Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä öljy E39 manuaali vaihdelaatikkoon??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eizzi
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 234
    • jeppis

    Mikä öljy E39 manuaali vaihdelaatikkoon??

    Eli mikä öljy ja viskositeetti -96 mallisen 520i manuaali askiin? Onko esim. mobilin ATF220 sopiva vai mikä..?
  • Guest's Avatar

    #2
    Se selviää lootan kyljessä olevasta tarrasta ja sen väristä. Kato castrolin sivut:

    Käsivaihteistot: yksiköt, joiden oranssissa tarrassa on merkintä 'ATF Oil', TRANSMAX Z / TQ DEXRON III; yksiköt, joiden vihreässä tarrassa on merkintä 'Special Oil', BMW Part No. 81 22 9 407 305. Tarrat sijaitsevat öljyntäyttötulpan vieressä

    . Käsivaihteistoyksiköt, joissa on keltainen tarra merkinnällä 'MTF-LT-1': BMW Part No. 83 22 9 408 942, yksiköt, joissa on keltainen tarra merkinnällä 'MTF-LT-2': BMW Part No. 83 22 0 309 031; yksiköt, joissa ei ole tarraa: EP 80W / SYNTRAX UNIVERSAL. Tarrat sijaitsevat öljyntäyttötulpan vieressä
    Last edited by Guest; 28-12-2006, 13:40.

    Comment

    • T.H.O.M.A.S
      Bimmer Rookie
      • Jun 2006
      • 91

      #3
      Mulla on oranssi ATF-lätkä vaihteiston kyljessä ja tarjottiin MOBILIN ATF220 öljyä sinne laitettavaksi mutta mietin että mitenköhän saman valmistajan ATF SHC sopisi olisi kuitenkin täyssynteettinenöljy,onko kellään kokemuksia? Yritin etsiskellä mutten löytänyt aikasempaa keskustelua aiheesta.

      Auto E39 523 -96 manuaalivaihteinen

      Comment

      • eizzi
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 234
        • jeppis

        #4
        Minulle sanottiin samaa yhdessä huollossa mobilin öljystä. Eli ATF220 kävisi mainiosti ja synteettisen SHC:n saa kans laittaa. Kummankin laatuvaatimukset kuulema ylittää valmistajan laatiman.. Onko muut käyttäneet Mobilin öljyä laatikossa ja mitä sorttia??

        Comment

        • T.H.O.M.A.S
          Bimmer Rookie
          • Jun 2006
          • 91

          #5
          Mietityttää vielä tuon Mobilin SHC:n laatikkoon laittaminen mutta luulisi synteettisenöljyn tekevän vaihteistosta vielä jouheemman kun ei vaan hajoittaisi mitään,tällä hetkellä laatikossa Mobilin ATF 220 ja hieman vaihteet kakistelee varsinkin kylmänä.

          Comment

          • eizzi
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 234
            • jeppis

            #6
            Originally posted by T.H.O.M.A.S View Post
            Mietityttää vielä tuon Mobilin SHC:n laatikkoon laittaminen mutta luulisi synteettisenöljyn tekevän vaihteistosta vielä jouheemman kun ei vaan hajoittaisi mitään,tällä hetkellä laatikossa Mobilin ATF 220 ja hieman vaihteet kakistelee varsinkin kylmänä.
            Meinaatko kokeilla SHC:tä? Mikä auto ja vm kyseessä? Minkä värinen plommi on laatikon kyljessä?

            Comment

            • T.H.O.M.A.S
              Bimmer Rookie
              • Jun 2006
              • 91

              #7
              Originally posted by eizzi View Post
              Meinaatko kokeilla SHC:tä? Mikä auto ja vm kyseessä? Minkä värinen plommi on laatikon kyljessä?
              Mietin että kokeilisin SHC:tä Auto on E39 523 -97 ja laatikon kyljessä olevassa tarrassa luki ATF ja oli väriltään muistaakseni oranssi väristä en ihan varma

              Comment

              • eizzi
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 234
                • jeppis

                #8
                Meinaan laittaa samaa öljyä ATF SHC. Tuskin se ainakaan huonommaksi menee paremmasta öljystä ja kaipa tuon ikäiseen jo uskaltaa laittaa synteettisen vaihteistoöljyn...

                Comment

                • T.H.O.M.A.S
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2006
                  • 91

                  #9
                  Kait se pitää uskaltautuu kokeilemaan miten soveltuu toi mobilin shc laatikkoon jos ei kellään aikasempia kokemuksia kyseisestä öljystä

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10094
                    • KVLA

                    #10
                    Minun autossani (alkuperinen) öljysuositus on ATF Dexron-II "luokitus".Nykyäänhän ne on Dexron-III luokan öljyjä.Eräältä BMW-sivuilta luin,että kun noiden tilalle vaihtaa vastaavat synteettiset,niin laatikon toiminta herkistyy ja synkronointi toimii paremmin.
                    Koska puimurin laatikko on aina nihkeähkö,niin päätin viime talvena kokeilla.Ei ainakaan omani parantunut .Vaihdekeppi tuli hieman herkemmäksi käsitellä,mutta synkronointi ongelmat alkoivat.2:n ja 3:n alkoivat hieman rusahtelemaan kylmiltään isommalta pienempään vaihdettaessa.Vaihdettiin Castrolin tavalliset ATF:t laatikkoon niin taas toimii.Kallis kokeilu,joten kaikkea lukemaansa ei kannata uskoa.Niin ja auto ei ole E39 vaan E36 M3,mutta kuitenkin asiaa sivuten.

                    Comment

                    • eizzi
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2006
                      • 234
                      • jeppis

                      #11
                      Nyt on vaihdettu ATF220 öljyt laatikkoon ja toimii mainiosti. Hieman tuli herkemmiksi vaihteet ja menee paremmin sisään. Eli olen hyvin tyytyväinen vaihtoon.

                      Comment

                      • anton_nokelainen
                        Newbiemmer
                        • May 2007
                        • 27
                        • Espoo

                        #12
                        Auto: 523i 1999 manuaali.
                        Laatikon kyljessä on keltainen tarra jossa lukee:
                        MTF-LT-1 BMW part Nr: 23 00-1 434 404

                        Mitä öljyä sinne voisi laittaa ja kuinka paljon?

                        Comment

                        • Tuiske
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1441
                          • Lempäälä

                          #13
                          Originally posted by anton_nokelainen View Post
                          Auto: 523i 1999 manuaali.
                          Laatikon kyljessä on keltainen tarra jossa lukee:
                          MTF-LT-1 BMW part Nr: 23 00-1 434 404

                          Mitä öljyä sinne voisi laittaa ja kuinka paljon?
                          Etkö just ite vastannu kysymykseesi? Öljyä menee todennäkösesti reilu litra eli vaikka litrahinnassa olisi eroa jonku halpisöljyn ja "orkkis-öljyn" välillä niin ero on minimaalinen

                          Mutta hyvä vaihtoehto saattais olla Castrol SMX-S 75W-85, 1,2l sanoo Castrolin suositus.
                          Last edited by Tuiske; 12-03-2009, 15:24.
                          Corvette C4 LT4 TURBO
                          Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                          Comment

                          • anton_nokelainen
                            Newbiemmer
                            • May 2007
                            • 27
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by Tuiske View Post
                            Etkö just ite vastannu kysymykseesi? Öljyä menee todennäkösesti reilu litra eli vaikka litrahinnassa olisi eroa jonku halpisöljyn ja "orkkis-öljyn" välillä niin ero on minimaalinen

                            Mutta hyvä vaihtoehto saattais olla Castrol SMX-S 75W-85, 1,2l sanoo Castrolin suositus.
                            No jooo...
                            Laakkosella 26€/ litra ja Fixus:ssa tuo Castrol SMX-S 75W-85 17 €/L.

                            Kiitos kuitenkin

                            Comment

                            • Lakeson
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 649
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Minun autossani (alkuperinen) öljysuositus on ATF Dexron-II "luokitus".Nykyäänhän ne on Dexron-III luokan öljyjä.Eräältä BMW-sivuilta luin,että kun noiden tilalle vaihtaa vastaavat synteettiset,niin laatikon toiminta herkistyy ja synkronointi toimii paremmin.
                              Koska puimurin laatikko on aina nihkeähkö,niin päätin viime talvena kokeilla.Ei ainakaan omani parantunut .Vaihdekeppi tuli hieman herkemmäksi käsitellä,mutta synkronointi ongelmat alkoivat.2:n ja 3:n alkoivat hieman rusahtelemaan kylmiltään isommalta pienempään vaihdettaessa.Vaihdettiin Castrolin tavalliset ATF:t laatikkoon niin taas toimii.Kallis kokeilu,joten kaikkea lukemaansa ei kannata uskoa.Niin ja auto ei ole E39 vaan E36 M3,mutta kuitenkin asiaa sivuten.

                              Suositustaulukossa Castrol ei erittele oranssia tai keltaista tarraa, vaan tarjoaa yhtä laatua (SMX-S 75W-85), joka on täyssynteettinen:


                              Omassa laatikossa kuitenkin on oranssi tarra, joten ainoa vaihtoehto lienee 'vanhan-ajan' Mobil ATF 220.


                              Onko muilla kokemuksia Dexron-III luokan synteettisistä öljyistä, vai mitä tuonne kannattaa kaataa?

                              E: toisessa Castrolin suositustaulukossa näköjään tarjotaan Z TQ Dex III:sta.
                              Last edited by Lakeson; 29-08-2009, 11:53.
                              Ei mopolla mahottomia..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎