by Gifu-e39- View Post
        Joo, tuo mittari vika tuli töissä kahvipöydässä esille. Ajattelin silloin, että visinä heittivät, mutta pitääpä kokeilla kun käy korjaamolla uudestaan.

        Siisti is:sä sulla, taidan itsekin vaihtaa takasin vanhempiin. Vähemmän tekniikkaa->vähemmän huolia!
        juu vähemmän tekniikkaa, mutta kyllä tässäkin meinaa olla huolia =) mutta ymmärtäähän sen että osat on kuluneita näillä kilometreillä =)
        ex. e30 320
        ex. e30 318iS
        ex. e36 325i
        e39 530d

        Comment

        • Hartza´s garage
          Bimmer Rookie
          • May 2005
          • 137

          #5
          Onko varmasti ilmattu kunnolla ja OIKEIN! Itsellä on 528i ja totesin pari viikkoo sitten vesipumpun vaihdon yhteydessä, että aika hankala ilmattava. Ohjeita löytyy searchilla!
          E39 528i vm. -96

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Kyllä nyt haiskahtaa vain ilmausongelmalle...

            Comment

            • TFV
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 3080
              • Nurmijärvi

              #7
              Onko tuossa sama vesipumppu kuin oli m50b20 e34:ssa?
              Se perkele voi näyttää ehjältä, mutta sutii silloin tällöin ja jälki on juuri lukemani mukaista. Voi olla jopa kansipahvin palamisen alkuperäinen syy.
              E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

              Comment

              • 328 e36
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2003
                • 488
                • pori

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Kyllä nyt haiskahtaa vain ilmausongelmalle...
                ihan sama juttu tuli heti mieleen..eikai ole vaan kaadettu nopeasti nestettä yhtäsoittoa niin kauan että ei ole mennyt enempää ja heti korkki kiinni ja menoksi? jos noin niin ei varmasti toimikkaan laitteet.
                e36 320 cabrio.
                e36 328 coupe.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Näin. Tuo 9/98-vanhempi e39 on käytännössä yhtä kinkkinen ilmattava kuin e36:kin jos vain koneen takapää+lämppärinkenno on päässyt tyhjenemään.
                  Tahtoo väkisin jäädä sellainen 0.5L:n ilmatasku koneen takapäähän jota se sitten lutkuttelee edes/takaisin ja paineistaa kuumetessaan sen verran systeemiä, että puhaltelee korkista viikossa/kahdessa nesteet höyrynä taivaan tuuliin. Itse kuitenkin lähtisin ehdottomasti siitä, että ilmaus on jätetty puolitiehen.
                  Eli, ennen mitään lisätoimenpiteitä ilmaus, ja tuolta ohje:

                  ....ja tosiaan unohdetaan nyt ne "ilmausruuvit"...
                  Last edited by Hemi; 28-12-2006, 22:05.

                  Comment

                  • creative 22
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 560
                    • Alavus

                    #10
                    Samoilla linjoilla kyllä edellisten kanssa.Joillakin tuo ilmaus menee nätisti mutta ainakin mulla kun vaihdoin e39:n termarin vuosi sitten, (tein ilmauksen Tis:n ohjeiden mukaan tarkasti), niin silti aikasta kauan sai takuta että kaikki ilma järjestelmästä poistui.
                    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                    BMW Freude Am Fahren

                    Comment

                    • okko
                      BTCF Honorary Member
                      • Apr 2005
                      • 1764
                      • Honkajoki

                      #11
                      Mä en tajua mikä siinä ilmauksessa on vaikeeta, ehkä mulla vaan on sit joku kultainen kämmen, tai jotain, mut en oo oman E39:in kanssa epäonnistunut ilmauksessa MUISTAAKSENI kertaakaan. Sitä lajia on omani kanssa ollut eri vesipuolen osienvaihdon yhteydessä ihan riittämiin. Niin ja kaikki vaihtamani osat ovat olleet rikki 100% varmasti. Mutta taas laitan rahani vialliseen syylärin korkkiin tai nestevuotoon letkuliitoksesta, joskus se vaan on niin yksinkertaista
                      When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                      Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                      Comment

                      • jarkkil
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 264

                        #12
                        Itse kun aikoinaan vaihdoin vanhaan e39 535 jäähdyttimen ilmaus saatoi jäädä vähän puutteelliseksi. Itseasiassa se rupes tekee samaa mittarin edestakas liikettä vasta joku viikko vaihdosta. Eli silloin vasta ilmat lähti liikkeelle tai sitten vaan sopivasti olivat antureiden kohdalla. Anyway ilmaamisen jälkeen ongelmaa ei enää koskaan tullut.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by okko View Post
                          Mä en tajua mikä siinä ilmauksessa on vaikeeta, ehkä mulla vaan on sit joku kultainen kämmen, tai jotain, mut en oo oman E39:in kanssa epäonnistunut ilmauksessa MUISTAAKSENI kertaakaan. Sitä lajia on omani kanssa ollut eri vesipuolen osienvaihdon yhteydessä ihan riittämiin. Niin ja kaikki vaihtamani osat ovat olleet rikki 100% varmasti. Mutta taas laitan rahani vialliseen syylärin korkkiin tai nestevuotoon letkuliitoksesta, joskus se vaan on niin yksinkertaista
                          No, minä kun taas joudun ilmaamaan keulakolaroituja korjattuja autoja joissa koko keulapatteristo on uusittu j(siis paljon muitakin kuin bemuja), niin kyllähän näiden kanssa saa välillä painia ihan tosissaan. Näissä kyse on kuitenkin siitä että koneiden takapäät+lämppärit ovat pääsääntöisesti osin tyhjentyneet kuuman koneen työntäessä vedet rikkoutuneesta jäähdyttimestä/putkista ulos. Lopputyhjennys tapahtuu yleensä silloin kun kiesi kiskotaan perä edellä hinurin lavalle jolloin systeemit on takuuvarmasti myös takapäästään täynnä ilmaa. Voin vain todeta että ainakaan minä en e36:iä tai 9/98-vanhempaa e39:iä saa tästä ole enään täydellisesti itsestään ilmaantumaan, vaan kyllä sen eteen joutuu hieman tekemään töitä.
                          Eli pelkän vesipumpun tai termarin vaihdon yhteydessä, koneen ollessa jo jäähtynyt, ei mitään isompaa ilmausproggista hyvällä tuurilla tarvitakkaan. Siis mikäli sinne koneen takapäähän ei ole päässyt pullahtamaan ilmakuplaa. Jos on, niin ei se sieltä kyllä todellakaan lähde kovin helpolla itsekseen, vaan aiheuttaa nimen omaan näitä kuvatunlaisia ongelmia todella pitkäänkin. Kansirementin yhteydessä koneen takapäässä on 100%:n varmuudella ilmaa, mikäli ilmaus on jätetty Plug and Play periaatteella käytännössä tekemättä. Tarpeeksi kun pata keittelee/kurnuttelee takapäätään niin hyvällä tuurilla tuo ilmataskukin jossain vaiheessa voi täyttyä, mutta helpompi+varmempaa olisi se ilmata hetikin.
                          Pointti on kuitenkin siinä, että ENNEN kuin lähdetään teettämään mitään kansiremontteja näiden ongelmien vuoksi, niin tuo ilmausproggis on kuitenkin melko halpa kokeilla ja poissulkea tuon ilman mahdollisuus.

                          Comment

                          • jMh
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2005
                            • 167
                            • Napapiirin tuntumassa...

                            #14
                            Ja jos vesipumpun edellisestä vaihdosta ei ole varmuutta, niin kannattaa sekin vaihtaa. Ei tarvi sitten jännittää koska se hajoaa ja huonolla tuurilla taas kansi pois.
                            E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
                            Ex: E39 528i Touring 1997

                            Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

                            Comment

                            • jarkkil
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 264

                              #15
                              Pikkasen kanssa huvittaa kun aina ollaan ehdottelemassa kansiremontteja miltei ensimmäisenä. Toki kyllähän sekin mahdollisuus aina on olemassa. Tiedän sen siitä kun aikoinaan kanssa painin saman kysymyksen äärellä "ollako vaiko eikö mennyt"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎